PMD
Aktiv medlem
Njae, snarare att efterbehandlingen tar hand om resten. Bara digital förstärkning, alltså.Menar du att när sensorerna blir bättre, då kommer vi att använda en enda ISO-inställning och att A/D-omvandlingen tar hand resten? Som en gammaldags film alltså?
Jag trodde att nuvarande ISO-inställningar på digitalkameror var det samma som att pressa gammaldags negativfilm. Att sensorn var bäst vid ett läge och att vi sedan ”pressade framkallningen” när vi valde högre ISO-tal.
Lite åt det hållet är det på sätt och vis, men det finns rätt många fallgropar att ramla i när man ska dra analogier mellan filmfotografering och digital fotografering. Enklast är att låta bli sånt och se på det digitala fotograferandet förutsättningslöst.
Men om jag ska försöka mig på en ofullständig analogi så är väl ISO-inställningeen man gör ungefär samma som att välja en film med den ISO-känsligheten. Fast bara upp till en viss gräns. För alla(?) kameror finns det ett ISO-värde över vilket ingen förstärkning sker i kameran och då blir det ett slags pressning i efterbehandlingen om man ställer in ett högre ISO-värde än så.
LIknelsen håller å andra sidan rätt dåligt eftersom film respektive digitala bildsensorer skiljer sig så mycket åt i de flesta avseenden.
Senast ändrad: