Du kan ta utmärkta sportbilder min dina prylar med lite övning, inomhus foto på sport kan givetvis vara ett problem ändå, framförallt om det är väldigt dåligt upplyst som de flesta sporthallar är.
Kameran bygger på ljusinsläpp, dvs den måste kunna släppa in tillräckligt mycket ljus för att kunna fånga nånting på bild. Våra ögon anpassar sig mycket bättre och bara för att du ser bra i en sporthall innebär inte att kameran hinner fånga det på bild.
I korta drag har du tre funktioner på kameran som påverkar hur mycket ljus som släpps in. Slutartid, bländaröppning samt känslighet (ISO-värde)
Slutartiden har du redan förstått verkar det som, ju kortare tid kameran är öppen och släppter in ljus ju lättare fryser den snabba rörelser. 1/640 sekund innebär tex att kameran är öppen och släpper in ljus i 1/640 del av en sek, dvs väldigt kort tid. Ju kortare tid kameran är öppen ju mindre ljus kommer in.
Se det som att hälla mjölk från en mjölk-kartong i ett glas. Häller du en skvätt jättesnabbt så hinner det inte komma ner så mycket i glaset, häller du länge och låter det rinna kommer det i mycket mer i glaset. Applicera samma tänkande på slutartid och ljus så förstår du det snabbt.
Bländaren är storleken på objektivöppningen. Ju HÖGRE värde, ju MINDRE öppning. Bakvänt och jobbigt, dvs F5.6 har en mycket större öppning än tex F16 (bländarvärde anges oftast i så kallat F-stop). Se bländaren som storleken på öppningen i mjölkpaketet. Ju större öppning du har ju mer mjölk hinner du släppa ut under den tiden kameran är öppen. Med andra ord, en slutartid på 1/640 och bländare F5.6 släpper in mycket mer ljus är en slutartid på 1/640 med en bländare på F16.
ISO värde är den tredje och sista saken, detta kallades ASA på filmtiden men funkar likadant. Det är känsligheten på sensorn i kameran, ju högre känslighet ju mer ljus tar den emot. Här är värden rättvända, dvs ISO 3200 är känsligare än ISO 100.
En sak att komma ihåg med känsligheten är att ju högre känslighet ju sämre bildkvalitet. Dagens kameror, även de billigare, hanterar det väldigt bra men det kommer ändå en gräns då du börjar se väldigt mycket brus i bilderna (dvs korniga bilder). Mitt eget tänkande gällande detta är "hellre än bild med halvdan kvalitet än ingen bild alls". Det är många som tycker tvärt om och inte nyttjar kamerans ISO egenskaper men det är upp till var och en att välja.
Mitt tips nästa gång (i motsats till vissa andra tips märker jag, prova alla förresten
) är att ställa in ISO på 1600 eller 3200 och sen välja A läget, i det läget ställer du in bländaren, ställ det på det minsta (troligtvis 4.5 eller 5.6) och se vad du får för slutartider. I detta läget ställer kameran in slutartiden själv utefter dina bländareval.
Blir det för långa tider kan du prova gå över till slutartid och välja snabbare tider själv, men kom ihåg, väljer du för snabba tider kommer det bli svarta bilder igen.
Låt inte din utrustning eller brist på utrustning hindra dig, problem e till för att överkommas och arbeta sig runt.
Mvh
Rasmus