Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

om bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Jag heter oskar grönvold och är natur fotograf och tycker om att fotografera ute i naturen det gör vi alla men bildredigeringen är så otroligt tråkig och man samlar på sig men jag kommer inte igång längre med nedanstående problem

Jag har goda erfarenheter om hur man gör bildredigering bara att jag kommer inte över gränsen till att kunna fortsätta redigera dom sen dom har legat på datorn i flera år hur ska man göra??

Jag heter oskar grönvold och är natur fotograf och tycker om att fotografera ute i naturen det gör vi alla men bildredigeringen är så otroligt tråkig och man samlar på sig men jag kommer inte igång längre med nedanstående problem

Jag har goda erfarenheter om hur man gör bildredigering bara att jag kommer inte över gränsen till att kunna fortsätta redigera dom sen dom har legat på datorn i flera år hur ska man göra??

Hej !

Finns bara ett sätt: Radera alla gamla bilder, ta nya och gör dessa riktigt bra.

Gamla oklara bilder blir en belastning och nått sort dåligt samvete, antagligen
är du inte riktigt nöjd med dessa eftersom de inte kommer längre.

//MW

hejsan

Hej !

Finns bara ett sätt: Radera alla gamla bilder, ta nya och gör dessa riktigt bra.

Gamla oklara bilder blir en belastning och nått sort dåligt samvete, antagligen
är du inte riktigt nöjd med dessa eftersom de inte kommer längre.

//MW

Det var inte riktigt så det ligger till min sortering är helt ok jag sorterar efter år och så men sen vet man inte riktigt vart man ska börja.

Efter detta så funderar man fram o tebax o vet inte vilken ände jag ska börja med vill gärna få fler tips o förslag på hur man kan komma igång

Hej!

Jag gör så här.
Har mappar med olika kategorier, blommor, natur, katterna osv, fyller sällan ett minneskort, tömmer det i princip efter varje fotorunda, öppnar upp programmet och gör en grovrensning direkt och flyttar över bilderna manuellt till kategorimapparna.
Tar en tema kväll/ dag med en noggrannare titt på bilderna och behåller dom som är ok kasserar resten.
Komponerar redan från början motivet så bra det går, tar sällan bilder på måfå utom vid " gå och promenera på stan fota, då kan det bli lite hur som helst "
Det som tar längst tid för mig är stillebens fotandet i min studio pga av olika ljussättningar med många olika exponeringar till följd, samma förfarande som ovan gäller även här.
Färre bilder att jobba med ger mer tid till att fota, vilket är det primära för mej!

Kenneth

Vad använder du för redigeringsprogram? Tycker att Lightroom är smidigt just med att få ordning på bilderna. Jag flaggsätter alltid bilderna när minneskortet töms, då har man iaf fått bort kanske 70% av bilderna.
De flaggade bilderna tar jag hand om när lusten faller på, men jag kan hålla med om att det kan bli en belastning med alla bilder som ligger på kö. I höstas så hade jag nog en 5000 bilder på kö från sommaren, men jag kom igenom den :).

Jag använder oftast fasta presets som gör grundredigeringen från raw till jpg, så det är endast beskärning och selektiv uppskärpning som behöver göras manuellt, när jag väl sitter i redigeringsmod så tar det nog max 1 min per bild oftast mindre, när jag är klar med en dags bilder så exporterar jag ut dessa bilder från LR. Jag importerar bilderna till LR i en mappper dag

när jag är klar med en dags bilder så exporterar jag ut dessa bilder från LR. Jag importerar bilderna till LR i en mappper dag
Varför då?
vad skall du ha dessa jpg till?

Släng mer än du tycker är ok så brukar det bli en lagom mängd kvar. Kill your darlings!
Håller med Robert, varför redigera ngt man inte skall ha för stunden.

Det var inte riktigt så det ligger till min sortering är helt ok jag sorterar efter år och så men sen vet man inte riktigt vart man ska börja.

Efter detta så funderar man fram o tebax o vet inte vilken ände jag ska börja med vill gärna få fler tips o förslag på hur man kan komma igång

De flesta redigerinsprogram har en funktion för att betygsätta bilder (1-5 stjärnor) och filtrering så att man kan välja att se bara bilder med ett visst betyg. Börja med att betygsätta bilder och sedan redigerar du bara dina favoriter. T ex sådana som du skall använda till något, lägga upp på fotosidan t ex.

Varför då?
vad skall du ha dessa jpg till?

Släng mer än du tycker är ok så brukar det bli en lagom mängd kvar. Kill your darlings!
Håller med Robert, varför redigera ngt man inte skall ha för stunden.

Det är dessa jpg jag använder, vet att andra använder LR för visning, men jag exporterar ut de bilder jag vill spara och har dessa sparade i till olika visningsmedia.

Om jag flaggar vitt 30% så är det väl 10% som jag i slutänden använder och exporterar ut till jpg, brukar bli ung 2000-2500 bilder per år av exponerat 20000

Jag förstår varför man exporterar. Det Jag fortfarande inte förstår är varför du importerar det exporterade materialet tillbaka in i Lightroom.
I Lightroom har jag en samling. Den exporteras ut i olika format.
Men jag skulle aldrig få för mig att importera tillbaka det nyss exporterade materialet. Det har jag ingen användning av i Lightroom.

hejsan

Jag förstår varför man exporterar. Det Jag fortfarande inte förstår är varför du importerar det exporterade materialet tillbaka in i Lightroom.
Men jag skulle aldrig få för mig att importera tillbaka det nyss exporterade materialet. Det har jag ingen användning av i Lightroom.

Jag använder mig utav lightroom när jag organiserar mina bilder men jag tar upp bilderna i foto visningen som finns på windows 8.

Ok, jag förstår. Sista raden ska egentligen vara i början ;), det är när jag tömmer minneskortet som LR sorterar upp bilderna per dag. Kom på i slutet att det kanske kunde vara intressant, så hamnade det där....., sorry

Jag använder mig utav lightroom när jag organiserar mina bilder men jag tar upp bilderna i foto visningen som finns på windows 8.

Jag gör i princip allt fotorelaterat från Lightroom. Jag tycker det är enklare att hitta bilderna den vägen än att börja leta i utforskaren.

När det gäller redigering så tycker jag det är en av styrkorna i Lightroom. När du väl har importerat bilderna så är det ju ingen panik att redigera dem. Ibland hinner jag med samma dag, ibland blir det liggande veckor och månader. Det är ju enkelt att i Lightroom filtrera på olika vis, t ex oredigerade bilder.

Jag brukar ta någon mapp då och då, gå igenom, slänga bort, redigera de bästa osv.

Man behöver ju inte göra det till ett större problem än nödvändigt. Hinner du inte eller gillar inte att redigera - låt det vara - det springer inte bort och med Lightroom tycker jag det är enkelt att ta bit för bit när andan faller på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar