Annons

Varför sälja din Nikon D800/D800e?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj! Jag köpte en subwoofer för ett par år sen, men den kostade inte i närheten av vad en kamerautrustning kostar. Fast det finns väl både dyra och billiga subwoofers, antar jag. Frågan är väl om man hör skillnad. (Vilket osökt leder till ungefär samma fråga gällande dyra och billiga kameror. :)

F.ö. så skulle jag alla dagar i veckan välja kameran om jag var tvungen att välja mellan den och en subwoofer.

Oj! Jag köpte en subwoofer för ett par år sen, men den kostade inte i närheten av vad en kamerautrustning kostar. Fast det finns väl både dyra och billiga subwoofers, antar jag. Frågan är väl om man hör skillnad. (Vilket osökt leder till ungefär samma fråga gällande dyra och billiga kameror. :)

F.ö. så skulle jag alla dagar i veckan välja kameran om jag var tvungen att välja mellan den och en subwoofer.

Jo vars, det är skillnad på bra och dåliga subwoofers. 6,5 8 eller 10 tums. Den sub jag tittade på med kringutrustning skulle labdat på ca 15000 kr. 12000 kr för enbart sub. Sen så befann jag mig lite i en allmän kris ekonomiskt, men det löste. Dessutom blir det ingen sub just nu i alla fall så jag drog tillbaka alla annonser. Glad för det. D800E och Sigma 50 1,4 Art ger magiska bilder. Just den kombon kändes svår att släppa

Fast jag hade också tankar på en lättare utrustningar i samma veva. Typ Fuji eller 4/3 men jag älskar kort skärpedjup så jag får nog stå ut med ett extra kg att släpa på

Nya D810 känns mycket bra i handen när jag provade den, Kameran inger en härlig robusthet och känsla som imponerar stort, kände före på en 70D och hjälp vad tung D810 kändes strax efter. Vilket fint bygge D810 är, den som verkligen gillar tyngd och solid massa har sin drömkamera för evigt för skulle jag tro.

//Bengt.

Holy crap! Självklart väljer man kameran "eight days a week". D v s om man inte har som hobby att skrämma trosor och kalsingar av lyhörda grannar eller skapa vibrationer som krackelerar kåken:). Så håller med dig!

Lite OT (om den ursäktas?). Jag vet vad s k subbar kan ställa till med. I bandet jag spelar har vi 2 st subbar som innehåller 2 st 15" element var. Fordras 2 man och en stabil kärra att flytta på dem. Sedan ovanpå dem staplas 2 st mellanregisterlådor med 1x 12" i var (dubbelkonade) och på toppen 2 lådor för högre frekvenser med s k "skrika" och 2x 8" element. Sätts upp på varsin sida av scenen som en stereoanläggning och mixas via ett mixerbord som har mikrofoner och linekablar anslutna som fångar upp ljudet från backlineförstärkarnas högtalarkabinett. Hur många tusen watt det blir effektivt i slutänden? Många!

Risken att skada hörseln och tappa balansen är jättestor med subsoniska frekvenser. Har hänt att jag svimmat på scen när delningsfiltren inte varit exakt inställda.

Ovan skrivet som stor parantes.

Återgång till ämnet: Jag tror absolut att herr Innergård gjorde rätt som behöll sitt kameracombo. Kombinationen Nikon D800 och objektiv ur Sigmas Art-serie lämnar strålande IQ.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar