Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F3 eller F2?

Produkter
(logga in för att koppla)
F4 har en egenskap ingen annan Nikonkamera har, den "tar" ALLA objektiv Nikon tillverkat till SLR genom åren -ca 400 st.

/K
 
FE tar väl alla objektiv, utom de (två st?) som kräver spegeluppfällning... I övrigt ungefär samma kamera som F2/F3, fast mindre och lättare. Intalar jag mig, i alla fall, eftersom jag köpt en FE :).
 
FE tar väl alla objektiv, utom de (två st?) som kräver spegeluppfällning... I övrigt ungefär samma kamera som F2/F3, fast mindre och lättare. Intalar jag mig, i alla fall, eftersom jag köpt en FE :).

Det finns väl inget som säger att du kan komplettera med en F4 som tar allt, inkl G-objektiv :)

Jag har en FE & en F4 de är båda helsköna kameror.
Finns nog goda chanser att jag köper en F2 så småningom om rätt annons dyker upp.
 
Har sådan beslutsångerst, ska jag köpa en nikon f3 eller nikon f2. hållt uppe med att fota analogt ett tag, men tänkte börja igen och vill då ha en "ny" kamera. fördelar och nackdelar med de båda modellerna? vilken skulle ni köpa och varför?

Om jag vore du skulle jag välja en F2. Jag har haft både F2 och F3 med motordrive, båda är mycket bra kameror. F2 rankas bland många som den absolut bästa kamera Nikon har tillverkat, och jag är benägen att hålla med.

Vilken kvalité, metall och mekanik. Du kan nästan plocka isär det mesta av kameran och byta ut sökare, bakstycken, motordrivning, etc.

F2 är inte en kamera, det är ett konstverk av Nikon.

/Lasse
 
Ljusmätarna?

bikeman, du som haft båda, hur är det med ljusmätarna? Jag har fått för mig att F2:s mätere är lite add-on, en sak man byggt på i efterhand, och att den är lite ömtålig. Men jag vet ju inte. F3 har en helt integrerad ljusmätning som jag tyckte funkade väldigt bra även med shiftobjektiv, jag ställde in bländaren, tryckte av, och kameran stängde slutaren då den tyckte att det var lagom. Ibland efter flera minuter om det var mörkt.

Jag var lite sugen på F2 pga att den är en sån klassiker, mekanik till 1000, men det blev F3 av praktiska skäl. Tror dock inte att den har samma kultpotential som F1 eller F2.
 
bikeman, du som haft båda, hur är det med ljusmätarna? Jag har fått för mig att F2:s mätere är lite add-on, en sak man byggt på i efterhand, och att den är lite ömtålig. Men jag vet ju inte. F3 har en helt integrerad ljusmätning som jag tyckte funkade väldigt bra även med shiftobjektiv, jag ställde in bländaren, tryckte av, och kameran stängde slutaren då den tyckte att det var lagom. Ibland efter flera minuter om det var mörkt.

Jag var lite sugen på F2 pga att den är en sån klassiker, mekanik till 1000, men det blev F3 av praktiska skäl. Tror dock inte att den har samma kultpotential som F1 eller F2.

Ljusmätaren sitter i sökaren, det finns sex olika sökare. Jag tror inte de är direkt ömtåliga det är bara så att de börjar bli rätt gamla.
(alla sökare har inte ljusmätare)
Tror inte att ljusmätaren är en efterkonstruktion, samma konstruktionstyp finns till föregångaren Nikon F. Det är en del i systemtänket som Nikon har.

F2AS har den modernaste sökaren (DP-12).
 
FE tar väl alla objektiv, utom de (två st?) som kräver spegeluppfällning... I övrigt ungefär samma kamera som F2/F3, fast mindre och lättare. Intalar jag mig, i alla fall, eftersom jag köpt en FE :).[/QUOTE)

Inte "G"- gluggarna

/K

Nu hamnar vi väl lite utanför ämnet, men jag kan sätta på G-objektiv på min FE, det är bara det att bländaren är låst på minsta, så det är i praktiken oanvändbart. Det är väl samma sak på F4, där har du ju inte heller något sätt att styra bländaren från huset?
 
Grundfrågan!!!

Jonas Friberg skrev;
Nikon F3 eller F2?
Har sådan beslutsångerst, ska jag köpa en nikon f3 eller nikon f2. hållt uppe med att fota analogt ett tag, men tänkte börja igen och vill då ha en "ny" kamera. fördelar och nackdelar med de båda modellerna? vilken skulle ni köpa och varför?

Varför skall ni ta upp sidospår av kärnfrågan?
Att exponera/briljera/dela sin kunskap hjälper inte denna person det minsta!
Så försök att fokusera och hjälpa till istället. F2 eller F3 var valet och kan man inte ge råd angående detta bör man inte heller skriva i tråden. På detta vis blir även forumen mer intressanta att läsa. Om man vill dryfta div andra frågeställningar kan man ju kontakta varandra direkt istället.
 
F2 eller F3 beror väl på vad man vill ha.

Helt manuell eller med möjlighet till automatik.
Pansarkänsla med mässingshus eller inte.
 
Jonas Friberg skrev;
Nikon F3 eller F2?
Har sådan beslutsångerst, ska jag köpa en nikon f3 eller nikon f2. hållt uppe med att fota analogt ett tag, men tänkte börja igen och vill då ha en "ny" kamera. fördelar och nackdelar med de båda modellerna? vilken skulle ni köpa och varför?

Varför skall ni ta upp sidospår av kärnfrågan?
Att exponera/briljera/dela sin kunskap hjälper inte denna person det minsta!
Så försök att fokusera och hjälpa till istället. F2 eller F3 var valet och kan man inte ge råd angående detta bör man inte heller skriva i tråden. På detta vis blir även forumen mer intressanta att läsa. Om man vill dryfta div andra frågeställningar kan man ju kontakta varandra direkt istället.

Hur jag än läser ditt inlägg så kan jag inte hitta ditt råd angående valet mellan F2/F3. De andra inläggen handlar ju om kameror som kan vara alternativ och eftersom det ändå är en levande konversation så kan det gå på lite stickspår. Det är ju ändå inte så att vi diskuterar bilar eller vindsurfingbrädor. Det enda inlägg som jag tycker är riktigt ordentligt OT är ju ditt (och detta då förståss eftersom jag nappade)

M
 
Nu hamnar vi väl lite utanför ämnet, men jag kan sätta på G-objektiv på min FE, det är bara det att bländaren är låst på minsta, så det är i praktiken oanvändbart. Det är väl samma sak på F4, där har du ju inte heller något sätt att styra bländaren från huset?

I mitt svar är det underförstått att kameran ska fungera med gluggen naturligtvis. Och det gör F4 med G-optik.

/K
 
Sant, jag ger mig. En FE har inga automatiklägen som funkar med G-objektiv, det har F4. Visste väl att det fanns en anledning till att jag ville ha en F4 i yngre dagar :).

För att återgå till ämnet, F3 är en trevlig kamera i handen, har inte känt på F2... den lär ju dock ha en ljusmätare som påminner om FE, d v s har en analog nål i sökaren, och det kan vara en fördel.
 
Jag har aldrig hållt i en Nikon F2XX så jag kan inte uttala mig om detta hus.
Dock äger jag en F3 med MD4* kör enbart Dia och svartvitt i den, jag kan inget annat än att lovorda detta hus.

Dock ligger det ju något i att du inte kan använda vilka gluggar som helst t.ex dx optik då dessa är i aps format och som oftast inte har en bländarring jobbigt att fota på minsta bländaröppningen ;)

Men å andra sidan kan du ju använda "digitala" 35mm objektiv på F3 och F2 antar jag, som sedan fungerar till dslr.

*=MD4 motor till F3 bra att ha sak om man inte orkar dra filmen själv eller vill ha ett rejälare hus att hålla.

Vet inte om jag rörde till det mer för dig eller ej.
 
Det är en nästan ett år gammal diskussion så jag tror att han bestämt sig. Annars är jag gärna på och snacka gamla manuella nikon igen :)

M
 
Jag har ett par gamla F2 urverk samt en F3 och det är verkligen trevliga hus. Men jag har även en F4 och det fina med det huset är att det är den enda godbiten som är helt kompatibel (med några få undantag) med hela nikons slr optiksrsenal, dvs ca 400 gluggar.

/k
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.