Annons

Wi-Fi anslutning till "alla" kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att att använda ett Eye-Fi kort att skicka bilder till en iPAD 3G och sedan vidare till "webben" via 3G anslutningen.
Teoretiskt verkar det som en bra lösning, men jag har inte provat i verkligheten.
Någon som vet mera eller har provat ?

/Göran R

Det finns en Eye-Fi app på Appstore där man ska kunna göra det du vill. Jag är också intresserad av om hur det fungerar. Någon som testat?
 
Det funkar !

Det kanske finns flera som sitter och funderar på hur man kan skicka bilder snabbt och enkelt direkt från "location" när det är sommarlugnt på kontoret..

Jag har gjort följande lösning på "problemet".
I kameran sitter det ett 8GB Eye-Fi kort som är inställt på att skicka .jpeg bilderna till en "lokal host". Då jag inte har hittat något sätt att få iPAD att skapa ett nätverk så använder jag en mobilrouter, Cradlepoint PHS300. Den är 12x7x2 cm och drivs av ett inbyggt batteri. Filerna från Eye-Fi kortet går via routern till en iPAD som har App'en "ShutterSnitch# som direkt visar dom bilder som tankas över. Då kan man direkt kolla på bilderna och välja en som man direkt från ShutterSnitch kan maila till mottagaren. Det funkar för att routerna har en USB port där man ansluter en USB 3G/4G modem. Jag använder ett Huawei E1750 från Telenor.
Hittills är allt bara provat det hemma och inte använt "live", men det fungerar tekniskt.
Är det någon som vill ha fler detaljer så är det bara att skriva i tråden eller PM mig.

/Göran R
 
Jag kör detta live sedan några månader tillbaka.
Min setup är ett Eye-Fi Pro X2 8Gb i min D300s och en iPhone
Laddar upp bilder på bl.a. Picasa och till min hemmadator.
Allt funkar bra. Men var tvungen att jailbreaka min iPhone för att få in en app där jag kunde koppla ihop Eye-Fi till 3G i stora världen.

Funderar på att att använda ett Eye-Fi kort att skicka bilder till en iPAD 3G och sedan vidare till "webben" via 3G anslutningen.
Teoretiskt verkar det som en bra lösning, men jag har inte provat i verkligheten.
Någon som vet mera eller har provat ?

/Göran R
 
Jag kör detta live sedan några månader tillbaka.
Min setup är ett Eye-Fi Pro X2 8Gb i min D300s och en iPhone
Laddar upp bilder på bl.a. Picasa och till min hemmadator.
Allt funkar bra. Men var tvungen att jailbreaka min iPhone för att få in en app där jag kunde koppla ihop Eye-Fi till 3G i stora världen.

Hej,

Tackar för svaret !
Jag funderade på en sådan lösning men ville ha en metod där jag kan undvika att skicka alla bilder. Det blir en massa när man fotar sport/action motiv.
Men lösningen via iPad'en så kan jag välja vilka bilder jag vill maila.
 
Hej,

Tackar för svaret !
Jag funderade på en sådan lösning men ville ha en metod där jag kan undvika att skicka alla bilder. Det blir en massa när man fotar sport/action motiv.
Men lösningen via iPad'en så kan jag välja vilka bilder jag vill maila.

Det går alldeles utmärkt att välja vilka bilder du ska skicka direkt från kameran.
Finns tre olika alternativ för Eye-Fi
1. Skicka alla bilderna till specificerad dator och onlinesite (t.ex. Picasa eller FTP-site)
2. Skicka utvalda bilder till onlinesite och alla till specificerad dator.
3. Skicka utvalda bilder till onlinesite och specificerad dator.

Du väljer med att låsa bilden (typ hänglås eller nyckel beroende på vilken symbol din kamera har)
 
Måste man ha programmerat/specificerat eye-fi-wifi-kortet i kameran speciellt för de wifi-routrar man laddar upp fotona via, eller är det möjligt att ladda upp foton via t.ex. wifi-uppkopplingen på närmaste café? Anledningen att jag frågar är att jag ser en stor möjlighet med wifi-uppskickning av foton vid långresor, men detta faller ganska platt om man bara kan ladda upp dem via specificerade wifi-routrar/-förbindelser.
 
Både ja och ja.
Det finns möjlighet att förkonfigurera flera WiFi-nät med lösenord etc.
Man kan också tillåta hot-spot login, vilket möjliggör även publika nätanslutningar.

/Johan

Måste man ha programmerat/specificerat eye-fi-wifi-kortet i kameran speciellt för de wifi-routrar man laddar upp fotona via, eller är det möjligt att ladda upp foton via t.ex. wifi-uppkopplingen på närmaste café? Anledningen att jag frågar är att jag ser en stor möjlighet med wifi-uppskickning av foton vid långresor, men detta faller ganska platt om man bara kan ladda upp dem via specificerade wifi-routrar/-förbindelser.
 
Måste man ha programmerat/specificerat eye-fi-wifi-kortet i kameran speciellt för de wifi-routrar man laddar upp fotona via, eller är det möjligt att ladda upp foton via t.ex. wifi-uppkopplingen på närmaste café? Anledningen att jag frågar är att jag ser en stor möjlighet med wifi-uppskickning av foton vid långresor, men detta faller ganska platt om man bara kan ladda upp dem via specificerade wifi-routrar/-förbindelser.

Nu tycker några att jag är tjatig, men skaffa en mobiltelefon som du kan ansuta direkt till din kamera i stället så får du både wi-fi och 3G-anslutning direkt från kameran, och med alla minneskort dessutom. Precis som du skriver så är det guld vid bl.a. långresor.
 
Både ja och ja.
Det finns möjlighet att förkonfigurera flera WiFi-nät med lösenord etc.
Man kan också tillåta hot-spot login, vilket möjliggör även publika nätanslutningar.
/Johan
Det låter ju lovande! Men när du skriver "..tillåta hot-spot login..", innebär det att det bara går att ladda upp foton via wifi om det trådlösa nätverket kräver lösenord? Dvs att uppladdning inte är möjlig via helt öppna trådlösta nätverk utan login-krav? Skiljer sig uppladdningsmöjligheterna mellan den billiga Connect-varianten och det dyrare Explorer-kortet?

Anledningen till min tveksamhet är att Gizmodo skrev i en recension att Eye-fi inte supportar hotspots. Men denna recension är daterad 2007 och blev kanske utdaterad när den nya X2-varianten kom. (http://gizmodo.com/316537/eye+fi-adds-wi+fi-to-almost-any-digital-camera)

Dessutom funderar jag över om wifi-uppladdningsmöjligheterna och eye-fi-korttets features även begränsas av vilken kameramodell man har? Jag har nämligen en gammal Nikon D40.
 
Senast ändrad:
Nu tycker några att jag är tjatig, men skaffa en mobiltelefon som du kan ansuta direkt till din kamera i stället så får du både wi-fi och 3G-anslutning direkt från kameran, och med alla minneskort dessutom. Precis som du skriver så är det guld vid bl.a. långresor.

Det hade varit trevligt, men jag äger en hyfsat ny Iphone 4 som i icke-jailbreakat tillstånd inte lär gå att ansluta till min Nikon D40. Eller? Och jag har (för tillfället) ingen avsikt att byta mobiltelefon för att möjliggöra kamera-till-mobil-anslutning.
 
Det hade varit trevligt, men jag äger en hyfsat ny Iphone 4 som i icke-jailbreakat tillstånd inte lär gå att ansluta till min Nikon D40. Eller?
Jodå, det finns en liten adapter som gör att du kan koppla kameran till din Iphone. Med sladd, visserligen -- men det kanske du står ut med?
 
Jodå, det finns en liten adapter som gör att du kan koppla kameran till din Iphone. Med sladd, visserligen -- men det kanske du står ut med?
Oj, där ser man. Frågan är dock om det går att överföra foton utan att jailbreaka Iphonen? Googlade snabbt på det, men hittade inget, minns du namnet på utrustningen/metoden?

En annan fundering är hur geotaggingen på Geo-X2- respektive Explorer-X2-korten funkar. Ingår GPS-mottagare i kortet? Jag tycker mig ha läst att geotaggingen i dessa fall sätts till den wifi-punkt/nätverk där man laddar upp fotona, vilket iofs känns konstigt eftersom man ju är ute efter det enskilda fototillfällets gps-location. Nån som provat Geo-X2 och Explorer-X2 som vet hur geotaggningen funkar?
 
Oj, där ser man. Frågan är dock om det går att överföra foton utan att jailbreaka Iphonen? Googlade snabbt på det, men hittade inget, minns du namnet på utrustningen/metoden?
Sorry, jag hade fel. Apple har ju en kameraadapter till Ipad och jag inbillade mig att den skulle fungera till Iphone 4 också, men så är det tydligen inte. Verkar lite knasigt ...
 
Det kanske finns flera som sitter och funderar på hur man kan skicka bilder snabbt och enkelt direkt från "location" när det är sommarlugnt på kontoret..

Jag har gjort följande lösning på "problemet".
I kameran sitter det ett 8GB Eye-Fi kort som är inställt på att skicka .jpeg bilderna till en "lokal host". Då jag inte har hittat något sätt att få iPAD att skapa ett nätverk så använder jag en mobilrouter, Cradlepoint PHS300. Den är 12x7x2 cm och drivs av ett inbyggt batteri. Filerna från Eye-Fi kortet går via routern till en iPAD som har App'en "ShutterSnitch# som direkt visar dom bilder som tankas över. Då kan man direkt kolla på bilderna och välja en som man direkt från ShutterSnitch kan maila till mottagaren. Det funkar för att routerna har en USB port där man ansluter en USB 3G/4G modem. Jag använder ett Huawei E1750 från Telenor.
Hittills är allt bara provat det hemma och inte använt "live", men det fungerar tekniskt.
Är det någon som vill ha fler detaljer så är det bara att skriva i tråden eller PM mig.

/Göran R
Komplettera gärna med den fina appen Photogene så kan du även beskära och fixa till bilderna innan du skickar iväg dem.
 
Nej - alltså att tillåta kortet att automatiskt ansluta till valfritt icke-lösenordsskyddat nät, är vad jag menade.

MVH
Johan

Det låter ju lovande! Men när du skriver "..tillåta hot-spot login..", innebär det att det bara går att ladda upp foton via wifi om det trådlösa nätverket kräver lösenord? Dvs att uppladdning inte är möjlig via helt öppna trådlösta nätverk utan login-krav?.
 
...
En annan fundering är hur geotaggingen på Geo-X2- respektive Explorer-X2-korten funkar. Ingår GPS-mottagare i kortet? Jag tycker mig ha läst att geotaggingen i dessa fall sätts till den wifi-punkt/nätverk där man laddar upp fotona, vilket iofs känns konstigt eftersom man ju är ute efter det enskilda fototillfällets gps-location. Nån som provat Geo-X2 och Explorer-X2 som vet hur geotaggningen funkar?

Jo, jag har testat ett Geo-X2 och konstaterade att det inte fungerade till min belåtenhet.
Som jag förstod det är det en WIFI-punkt i närheten vid fototillfället som lagras med din bild.
Bilden skickas sedan från ditt eget nätverk VIA (!) Eye-Fi's webbtjänst - där MAC-adressen avkodas mot Geoposition etc. innan den landar på din dator eller vald webbplats. (om man inte "geopositionerar" antar jag att kortet inte behöver ta omvägen via Eye-Fi?)

Jag fick INTE kortet att fungera i tätort, (nåja, Höganäs) och insåg att det naturligtvis inte fungarar ute i skog och mark. (Något jag generande nog trodde det skulle göra innan jag köpte det, eftersom jag - en aning navit (?) - trodde kortet lästa av GPS-koordinater...)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.