ANNONS
Annons

Nikkor 28/1,8 (N)

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, eller spara de 25 kronorna varje gång istället, det blir snabbt pengar. Ett tips, panta burkar, jag får ihop i genomsnitt 400 kr/månad bara på att samla när jag går till och från jobbet. Riktigt bra, 400 kr x 12 = 4800 kr på ett år. Sen sparar du 25 kr i veckan istället för att köpa en trisslott också 25 x 4 x 12 =1200 kr till på ett år.
Sen slutar du använda nikontin, det blir nog mellan 500 och 3000 i månaden. Sluta gå ut och festa varenda helg för 100-lappar eller t.o.m. 1000-lappar. Sen slutar du köpa vatten på flaska när du är inne i stan, det blir nog mellan 50-500 kr i månaden. Sen slutar du dricka läsk - det blir nog några 100-lappar upp till 1000-lappar till i månaden. Sen slutar du åka kollektivt, och cyklar eller går istället, där har du några 100-lappar till. Sen slutar du äta ute jämt, och istället börjar laga maten själv hemma, rätt många 100-lappar om inte 1000-lappar till i månaden.
Köper du kläder för tusentals kronor i månaden? Sluta med det. Nej, du behöver ingen ny smartphone heller. Ett annat sätt att spara tusenlappar är ju på att inte köra bil..
Tror de flesta skulle ha råd med precis vad de vill, bara de lärde sig att prioritera. Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)

Och om jag ska återgå till ämnet, så ja, 28:an är onekligen intressant.. Synd att alla nya objektiv ska vara så jädrans stora bara.. Vad är det som gör dom såå mycket bättre än de gamla? En ny lite snabbare AF och att de förlorat förmågan att fokuseras manuellt på ett bra sätt..

Många ammatörfotografer prioriterar just set andra du räknar upp där före objektiv.

Om nya 28:an skall vara sämre att fokusera än den gamla 28mm/f2.8 vet jag inte vad dom gjort.

/Karl

Om nya 28:an skall vara sämre att fokusera än den gamla 28mm/f2.8 vet jag inte vad dom gjort.

/Karl

Nu missförstod du mig, jag skrev att AF-en är snabbare, men istället går det inte fokusera manuellt på ett effektivt sätt, alla nya AF-s objektiv är väl "fly by whire"?

Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)
Inte för att vara den; jag har råd att köpa den pronto med favvo-gluggarna, men funderar på lägenhetsbyte samtidigt som jag planerar resor. Det har högre prioritet, även om ha-begäret är mycket stort just nu:)

Nu missförstod du mig, jag skrev att AF-en är snabbare, men istället går det inte fokusera manuellt på ett effektivt sätt, alla nya AF-s objektiv är väl "fly by whire"?

Den lilla smala ringen längst fram på 28mm/f2.8 är långt ifrån någon dröm att fokusera med.

/Karl

Kan meddela att det går alldeles utmärkt att fokusera manuellt. Ljust i sökaren och fokusringen är bred och fin. Ett av de bästa objektiven att fokusera manuell med är väl annars AF 85/1,8, men även gamla AF 35/2 tycker jag är bra.

Kan meddela att det går alldeles utmärkt att fokusera manuellt. Ljust i sökaren och fokusringen är bred och fin. Ett av de bästa objektiven att fokusera manuell med är väl annars AF 85/1,8, men även gamla AF 35/2 tycker jag är bra.

Jag tycker alla AF-objektiv har för lite motstånd i fokusringen, AF-S med M/A tycker jag är ok och dom gamla MF outstanding bäst. Fotar dock till 99% med autofokus.

/Karl

Ett 28mm objektiv på en D800 kommer ge ungefär samma pixelresultat som ett 50mm objektiv på en D700.

Dvs, man får ca en 12MP-bild om man skär ut 50mm-utsnittet från en D800-bild tagen med ett 28mm-objektiv.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar