Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Mitt nuvarande stativ börjar säga upp sig så det blir till att köpa nytt. Det jag har idag är gammalt och jag har bara fotat sen december, så jag har rätt lite erfarenhet.

Jag använder det till landskap och så småningom till fåglar och kanske andra djur.

Jag har en OM-D E-M1 med ett panasonic 45-150 f/4-5.6 och ett olympus 17 f/1,7, så det är ganska lätt utrustning. Ett drömobjektiv är Panasonic 100-400, större än så blir det nog inte

Jag tycker om att cykla och vill gärna få med stativet nån gång, se bild.

Jag tar gärna emot tips om olika huvuden och annat man ska tänka på. Jag har tittat på två olika.:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=290dual804
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG_004060

Bilagor

• 20180330_134015.jpg
    20180330_134015.jpg
    43.2 KB · Visningar: 47
Skickar in en kantboll - utifall du har cykeln nära dig at all times kan du sätta en manfrotto superclamp på ramen och fästa ett stativhuvud med en spigot.

I annat fall är ju kolfiber lätt att ta med sig. Det svåraste kanske är att hitta ett stativhuvud som man gillar med låg vikt och som inte rör sig ur position efter man låst den. Hydrostathuvud är riktigt skönt, men tungt tyvärr.

Titta på Sirius produktlinje. Själv har jag två av deras stativ och dom fungerar för mitt fotograferande.

Vill du däremot ha top-of -the-line är det RRS (Really right stuff) eller Gitzo som gäller, men då har du ett stativ som håller för dig (och ev kommande generation), om du tar hand om det, naturligtvis.

Prislappen står i paritet med kvaliten if you know what I mean ;-).

Vad är ett hydrostathuvud?

Varför kulled framför trevägs?

Vad är Arca fäste?
Idag har jag en skruv i kameran som snabbfäste till huvudet, är det en platta med snabbfäste?

Jag är inte ute efter top of the line, utan ett prisvärt stativ.

Tack för tipset men det verkade lite kort. Jag hade gärna haft ett längre (utan mittpelare uppe)

Framför allt är det alldeles för klent. Ska du ha så långa brännvidder som 400mm på en m4/3 kamera behöver du ett väldigt stabilt stativ. Visserligen är din kamera ganska lätt men ett så långt tele märks alla vibrationer väldigt väl, så du behöver ett ganska tungt stativ i vilket fall. Välj kolfiber eller trä som dämpar vibrationer bättre än aluminium. Du tänker helt rätt när du säger att du vill ha ett stativ utan mittpelare. När man drar ut mittpelare och de oftast allt för tunna yttersta bensegmenten förlorar de flesta stativ i stadighet.

Kanske skulle det här kunna vara lämpligt:
https://www.scandinavianphoto.se/pr...2RfPDL3LuVivTtvbBkxoChSgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det har visserligen mittpelare, men man behöver ju inte dra ut den. För långt tele skulle du kanske även kompletter med någon gimbal i alla fall om du fotograferar rörliga motiv. Bra märken för sådana är Wimberly, RRS och Zenelli inga av dem är tyvärr speciellt billiga men oftast billigare att satsa på bra kvalitet direkt än att köpa något som fort börjar glappa för några få tusenlappar.

Ska du ha stativ utan mittpelare blir de större och dyrare som t.ex detta
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007189024/sirui/stativ-r-5214xl-kolfiber
Fördelen med det är att du kan byta ut stativplattan mot skål för nivellering vilket kan vara bra om du kör video eller vill klippa samman många bilder till et panorama. Frågan är dock om det är värt priset det nog lite mer än vad du egentligen behöver för en så pass lätt kamera.

Kolla gärna på Amazon. Senaste stativet jag köpte, köpte jag från USA via Amazon och trots att jag betalade frakt, tull och moms, sparade jag en 5-hundring .

Dessutom skötte Amazon klarering och moms, så det var bara att hämta ut när det väl kom.

Senast ändrad:
Både kameran och mina objektiv har IS, så jag tror inte att en gimbal är på tapeten. Ett 100-400 kanske inte ens blir verklighet, vi får se ;)

Tack för alla tips, jag har mycket att kolla upp.

Både kameran och mina objektiv har IS, så jag tror inte att en gimbal är på tapeten. Ett 100-400 kanske inte ens blir verklighet, vi får se ;)

Tack för alla tips, jag har mycket att kolla upp.

Tror du missförstod mig. Jag tänkte inte på gimbal med med inbyggd elektronik gyron eller liknande för aktiv stabilisering vid videofilmning utan enklare mekaniska ting som som bara håller kameran balanserad så att den blir lätt rörlig i alla led vilket gör det enklare att följa rörliga motiv. Dvs den är ingen ersättning för IS.

Huruvida du skall använda IS på stativ eller inte är det dessutom delade meningar om. I vissa fall kan det introducera mera skakningar än det reducerar.

Tror du missförstod mig. Jag tänkte inte på gimbal med med inbyggd elektronik gyron eller liknande för aktiv stabilisering vid videofilmning utan enklare mekaniska ting som som bara håller kameran balanserad så att den blir lätt rörlig i alla led vilket gör det enklare att följa rörliga motiv. Dvs den är ingen ersättning för IS.

Huruvida du skall använda IS på stativ eller inte är det dessutom delade meningar om. I vissa fall kan det introducera mera skakningar än det reducerar.

Ok, då är jag med tror jag. Använda mekanisk gimbal för att följa motiv med kameran på stativet.

Har inte upplevt något konstigt med IS på i stativet, kanske får göra några tester

Vad är ett hydrostathuvud?
Det är en kulled där låsningen görs med hjälp av högt vätsketryck. Som hydraulik fast statiskt.

Sådana kulleder brukar låsa extremt bra med i praktiken ingen risk att den sackar lite när man har dragit åt. Det är ett ganska vanligt fenomen att kulleder med vanlig mekanisk låsning sackar lite efter åtdragning (speciellt om man lastar dem tungt).

Varför kulled framför trevägs?
För att det går betydligt fortare att rikta om och låsa. Nackdelen är precisionen som är bättre med ett trevägshuvud, speciellt med trevägshuvuden som har utväxling på vridhandtagen.

Vad är Arca fäste?
En typ av snabbfäste som är ganska populärt och något av en industristandard.

Det är en kulled där låsningen görs med hjälp av högt vätsketryck. Som hydraulik fast statiskt.

Sådana kulleder brukar låsa extremt bra med i praktiken ingen risk att den sackar lite när man har dragit åt. Det är ett ganska vanligt fenomen att kulleder med vanlig mekanisk låsning sackar lite efter åtdragning (speciellt om man lastar dem tungt).

För att det går betydligt fortare att rikta om och låsa. Nackdelen är precisionen som är bättre med ett trevägshuvud, speciellt med trevägshuvuden som har utväxling på vridhandtagen.

En typ av snabbfäste som är ganska populärt och något av en industristandard.

Tack för tydligt och kort svar :)
Dock låter hydrostathuvud dyrt, får se vad som finns.

Finns bra vanliga mekaniska huvuden som låser exakt också. Titta på t.ex Siruis K-20X eller K-30X.
En fördel med dessa är att justerskruven för hur trögt kulan löper olåst sitter inuti låsskruven och är ganska liten vilket gör att risken för att man ska ta fel ratt när man spånner är ganska liten.

Om vi jämför din fråga med följande: "hej jag har haft körkort sen i december och min 240 gick inte igenom besikingen så nu vill jag ha tips på en ny bil"

Hydrostathuvud, gitzo, RRS och vad som nu tipsats om är som att säga rolls royce, porsche osv. Visst det är fina saker, men i ärlighetens namn så lägger inte de flesta nybörjare de pengarna på ett stativ. (Vi pratar kanske 15k här)

Mitt tips hade varit att titta på begagnatmarknaden här, då kan man få mycket mer för pengarna!

Jag tittade bara jättesnabbt nu och hittade dessa som verkar väldigt prisvärda

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=289029

Eller

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=288939

Hydrostathuvu, gitzo, RRS och vad som nu tipsats om är som att säga rolls royce, porsche osv. Visst det är fina saker, men i ärlighetens namn så lägger inte de flesta nybörjare de pengarna på ett stativ. (Vi pratar kanske 15k här)
Visst, det är dyra grejer, men bättre är att gråta en gång. Har själv ett RRS med ett BH-55, en fröjd att använda men ok, det stativet var inte gratis.

Dessutom har jag två Sirui, med tillhörande stativhuvud vilket också nämnts i tråden och Sirui måste väl ändå sägas vara synnerligen prisvärt, (och överkomligt), även för en nybörjare ?

Att köpa billigt är att köpa dyrt, som ordspråket säger...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto