Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 17-40/4 vs 17-55/2.8?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
themajk
Aktiv medlem
Beror ju helt på vad du oftast vill ha det till.
Ett L objektiv är ju alltid ett L objektiv, men om f4 inte är ljusstarkt nog för vad du fotar så väljer du så klart 2.8'at.
Sen om du går FF så kan du fortfarande använda f4'a medans det andra blir en brevvikt....
Så det är nog bara du som kan svara på frågan.
Ett L objektiv är ju alltid ett L objektiv, men om f4 inte är ljusstarkt nog för vad du fotar så väljer du så klart 2.8'at.
Sen om du går FF så kan du fortfarande använda f4'a medans det andra blir en brevvikt....
Så det är nog bara du som kan svara på frågan.
hw-tph
Aktiv medlem
17-55 är bättre på alla punkter utom några få: Färgåtergivningen är något sämre, den saknar vädertätning och röd ring. Byggkvaliteten är något sämre än på 17-40 men den är fortfarande väl byggd.
För mig är vädertätning väldigt viktigt så jag får nöja mig med det lite sämre objektivet med röd ring...
Sent using Tapatalk
För mig är vädertätning väldigt viktigt så jag får nöja mig med det lite sämre objektivet med röd ring...
Sent using Tapatalk
Rommel
Avslutat medlemskap
Ett L objektiv är ju alltid ett L objektiv,
S.
Betyder det att L-objektiv alltid är ett bättre alternativ?
sarnor
Avslutat medlemskap
17-55. Den ljusstyrkan i kombination med IS är mycket trevligt. Att Canon inte kan bygga nåt liknande till FF är något av ett mysterium för mig.
Fast Canon har ju en motsvarighet för fullformat, 24-105/4L IS.
Men jag antar att det du vill se en 28-90/2.8 IS, där är problemet att glasytorna som skall stabiliseras blir väldigt stora (1,6x större än för 17-55 = för stora?).
Det lär ha funnits en prototyp till ett 24-135/2.8 IS (vi pratar sent 90-tal), den skall ha vägt närmare 2,5 kg.
imajica
Aktiv medlem
Mja, jag erkänner gärna att jag inte är så värst insatt i vad som krävs rent tekniskt för att bygga nåt sånt. Men jag hade varit glad (och kanske ruinerad) om det hade funnits en EF 17-55 2.8 IS. Eller att EF-S gick att använda på APS-H! Eller för den delen att de hade byggt in IS i 17-40. Personligen tycker jag inte att dagens 17-40 är särskilt imponerande. Det tyckte jag däremot om 17-55 när jag hade ett. Även om det också har svagheter.
24-105 står på inköpslistan. Men jag tänkte mer på nåt vidvinkelzoom-aktigt
24-105 står på inköpslistan. Men jag tänkte mer på nåt vidvinkelzoom-aktigt
Fast Canon har ju en motsvarighet för fullformat, 24-105/4L IS.
Men jag antar att det du vill se en 28-90/2.8 IS, där är problemet att glasytorna som skall stabiliseras blir väldigt stora (1,6x större än för 17-55 = för stora?).
Det lär ha funnits en prototyp till ett 24-135/2.8 IS (vi pratar sent 90-tal), den skall ha vägt närmare 2,5 kg.
themajk
Aktiv medlem
Betyder det att L-objektiv alltid är ett bättre alternativ?
Nej, så klart det inte gör. Det bästa objektivet är alltid det objektivet som passar ändamålet/budgeten bäst.