ANNONS
Annons

Konstigt fel Nikon D50

curtan

Aktiv medlem
Har ett märkligt fel på min Nikon D50, när man ska ta en bild
så går spegeln upp men exponerar inte förrän man tryckt en gång till
och för att göra om det, får man gå in i menyn och klicka spegellås on
för varje gång, finns det något sätt att komma till rätta med det eller vem ska
man be om hjälp
 
Vad händer om du inte väljer "spegellås on", utan låter den vara "off"?

Spegellåsning är att spegeln fälls upp och "låses" där innan exponeringen (för att minska vibrationer/skakningsoskärpa från spegelns rörelser). Så om du har valt att det ska vara på borde det bara vara att du inaktiverar funktionen.
 
det händer ingenting ja har gått igenom allt i menyerna
men det som händer ä att af, fungerar men i övrigt är det stilla
 
När jag tänker efter tror jag inte att jag har sett funktionen att man kan ta en bild med spegeln i låst läge på D50 men kan ha fel - jag har inte använt min på ett tag...

Så det är väl kanske snarare att spegeln är låst för att man ska kunna rengöra kameran. Om det inte hjälper att inaktivera (dvs aktivt välja spegellås av/nej/off) eller stänga av och sätta på kameran igen - och ingen annan svarar på denna tråd, som kan mer än vad jag kan - skulle jag höra av mig till Nikon-supporten.

Lycka till!

Eric

PS. Kolla s. 68 och 116: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/QAcqjFO_PJ/D50-Se_01.pdf
 
Tack Erik för att du svara, får prova med support ä rädd att det blir för dyrt att skicka
på rep
 
Jag tror att det är som Eric sa, att det bara är för att göra rent sensorn. Jag har själv en D40 som är lik den du har, och samma sak händer i min kamera.

Du tänker nog på speluppfällning som man ska kunna använda för att reducera vibrationer från när spegeln slår?
 
Nu går det att knäppa men det är lika, spegeln går upp, sen ett knäpp till slutaren aktiveras men inget kort på registeras,
jo det stämmer det är uppfällning för sensorrengöring
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.