Annons

Kvalitativ äldre kamera som går upp till iso 3200?

Produkter
(logga in för att koppla)

CygnusX-12

Medlem
Hejsan! Jag har en voigtländer vito clr som jag är väldigt nöjd med förutom det faktum att den bara går upp till iso 800 och jag vill ha en bra kvalitativ 35mm-kamera som går upp till iso3200 eller högre. Den får gärna vara lite äldre (och därmed billigare) som voigtländern. Kan någon rekommendera en kamera som uppfyller kriterierna ovan?

Tack!

Skämtare där!
Beskriv gärna hur du ställer in ISO-talet på din Voigtländer. Själv tror jag att kameran känner sig tryggare om du utrycker dig i DIN. Vad menar du med kvalitativ?
Fin kamera dock.

Skämtare där!
Beskriv gärna hur du ställer in ISO-talet på din Voigtländer. Själv tror jag att kameran känner sig tryggare om du utrycker dig i DIN. Vad menar du med kvalitativ?
Fin kamera dock.

Setting the film speed. Depress the uncoupling lever and hold it in. Turn the shutter speed ring to the left or right until the speed rating on the red DIN or ASA scale - correspondng to the speed of the film in the camera - is opposite the red dot on the shutter speed ring. Then let go of the uncoupling lever.

Hva jeg vet er Canon T90 den kamera som kan takle ISO 50 til 6400. !!!
Super Canon!! Kjøp om du finner en i bra stand!

Rangefinder av äldre modell tror jeg ikke går over ISO 800.

/Erik

Varför inte bara sätta exponeringskompensationen po underexponering eller bara underexponera nogot el nogra steg själv?

Hej allesamman! Jag är inte överdrivet teknisk lärd i äldre kameror men asa/din ställs in som ovan. Skoparobjektivet är fastlåst vad jag vet och går bara upp till asa/iso 800 eller din 30.

Dvs blir det väldigt klurigt att t.ex. använda ilford delta 3200-film när kameran max förstår sig på iso 800.

Tack för rekommendationen Erik!
Någon annan som har en kamera att rekommendera? Jag gillar som sagt voigtländern så om det t.ex. finns en nyare version där man på objektivet kan ställa in till iso 3200/6400 så vore det fantastiskt.

Troy - jag vet inte hur/om man kan sätta exponeringskomponenten på underexponera, om du kan upplysa mig så vore det jättesnällt. Men helst vill jag inte underexponera.

Hej allesamman! Jag är inte överdrivet teknisk lärd i äldre kameror men asa/din ställs in som ovan. Skoparobjektivet är fastlåst vad jag vet och går bara upp till asa/iso 800 eller din 30.

Dvs blir det väldigt klurigt att t.ex. använda ilford delta 3200-film när kameran max förstår sig på iso 800.

Någon annan som har en kamera att rekommendera? Jag gillar som sagt voigtländern så om det t.ex. finns en nyare version där man på objektivet kan ställa in till iso 3200/6400 så vore det fantastiskt.

Troy - jag vet inte hur/om man kan sätta exponeringskomponenten på underexponera, om du kan upplysa mig så vore det jättesnällt. Men helst vill jag inte underexponera.

Ställ på 800 ISO och underexponera två steg. Hepp!!

Du underexponerar ju inte egentligen du kompenserar ju bara för den snabbare filmen, låt oss säga att du har iso3200 film i kameran och kameran bara går upp till iso800 för att exponera 3200 filmen korrekt måste du underexponera den med två steg. Så låt oss säga attt du får slutartid 250/s enligt mätaren för att få en korrekt exponerad bild på iso3200 så ställer du kameran på 1000/s på slutartiden. Fungerar ju även att göra det samma på bländaren. Det blir ju en workaround som kräver lite tänkande när man fotar men det blir ju billigare än en ny kamera i alla fall.

Tack för alla svar! Underexponering låter som en bra ide, men då jag oftast fotar med "bulb" så vet jag inte hur mycket mindre jag ska exponera. Om jag t.ex. vanligtvis skulle ha 2 sekunder lång exponering, hur lång ska jag då ha den för att det ska underexponeras två steg>?

1/2 sek.

Känns som om du skulle behöva lära dig lite grunder i fotografering. Här är en bra början.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Varje halvering/dubblering av exponeringstiden motsvarar 1 bländarsteg.

På samma sätt fungerar ISO-skalan, varje halvering/dubblering av ISO-talet motsvarar också 1 bländarsteg.

Tack för alla svar! Underexponering låter som en bra ide, men då jag oftast fotar med "bulb" så vet jag inte hur mycket mindre jag ska exponera. Om jag t.ex. vanligtvis skulle ha 2 sekunder lång exponering, hur lång ska jag då ha den för att det ska underexponeras två steg>?

Exponeringen blir då 2s/2=1s Det är ett steg, sen blir det 1s/2=0,5s osv :) så fungerar det på sekunder när vi pratar t.ex 250 dels sekund blir det tvärt om 250/s*2=500/s och 500/s*2=1000/s alltså två steg:)

Båda exemplen visar alltså hur man underexponerar två steg.

Tack så mycket för alla svar och delad kunskap. Men jag antar att det ändå blir en skillnad att fota iso3200-film i kamera inställd på 800 och två steg underexponerad. Vad kan man förvänta sig för skillnad jämfört med att foto 3200film i en kamera inställd på 3200?

Rent teoretisk fråga: om jag ska använda en iso 400-film och ställer in kamerans isomätaren på 800, ska jag då överexponera ett steg för att få en "normal" iso 800bild?

Tack så mycket för alla svar och delad kunskap. Men jag antar att det ändå blir en skillnad att fota iso3200-film i kamera inställd på 800 och två steg underexponerad. Vad kan man förvänta sig för skillnad jämfört med att foto 3200film i en kamera inställd på 3200?

Vilken inställning du har på kameran angående ISO gör absolut ingen skillnad om du exponerar enligt filmens ISO. Kamerans ISO inställning jobbar bara ihop med kamerans ljusmätning så du får ett riktigt mätvärde, om du har 3200 film men kameran ställd på 800 kommer kameran att ge ett värde som ligger 2 steg över det rätta (om man ser på slutartiden som anges).

Alla kameror har ju inte en ljusmätare och inställning för ISO. Det gör ingen skillnad på bilden.

Om du vill ha en kvalitativ kamera med möjlighet att ställa ISO högt eller lågt kommer Pentax KX upp i huvudet på mig. ISO mellan 6 och 6400 går att ställa in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar