Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90, K-7 eller 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken kamera ger mig mest för pengen? Tycker det är riktigt svårt att komma fram till en lagom lösning. Tyckte själv att detta var ett ganska bra paket, aningen dyrare än jag tänkt men man får ju en del för kulorna (känns det som) http://www.pixmania.se/se/se/4105715/art/nikon/d90-objektiv-af-s-dx-nik.html Men jag är bara glad amatör och har långt ifrån stenkoll. Har kört med Pentax och Minolta tidigare så jag är ingen märkesnörd;)
 
I jämnförelse hade jag nog snarare sett D300 som Nikon alternativet då D90 är lite mer "innomhus kamera" än de andra två - D300 och K-7 är betydligt mer lika i robust hänseende.

K-7 är tåligast och roligast och har bättre sökare än de andra två. 50D och D90 är något bättre vid hög ISO.

K-7 känns mycket robustare än 50D vilket i sin tur känns mycket robustare än D90.

K7 har video viket 50D saknar.

K7 är nyast, två 50D och D90 är äldst.

D90 är billigare än 50D och 50D är billigare än K-7 - hänger nog i viss mån ihop med ålderna på husen också.

Startade jag med tom väska idag hade jag valt K-7, eller varför inte en begagnad K-20D? men men ingen av de föreslagna husen är dåliga - två kan filma, alla har bra bildskärm och alla har anhängare så det kan egentligen inte bli fel eftersom alla tre(fem om man adderar alternativen D300 och beg K20D) är bra!

Tycke, smak, känsla, detaljer och slumpen snarare än rena tekniska skillnader är nog det som bör fälla avgörandet eftersom ingen av dem sticker ut så mycket att det gör den ena eller den andra till vinnare.
 
ANNONS