Ja, alltså anledningen till att jag skapade en tråd igår om detta är för att jag själv inte är så där ruskigt insatt i objektiv. Jag har ingen aning om vad jag ska göra, men som sagt är det inte alla bilder som blir grumliga där det blir färgskillnader. Men till exempel kan det bli grumliga bilder om jag tar en bild med någon av de lägen som finns på kameran, t.ex. porträttläget och landskapsläget.
Vad skulle du rekommendera då?
Bästa Shanelle, jag tittade påden bilden som du har på din FS-sida, och reagerade med viss förfäran. Den är kanske inte så dålig som de bilder du är verkligt missnöjd med, men den visar enligt min uppfatting att du verkligen har ett problem nånstans. EDIT: Okay, iPhone, uppfattat.
Och jag tycker visst att du skulle kunna skaffa fler eller bättre objektiv, men jag tycker vi borde försöka gå till botten med orsakerna. För någonting är inte som det skall vara.
Det gläder mig att du sparar i RAW och försöker jobba därifrån. Det är rätta sättet. Däremot är något fel när du säger bilderna blir grumliga i porträttläget. Det spelar nämligen ingen roll för RAW vilket läge du har ställt på kameran. Det enda det påverkar är den första presentations-tolkningen av bilden, som du först ser den. Använder du RAW kan du i DPP eller Lightroom slå över till ett annat uttryck och få annan effekt. Du har alla kamerans bildlägen tillgängliga, för bilden, om du utgår från .CR -filen. Och du skall kunna göra vilket custom-uttryck från grunden själv dessutom.
De frågor som främst intresserar mig är: Vad har du för vitbalans? Du bör ha AWB (auto).
Vad är din ISO metod? Låter du den stå på auto? Har du nån konstiga ISO-gränser för auto? Eller ställer du in ISO för varje foto-tillfälle?
Till sist så är det min rekommendation att bara använda kamerans "kreativa zon" och bara koncentrera sig på att få exponering och fokus rätt. Skit alltså i kamerans olika bild-lägen i "bas-zonen". Men möjligen är det lite överkurs just nu? Det är emmellertid just så man får kontroll över sin kamera och börjar förstå vad som händer och vad kan vara fel.
I värsta fall är det inget fel på dina metoder eller inställningar, utan att något är defekt i kameran. ...Men en sak i sänder.
Vad gäller objektiv, så rekommenderar jag, för en sparsam budget, IS II varianten av just den zoom du redan har, 18-55 (detta är ett jättebra objektiv vad folk än säger. mitt ex är rakblads-skarpt och upplöser ända ner till enskilda pixelnivån - 18Mp sensor -, från fullt öppen bländare, från mitt till kant, på alla brännvidder!), vidare 50mm 1.8, och som tele - 55-250 IS II. Dessa objektiv är alla mycket optisk kvalitet till mycket bra pris. De är också väldigt användbara och ger dig flexibla fotomöjligheter. 50 1.8 är väl mest för att ha ett porträttobjektiv där man kan få någorlunda kort skärpedjup, något som man inte får till med zoomarna.
...Och eftersom min förstarekommendation: 18-55 IS II är nästan samma objektiv du redan har,.. ja, jag föreslår alltså att vi försöker hitta felet nån annanstans, till att börja med.