Annons

Objektiv till Canon EOS d600

Produkter
(logga in för att koppla)

KAASTRiiiOT

Ny medlem
Hej.
Det är så att jag fått i uppdrag att hitta ett objektiv till min kompis, och han har en canon eos d600.
Han hade tänkt sig ett macro/zoom. Undrar om det finns några bra och billiga sådana objektiv?
Han hade även tänkt fotografera i naturen för det mesta. Då tänkte jag direkt på ett 70-300 millimeters. Fast jag vet inte vilka objektiv som passar på d600.

Så, jag vänder mig till er. Kan ni länka några bra och billiga macro/zoom objektiv?
Tack på förhand :)

BTW, ber om ursäkt om det redan finns en sånhär tråd. Men jag är ny på detta forumet.
Mvh
 
Budget?
Det går ju inte att få tag på (mig veterligen) ett "äkta" macro med mycket zoom, alltså avbildningsskala 1:1. Dock fungerar ju canon 100-400/L bra att komma skapligt nära insekter och blommor samt att det är en riktigt bra telesom. Vill man ha "macro" och telezoom i samma glugg är det nog ett bra alternativ. Jag har dock inte fotat mycket macro med mitt då jag har ett sigma 150mm 1:1. Prislappen ligger dock på 14.000

Edit: Såg nu att det stod billiga macro/zoom... Hur billigt är billigt?
 
Hans budget vet jag inte vad den är.. han sparar pengar till en resa med, så resan är prio 1. Fast om inte det blir en resa så går pengarna till ett objektiv istället.
Vet inte.. max 5000 kanske? Eller det finns inte så billiga objektiv till 600d?
 
Din kompis kanske kan lite mer om kameror och ojektiv för att ställa en seriös fråga.

Vad har han för objektiv idag och i vilken prisklass samt vad det skall användas till.

Går inte att få tag på ett objekt som passar till allt utan han kanske måste köpa mer än ett.
 
Din kompis kanske kan lite mer om kameror och ojektiv för att ställa en seriös fråga.

Vad har han för objektiv idag och i vilken prisklass samt vad det skall användas till.

Går inte att få tag på ett objekt som passar till allt utan han kanske måste köpa mer än ett.
Han har ett standard objektiv på 18-55 mm. Som det står i första inlägget ska han fotografera i naturen och vill ha ett macro/zoom objektiv.
Har sett att det finns såna, på 70-300 eller 18-200 fast jag vet inte vilken typ av objektiv som 600d behöver, därav tråden..
 
Jag får det till att han behöver veta vad för objektiv som faktiskt passar till hans kamera.
Något jag ibland gjort är att titta hos http://www.cyberphoto.se/ och leta runt där. Att hitta objektiv som passar en 600D gör enklast genom att klicka på "Objektiv", och att sen se till att markera kameramärket Canon. Mig veterligen kan alla objektiv som då presenteras sättas på en EOS 600D.
Vill du vara petigare kan du alltid trycka att de endast ska vara till APS-C (som är den bildsensor 600Dn använder), men det känns inte helt nödvändigt, objektiven till fullformat går att använda de med, och har fördelen att fortfarande vara användbara om och när man uppgraderar till ett hus med fullformatssensor.

(varför just cyberphoto.se? Mest för att de skriver rätt detaljerade recensioner om det mesta de har... vill man jaga priser kan man ju använda prisjakt.nu efteråt)

Mvh,
Richard
 
ANNONS