Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom. Skärpa och utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Tycker inte jag får till den där krispiga skärpan på mina utskrifter. Använder LR. Lägger på skärpa så det ser bra ut och väljer vid exporteringen "Skärpa för mattpapper" (skriver ut på mattpapper) och mängd "Hög".

Tidigare när jag använde PS så skärpte jag efter Moderskeppets "allt om skärpa". Då skulle man som sista steg lägga på slutskärpa vilket innebar att man överskärpte bilden rejält för att kompensera för skärpeförlusten vid utskrift. Antar att det är samma sak man gör i LR vid exporteringen.

Hur gör ni med skärpning och utskrifter i LR? Har ni några tips för att öka utskriftskärpan?

MVH John

Beroende på vilket matt papper du använder, så brukar matta papper inte ge någon rakbladsskärpa. Det finns dessutom en koppling mellan den skärpa du lägger på som grund och utskriftsskärpan du väljer, dvs de är tänkta att arbeta ihop. Vilka skärpeinställningar i LR använder du när du tycker det ser bra ut?

Mina grundinställningar är 50, 0.7, 50, 20 för en kamera utan lågpassfilter som jag sedan justerar utifrån motiv. Ofta får jag dra upp Detail till 70 och ibland öka mängden till 60. Det blir skarpa utskrifter på barytapapper. Jag printar nästan aldrig på matt papper längre, så du får väl experimentera lite och se om du kan öka grundskärpan. Utskriftsskärpan kan ju inte ändras så mycket i LR.

Beroende på vilket matt papper du använder, så brukar matta papper inte ge någon rakbladsskärpa. Det finns dessutom en koppling mellan den skärpa du lägger på som grund och utskriftsskärpan du väljer, dvs de är tänkta att arbeta ihop. Vilka skärpeinställningar i LR använder du när du tycker det ser bra ut?

Mina grundinställningar är 50, 0.7, 50, 20 för en kamera utan lågpassfilter som jag sedan justerar utifrån motiv. Ofta får jag dra upp Detail till 70 och ibland öka mängden till 60. Det blir skarpa utskrifter på barytapapper. Jag printar nästan aldrig på matt papper längre, så du får väl experimentera lite och se om du kan öka grundskärpan. Utskriftsskärpan kan ju inte ändras så mycket i LR.

Beställer från Crimson och deras matta papper. Har ganska dålig koll på LR skärpninställningar men brukar väl ligga på: Mängd: 40-50, Radie: 1.0, Detalj: 25. Ibland lite extra skärpa med penseln på ögon m.m.

Kanske är mina inställningar i kombination med mattpapper som gör att jag inte riktigt blir nöjd?

/John

Om du t ex har en landskapsbild med en massa träd och löv, så är det bättre att dra ner radien till 0,6-0,8 och öka detail ordentligt, typ 60-80. Det ger en skarpare bild. En porträttbild ska ha en radie på kanske 1,0-1,3 och om du drar upp maskningen till kanske 75-80, så kan du ofta öka mängden skärpa ordentligt så att typ ögonfransar blir skarpa utan att skärpa porerna i kinderna. Håll ner Alt (eller motsvarande på Mac) när du ökar masken, så ser du vad som blir skarpt. Öka sedan mängden så det ser lite överskärpt ut på skärmen, så är jag rätt säker på att dina utskrifter blir skarpa också.

Om du t ex har en landskapsbild med en massa träd och löv, så är det bättre att dra ner radien till 0,6-0,8 och öka detail ordentligt, typ 60-80. Det ger en skarpare bild. En porträttbild ska ha en radie på kanske 1,0-1,3 och om du drar upp maskningen till kanske 75-80, så kan du ofta öka mängden skärpa ordentligt så att typ ögonfransar blir skarpa utan att skärpa porerna i kinderna. Håll ner Alt (eller motsvarande på Mac) när du ökar masken, så ser du vad som blir skarpt. Öka sedan mängden så det ser lite överskärpt ut på skärmen, så är jag rätt säker på att dina utskrifter blir skarpa också.

Tack så mycket för tipsen! Ska sätta mig och prova ikväll.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto