Annons

Varför ska jag skaffa en Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okey då saknas det antagligen i mitt paket. Men har inte fått alla delar utan en del skickas den 4/8 så kan ju be Cyberphoto skicka med en.

Edit: Fan...
 
Kamera eller system

Till trådskaparen. Det beror främst på ditt eget förhållningssätt, köper du en kamera eller ett system?

Om jag skulle köpa en kompaktkamera skulle jag köpa whatever, eftersom den är vad den är. Mest ändamålsenliga vinner.

Om jag skulle köpa en systemkamera skulle jag (vilket namnet insinuerar) köpa ett system. Då är Canon och Nikon definitivt de system med störst utbud.

Jag själv är nu inne på mitt tredje hus inom Canon och så fort 5D mk3 släpps så köper jag mitt fjärde.

Fundera på hur du vill fotografera idag och framöver. Vill du ha en bra allroundkamera med bra kitoptik, kolla vilken kamera (inte system) som ger mest pang för pengarna. Foto behöver inte bli en livsstil vilket man lätt kan få intryck av här på Fotosidan.

Om du tror att foto är din grej och att du kommer att vilja avancera inom foto, köp en instegsmodell inom Canon eller Nikon.
 
Hyper-program

Okey då saknas det antagligen i mitt paket. Men har inte fått alla delar utan en del skickas den 4/8 så kan ju be Cyberphoto skicka med en.

Edit: Fan...

Jag tolkar dina senaste inlägg som att du investerat i en Pentax K-7. Grattis och välkommen till oss Pentax anhängare. Du har skaffat ett grymt system. Man behöver absolut inte någon av de största kameramärkena för att avancera eller bli professionell inom foto. Det hänger på helt andra faktorer. Fundera alltså inte över om du har köpt rätt märke. Se nu till att börja använda din kamera istället och bli ett med den.

Här kommer några praktiska och användbara nybörjartips för din K-7:a:

HYPER-PROGRAM
Ställ funktionsratten i P-läget och du är i Pentax suvveräna hyper-program. I hyper-program kan du eller kameran kontrollera de tre elementen för exponering. Alltså K-7:an väljer bländare, slutartid och iso automatiskt för korrekt exponering enligt förvald programkurva. Eller så kan du själv kontrollera någon av dessa tre element. Du kan själv se hur detta fungerar på ett enkelt sätt.

1. Ställ funktionsratten i P-läget (tryck in den lilla svarta knappen när du vrider på ratten).
2. Rikta kameran i olika vinklar och läs samtidigt av statusskärmen (bakre display). Som du ser ändras värdena för SLUTARTID/BLÄNDARE/ISO.
3. Vrid den bakre E-ratten några snäpp åt höger. Rutan som visar bländare markeras på skärmen. Det innebär att du nu bestämmer BLÄNDARE och kameran justerar slutartid och iso automatiskt för korrekt exponering.
4. Vrid den främre E-ratten några snäpp åt höger. Rutan som visar slutartid markeras på skärmen. Det innebär att du nu bestämmer SLUTARTID och kameran justerar bländare och iso automatiskt för korrekt exponering.
5. Tryck på ISO-knappen på kamerans ovansida. Rutan som visar iso-värde markeras på skärmen. Genom att vrida på den bakre E-ratten bestämmer du ISO och kameran justerar slutartid och bländare automatiskt för korrekt exponering.
6. Med den GRÖNA-knappen återställer du och återgår till automatiskt läge.

Hur K-7:an prioriterar och automatiskt justerar de tre elementen beror på några olika faktorer som du också kan kontrollera. Dessa är:

1. Programkurva
2. ISO auto-intervall
3. Auto ISO-parameter

Programkurva
Tryck på INFO-knappen när du ser status-skärmen. Stega dig till rutan under ISO auto längst upp till höger med fyrvägsknapparna. Vrid den bakre E-ratten för att välja mellan auto, normal, snabb slutartidsprio, stort skärpedjupsprio, kort skärpedjupsprio eller MTF-prio som väljer bästa bländarinställningar beroende på vilket objektiv (måste vara Pentax DA, DA-L, D FA, FA J eller FA).

ISO auto-intervall
Tryck på INFO-knappen när du ser status-skärmen. Stega dig till rutan ISO auto längst upp till höger med fyrvägsknapparna. Vrid den främre E-ratten för att ställa in lägsta ISO och den bakre E-ratten för att ställa in högsta ISO. Högre ISO medför kortare slutartider i t ex dåligt ljus men högre ISO ger också mer brus i bilden.

AUTO ISO-parameter
Tryck på INFO-knappen när du ser status-skärmen. Stega dig till rutan ISO auto längst upp till höger med fyrvägsknapparna. Tryck på OK. Genom att styra vänster eller höger kan du ställa in K-7:an benägenhet att justera ISO. Slow ökar känsligheten litet och Fast öker känsligheten aktivt.

Status-skärmen är väldigt användbar och kan lätt bli din bästa vän. Ett tryck på INFO-knappen ger dig genvägar till en rad centrala funktioner i kameran som du snabbt och enkelt kan ändra. Det blir lätt mycket ändringar och test av inställningar i början så då kan det vara bra att veta att du kan bestämma hur mycket av dina inställningar som kameran ska komma ihåg och vad som ska återställas vid omstart (detta kan du kontrollera i Menyn-Första fliken-Sidan 4-Minne).

Mycket nöje!
 
ANNONS