Annons

Råd om en bra och "fickvänlig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas66

Aktiv medlem
Hej

Jag har skummat igenom forumet efter råd och tips på en bra kamera som motsvarar mina krav.

Det jag är ute efter är en bra kamera som är lätt att ta med sig, har för ett tag sedan sålt av min systemkamera med objektiv (Nikon D90, SB200, Nikkor 18-70 och Sigma VR 2.8 70-200) på grund av det blev för mycket att släpa runt på och kameran blev oftast liggande hemma + att ha begäret efter införskaffandet av Sigma gluggen blev stort och jag kände att jag blev pryltokig :) skulle bara ha det bästa och jag såg tusenlapparna fladdra.

Jag kommer att fota gatumotiv, hundar i fart och naturfoto både närbilder (blommor, kryp, löv och annat intressant) och landskap (ofta i lite sämre ljus) lite film kan det bli med men det är inte det primära syftet.

Det jag har tittat på är de bättre kompaktkamerorna typ, Panasonic LX7, Nikon P7700, Olympus XZ1 och 2 (finns säkert fler, upplys mig) men jag har även sneglat uppåt ett hack på m4/3 och Nikon 1. Där har jag fastnat för Olympus e-pm 2, panasonic GF5 med 14-42 power zoom pancake (utgående modell)och Nikon 1 J2. (utgående modell. En modell jag kollat på också inom detta området är Pansonic GX 1 som egentligen känns lite för stor men den har fått många goda omdömen och det lockar mig.

Fuji X10 och X20 tycker jag är förstora som kompaktkameror men jag kanske har missat något här.

men ju mer infromation jag hittar desto osäkrare blir jag och jag skulle ha behov av lite hjälp med information om dessa modeller, fördelar och svagheter. Klarar jag mig med en kompakt eller måste jag titta på ett nytt system (då blir det samma visa igen tänker jag med sug efter nya objektiv och så har man en hel väska att släpa på igen)

Tacksam för all konstruktiv hjälp jag kan få här.

Niclas

Kollat Canon S110? Kompakt och gedigen. Mycket trevlig och massor av vettiga funktioner. Bara ett förslag...

Fuji X10 och X20 tycker jag är förstora som kompaktkameror men jag kanske har missat något här.
Håller med dig, fast jag är väldigt förtjust i dessa kameror.

Om man prioriterar fickvänlighet och tycker att man kan klara sig utan optisk sökare skulle jag, precis som andra i tråden, rekommendera Canon S110.

Jag vill också slå ett slag för S110. Sjyst design, otrolig bildkvalitet för sin ringa storlek och trevligt med rawformat.

Jag skulle tveklöst välja Sony RX100 II av de kompaktkameror som finns på marknaden just nu. Den har lite trist ljusstyrka i teleänden av zoomomfånget, men jag kan inte se att någon annan kamera slår den på fingrarna i dagsläget. Den första versionen av RX100 är också rätt ok (och går att köpa billigare), men den saknar vinklingsbar skärm, och det vill åtminstone jag ha på en kamera som saknar sökare.

Jag skulle tveklöst välja Sony RX100 II av de kompaktkameror som finns på marknaden just nu. Den har lite trist ljusstyrka i teleänden av zoomomfånget, men jag kan inte se att någon annan kamera slår den på fingrarna i dagsläget.
Det beror ju på vad man prioriterar. Det är betydligt mindre fickvänlig än S110 och har tråkigare brännviddsomfång. Trots att den kostar mer än dubbelt så mycket.

Det beror ju på vad man prioriterar. Det är betydligt mindre fickvänlig än S110 och har tråkigare brännviddsomfång. Trots att den kostar mer än dubbelt så mycket.

För mig är det den större sensorn och vikbara skärmen som gör att jag skulle välja den. S110 är dock också en mycket bra kamera, men inte för mig. Jag tycker dock inte om kompaktkameror över huvud taget, och eftersom jag alltid släpar på en väska av en eller annan sort har jag i stället en liten systemkamera :)

Tack för alla svaren även om de kanske inte direkt i alla lägen svarade på min undran om jag skall gå på en bättre kompakt kamera eller ett nytt system som "fickvänligt" M4/3.

Funderar fortfarande och även om Canon S110 verkar vara en synnerligt kompetent liten kompakt så saknar den vad jag kan se möjligheterna att ställa bländare, WB och EVE manuellt (alltså slippa dyka ner i menyn för varje justering man vill göra.

T.ex Olympus ZX 2 som har vinklingsbar skärm och en mängd funktioner utanför menyerna för manuella inställningar.

Skall åka och testa Olympus E-pm2 och E-Pl5 senare i veckan är lite sugen på M4/3 så står fortfarande i valet och kvalet.

Mvh

Niclas

En m4/3-kamera är inte direkt fickvänlig om man menar byxficka eller skjortficka, såvida det inte handlar om en av de minsta m4/3-kamerorna (Panasonic GF5-GF6 Olympus E-PM2/E-PL-6) med ett pannkaksobjektiv som t.ex. Panasonic 14mm f/2.5.

En jackficka av lagom storlek duger dock för flera lite större m4/3-kameror med normalzoom.

När jag använde Canon EOS så hände det rätt ofta att jag hellre tog med en liten kompaktkamera istället för att släpa på en stor och tung väska, men sen jag gick över till m4/3 så har det inte hänt. Även om jag måste ha med en liten väska för min m4/3-kamera så är det så mycket lättare och behändigare att jag inte störs av det lika mycket som när jag använde en tjockkamera.

Men som di säger på utrikiska: your milage may vary.

Jag skulle tveklöst välja Sony RX100 II av de kompaktkameror som finns på marknaden just nu. Den har lite trist ljusstyrka i teleänden av zoomomfånget, men jag kan inte se att någon annan kamera slår den på fingrarna i dagsläget. Den första versionen av RX100 är också rätt ok (och går att köpa billigare), men den saknar vinklingsbar skärm, och det vill åtminstone jag ha på en kamera som saknar sökare.

Håller med dig, - Sony RX100 II har egentligen ingen konkurrent, mycket kompakt/relativt stor bildsensor/mycket bra bildkvalite´, men i dagsläget är den svindyr!
Med tiden kommer priset att sjunka något, iskall fotograf väntar ...
Sony RX100 I ligger ca. 2000:- under i pris, i dagsläget, i stort sätt samma kamera, men utan vinklingsbar skärm, blixtsko (för blixt eller EVF eller mic) och WI-FI, alltså finesser som var och en får bedöma, om det gör kameran bättre, jag tycker det är gimmicks på en sådan liten kamera.

En mycket trevlig kompakt om än med mindre sensor än RX100 är ju Fuji X20. Väldigt fint bygge och trevligt med manuell zoomring

Nu kanske jag sticker ut haken lite men man får komma ihåg att pixeltätheten är relativt stor på alla de nämnda kompaktkamerorna vilket gör att diffraktion försämrar skärpan nästan direkt vid nedbländning och på de flest aavstånd är skärpedjupet väldigt stort ändå - därför ser jag egentligen lite vits i att justera bländare på dessa kameror. Man kan lika gärna antingen köra i A läget om det finns och bara sa den till maxbländare vid varje brännvidd (ta max vidvinkel och snurra ratten till största bländaren och sedan väljer den detta oavsett brännvidd). Man behöver aldrig röra den kontrollen igen. Kör man sedan råformat kan man i stort glömma de flesta inställningar i kameran och då behövs knappt några reglage (bortsett från de gånger man vill köra HDR i kameran eller panoramaläget). Jag ser därför inga stora problem med reglagen eller menyerna egentligen. Alla gör emellertid inte på samma sätt förstås. Sedan var det det här med hundar i rörelse. I regel kan man förfokusera och använda det stora skärpedjupet då följande autofokus inte fungerar så bra med kontrast AF (samma gäller ju spegellösa f u Nikon 1 som verkar fått till det hyffsat).

Fast med RX100 finns möjligheter att kontrollera skärpedjupet. Sensorn är tillräckligt stor för att det låter sig påverkas. Inte som med aps-c men mer än andra kompakter

Nu kanske jag sticker ut haken lite men man får komma ihåg att pixeltätheten är relativt stor på alla de nämnda kompaktkamerorna vilket gör att diffraktion försämrar skärpan nästan direkt vid nedbländning och på de flest aavstånd är skärpedjupet väldigt stort ändå - därför ser jag egentligen lite vits i att justera bländare på dessa kameror. Man kan lika gärna antingen köra i A läget om det finns och bara sa den till maxbländare vid varje brännvidd (ta max vidvinkel och snurra ratten till största bländaren och sedan väljer den detta oavsett brännvidd). Man behöver aldrig röra den kontrollen igen. Kör man sedan råformat kan man i stort glömma de flesta inställningar i kameran och då behövs knappt några reglage (bortsett från de gånger man vill köra HDR i kameran eller panoramaläget). Jag ser därför inga stora problem med reglagen eller menyerna egentligen. Alla gör emellertid inte på samma sätt förstås. Sedan var det det här med hundar i rörelse. I regel kan man förfokusera och använda det stora skärpedjupet då följande autofokus inte fungerar så bra med kontrast AF (samma gäller ju spegellösa f u Nikon 1 som verkar fått till det hyffsat).

Exakt, nästan, i alla fall, pixeltätheten är inte den bidragande orsaken till en sk. diffraktion, utan vid bländare 11 - 16, är den praktiska bländaröppningen inte många mm i diameter, på alla kompaktkameror, värst är det med en så liten bildsensor som 1/2,3", den betydligt större bildsensorn på 1" (Sony RX100) ger ett annat förhållande brännvidd/bländaröppning, - större bländaröppning
Även här (Sony RX100) ligger den bästa upplösningen vid bländare 4 - 5,6 - 8.

För att klara sig ifrån en sk. diffraktion, vid små bildsensorer, kopplas ett gråfilter in, istället för en nedbländning, för att dämpa det infallande ljuset, så fungerar min Sony HX9V, likt alla andra P&S.

Fast du menar väl skärpemässigt? Den större sensorn ger ju ändå vissa kreativa möjligheter som de andra modellerna saknar

Nej, titta på diagrammet där man räknat om till motsvarande småbild/"fullformat" på alla kameror. RX-100 är ljussvag i teleläget och det är en rejäl minskning som inträder redan mellan motsvarande 28 och 35 mm. I vidvinkelläget har den en rejäl fördel, men sedan minskar det snabbt till en liten fördel, för att sedan faktiskt övergå i en nackdel. Inte jättestor, men ändock.

XZ-2 och X-10/X-20 är dock väsentligt mycket större. Jämför man med Canon S-110 eller Nikon P-330 så har RX-100 förstås en fördel även i teleläget, då ljusstyrkan är i ungefär samma storleksordning medan sensorn är större.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto