Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imacon-scanner att hyra.

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Imacon-scanner. Då den inte kommer att användas jämt, tänkte jag kanske låta andra ansvarsfulla människor använda den. Vad skulle det vara värt att kunna scanna i 8000 dpi? 300-500 kr per timme? Den kommer i sådana fall vara placerad i Järfälla norr om Stockholm.

Jag vill inte låta som en digitalnisse.. Men den digitala tekniken är på frammarsch och personligen tycker jag det låter lite knepigt att investera vadå? 60.000:- i en scanner. Det tar ett bra tag innan den är betald tror jag.

Jag tror att andelen fotografer som vill/behöver scanna i 8000 dpi, är liten, och att de lämnar in och får detta gjort.

Redan nu ser vi ju konsumentscannrar som klarar 5400 dpi (minolta) för så lite pengar att det är överkomligt..

/Jeppe

Imacon eller Nikon eller Microtek eller Minolta?

Jag vill kunna scanna mellanformatsfilm. Vad jag har förstått efter många timmars läsande, så kan man inte få 100% resultat med en flatbädds-scanner. Då återstår det att titta på utbudet av film-scanners för mellanformat. Tydligen ska Imacon vara bra både hård- och mjukvarumässigt.

Mina kompisar försökte erbjuda skanning med sin Nikon 8000 skanner. De är dessutom proffs och kan skanna ruggigt bra. Tyvärr var det inte så populärt. Men många hävdade att de ville ha skannat med det bästa (Imacon) och inte bara med en Nikon för 40 000... eller så kunde de inte begripa varför det skulle kosta med än bara någon krona för en skanning. Kanske bättre läge för dig med Imacon,

Mitt råd är att du inte ska bygga finnansieringen på att skanna åt folk. Folk har svårt att begripa att det kostar att göra bra skanningar.

Jag skulle betala en femhundring för en timme med en sån maskin. Men tyvärr skulle det nog inte ske så ofta. Jag misstänker att du måste nå ut till ganska många kunder för att få tillräcklig beläggning för att kunna betala maskinen i tillräckligt tempo.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar