Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.
"Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen."

Nu lyfte vi en bit från jorden ....tror jag.

... men är inte det ett rätt vidlyftigt antagande Terje? Hur ver du det? En gång jobbade det en "proletariserad" yrkesfotograf på mitt jobb som inte längre kunde leva på sitt fotograferande - han var vår uppskattade vaktmästare. Det är nog mer än 10 år sedan och han sysslade redan då med experimetellt fotografi - med sin I-phone. Vad han hade kunnat göra med en modern I-phone skulle jag velat se.

Du får gärna berätta om de där värdena som bara du eller för den delen alla systemkamerafotografer underförstått skulle ha gemensamma och som all mobilfotografer tydligen saknar främst bara för arr de inte använder systemkamera.

Senast ändrad:
Om vi bortser från att sökarhuset Inte påverkar AF på en spegelfri kamera (vilket det kan göra på en spegelreflex), så innehåller det en bildskärm som är mer eller mindre högupplöst och i olika storlek. Därtill kommer elektronik som styr skärmen och optik som gör det möjligt att se bilden med ögat mot sökaren, i många fall med möjlighet till dioptrijustering.
Detta finns förstås inte på mobiler, och gör att kameran blir större ju bättre sökaren är.
Det är inte unikt för Sony; Alla tillverkare med bra EVF behöver utrymme för densamma.

Med en bra vinklingsbar skärm klarar jag mig ofta utan EVF, men det är svårt att hitta en dylik kamera.
Nu blev det nog ett syftningsfel och lite till ...

"Om vi bortser från att sökarhuset Inte påverkar AF på en spegelfri kamera (vilket det kan göra på en spegelreflex), så innehåller det en bildskärm som är mer eller mindre högupplöst och i olika storlek."

Prismat innehåller väl främst sökaren. och på min A6300 så finns sökare trots brist på fuskprisma, så det går ju faktikst att få till även om Sony väl inte ´gjort någon 7000-serie än med FF. Vore kul att se något sådant.

Bildskärmen har väl inte alls med detta att göra för den sitter ju definitivt inte i något fuskprisma. Jag tänkte inte främst på mobilerna här utan på systemkamera utan fuskprismor som ju är mer fickvänliga än våra A7-or.

Håller annars helt och fullt md om fördelen med vikningsbar skärm som på min gamla A7 III - jättebra för gatufoto till skillnad från den där usla "bloggarlösningen" vi fick på A7 IV (det enda jag inte gillar med den kameran. ... men din kamera har väl den nya mycket smartare konstruktionen som faktikst kan allt.

På 70-talet hade många en systemkamera som togs fram vid högtidliga tillfällen.
Just resor klassade ofta in som högtidligt tillfälle. Gemene man fotograferade rent allmänt rätt lite på 70-talet eftersom framkallning och film inte var jättebilligt.

Tidigare var det kanske dyrare att framkalla med tanke på att föräldrarna kunde ha flera års bilder på samma filmrulle. De högtidliga tillfällena.
Åtminstone under 80-talet var det en "guldålder" för foto när Extrafilm mfl konkurrrerade om att få framkalla semesterbilderna. Porto ingick och man fick returnera alla suddiga bilder - och det var många - plus att man fick en ny film "på köpet".
Framkallningsställen fanns i nästan varje kvarter. Det kostade inte mycket och som sagt betalade de tillbaka för alla misslyckade bilder så man undrar om det ens var lönsamt.
Men här var det nog mest de nya behändiga kompaktkamerorna med autofokus som gällde. Vi med systemkamera fotade dia eller svartvitt.

Bildskärmen har väl inte alls med detta att göra för den sitter ju definitivt inte i något fuskprisma.
Den har i högsta grad med det här att göra eftersom det sitter en liten bildskärm där också. Det är den du ser när du tittar i sökaren. Oansett att den är mindre än den som sitter på kamerans utsida ska den bo någonstans.
Däremot brukar AF i spegelreflexer sitta nere i spegelhuset, inte uppe i prismat. De har däremot ofta allehanda inspeglad information i sökaren, som kan relatera till AF, vars displayer är monterade i prismahuset.

• Gilla
Reaktioner: afe
Idag är det väl så att det tas fler bilder än någonsin. Ett viktigt säljsargument för vilken mobil man skall köpa är kamerans egenskaper. Sedan är det personer som vi som vill ha något mer avancerat.
Vad man skall ta med sig på en resa är ju upp till var och en.

Själv är jag någon som nog gärna släpar på en hel del eftersom jag ser de flesta resor som ett tillfälle att ta bilder från en ny plats med för mig annorlunda miljöer. Det är jag själv som får lida om jag släpar med mig onödiga prylar. Jag har mycket Canon utrustning men också Fuji. Skall jag minska vikten och volymen är det oftast Fuji prylar som får följa med. Det väger mindre rent generellt och skillnaden i bildkvalité är oftast försumbar.

Jag fotograferar sällan med mobilen. Det blir sådana där bilder där kvalitén är helt oväsentlig men jag behöver ha innehållet. Typ skylten på platsnumret där jag ställer bilen på flygplatsen eller en bild på några inställningar i displayen på en maskin. Går informationen att läsa är bilden bra (nog).
Dessutom tar jag en del bilder på ställen dit det inte går att få en riktig kamera. Mobilen är bara någon centimeter tjock och går därför att sticka in på ställen dit en systemkamera inte kommer i ett stycke. Inte ens om man skickar in objektivet separat.

Däremot tar jag en del bilder med värmekameran (Flir) i mobilen för att kontrollera ventilation i elskåp eller varmgång i mekaniska ting.

Den har i högsta grad med det här att göra eftersom det sitter en liten bildskärm där också. Det är den du ser när du tittar i sökaren. Oansett att den är mindre än den som sitter på kamerans utsida ska den bo någonstans.
Däremot brukar AF i spegelreflexer sitta nere i spegelhuset, inte uppe i prismat. De har däremot ofta allehanda inspeglad information i sökaren, som kan relatera till AF, vars displayer är monterade i prismahuset.
Jag menade naturligtvis också den lilla skärmen som är en del av EVF:en, vilket Stenis valde att missförstå. Den behöver inte sitta i ett sökarhus, men den kan göras bättre med mer utrymme än i exempelvis en A6000.
Att kalla sökarhuset för ”fuskprisma” är direkt felaktigt då det fyller en funktion, om än inte samma funktion som i en spegelreflex.

"Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen."

Nu lyfte vi en bit från jorden ....tror jag.

... men är inte det ett rätt vidlyftigt antagande Terje? Hur ver du det? En gång jobbade det en "proletariserad" yrkesfotograf som inte längre kunde leva på sitt fotograferande som vaktmästare på mitt jobb. Det är nog mer än 10 år sedan och han sysslade redan då med experimetellt fotografi med sin I-phone. Vad han hade kunnat göra med en modern I-phone skulle jag velat se.

Du får gärna berätta om de där värdena som bara du eller för den delen alla systemkamerafotografer underförstått skulle ha gemensamma och som all mobilfotografer tydligen saknar främst bara för arr de inte använder systemkamera.
Mitt svar var nog mer menat som kommentar till din inledning i tråden. Det med 99% är nog menat som en siffra på det stora flertalet som fotograferar mer för att föreviga familj och händelser genom livet och inte har några större bildmässiga och fotografiska ambitioner. Så vidlyftigt, vet jag nog inte om det var. Någon proletariserad yrkesfotograf vet jag nog inte heller om jag är, har både kunder och får rätt mycket uppmärksamhet på mina bilder. Andra anser att jag är både nyskapande och visionsskapande i mitt bildskapande, så jag ser ingen grund att klaga.

Det mesta av mitt fotograferande kan mobilen inte lösa för mig; både vad gäller tele, långa slutartider, multiexponeringar och selektivt fokuserande. Om du känner till mig som fotograf och mina bilder (kanske besöker bloggen då och då), då hade du förstått mer.

Vad andra fotografer gör eller inte gör, det är helt upp till dessa. Ambitionsnivå är också individuellt. Jag vet vad jag gör för min del, om jag sedan är ensam eller inte det är inte det viktiga.

Jag lever ett bra liv, mår bra med god hälsa och bra kondition, behöver inte oroa mig för ekonomin - och får givetvis också mer än tillräckligt med uppmärksamhet för mina bilder.

Mvh Terje

27652_2025.jpg

Mitt svar var nog mer menat som kommentar till din inledning i tråden. Det med 99% är nog menat som en siffra på det stora flertalet som fotograferar mer för att föreviga familj och händelser genom livet och inte har några större bildmässiga och fotografiska ambitioner.
Det låter något. (Fast det är nog mer än 99% som nöjer sig med mobilkameran.)
rätt mycket uppmärksamhet på mina bilder. Andra anser att jag är både nyskapande och visionsskapande i mitt bildskapande, så jag ser ingen grund att klaga.
Jag antar att ämnet är uttjatat och det är inget jag tänker dra vidare. Men, är du den naturfotograf som för några år sedan kopierade in djur i dina bilder och blev avslöjad av typ hembygdsföreningen eller något sådant?

Jag antar att ämnet är uttjatat och det är inget jag tänker dra vidare. Men, är du den naturfotograf som för några år sedan kopierade in djur i dina bilder och blev avslöjad av typ hembygdsföreningen eller något sådant?
Ja det är den Terje och ämnet är sjukt uttjatat. Det finns hela trådar att läsa med både hårda ord och viss förståelse för att människor ibland tar riktigt dåliga beslut. Terje svarar och förklarar efter bästa förmåga. Vill du grotta ner dig så bara sök på forumet och möjligen återstarta någon tråd.

Det är så få kvar här på fotosidan som bidrar och skapar debatt kring bild och bildskapande. Terje är en av dom. Det måste gå att delta i trådar för honom utan att det alltid ska dras upp kring lodjuren kan jag tycka. Det är ju skillnad om tråden har koppling till fusk inom fotografins värld, men kan inte se att ämnet i denna tråden ens snuddar.

Glöm det, jag gjorde en sökning.
Tja, vad ska man säga....
Det här är stycket som fick min tröga hjärna att börja undra:

"Någon proletariserad yrkesfotograf vet jag nog inte heller om jag är, har både kunder och får rätt mycket uppmärksamhet på mina bilder. Andra anser att jag är både nyskapande och visionsskapande i mitt bildskapande, så jag ser ingen grund att klaga."

Jaja.
Som sagt, glöm det; jag tappade intresset.

Ja det är den Terje och ämnet är sjukt uttjatat.
Du svarade snabbare än vad jag hann söka och skriva. Jag förstår att det är uttjatat, som jag skrev. Jag skrev också att det inte är något jag tänker dra vidare. Men något i bakhuvudet plingade till och jag ville veta.

Apropå att diskutera bilder och bildskapande kan jag tänka mig att det skulle finnas någon tråd som startas en gång i veckan där vi kan publicera en bild och få den bedömd av andra som också visar en bild.
Kritik och kommentarer alltså, ingen koppling till något som helst tema eller kameramärke - bara diskussion om huruvida tanken med bilden är uppnådd eller vad man skulle kunna förbättra.
Jag undrar om det kan finnas intresse för det!

Det är 13 år sedan och har sedan länge gått vidare. Aktiv naturfotograf i nästan 50 år. Idag mer aktiv än någonsin, fotograferar nästan varje dag.

Du svarade snabbare än vad jag hann söka och skriva. Jag förstår att det är uttjatat, som jag skrev. Jag skrev också att det inte är något jag tänker dra vidare. Men något i bakhuvudet plingade till och jag ville veta.

Apropå att diskutera bilder och bildskapande kan jag tänka mig att det skulle finnas någon tråd som startas en gång i veckan där vi kan publicera en bild och få den bedömd av andra som också visar en bild.
Kritik och kommentarer alltså, ingen koppling till något som helst tema eller kameramärke - bara diskussion om huruvida tanken med bilden är uppnådd eller vad man skulle kunna förbättra.
Jag undrar om det kan finnas intresse för det!
Hehe ja du träffar ju väldigt rätt med din fråga. Vi var ett gäng här som provade det för några år sedan. Jag tyckte det fick mig att fota mer och skulle gärna göra det igen. Tyvärr var vi så få intresserade så det självdog tillslut. Drar du igång något så hänger jag på😊👍.

Senast ändrad:
Hehe ja du träffar ju väldigt rätt med din fråga. Vi var ett gäng här som provade det för några år sedan. Jag tyckte det fick mig att fota mer och skulle gärna göra det igen. Tyvärr var vi så få intresserade så det självdog tillslut. Drar du igång något så hänger jag på😊👍.
Ah, så det har provats en gång?! Kanske forumet här, eller Sverige, är för litet?
Men, jag ska fundera på att dra igång något. Man kan ju alltid prova... Jag vill ju inte gärna tro att fotograferande är stendött även om nu systemkamerans livaktighet diskuteras här.

Ah, så det har provats en gång?! Kanske forumet här, eller Sverige, är för litet?
Men, jag ska fundera på att dra igång något. Man kan ju alltid prova... Jag vill ju inte gärna tro att fotograferande är stendött även om nu systemkamerans livaktighet diskuteras här.
Vi hamnar rejält of topic men gör gärna det. Eller starta en tråd kring hur ett upplägg skulle kunna se ut. Med andra regler/premisser kanske fler blir intresserade denna gången.

Jag kommer inte ihåg vad han heter, men han var en populär guru när det begav sig; han sågade totalt Fuji X100 som en hipsterkamera och visst hade den första versionen en hel del brister. Nu är det dock klart annorlunda och jag skulle säga att det är en optimal rese- och och flanörkamera så länge man klarar sig med motsvarande 35 mm brännvidd.
Min nya mobil (iPhone 16 Pro Max) är bättre än min förra då den fått en ny kameraknapp som går att anpassa, men långt från optimal. Bilderna blir bra, men det är hopplöst att tajma något.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto