Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa en systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Storleken är inget som direkt bekymrar mig. Jag reser alltid ganska lätt och har i princip aldrig handbagage så så länge det inte väger mer än 5-6 kilo så är det inga större problem.

Tack för tipsen om kompaktkamerorna men priset skiljer ju inte så jättemycket från en systemkamera.

i slutänden så är blir det rätt så mycket dyrare med en systemkamera. Det dröjer inte länge tills man vill byta ut optiken mot något vassare än kitobjektivet. Det är först då, tycker jag, att man får dom där riktigt vassa bilderna som är omöjliga att få till med en kompakt. Finns det pengar och storlek och tyngd inte spelar någon roll så är en systemkamera att rekommendera alla gånger.

Ja som sagt, köp inte en hög med objektiv från start! Om du inte får ett sjukt bra pris eller liknande alltså....

När jag letade kamera var jag helt säker på att ett rejält teleobjektiv skulle jag ha... Ju närmare en meters brännvidd desto bättre! Jag fick med ett Nikkor 70-300 när jag köpte min beg, och jag har använt det... Tja... Säkert fem gånger, och fått typ tre bilder jag var nöjd med....

Istället visade det sig att ultravidvinkel var det jag gillade, sen jag köpte mitt Tamron 10-24 tycker jag att mitt Tamron 17-50 är ett alldeles för långt teleobjektiv :)

Sen kan jag rekommendera en riktig blixt också! Det blir en helt annan grej att fota i mörker då!

Det finns flera aspekter än bara kompaktheten och hur lättanvända program kamerorna har. En sak som jag tycker är viktigt och som talar för en systemkamera är avtryckaren - jag tycker om att kameran tar bilder då när man trycker på avtryckaren och inte två sekunder senare.

Samt att man ska kunna vara säker på att avtryckaren tar en bild varenda gång man trycker på den. På en massa kompaktkameror är avtryckaren så konstruerad att den inte åker ned nästan alls när man trycker på den och ibland får man trycka flera gånger innan kameran registrerar att "jaha, nu vill han tydligen att jag ska ta en bild". På en systemkamera är avtryckaren distinkt och säker, samt med en försumbar slutarfördröjning.

Nu vet jag inte vad du har testat för kompakter, men detdär känner jag inte alls igen. Varesig vad gäller tryckkänsla eller fördröjning. Tryckkänslan varierar såklart mellan olika modeller, så även på systemkameror, men jag har aldrig stött på nån kompakt som passar in på din beskrivning. Dagens kompakter har dessutom ofta kortare shutterlag än systemkameror tack vare att de inte har någon spegel att fälla upp.

i slutänden så är blir det rätt så mycket dyrare med en systemkamera. Det dröjer inte länge tills man vill byta ut optiken mot något vassare än kitobjektivet.
Det var ett märkligt argument. Det blir ju ännu dyrare att först göra upptäckten att en kompaktkamera är för dålig, för att sen köpa en systemkamera, för att sen uppgradera objektiven till den.

Ibland undrar jag om folk vill att andra ska ha så dålig utrustning som möjligt. Trådskaparen är uppenbarligen en som verkligen skulle dra nytta av en systemkamera, så varför försöka få honom att låta bli att köpa en sådan?

Det var ett märkligt argument. Det blir ju ännu dyrare att först göra upptäckten att en kompaktkamera är för dålig, för att sen köpa en systemkamera, för att sen uppgradera objektiven till den.

aha du tänker så.. helt rätt.

Trådskaparen ville ta "rejält" mycket bättre bilder. och med kitobjektivet blir det "bara" mycket bättre bilder. men visst man kan kompletera med en 50 1,8 så blir det inte såå mycket dyrare...

För mig börjar det dra iväg med summor som man bara skulle skaka på huvudet åt för några år sen! Men det är det värt och kul som f**n är det oxå :)

Är det nån som läst han ursprungliga fråga och förklaring alls eller läser man bara ett par st inlägg och hoppas att svara rätt?

Jag tycker inte att det är overkill! Om budgeten finns och ambitionen att fota mycket, så skulle jag säga att det är bättre att ha och inte behöva än att behöva och upptäcka att man inte hade.

MVH Håkan

Ibland undrar jag om folk vill att andra ska ha så dålig utrustning som möjligt. Trådskaparen är uppenbarligen en som verkligen skulle dra nytta av en systemkamera, så varför försöka få honom att låta bli att köpa en sådan?

Medhåll. Det låter verkligen som att han skulle ha glädje av en systemkamera.

Om alla och envar ägen en, så sker det en inflation på imponeringsfaktorn som en systemkamera ger (eller tros ge). ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar