Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D med sämre bilder än 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Min bror har en 7D med ett 24-70 L objektiv. Hans bilder är liksom lite klarare och mer datelajerade än vad mina 550 bilder var. Han skulle säkert hävda att han är en bättre fotograf men jag tror faktiskt inte skillnaden ligger där. Jag tror heller inte det skall vara så stor skillnad på objektiven, jag valde mellan dessa två men tyckte 17-55 var mer anpassat för en icke fullformat.

Jag hade nog väntat mig lite mer wow, men nu får jag nog kämpa lite för att uppnå det.

/Jesper

Använder ni samma picture style inställningar alternativt samma inställningar under raw konverteringen? Man kan göra rätt stor skillnad där i just klarhet/skärpa.
 
I alla fall har betreppet randskärpa, från tyskans Randschärfe använts åtminstone sedan fyrtiotalet för skärpan mot bildens kanter. Det är främst historielösa skribenter som inte känner till begreppet kantskärpa som har myntat den förvirrande användningen av ordet. I svensk facklitteratur har man ofta använt omskrivningen "skärpa mot bildens kanter".

Men kantskärpa är ett mycket vanligt och gammalt begrepp, som främst brukade användas om framkallare som i högre grad tog tillvara kantskärpan än andra framkallare som arbetade jämnare. Så småningom lärde vi oss att det var främst agitationen när man framkallade som påverkade kantskärpan. Mindre agitation gav mer kantskärpa, genom att framkallaren förbrukades fortare där negativet var tätt och därför var mindre aktiv på de mindre täta områdena intill täta områden av negativet, samtidigt som mer aktiv framkallare diffunderade in på det tätare. Man kan också använda oskarp mask för att förstärka kantskärpan, ett begrepp som har överförts till digital bildbehandling.

Tack! Problemet blir ju då när alla vi historielösa hör ord som randskärpa, men jag ska försöka använda 'skärpa mot bildens kanter' i fortsättningen istället!
 
Där ser man - då lärde man sig något nytt. Att det kan uppstå lite missförstånd är dock inte så konstigt. En sökning på "randskärpa" ger sju träffar i foumet, varav cocuyo står för tre. En sökning på kantskärpa ger över 500 träffar så missuppfattningen är nog ganska utbredd.
 
Min bror har en 7D med ett 24-70 L objektiv. Hans bilder är liksom lite klarare och mer datelajerade än vad mina 550 bilder var. Han skulle säkert hävda att han är en bättre fotograf men jag tror faktiskt inte skillnaden ligger där. Jag tror heller inte det skall vara så stor skillnad på objektiven, jag valde mellan dessa två men tyckte 17-55 var mer anpassat för en icke fullformat.

Jag hade nog väntat mig lite mer wow, men nu får jag nog kämpa lite för att uppnå det.

/Jesper

Var inte så säker på det :) Att söka upp rätt motiv i rätt ljus och sedan fånga motivet genom sensorn med de inställningar som kan göras och därefter med detta som utgångsmaterial framhäva det man ville i efterbehandlingen är en stor konst där alla delar måste samspela för ett bra resultat. Tror man att man kan överbrygga denna förmåga genom att köpa bra utrustning biter man sig i svansen. Utrustningens betydelse i ekvationen är en klart underordnad faktor fotografens förmåga att hantera den utrustning han nu har. En bra fotograf med en bra utrustning är vass, en bra fotograf med en sämre utrustning är nästan lika vass, i det att skillnaden knappt syns på bilderna, om den ens gör det.
 
För att återgå till trådens tema och kanske hänga kvar vid kantskärpan, så är det inte alls ovanligt att den som skaffar en kamera med högre upplösning blir missnöjd med skärpan, eftersom en bild med högre upplösning ofta upplevs som mindre skarp än en uppskärpt bild med lägre upplösning.

Kantskärpan, alltså den som gäller skärpa på kanterna av föremål som man har fotograferat, är ofta högre på bilder som tas med enklare kameror som har låg upplösning, och de har alltså hög "acutance", för att ta till det engelska ordet. Under sextiotalet myntades begreppet akutans för att kanske i viss mån minska förvirringen över begreppet kantskärpa, men det slog aldrig riktigt rot. Skärpan ut mot bildens kanter har också ibland benämnts perifer skärpa, och det är kanske lättare att ta till sig. Men det är onekligen ett problem att begreppet kantskärpa används om två väsensskilda fenomen.

Man upplever ofta en bild med få men väl definierade detaljer som skarpare än en högupplöst bild som innehåller många detaljer. En bild tagen i solsken blir också i regel skarpare än om man tar samma motiv i mulet väder med samma kamera. Innehållet i bilden och kontrasten, såväl global som lokal, påverkar vårt intryck av skärpa. Den som väldigt gärna vill se just hög skärpa på väl avgränsade detaljer i motivet, kan mycket väl tycka att bilder från en kamera med låg upplösning blir skarpare än från en kamera med mycket högre upplösning. Billiga kompaktkameror har också vanligen högre uppskärpning inbäddat i sin firmware än systemkameror, så en av de vanligare invändningarna bland nyblivna ägare av systemkameror är att skärpan inte blir så bra som de förväntar sig. Den som är mer erfaren vet att det är en enkel operation i bildbehandlingen, men som erfaren fotograf vill man ofta själv bestämma hur skärpningen ska göras. En stor bild kräver annan skärpning än en liten.

Det här är ändå inte helt relevant till ursprungsfrågan, eftersom den gäller två kameror som med avseende på sensorn är identiska, och som båda har samma grundinställning. Om allt stämmer ska skärpan från de två bli precis lika, och det kan finnas skillnader som hänger på optiken när man använder olika objektiv, men de skillnaderna är små.
 
Det är du nog ensam om... :)

Du har nog rätt i att så vore om det stämde. Jag upptäcker när jag letar efter bilen på nätet att jag absolut har blandat ihop modeller och märken. Men det handlade om en liten sportbil med en väldigt ettrig motor och en hemsk massa växlar, tvåsitsig, med en bakruta lägre än en handsbredd och motorn bak. Fjädring föreföll saknas helt, och den kom upp i tillåtna femtio kilometer i timmen på ettan med ett ruggigt tjut. På tvåan hade den lite svårt att gå jämnt i så låg fart. Den ägdes av en krögare som hade sin restaurang vid stranden av Lac Leman, och jag blev ombedd att hämta bilen från verkstaden i Genève och köra den ut till restaurangen. Det var en säregen upplevelse. Helt klart var det inte en Maserati Ghibli, och jag är osäker på vilken bil det handlade om; jag tror att den hade tolv cylindrar, men också det kan vara fel. Jag tyckte inte att den var rolig att köra - i femtio kilometer i timmen på en inte helt slät väg.
 
Du har nog rätt i att så vore om det stämde. Jag upptäcker när jag letar efter bilen på nätet att jag absolut har blandat ihop modeller och märken. Men det handlade om en liten sportbil med en väldigt ettrig motor och en hemsk massa växlar, tvåsitsig, med en bakruta lägre än en handsbredd och motorn bak. Fjädring föreföll saknas helt, och den kom upp i tillåtna femtio kilometer i timmen på ettan med ett ruggigt tjut. På tvåan hade den lite svårt att gå jämnt i så låg fart. Den ägdes av en krögare som hade sin restaurang vid stranden av Lac Leman, och jag blev ombedd att hämta bilen från verkstaden i Genève och köra den ut till restaurangen. Det var en säregen upplevelse. Helt klart var det inte en Maserati Ghibli, och jag är osäker på vilken bil det handlade om; jag tror att den hade tolv cylindrar, men också det kan vara fel. Jag tyckte inte att den var rolig att köra - i femtio kilometer i timmen på en inte helt slät väg.

Motorn bak, om det var en Maserati så googla Maserati Merak och Bora.

Om det var en Lamborghini så kan det ha varit en Miura - men i så fall måste restaurangen ha gått väldigt bra! :)

Men nu slår vi nog rekord i off topic - ha en trevlig kväll!
 
Jag upptäcker när jag letar efter bilen på nätet att jag absolut har blandat ihop modeller och märken.
Jag tänkte detsamma när jag såg ditt inlägg. Men det är kanske med det som med rand- och kantskärpa? :)

Med reservation för att Google tycks vimsa till sina webalbum, Picasaweb, hursomhelst just nu, så har jag ett sådant album taget när ett karnevalståg gick i stan. Fungerar det så finns det här.
Ni kan ju roa er med att se vilka bilder som är tagna med 7D och 40D. Det är nog tydligare vilka som är tagna med L-objektiv och EF-S, då brännvidderna är så olika.
 
Motorn bak, om det var en Maserati så googla Maserati Merak och Bora.

Om det var en Lamborghini så kan det ha varit en Miura - men i så fall måste restaurangen ha gått väldigt bra! :)

Men nu slår vi nog rekord i off topic - ha en trevlig kväll!

Ja, visst lämnar det ämnet, och jag lyckades göra den till en Volvo Sonett för att travestera Marve Flexnes. Men det var en Lamborghini; jag tog den som exempel på att det inte nödvändigtvis är bekvämt att åka i en häftig bil. Och jo, restaurangen gick väldigt bra har jag förstått. (När vi åkte tillbaka till Genève körde han, och min kompis satt i framsätet och jag i "baksätet" (portföljfacket).

Trevlig kväll på dig med.
 
Åter till ts fråga.

Det är ju också så att det bättre objektivet är bättre just på att det har större ljusinsläpp med sitt tal på 2,8 som dessutom står sig över hela zoomomfånget.
Och det är bla det och möjligheterna det ger i svagare ljus man betalar för. Jämför man dem på bl 8 eller 11 så är skillnaderna mindre även om de finns där och syns inte lika påtagligt.

Dagens kameror som är bättre på högiso gör att sämre ljusstyrka inte är lika handikappande som förr speciellt om det går att utnyttja stabiliseringen. Fast hög ljusstyrka är eftersträvansvärt men brukar också kosta därefter.


18-135 har ju sämre ljusstyrka men är faktiskt rätt ok nedbländat några steg. Skillnaden i tester kan vara större än i praktiskt användande i fotosituationer.

Sedan finns det detaljer som syns i vissa bilder som att 18-135 vinjetterar rätt friskt om man inte bländar ned rejält. Detta såg jag när jag tog en massa helikopterbilder när kitet med 60D och 18-135is var nyköpt och trodde först det var fel på objektivet innan jag insåg hur det hängde ihop. Med andra motiv än en helikopter mot klarblå himmel hade det kanske inte alls synts i praktiken. Några bilder blev ändå ok nog för att platsa på Nordic Rotors mest tittade på bilder den veckan.

Behandlar man 18-135 kit optiken med kännedom om dess begränsningar kan det bli riktigt bra ändå för den är bättre än sitt rykte. Kit optiken både 18-55is och 18-135is är inte så dåliga som en del tror om man använder dem inom deras sweet spot.

Däremot är ju sensorns bildresultat ganska lika mellan 550D och 7D eller 60D som jag själv har.

Men handhavande och autofokus är bättre på 7D så även om sensorn är likvärdig finns det annat som skiljer.

Jpeg är ju inte lika skärpta i kamerans originalinställning hos 7D jämfört med instegskameran 550D därför att 7D riktar sig till Semiproffs eller Proffs som förväntas skärpa bilderna i bildbehandlingsprogrammet istället för att bara plocka ut dem rakt ur kameran. och därför kan de se oskarpa ut vid jämförelse. Det går dock att ändra detta i kamerans inställningar om man vill öka skärpan på bilderna men som default är de inte lika uppskärpta hos 7D.
 
Jpeg är ju inte lika skärpta i kamerans originalinställning hos 7D jämfört med instegskameran 550D därför att 7D riktar sig till Semiproffs eller Proffs som förväntas skärpa bilderna i bildbehandlingsprogrammet istället för att bara plocka ut dem rakt ur kameran. och därför kan de se oskarpa ut vid jämförelse. Det går dock att ändra detta i kamerans inställningar om man vill öka skärpan på bilderna men som default är de inte lika uppskärpta hos 7D.

Hur ökar jag skärpan i inställningarna?

/Jesper
 
Ok, några specifika rekommendationer eller är det bara att öka skärpan lite?

/Jesper

Tyvärr, jag fotar bara med en ganska platt grundinställning och RAW så att jag får så mycket spelrum för efterbehandlingen som möjligt.

Men prova ställ kameran på ett stativ och fota en scen som hör till din "vardagsfoto"-stil.

Sen tar du en bild, ändrar en inställning ett steg, och tar en ny. Repeat.... Se till att kameran har samma bländare/slutare/iso och manuellt fokus.

Sen är det bara att sätta sig och kolla vilken du gillar bäst, ta de inställningarna och lägga in de värdena på 'custom setting 1'.

Sen gör du samma för en annan typ av foto du ofta gör och ställer in de värden på 'custom setting 2', osv.

Det är ju liksom bara du som kan avgöra vilka inställningar som är lämpligast för dig :)
 
Nu kan man ju göra saker på många olika sätt, men ta inte i med skärpan för mycket direkt i kameran. Det ger större möjligheter att göra detta i efterredigeringen på olika sätt, betydligt mer sofistikerat än kameran klarar av. Har du då redan skärpt bilden i kameran försvinner de möjligheterna där. Men tycker du att det blir bra med kamerans skärpning, inte vill efterredigera, eller saknar kunskap om hur detta kan göras så kör på kamerans skärpning.
 
ta inte i med skärpan för mycket direkt i kameran. Det ger större möjligheter att göra detta i efterredigeringen på olika sätt, betydligt mer sofistikerat än kameran klarar av. Har du då redan skärpt bilden i kameran försvinner de möjligheterna där.

Är det verkligen så att möjligheterna till efterbehandling av skärpan försvinner om man har justerat i kameran (förutsatt att det är en raw-fil)? Det borde gå att återställa bilden lika lätt som i alla andra fall. Inställningarna i kameran påverkar visningen i kamerans display och följer även med till vissa program för efterbehandling. I andra mjukvaror så följer inte ens kamerans inställningar med och du får den vanliga "platta" raw-bilden i datorn oavsett inställningar i kameran. Då kan man fixa det med s.k. presets som lägger på en grundinställning vid importen till t.ex. Lightroom el.likn.
 
Är det verkligen så att möjligheterna till efterbehandling av skärpan försvinner om man har justerat i kameran (förutsatt att det är en raw-fil)? Det borde gå att återställa bilden lika lätt som i alla andra fall. Inställningarna i kameran påverkar visningen i kamerans display och följer även med till vissa program för efterbehandling. I andra mjukvaror så följer inte ens kamerans inställningar med och du får den vanliga "platta" raw-bilden i datorn oavsett inställningar i kameran. Då kan man fixa det med s.k. presets som lägger på en grundinställning vid importen till t.ex. Lightroom el.likn.

Det är det där med äpplen och päron. Om man tar jpeg, så kan man inte ta bort skärpa som man har lagt på, och om den har för stor radie för bildstorleken är det kört.

Om man har kvar sin RAW är det självklart inget problem att välja vilken skärpa man vill ha när man efterbehandlar, för där görs inga ändringar alls, utan alla inställningar ligger bara som metadata.
 
ANNONS