Jag har lite svårt att se släktskapet mellan dessa frågor. De flesta bilar har fyra hjul, en ratt och tar dig från punkt a till b. Jag vill ändå mena att det är en stor skillnad på bil och bil. Liknande skillnader borde finnas mellan objektiv, och kameror, i olika prisklasser. Det är den skillnaden jag försöker förstå.
Och om du gör jämförelsen mellan bil och bil och mellan kamera och kamera, så lär du finna att de skillnaderna är likartade. Som du kanske redan vet, är 7D en snabbare kamera än en 550D, även om dess centrala del som tar upp själva bilden är identisk. På samma sätt kan du med en Citroën 2 CV åka från Stockholm till Paris och tillbaka på ungefär samma tid som med en Lamborghini, förutsatt att du respekterar fartgränserna, men det är onekligen väldigt stor skillnad på bilarna. Du får plats med mycket mer packning i en 2CV. Sedan har vi olika uppfattning om vad körglädje innebär. Jag har kört både Lamborghini Ghibli och Citroën 2CV och gillar den senare bättre, bland annat för att den för mig är bekvämare. Den ger mig mer körglädje, och jag är övertygad om att det finns horder av förare som har rakt motsatt uppfattning.
Skillnaden mellan kameror är inte alltid synlig i bilderna, lika lite som skillnader i bilars prestanda påverkar målet för resan. Phase One ger möjlighet till bättre bildkvalité, men det är inte säkert att det syns på just dina bilder. Men det blir mer jämnt mellan kameror som är i grunden lika, så att man skulle kunna se någon skillnad mellan bilder tagna med 7D och 550D är helt enkelt orimligt. Skillnader mellan objektiven ser man när man testar, men inte i någon större utsträckning när man tar bilder. Andra faktorer kan påverka resultatet mer.
Så du har skaffat en bättre kamera och ett bättre objektiv, och jag läser besvikelse över att det inte syns på bilderna som du tar. Jag har fotograferat i mer än femtio år, så jag har sett det mer än en gång. Folk har nästan alltid jagat det optimala, det "bästa", och tar likförbannat inte bättre bilder. Jag tog aldrig bättre bilder med Zenza Bronica eller Mamiya RB67 än vad jag nu tar med min kompaktkamera. Helt olika känsla är det, men bilderna handlar om helt andra saker.
Skillnader mellan olika kameror kan jag inte förneka, och jag valde bort en Canon DSLR av just det skälet, trots att den tekniskt i vissa avseenden var något bättre än den kamera som jag skaffade i stället. Den jag valde passar mig bättre, för mitt sätt att ta bilder. Om det verkligen vore så att jag skulle vilja se skillnad på bilderna, så skulle jag inte välja Canon alls, eftersom egenskaperna som jag ser som viktiga finns i högre grad hos andra märken. Det gäller både hantering och prestanda.