Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan tänkas att den har det, men en G-kamera med APS-C-kamera lär bli en hel del mycket större, och frågan är om en sådan kamera har någon fördel jämfört med en Micro-4/3-kamera.

Jag tror att Canon drar sig i det längsta föra att göra en kamera som liknar Micro-4/3. En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie.

En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie?
När G-serien i framtiden troligen får en större bildsensor, kan den väl inte konkurrera med sig själv, hur det nu skall gå till?

Micro 4:3 konceptet tillhör Panasonic/Olympus, knappast att Canon kommer in i deras system, inte ens i närheten, APS-C kameror kan mycket väl göras mycket kompakta, dagens systemkameror (APS-C eller FF) tilltalar bara en liten kundkrets, alltför klumpiga kamerahus.

Med "en kamera som liknar Micro-4/3" menar jag förstås en kamera som har ungefär samma egenskaper som en Micro-4/3-kamera. Givetvis kan inte Canon göra en Micro-4/3-kamera utan att gå med i konsortiet, vilket de ganska säkert inte skulle göra. De skulle hellre göra en egen variant med en objektivfattning som inte är kompatibel med Micro-4/3. Förmodligen med en APS-C-sensor, ja. En sådan kamera skulle bli ungefär lika stor som en Micro-4/3-kamera, och folk som köper G-kameror skulle knappast gilla den.

En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie?
När G-serien i framtiden troligen får en större bildsensor, kan den väl inte konkurrera med sig själv, hur det nu skall gå till?

Jag tror alltså inte att Canon skulle ge upp G-serien till förmån för en "kompakt"-kamera med APS-C-sensor. Det vore säkert dåligt för affärerna.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april