Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D med sämre bilder än 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har nyss köpt en 7D med EF-S 17-55 f2,8. Jag tycker inte det är någon större skillnad mot min 550D EF-S 18-135, snarare tar jag bättre bilder med 550D. Borde man inte märka ganska stor skillnad direkt? Jag hade väntat mig det.

Jag förmodar att det har med mig som fotograf att göra och jag skall testa några inställningar som jag fått tips om på denna sidan men om det finns någon annan input på hur man får ut full potential av utrustningen tas den tacksamt emot.

En del på denna sidan har skrivit om fokuseringsfel. Bör man kolla kameran med objektivet? Måste man lämna in den?

Mvh
Jesper

Det sitter samma sensor i dem, bilderna i sig kommer ge samma kvalitet.
Det som är stora skillnader på 7D och 550D är att autofokusen är mycket bättre på 7D och den kan ta fler bilder per sekund. Men under "normala" förhållanden kommer bildkvaliteten bli den samma.

Edit: Huset på 7D är också mer "lättanvänt" när man lärt sig var rattar osv. finns. Går snabbare att ställa in saker i manuella program :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Annat objektiv

Ja, jag är ganska införstådd med det och det var därför jag köpte en 7D, mina actionbilder blev sällan bra. Men, jag har ju ett mycket finare objektiv på min 7D nu och borde inte det bli en direkt skillnad?

Mvh
Jesper

Jag har båda objektiven du nämnet på min 7D och nog tycker jag att 17-55 ger bättre resultat, men skillnaden syns kanske inte i alla lägen.

Om du får generellt sämre resultat med din 7D än med din 550D så kan det mycket väl röra sig om fokusfel.

Har du kvar din gamla utrustning? I så fall försök att ta identiska bilder med de olika kombinationerna och lägg upp exempel som illustrerar problemet så kanske du kan få mer råd om vad som är fel. Utan bildexempel blir det mest gissningar.

Som carlssonjohn skriver ska du knappast kunna se någon skillnad på bilderna från de två kamerorna. Däremot är deras hantering olika, och 7D har många detaljer som är bättre än på 550D, men ingen av dem hänger ihop med den möjliga bildkvalitén, eftersom de har precis samma sensor.

Inte ens om du jämför med en kamera som inte har lika goda egenskaper på sensorn lär du se några större skillnader; exempelvis en gammal 40D lär ge lika bra bilder, om än med något lägre upplösning och möjligen lägre dynamiskt omfång. Det är inte saker som man lägger märke till om man inte är extremt känslig för just de egenskaperna.

Och det gäller också det "finare" objektivet. Moderna objektiv är ofta mycket bättre än vad vi behöver, och de skillnader som finns märker man snarare just när man testar objektiv, men mera sällan när man använder dem till det de är till för, att fotografera.

En sak som ändå torde vara mycket märkbar är att det kortare objektvet faktiskt har bättre ljusstyrka, särskilt när man zoomar in så långt det går. Det är så klart inte helt relaterat till bildkvalité, och den skillnaden syns sällan på bilden, men den märks när man jobbar med grejerna.

Ja, jag är ganska införstådd med det och det var därför jag köpte en 7D, mina actionbilder blev sällan bra. Men, jag har ju ett mycket finare objektiv på min 7D nu och borde inte det bli en direkt skillnad?

Ställ in båda objektiven på 55mm f/2.8, plåta och jämför. Oops, det går inte med 18-135:an... du måste köra f/5 och skruva upp ISO 1½ hack vilket ger dig sämre bilder.

Skillnaden i skärpa är typ försumbar om du plåtar på f/8-11, men det är inte därför man köper en f/2.8 zoom.
17-55an har mindre mindre distorsion på 17mm än vad 18-135an har på 18mm.
18-135an har mer tele.
Osv.

Jo, ljusstyrkan märker man

vilket också var ett starkt skäl när jag valde det och inte 15-85 till min 7D.

Intressant det du skriver Urban om objektiv. Jag funderar nämligen på ett teleobjektiv 70-300. Då är frågan 4-5,6 IS USM eller L-varianten. Prisskillnaden är drygt 8.000 kr. Av recensionerna att döma verkar skillnaden vara stor... men samtidigt, den billigare varianten har fått bra testresultat. Kommer man märka stor skillnad?

/Jesper

Kommer man märka stor skillnad?
/Jesper

Frågan är närbesläktad med den om längden på ett snöre.

Exakt hur långt är egentligen ett snöre?

Och svaret på din fråga kan bli olika beroende på vem som bedömer "skillnaden". Jag tror inte att man märker någon skillnad alls på bilderna, medan hanteringen kan skilja rätt mycket. Det känns annorlunda att hålla i ett L-objekfiv och det går kanske tystare och har kanske mjukare zoomring. Kanske det också är mer hållbart.

Frågan är närbesläktad med den om längden på ett snöre.

Exakt hur långt är egentligen ett snöre?

Jag har lite svårt att se släktskapet mellan dessa frågor. De flesta bilar har fyra hjul, en ratt och tar dig från punkt a till b. Jag vill ändå mena att det är en stor skillnad på bil och bil. Liknande skillnader borde finnas mellan objektiv, och kameror, i olika prisklasser. Det är den skillnaden jag försöker förstå.

Kommer man märka stor skillnad?

Ja.... eller nej. Det beror på var just du drar gränsen mellan stor och liten. Eller vilka krav du har, hur du tittar på bilderna, under vilka förhållanden de är tagna, hur mycket du pixelpeepar osv

Stor skillnad är ett väldigt subjektivt begrepp och därför menar även jag att det är omöjligt att svara på din fråga.

Jag har lite svårt att se släktskapet mellan dessa frågor. De flesta bilar har fyra hjul, en ratt och tar dig från punkt a till b. Jag vill ändå mena att det är en stor skillnad på bil och bil. Liknande skillnader borde finnas mellan objektiv, och kameror, i olika prisklasser. Det är den skillnaden jag försöker förstå.

Och om du gör jämförelsen mellan bil och bil och mellan kamera och kamera, så lär du finna att de skillnaderna är likartade. Som du kanske redan vet, är 7D en snabbare kamera än en 550D, även om dess centrala del som tar upp själva bilden är identisk. På samma sätt kan du med en Citroën 2 CV åka från Stockholm till Paris och tillbaka på ungefär samma tid som med en Lamborghini, förutsatt att du respekterar fartgränserna, men det är onekligen väldigt stor skillnad på bilarna. Du får plats med mycket mer packning i en 2CV. Sedan har vi olika uppfattning om vad körglädje innebär. Jag har kört både Lamborghini Ghibli och Citroën 2CV och gillar den senare bättre, bland annat för att den för mig är bekvämare. Den ger mig mer körglädje, och jag är övertygad om att det finns horder av förare som har rakt motsatt uppfattning.

Skillnaden mellan kameror är inte alltid synlig i bilderna, lika lite som skillnader i bilars prestanda påverkar målet för resan. Phase One ger möjlighet till bättre bildkvalité, men det är inte säkert att det syns på just dina bilder. Men det blir mer jämnt mellan kameror som är i grunden lika, så att man skulle kunna se någon skillnad mellan bilder tagna med 7D och 550D är helt enkelt orimligt. Skillnader mellan objektiven ser man när man testar, men inte i någon större utsträckning när man tar bilder. Andra faktorer kan påverka resultatet mer.

Så du har skaffat en bättre kamera och ett bättre objektiv, och jag läser besvikelse över att det inte syns på bilderna som du tar. Jag har fotograferat i mer än femtio år, så jag har sett det mer än en gång. Folk har nästan alltid jagat det optimala, det "bästa", och tar likförbannat inte bättre bilder. Jag tog aldrig bättre bilder med Zenza Bronica eller Mamiya RB67 än vad jag nu tar med min kompaktkamera. Helt olika känsla är det, men bilderna handlar om helt andra saker.

Skillnader mellan olika kameror kan jag inte förneka, och jag valde bort en Canon DSLR av just det skälet, trots att den tekniskt i vissa avseenden var något bättre än den kamera som jag skaffade i stället. Den jag valde passar mig bättre, för mitt sätt att ta bilder. Om det verkligen vore så att jag skulle vilja se skillnad på bilderna, så skulle jag inte välja Canon alls, eftersom egenskaperna som jag ser som viktiga finns i högre grad hos andra märken. Det gäller både hantering och prestanda.

Är det bara jag som är nyfiken på vad "Borde man inte märka ganska stor skillnad direkt? Jag hade väntat mig det." egentligen betyder?

Vad hade du väntat dig skulle bli skillnaden?

Sen ang objektiven, en av de större skillnaderna mellan de billigare och L objektiven är att de senare oftast är riktigt skarpa redan på största bländaren, medans man på billigare objektiv inte når 'sweet spoten' förrän man bländat ner ett par steg. Den andra större skillnaden är kantskärpan som på L objektiven är klart bättre än på de billigare - men har kommer du inte märka någon skillnad med en crop-sensorkamera eftersom den inte använder hela objektivets bildyta...

Jag funderar nämligen på ett teleobjektiv 70-300. Då är frågan 4-5,6 IS USM eller L-varianten. Prisskillnaden är drygt 8.000 kr. Av recensionerna att döma verkar skillnaden vara stor... men samtidigt, den billigare varianten har fått bra testresultat. Kommer man märka stor skillnad?

Jag skulle aldrig betala 12800kr för en 70-300L med f/5.6, så bra är den inte.

EF 70-300 IS för 2800kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164522
EF 70-200/4L IS för 8000kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=163519
EF 70-200/2.8L IS I för 9500kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=163933
EF 70-200/2.8L IS II för 15000kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164333

Eller en Sigma 120-300/2.8 OS för 18K om du vill ha 300mm och f/2.8. Grymt prisvärd! http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=24401381203002-copy

Mvh
Jesper

Jag har gjort exakt samma byte och fick även samma uppfattning. Även efter ett par snabba test med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM blev jag inte lugnare för det.

Surfar man runt bland webtester och diverse förståsigpåare får man inte oväntat olika åsikter men jag fann denna sida ganska intressant med deras ISO test:
http://www.digitalrev.com/article/canon-eos-550d-vs-7d/NTI0NA_A_A

Jag lugnar mig med att det är relaterat till objektiv, kunskap och mer efterarbete med 7D. Kamerabytet från 550D gjordes ju först och främst för att kunna växa med kameran, istället för att växa ur. Jag dock lite svårt att sälja min 550D eftersom det är ett suveränt kamerahus.

Den andra större skillnaden är kantskärpan som på L objektiven är klart bättre

Som vanligt råder begreppsförvirring. Kantskärpa (acutance på engelska) har inte ett smack med objektivet att göra, det är en funktion som man lägger till i bildbehandlingen, och den påverkas mest av bildens innehåll. Kantskärpan brukar vara mest framträdande vid abrupta gränser mellan större ytor, och mer uttalad i mitten av bildytan (för att optiken tecknar skarpare där) än ut mot bildens kanter.

Senast ändrad:
Jag har gjort exakt samma byte och fick även samma uppfattning. Även efter ett par snabba test med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM blev jag inte lugnare för det.

Surfar man runt bland webtester och diverse förståsigpåare får man inte oväntat olika åsikter men jag fann denna sida ganska intressant med deras ISO test:
http://www.digitalrev.com/article/canon-eos-550d-vs-7d/NTI0NA_A_A

Jag lugnar mig med att det är relaterat till objektiv, kunskap och framför allt mer efterarbete med 7D. Kamerabytet från 550D gjordes först och främst för att kunna växa med kameran, istället för att växa ur. Jag dock lite svårt att sälja min 550D eftersom det är ett suveränt kamerahus.

Som vanligt råder begreppsförvirring. Kantskärpa (acutance på engelska) har inte ett smack med objektivet att göra, det är en funktion som man lägger till i bildbehandlingen, och den påverkas mest av bildens innehåll. Kantskärpan brukar vara mest framträdande vid abrupta gränser mellan större ytor, och mer uttalad i mitten av bildytan (för att optiken tecknar skarpare där) än ut mot bildens kanter.

Okej, då får du gärna förklara vad ett objektivs 'Edge sharpness' heter på svenska. Eller blir det bättre om jag istället skriver objektivetsskärpauteikanternaavbilden?

Okej, då får du gärna förklara vad ett objektivs 'Edge sharpness' heter på svenska. Eller blir det bättre om jag istället skriver objektivetsskärpauteikanternaavbilden?

I alla fall har betreppet randskärpa, från tyskans Randschärfe använts åtminstone sedan fyrtiotalet för skärpan mot bildens kanter. Det är främst historielösa skribenter som inte känner till begreppet kantskärpa som har myntat den förvirrande användningen av ordet. I svensk facklitteratur har man ofta använt omskrivningen "skärpa mot bildens kanter".

Men kantskärpa är ett mycket vanligt och gammalt begrepp, som främst brukade användas om framkallare som i högre grad tog tillvara kantskärpan än andra framkallare som arbetade jämnare. Så småningom lärde vi oss att det var främst agitationen när man framkallade som påverkade kantskärpan. Mindre agitation gav mer kantskärpa, genom att framkallaren förbrukades fortare där negativet var tätt och därför var mindre aktiv på de mindre täta områdena intill täta områden av negativet, samtidigt som mer aktiv framkallare diffunderade in på det tätare. Man kan också använda oskarp mask för att förstärka kantskärpan, ett begrepp som har överförts till digital bildbehandling.

Är det bara jag som är nyfiken på vad "Borde man inte märka ganska stor skillnad direkt? Jag hade väntat mig det." egentligen betyder?

Vad hade du väntat dig skulle bli skillnaden?

Min bror har en 7D med ett 24-70 L objektiv. Hans bilder är liksom lite klarare och mer datelajerade än vad mina 550 bilder var. Han skulle säkert hävda att han är en bättre fotograf men jag tror faktiskt inte skillnaden ligger där. Jag tror heller inte det skall vara så stor skillnad på objektiven, jag valde mellan dessa två men tyckte 17-55 var mer anpassat för en icke fullformat.

Jag hade nog väntat mig lite mer wow, men nu får jag nog kämpa lite för att uppnå det.

/Jesper

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto