Annons

Ef 100-400 l is usm

Jag har fotat stående fågelhundar ute i fält sedan 2004, då jag började med en Canon 300D och billiga objektiv. Fick till en början inte en enda bild skarp på hundar i rörelse. Skaffade sen dyrare L optik, där man märkte stor skillnad på snabbheten på AF men fick fortfarande många oskarpa bilder. Har sedan bytt kamerahus till 350D, 30D och nuvarande 40D hus.
I dag känner jag inget behov av att byta kamera hus då 40D + 100-400 ger mig skarpa bilder. Byte av utrustnig har nog gjort en del, men tror att största orsaken till bättre bilder beror på att man utvecklats som fotograf.
Att fota motiv i rörelse ser jag stora likheter med jaktskytte på flygande fågel som jag också gör då jag har egna jakthundar. Kräver mycket träning, för att hålla fokuspunkten/ siktet på målet hela tiden. Dom gånger man haft paus i fotandet ett par månader och sedan börjat fota igen, har resultatet blivit sämmre med fler oskarpa bilder. Sedan gäller det ju att lära sig kameran med val av fokuspunkter rätt inställd AF mm. För mig har även antalet bilder i sekunden som kameran klarar stor betydelse. Med den första kameran som klarade 3 b/sek fick jag ofta bildserier med hunden i samma stegsekvens. Med 40D 6 b/sek får jag nu olika stegsekvenser. Sökaren i kameran har också en viss betydelse, då en bra sökare göre det lättare att se och underlättar att följa målet.
Man får prova sig fram tills man känner att den här utrustningen passar mig. Är dock väldigt nöjd med 40D och 100-400 som för mig är det perfekta hundobjektivet, det enda man skulle vilja ha är mer ljusstyrka denna årstid uppe i Kiruna då det knappt är dagsljus nu.
//Patrik
 
Om tomten var riiiiktigt snäll fick du kanske medel till en EF 400mm f/2,8L IS USM? Det är ju enda sättet att få bättre ljusstyrka vid de brännvidderna. Varken lätt eller billigt.
 
Om tomten var riiiiktigt snäll fick du kanske medel till en EF 400mm f/2,8L IS USM? Det är ju enda sättet att få bättre ljusstyrka vid de brännvidderna. Varken lätt eller billigt.

Nä så snäll tomte har man inte här =). Har i alla fall ett 100mm f/2,0 som man får ta till. Men nu går det snabbt mot ljusare tider så det är bara att vänta.
 
Pga min deppression som har hållt mig sjukskriven i ett år nu så kan jag erkänna att jag överreagerade...

Men hur som hälst så följde jag trådens råd att montera L gluggar på nybörjar kamera, så jag köpte mig faktiskt ett 100-400L på mellandags rean, men jag måste faktiskt säga att jag är lite missnöjd, inte med gluggen utan kameran, L gluggen skall ju prestera skarpare än 18-55, men det syns att detaljerna brusar bort lite granna...

Och nu är det inte gissningar längre, utan första hands erfarenhet...

Man ser i 100% crop att detaljerna är brusiga, trots 100ISO, men sedan är det ju helt å hållet vad man skall med bilderna till, jag är överkänslig, det erkänner jag, bilder som inte är skarpa på 200% crop är inte bra nog för mig, jag skriver inte ut bilder mindre än A3, och då skall de klara ett betraktningsavstånd på max 50cm, så ja! jag har aldeles för höga krav...

Ifall man inte har mina krav så kan jag nog erkänna att gluggen kommer göra bra ifrån sig även på "sämre" hus, fokus följer riktigt fort, men jag tror nog att en 7D hade presterat aningen bättre i lågt ljus, för i riktigt låga ljusförhållanden så kan den få för sig att jaga, där tror jag att 7Dns dubbelkorsade mittpunkt hade gjort lite bättre ifrån sig, men det problemet bortfaller ju ifall man inte fotar i låga ljusförhållanden...
 
Kollat fokus

Pga min deppression som har hållt mig sjukskriven i ett år nu så kan jag erkänna att jag överreagerade...

Men hur som hälst så följde jag trådens råd att montera L gluggar på nybörjar kamera, så jag köpte mig faktiskt ett 100-400L på mellandags rean, men jag måste faktiskt säga att jag är lite missnöjd, inte med gluggen utan kameran, L gluggen skall ju prestera skarpare än 18-55, men det syns att detaljerna brusar bort lite granna...

Och nu är det inte gissningar längre, utan första hands erfarenhet...

Man ser i 100% crop att detaljerna är brusiga, trots 100ISO, men sedan är det ju helt å hållet vad man skall med bilderna till, jag är överkänslig, det erkänner jag, bilder som inte är skarpa på 200% crop är inte bra nog för mig, jag skriver inte ut bilder mindre än A3, och då skall de klara ett betraktningsavstånd på max 50cm, så ja! jag har aldeles för höga krav...

Ifall man inte har mina krav så kan jag nog erkänna att gluggen kommer göra bra ifrån sig även på "sämre" hus, fokus följer riktigt fort, men jag tror nog att en 7D hade presterat aningen bättre i lågt ljus, för i riktigt låga ljusförhållanden så kan den få för sig att jaga, där tror jag att 7Dns dubbelkorsade mittpunkt hade gjort lite bättre ifrån sig, men det problemet bortfaller ju ifall man inte fotar i låga ljusförhållanden...

Tror att du blandar ihop brus med oskärpa! Har du gjort punkt 1A? (Kollat så att ditt nya objektiv fokuserar rätt?) Tror också att du hade blivit grymt missnöjd med 7D. En så pixelstinn kamera producerar alltid väldigt oskarpa bilder i 200%, i 100% är det knappt man kan kalla det skarpt. Fast det är ju slutresultatet som räknas och där blir det väldigt bra med 7D.
 
Tror att du blandar ihop brus med oskärpa! Har du gjort punkt 1A? (Kollat så att ditt nya objektiv fokuserar rätt?) Tror också att du hade blivit grymt missnöjd med 7D. En så pixelstinn kamera producerar alltid väldigt oskarpa bilder i 200%, i 100% är det knappt man kan kalla det skarpt. Fast det är ju slutresultatet som räknas och där blir det väldigt bra med 7D.

punkt 1A?

nu va det inte bildkvaliteten jag höjde med 7Dn utan AF, min 500D tenderar som sagt att jaga lite när ljuset är riktigt lågt, där tror jag att 7Dn hade varit aningen kvickare,

Men jag vet hur brus ser ut, och det är brus jag ser i mina bilder... inte oskärpa...

visst, det mesta försvinner med lite NR i CR men då dödar man ju också litet av detaljerna...

Men sedan tror jag faktiskt att gluggen felfokuserar lite, men det kan jag ju inte häller göra mycket åt på en 500D

EDIT: skall kolla fokuseringen nu med lite hemma mek, återkommer när jag gjort det...
 
Senast ändrad:
Hmm, visst fan felfokuserar den lite, har 2 bilder, båda bilderna är på stativ, 1/60 f5.6 på 400mm
avståndet är ungefär 2.8m båda tagna i M med blixt...

(NEJ! detta är inget vetenskapligt test! ;))

Första bilden är tagen med AF mot en kontrasttavla S/V:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2223605.htm

Andra bilden är tagen med Kontrastavkänning i LiveView:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2223607.htm

Som synes är den ganska perfekt i LV, men inte mot mittpunkten i "vanligt" läge
 
Jag tycker ditt test är lite onödigt "svårt". Fotografer kontrastrikt motiv inte "jämngrått"
Trots det tycekr jag inte att jag ser någon krafitgare felfokus på någon av de två bilderna.

Jag undrar om du har rätt förväntan på skärpa: 200% crop är nog en utmaning för vilken kamera och vilket objektiv som helst..
 
Jag tycker ditt test är lite onödigt "svårt". Fotografer kontrastrikt motiv inte "jämngrått"
Trots det tycker jag inte att jag ser någon krafitgare felfokus på någon av de två bilderna.

Jag undrar om du har rätt förväntan på skärpa: 200% crop är nog en utmaning för vilken kamera och vilket objektiv som helst..

Jag håller med, att bedöma skärpa i 200% känns inte optimalt.

Xoffis som du själv skrev är inte testet vetenskapligt och det är förstås svårt att göra. Jag ser en liten skillnad mellan de två exemplen men det måste vara oerhört svårt att fokuser exakt rätt på det motivet.

Sedan är det nog så att LV oftast ger en bättre fokus än vad man får med AF - tyvärr.

Nåväl, dessa test hade inte blivit en bit bättre med 7D än med någon annan modell.
 
Nej, jag har inte siktat på textraden med fokus, utan på en svart/vit tavla som står precis bredvid, exakt i linje med sträcket på lappen... sedan så har jag cropat ut bara lappen och lagt på emboss i PS för att man lättare skall se vart fokus ligger...

i stil med den där fokusinställaren man kan köpa dyrt på nätet...

Här kan ni se "setupen" ocroppat

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2224089.htm

notera att blixten har slagit i omslaget på bilden, annars så hade det inte sett så "blekt" ut, men kameran tar ju fokus innan blixten ;)
 
Senast ändrad:
Här kan ni se "setupen" ocroppat

OK, det ser vettigt ut.

Det är möjligt att ditt objektiv (eller kamera hus) lider av lite fokusfel. Gör lite fler kontroller och om du inte är nöjd får du lämna in för justering.

Detta problem kan du få med alla kamerahus, 5D mk II, 7D likaväl som en 400D. Det finns ganska många trådar om det.
 
OK, det ser vettigt ut.

Det är möjligt att ditt objektiv (eller kamera hus) lider av lite fokusfel. Gör lite fler kontroller och om du inte är nöjd får du lämna in för justering.

Detta problem kan du få med alla kamerahus, 5D mk II, 7D likaväl som en 400D. Det finns ganska många trådar om det.

Joda, jag är fullt medveten om att många hus/gluggar lider av en aning felfokus, och jag vet också att det är oberoende av prislapp...

Som ni kanske sett så har jag inte på de sista inläggen hyllat 7D till höjderna som jag gjorde innan, det jag skrev va att jag tror den dubbelkorsade mittpunkten på 7D hade gjort aningen bättre ifrån sig i lågt ljus än vad 500Dn gör...

Jag har börjat förstå att jag har för höga krav, för stor förhoppning på prylarna, och jag kanske skall sluta kolla skärpa i 200% ;)
 
Hej Stefan,

Om du tror du kan ha problem så lämna in objektivet + huset (ta med alla Canon objektiv du har) så dom får justera objektiv mot hus. Jag testade inte ens mitt 100-400 innan jag lämnade in det .

Fantastiskt vad en tråd kan leva länge, men, jag lämnade in mitt 100-400 till iIntervision i Malmö, och jag tycker jag fick tillbaka en ny glugg, är nu helt nöjd!

Försöker att skicka med en fil för att visa skärpan, funkar tyvärr inte! (Inget fel på skärpan!)

Nu åker jag snart till Tanzania, då skall min 40D med 100-400 få visa vad dom går för, resten tar jag med en 1Ds II och 24-700

/Stefan-H
 

Bilagor

  • Havstrut-.gif
    Havstrut-.gif
    79.1 KB · Visningar: 145
Kan jag få lägga till att den skall ha 1,2 över hela zoomomfånget och vara urskarp på från största bländare och väga högst 1 kilo.
 
ANNONS