Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
7D med sämre bilder än 550D
- Trådstartare Jesper33
- Start datum
Fredrik183
Aktiv medlem
Ja visst är det så.
themajk
Aktiv medlem
Det är det där med äpplen och päron. Om man tar jpeg, så kan man inte ta bort skärpa som man har lagt på, och om den har för stor radie för bildstorleken är det kört.
Om man har kvar sin RAW är det självklart inget problem att välja vilken skärpa man vill ha när man efterbehandlar, för där görs inga ändringar alls, utan alla inställningar ligger bara som metadata.
Precis, picture style påverkar bara jpeg "slutgiltigt", och som en "förhandsgranskning" för RAW i vissa program.
Nu går jag lite OT, men det är ÄNNU viktigare att plåta så platt som möjligt när man filmar med sin kamera - just för att få så mycket spelrum som möjligt i efterbehandlingen. Att tanka hem Cinestyle tex är ett utmärkt "plattval" för att förbereda för nästa del i produktionskedjan.
Kul att vi var helt överens Urban!
Jesper33
Avslutat medlemskap
Kunskap om efterbehandling
Jag har Elements 9 och hanterar det hjälpligt men jag tycker det är ganska svårt med skärpan.
Tack för din input och tack ni andra också.
Nu kan man ju göra saker på många olika sätt, men ta inte i med skärpan för mycket direkt i kameran. Det ger större möjligheter att göra detta i efterredigeringen på olika sätt, betydligt mer sofistikerat än kameran klarar av. Har du då redan skärpt bilden i kameran försvinner de möjligheterna där. Men tycker du att det blir bra med kamerans skärpning, inte vill efterredigera, eller saknar kunskap om hur detta kan göras så kör på kamerans skärpning.
Jag har Elements 9 och hanterar det hjälpligt men jag tycker det är ganska svårt med skärpan.
apersson850
Aktiv medlem
Om man nu vill ta jpeg av någon anledning, exempelvis för att kunna skjuta längre bildserier, så är det effektivaste sättet att komma fram till hur man ska ställa in sin picture style att fotografera i RAW, mickla med bilden i DPP och sen ställa kameran på det man gillar bäst.
Om man nu ska fotografera med enbart jpeg, alltså.
Scratchen
Aktiv medlem
Kan även tipsa om Sigma EX 100-300/4 DG HSM. Jag har en till salu, billigtEller en Sigma 120-300/2.8 OS för 18K om du vill ha 300mm och f/2.8. Grymt prisvärd! http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=24401381203002-copy
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164536
Jesper33
Avslutat medlemskap
mickla i DPP?
Jag vet inte vad mickla och DPP är...?
/Jesper
Om man nu vill ta jpeg av någon anledning, exempelvis för att kunna skjuta längre bildserier, så är det effektivaste sättet att komma fram till hur man ska ställa in sin picture style att fotografera i RAW, mickla med bilden i DPP och sen ställa kameran på det man gillar bäst.
/Jesper
cocuyo
Avslutat medlemskap
/Jesper
Att mickla i det här fallet handlar om att prova sig fram till inställningar som man är nöjd med.
DPP är ett program som du fick med kameran på en skiva. Det programmet kan man använda för flera olika saker, bland annat att konvertera kamerans råfiler till bilder. Det är ganska vettigt att instlallera programmet, eftersom det hör till de bättre konverterarna och man kan ha mycket nytta av det. Jag rekommenderar inte att använda det för att föra över bilder från kameran till datorn; i regel är det bättre att använda minneskortläsare, men man kan låta DPP sortera bilderna i mappar som märks med datum då de togs.
DPP står för Digital Photo Professional.
tommypeters
Aktiv medlem
En Maserati Merak har i alla fall mer kantskärpa.Motorn bak, om det var en Maserati så googla Maserati Merak och Bora.
Om det var en Lamborghini så kan det ha varit en Miura - men i så fall måste restaurangen ha gått väldigt bra!
Men nu slår vi nog rekord i off topic - ha en trevlig kväll!
tommypeters
Aktiv medlem
Testa högpassfilter: http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/sharpen-high-pass/Jag har Elements 9 och hanterar det hjälpligt men jag tycker det är ganska svårt med skärpan.
Jesper33
Avslutat medlemskap
Att mickla i det här fallet handlar om att prova sig fram till inställningar som man är nöjd med.
DPP är ett program som du fick med kameran på en skiva. Det programmet kan man använda för flera olika saker, bland annat att konvertera kamerans råfiler till bilder. Det är ganska vettigt att instlallera programmet, eftersom det hör till de bättre konverterarna och man kan ha mycket nytta av det. Jag rekommenderar inte att använda det för att föra över bilder från kameran till datorn; i regel är det bättre att använda minneskortläsare, men man kan låta DPP sortera bilderna i mappar som märks med datum då de togs.
DPP står för Digital Photo Professional.
Tack, det har jag visst redan installerat och använder i viss mån. Vad gäller mappar föredrar jag personligen att efter en grov sortering spara i egna årsmappar med månader som undermappar.
Jesper33
Avslutat medlemskap
I Elements 9 ?
Jag kan inte hitta det i Elements 9, skall det finnas?
Jag kan inte hitta det i Elements 9, skall det finnas?
tommypeters
Aktiv medlem
Filter>Other>High PassJag kan inte hitta det i Elements 9, skall det finnas?
apersson850
Aktiv medlem
Det är EOS Utility som kan användas för överföring av bilder, och då exempelvis lägga dem i mappar efter datum eller månader eller vad man nu vill, automatiskt.
Digital Photo Professional används till att justera bilders färg, ta bort skräpfläckar, beskära, räta upp sneda horisonter och lite annat sånt. Bra på att konvertera Canons RAW-filer, men inte världsbäst på att behandla bilder. Men för priset (medföljer kameran) är det bra.
Digital Photo Professional används till att justera bilders färg, ta bort skräpfläckar, beskära, räta upp sneda horisonter och lite annat sånt. Bra på att konvertera Canons RAW-filer, men inte världsbäst på att behandla bilder. Men för priset (medföljer kameran) är det bra.
Henrik-J
Aktiv medlem
Angående picture styles så gjorde jag ett litet snabbtest med min Canon 450D för att visa att kameran faktiskt behandlar bilden mycket olika beroende på vilken picture style man har valt.
För många nybörjare är det man kanske inte något man tänker på direkt men något man ska vara medveten om.
http://www.exx.se/objects/fotosidan/picture_style/index.html
För många nybörjare är det man kanske inte något man tänker på direkt men något man ska vara medveten om.
http://www.exx.se/objects/fotosidan/picture_style/index.html