Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har samma problem

Jag har oxå bytt till 7D från 20D. Har de bästa objektiven 16-35 f.28 & 70-200 f.2.8 och mina bilder suger så jag slänger alla bilder jag tar. Är så fruktansvärt missnöjd med min Canon 7D. Finns inte skärpa i en enda bild och sen blir exponeringen riktigt dålig speciellt i motljus. HAr polare som kör på NIKON och deras bilder är ALLTID svinskarpa. Synd bara att man investerat massa pengar i gluggar, men nu får det vara nog, nu är det dags att byta till Nikon.






Måste tyvärr säja samma sak, jag är inte alls nöjd med mina bilder med min 7D :-(
Har tänkt flera gånger: "Jaha, blir det inte bättre bilder, då kunde jag ju lika gärna behållit vår Panasonic-kompakt" (frugan hade varit betydligt mer nöjd hon också, hon förstår sig inte på detta med nödvändiga investeringar så som en systemkamera)
Har knappt tagit en enda bra bild med min 7:a, tycker bilderna blir oskarpa, min svåger som har en 550 tar ju betydligt bättre bilder :-(
Var lämnar man in kameran? Har närmast till InfoCare i Växjö men verkar som de "flesta" här på forumet pratar om Intervision... är de mycket bättre?!
 
Jag har oxå bytt till 7D från 20D. Har de bästa objektiven 16-35 f.28 & 70-200 f.2.8 och mina bilder suger så jag slänger alla bilder jag tar. Är så fruktansvärt missnöjd med min Canon 7D. Finns inte skärpa i en enda bild och sen blir exponeringen riktigt dålig speciellt i motljus. HAr polare som kör på NIKON och deras bilder är ALLTID svinskarpa. Synd bara att man investerat massa pengar i gluggar, men nu får det vara nog, nu är det dags att byta till Nikon.

Samma råd till dig som till alla andra med liknande problem:
  • Testa autofokusen.
  • Använd RAW och justera kurvor och skärpning
  • Jämför aldrig bilder från 7D med bilder från 20D i 100% förstoring på en datorskärm.

Om du inte kan få till skarpa bilder så är det förmodligen fel på din kamera. Lämna in den för reparation.
 
Samma råd till dig som till alla andra med liknande problem:
  • Testa autofokusen.
  • Använd RAW och justera kurvor och skärpning
  • Jämför aldrig bilder från 7D med bilder från 20D i 100% förstoring på en datorskärm.

Om du inte kan få till skarpa bilder så är det förmodligen fel på din kamera. Lämna in den för reparation.

Och hjälper inte det så är det nog fel på fotografen. Lämna in dig själv för fotostudier ;)
Har haft 20D, 400D, 50D och 7D. Av alla kameror är 7D bäst på samtliga punkter jag kan tänka mig komma på.

Jag brukar ofta säga till de som köper "dyr" kamerautrustning. ju finare grejer desto mer kräver det av fotografen. En polare ersatte sitt kitobjektiv med ett ljusstarkt objektiv och började sen klaga på suddiga, oskarpa bilder.... Undrar varför! Det var absolut inget fel på objektivet kan jag säga.

För de som pixelpeepar så jag kan säga att en liten bild avsedd för Facebook eller titta på kameran 3" LCD display kan verka ruskigt bra, brusfri och skarp. Men det beror på att bilden är liten! Detsamma gäller självfallet mellan en 8MPx bild och 18MPx bild. När man börjar syna det i piselnivå syns fotografens brister mer i en högupplösande bild. Detsamma gäller objektivets brister. Ju mer upplösning på sensorn desto finare glas bör man sätta framför. (OFTAST)

/Stefan
 
Och hjälper inte det så är det nog fel på fotografen. Lämna in dig själv för fotostudier ;)

Ja, kanske, men jag utgår från att den som köper en EOS 7D vet vad hon köper, och inte är helt rudis på fotografering. Visst kan det väl finnas undantag, men vi behöver inte anta att problemet ligger hos fotografen istället för hos utrustningen.
 
Ja, kanske, men jag utgår från att den som köper en EOS 7D vet vad hon köper, och inte är helt rudis på fotografering. Visst kan det väl finnas undantag, men vi behöver inte anta att problemet ligger hos fotografen istället för hos utrustningen.

Med fotostudier menar jag självfallet fotosidan.se ;) Det är ju därför forum finns till. För att hjälpa till. Det är faktiskt oftare fotografen som behöver kött på benen och inte objektiv/kamera som behöver kalibreras så pass mycket att man ser en försämring i en nyare produkt än sin förra utrsutning.

/Stefan
 
Q

Har oxå bytt till 7D och den slår allt, först var jag lite besviken men det var med mitt 70-200 som redan fokuserar fel, jag microjustarade 5 steg och nu ligger den så "spot on" den bara kan göra, och man märker verkligen att det är dubbla korslagda sensorer i mitten, jag använder mest mitten och har alltid gjort den, märker verkligen att denna hittar bättre och snabbare.

Men något som jag ska kolla upp lite närmare är bruset, en liten känsla jag har är att det var mindre brus i min 40D på låga iso, typ 100-400iso. men det är när man kollar i 100%, och det har jag fått lära mig på forumet att man inte kan kolla 100% på två kameror när det är 80% mer pixlar på 7D mot 40D.
 
7D är en helt fantastisk kamera!! Den ger absolut inte suddiga bilder. Den kanske kräver lite bättre optik jämfört med min 5D för att ge samma skärpa, ISO prestanda är lite sämre än 5D. Men vem sjutton bryr sig när användarvänligheten är på topp? Autofokusen fungerar kanon, kameran är snabb och levererar skarpa bilder varje gång.

Du har fått ett måndagsexemplar eller så gör du något fel.
 
Har följt tråden eftersom jag precis bytt från 50D till 7D. I en annan tråd har jag presenterat mina erfarenheter efter att ha testat autofokusen noga, och därefter mikrojusterat alla gluggar. Nu kan jag räkna tänderna på knotten som hamnar i fokusplan på mina fritidsbilder ;) 7D kan definitivt prestera skarpa bilder om grejorna lirar ihop och allt är helt.
 
ANNONS