Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bessa R3A

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på de nya mätsökarkamerorna Bessa R3A och Bessa R2A. Är det någon som äger en eller har testat en? Dela i så fall gärna med er av era funderingar och omdömen!
 
Inte av R3A, men litet av R....

Har tagit några bilder med R bla.
Liten kompakt analog "Gatukamera" tycker jag nog
att man kan klassa den som.
Som en Leica CM kanske! ;-)

Sammanfattning tycker jag att Cosina/Voigtländer i detta fall har en mycket bra kvalitet.

Och vad gäller objektiven från 12 mm till 90 mm.
Mycket bra optisk och mekanisk kvalitet!!
Mycket!

Det är inte för inte som Cosina får vara med i samarbete med Ziess vad gäller objektiven till den nya Zeissikon RF.
Objektiven passar även till Leica M... :)

Detta var väl inte så mycket hjälp till din fråga kanske..... :)
men någon liten hjälp kanske!?
 
Det finns många som använder Bessor (och andra mätsökarkameror) på RFF:
www.rangefinderforum.com

Jag har den gamla versionen av R2 och tycker det är en bra kamera. Det är lättare att svara om du har någon mer specifik fråga. Försöker du jämföra bessorna med din M4?
 
Biber skrev:
Det finns många som använder Bessor (och andra mätsökarkameror) på RFF:
www.rangefinderforum.com

Jag har den gamla versionen av R2 och tycker det är en bra kamera. Det är lättare att svara om du har någon mer specifik fråga. Försöker du jämföra bessorna med din M4?

Jag fotar mycket med M4:an och tycker den funkar superbra, men jag börjar bli sugen på ett ytterligare hus för att slippa byta film så ofta. Har sneglat en hel del på leica M3 just med tanke på den högre sökarförstoringen men man får ju en ny R3A för ungefär samma pris som en duglig M3. Det man får extra med Bessan är ju ljusmätning, men hur bra funkar det i praktiken? Jag tar mycket dia och då är det ju lite petigt.
Jag är också lite orolig att sökaren inte håller måttet jämfört med leicorna. Både vad det gäller kontrast och mätsökarbas, men det kankse inte är något problem i praktiken?
 
arvro395 skrev:
Jag fotar mycket med M4:an och tycker den funkar superbra, men jag börjar bli sugen på ett ytterligare hus för att slippa byta film så ofta. Har sneglat en hel del på leica M3 just med tanke på den högre sökarförstoringen men man får ju en ny R3A för ungefär samma pris som en duglig M3. Det man får extra med Bessan är ju ljusmätning, men hur bra funkar det i praktiken? Jag tar mycket dia och då är det ju lite petigt.
Jag har aldrig kört någon diafilm i R2an, men den ger alltid samma värden som min Eos3 så det är säkert inga problem alls med det.
Inbyggd mätare är nästan alltid smidigare att använda eftersom att man slipper föra över värden från en annan mätare till kameran, ännu bättre blir det i såna lägen där man kan använda automatläget på R2A/R3A. Har man däremot inget behov av hastighet så spelar det nog ingen större roll om kameran har inbyggd eller inte.

arvro395 skrev:
Jag är också lite orolig att sökaren inte håller måttet jämfört med leicorna. Både vad det gäller kontrast och mätsökarbas, men det kankse inte är något problem i praktiken?
Sökaren i R/R2 är väldigt ljusstark och kontrastrik, men den har mer distorsion än min M4-P och den är lite känsligare för att man tittar rakt in i den. Jag har aldrig sett någon flare i den.
Mätsökarbasen i R2 är lång nog för min 35/1.7 och 50/1.5 men jag upplever att det går lite snabbare att fokusera med Leican. Det kanske är bättre i R3A eftersom att den har större förstoring än R2.
 
Senast ändrad:
bessa r

Köpte en ny svart Bessa R med ny glugg 35/2,5 Color scopar från Stephen Gandy i USA för några månader sedan och är mycket nöjd. Pris 425 dollar = under 3000 kr, plus 25 % moms och 4 % tull, dvs ungefär hälften av vad detta skulle kosta i Sverige.
http://www.cameraquest.com/

Kompletterad gärna med en FSU (Former Sovjet Union) glugg t.ex en Industar 61LD 55/2,8 eller en Jupiter 8 50/2,0 från Ebay för ca. 200 kr och så har men en bra utrustning för gatufotografering. Klart att en Leica är bättre, men för att få TTL mätning (som Bessa R har) så får man gå upp till en M6 med TTL eller en M7 och de "kostar". Jag får bra exponerade och skarpa bilder med ovanstående utrustning. Någon långtidstest har jag dock inte.

Bessa R har LTM (Leica Tread Mount) = objektiv med Leica 39 mm skruvgänga (finns i mängder) och har mekanisk slutare och har baklucka m.m. av stark plast.

Bessa R2 har Leica M-bajonett och mekanisk slutare och är helt byggd i metall. Beg objektiv i mängder.

Adapter så man kan använda LMT gluggar på M-bajonett finns.

Bessa R2A och R3A har M-bajonett, elektronisk slutare och bländaförval och är helt i metall.

Länken till Rangefinderforum och sökande i detta forum ger massor av information om mätsökarkameror. Där finns bl.a. flera bedömningar av de nya Bessa R2A och R3A.

Här är lite fler länkar

http://forums.clubsnap.org/archive/index.php/f-59.html

http://pages.ebay.com/catindex/photo.html?ssPageName=HPH01 (sök på Bessa och Jupiter osv)

Svante
 
Senast ändrad:
Re: bessa r

svwa skrev:
Klart att en Leica är bättre, men för att få TTL mätning (som Bessa R har) så får man gå upp till en M6 med TTL eller en M7 och de "kostar".
M5 är den första med TTL. M6 har också TTL-mätning, det nya i "M6 TTL" är blixtmätning.
 
Tack för alla bra svar!
Jag har även funderat lite på en Leica CL. Har ni något bra/dåligt att säga om denna kamera? Den verkar smidigt tycker jag.
 
Hittar du en M3 i bra skick (servad och utan tecken på separation i sökaren) till samma pris så slå till, för tusan. Jag kan inte ösa nog superlativ över en M3-sökare i bra skick.

Bessans sökare är helt OK och väldigt ljusstark, men man måste flytta ögat under tiden man fokuserar för att inte "tappa" mätsökaren, det kan vara lite irriterande.
 
Kan väl meddela att min vän fotohistorikern/
kamerateknikern mycket tidigt haft synpunkter på den korta mätsökarbasen på Bessa.
Han har även haft en diskussion med sin vän Gandy om detta då Bessa kom för några år sedan! :)
(Nåja, dom e sams nu!)

Men fotohistorikern, som e noggrann, tycker att basen ändå är för kort för tex. 1,5 /5 cm.
(Han har en massa uträkningar om detta...)


Själv kör jag Zeiss 1,5:eek:r på gäng-Leica, å det är värre, då skakar han bara på huvudet. :)
 
Vilken underbar diskussion...

Leica M3....den e fin!!

Vilka minnen!! :) :)

Hade en svartlackad M3 1964...
(å en M2 i svart..)


Litet synd att jag inte hade den kvar,
LP brukar ha ett utropspris på 30.000- 60.000 för dessa...

Ursäkta det ovidkommande inlägget..
 
arvro395 skrev:
Gillar du din M3 bättre än M4:an, och i såfall varför? (lite nyfiken)
Mätsökar-"fläcken" i M3 är större och har mer kontrast mot omgivningen. Sökaren är lätt blåfärgad och fläcken gul (vilket beror på att spegeln är guldbelagd).

Men för 35 mm är M4:n givetvis mycket smidigare...
 
Exponeringskompensation Bessa R2A/R3A?

Startar ingen ny tråd för den här frågan utan fortsätter i den gamla. Har funderingar på att införskaffa ytterligare ett mätsökarhus, och då en Bessa R2A eller R2M (eftersom R2 ej finns att köpa längre). Undrar nu hur exponeringslåset fungerar på R2A/R3A? Knappen sitter på höger baksidas överdel och man kan trycka in den med tummen. Måste den hållas inne för att bevara värdet låst? Eller räcker det med att trycka en gång och sedan låsa upp med ytterligare ett tryck?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.