Annons

Hur fungerar en zoomblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Har för inte allt förlänge sen köpt in en Canon 430EX II Som jag är oerhört nöjd med, ger mkt bättre bilder än den interna blixten och skönare ljus i bilder och så vidare.

Min fråga är nu egentligen, Hur fungerar en zoomblixt?
 
Jag har egentligen ingen aning, men tänker svara ändå :D
Den borde rimligtvis justera reflektorn för att täcka in ett större eller mindre område. Det finns säkert flera sätt att göra det på rent mekaniskt, precis som det finns flera sätt att bygga ett zoomobjektiv på.

Har du någon gång ägt, eller kanske t.o.m äger, en ficklampa med justerbar ljuskägla? Kika isf på den när du justerar, det fungerar troligen på ett liknande sätt.
 
Har för inte allt förlänge sen köpt in en Canon 430EX II Som jag är oerhört nöjd med, ger mkt bättre bilder än den interna blixten och skönare ljus i bilder och så vidare.

Min fråga är nu egentligen, Hur fungerar en zoomblixt?

Som Jesper sagt så justerar den Belysningsvinkeln, oftast automatiskt, efter vilket objektiv du har på kameran. Har du ett zoomobjektiv på kameran så ändrar blixten belysningsvinkel när du zoommar med objektivet :)
 
OK! Tack för svaret!

Några andra tips på inställningar vid olika typer av fotografering eller är de bara att köra på E-TTL läget och hoppas på de bästa?
 
OK! Tack för svaret!

Några andra tips på inställningar vid olika typer av fotografering eller är de bara att köra på E-TTL läget och hoppas på de bästa?

Jag kan inte så mycket om blixtfotografering heller, men okusnkap verkar inte hindra mig från att svara. Saker som kan förbättra resultatet dramatiskt är att slå blixen i taket, i väggen brevid, eller till och med bakåt, för att undvika hårt direkt ljus. Att använda en bouncer, eller t.o.m ett vitt kaffefilter över blixten, när man fotar porträtt kan göra skuggor mjukare och ge ett mycket trevligare resultat. Experimentera som tusan! :)
 
Jag kan inte så mycket om blixtfotografering heller, men okusnkap verkar inte hindra mig från att svara. Saker som kan förbättra resultatet dramatiskt är att slå blixen i taket, i väggen brevid, eller till och med bakåt, för att undvika hårt direkt ljus. Att använda en bouncer, eller t.o.m ett vitt kaffefilter över blixten, när man fotar porträtt kan göra skuggor mjukare och ge ett mycket trevligare resultat. Experimentera som tusan! :)

Jo, så långt är jag helt med, hur man får brytningar på ljus med olika vinklar osv, dock inställningar är jag mer intresserad av vilka man ska använda vid vilka olika typer av fotografering.
 
Experimentera som tusan! :)

Rätt igen :)
Våga misslyckas är nog det man kan säja, törs man inte det så lär man sig inget. Titta på andras bilder, försök se, och inse, hur ljus o skuggor faller över ansikten mm.

Det är som att springa Maraton, träning ger färdighet. Bra verktyg hjälper lite men till sist vinner den som tränat mest-bäst!

Plåta på.

/Janne Höglund
 
ANNONS