Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar klarar en 1d Mark IIn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej, Fick tillbaka min kamera från service idag. Antalet exponeringar stod på 198 000st!! Hur många klarar slutaren och vad kan det kosta att byta??
 
Du är säker på att det är Din kameras antal exponeringer? Inte något som är överfört från verkstans minneskort?

När jag fick min 30D stod räkneverket på 80 000 fast det var en utbyteskamera i nyskick. Fick svaret att kameran kopierar högsta exp nummer från de kort som används. Fungerar det likadant med 1D-hus?

Uppgifter jag läst är att slutaren är klassad för 200 000 cykler.
 
Hej, Fick tillbaka min kamera från service idag. Antalet exponeringar stod på 198 000st!! Hur många klarar slutaren och vad kan det kosta att byta??

Hört att dom ska vara testade för 300 000 bilder iaf, sen sprängs den .. ; )

Ta en ny RAW bild -> Öppna i PS, gå på File -> File Info -> Advanced -> http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/

Eller något liknande så ska imagenumber stå där..
 
Senast ändrad:
Det är inte räkneverket, det är filnamnet. Det är två skilda saker. Ingen kamera jag känner till visar räkneverket, men det finns program för vissa kameror som låter en läsa av det.
 
Slutaren i 1D Mk2n är specificerad för 200 000 exponeringar, men det är ett snittvärde slutaren kan hålla dubbelt så länge eller lägga av redan vid hälften så många exponeringar. Det är inget som går att säga med säkerhet.

Jag har läst att ett slutarbyte brukar kosta en sådär 3000-5000 kr.
 
Cancount

Programmet Cancount visar antalet exponeringar ur en RAW fil med Canon 1-serie kameror upp till 1Ds MkII och 1D MkIIn. Tror inte den fungerar för MkIII kameror.

Kan laddas ner här:
www.tegell.com/cancount.zip

Kopiera filen till skrivbordet. Sedan drar man en fil från utforskaren och släpper på ikonen så öppnas ett "svart fönster" som visar data om filen. Serienummer på kameran, ägare och antal exponeringar. På tyska.... ;) "Anzahl Belichtungen":
 

Bilagor

  • CANCOUNT_EXEMPEL.jpg
    CANCOUNT_EXEMPEL.jpg
    91.8 KB · Visningar: 1,363
Eftersom jag bad särskilt att dom skulle kolla antalet exponeringar så hoppas jag att det var ett riktigt värde.(eller egentligen gör jag ju inte det då =) )


Programmet Cancount visar antalet exponeringar ur en RAW fil med Canon 1-serie kameror upp till 1Ds MkII och 1D MkIIn. Tror inte den fungerar för MkIII kameror.

Kan laddas ner här:
www.tegell.com/cancount.zip

Kopiera filen till skrivbordet. Sedan drar man en fil från utforskaren och släpper på ikonen så öppnas ett "svart fönster" som visar data om filen. Serienummer på kameran, ägare och antal exponeringar. På tyska.... ;) "Anzahl Belichtungen":

Testade det och Anzahl Belichtungen hamnade på 522 och 523.. (första tog jag i JPG format av misstag och andra i RAW, men det blev ju samma värde ändå) Så det funka ju inte så bra.

Man får väl helt enkelt köra på och se vad som händer. Har också för mig att jag hört 200 000 exp. Men som sagt det är ju ett snittvärde. Får ringa verkstan på måndag och höra vad dom säger.
 
Jag är ganska säker på att den inte räknar rätt alternativt att räkneverket slår runt någon gång. Vår Mark II N är inköpt i oktober 2006 och har gått varm sedan dess på allehanda sportevenemang och ur den fick jag nedanstående resultat. Om vi ponerar att det har tagits 500 bilder per match så har den alltså varit med på 128 matcher på tre år eller tre matcher per månad och vid fler matcher än så har den använts. Jag tror inte heller att vår kamera har gått 1 064 000 exponeringar då det motsvarar 7 matcher i genomsnitt över alla tre åren.
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 1,293
Problemet med EOS 1D-seriens räkneverk, eller jag kanske skall säga den strängen i filen som används är inte tillförlitlig. Den är giltig så länge man inte laddat in kamerainställningar i kameran. Strängen som räknar följer nämligen med när man laddar in profilen i kameran. Men de flesta ägare av 1D-modeller har väl fler än en gång återställt/laddat in kamerainställningar från minneskortet.
 
Problemet med EOS 1D-seriens räkneverk, eller jag kanske skall säga den strängen i filen som används är inte tillförlitlig. Den är giltig så länge man inte laddat in kamerainställningar i kameran. Strängen som räknar följer nämligen med när man laddar in profilen i kameran. Men de flesta ägare av 1D-modeller har väl fler än en gång återställt/laddat in kamerainställningar från minneskortet.
Ahhh... Det har vi ju gjort...
 
Problemet med EOS 1D-seriens räkneverk, eller jag kanske skall säga den strängen i filen som används är inte tillförlitlig. Den är giltig så länge man inte laddat in kamerainställningar i kameran. Strängen som räknar följer nämligen med när man laddar in profilen i kameran. Men de flesta ägare av 1D-modeller har väl fler än en gång återställt/laddat in kamerainställningar från minneskortet.

Men menar du med det att inte ens en auktoriserad verkstad kan kontrollera exakt, eller syftar du enbart på detta programmet?
 
Enligt Canon RC Center i Mölndal så kan slutaren klara typ 100 000 till, vilket alltså blir 300 000, eller lägga av tidigare, precis som sagts här.

Ett byte kostar mellan 4000-5000:-
 
ANNONS