sjov
Ny medlem
Läste tråden och tänkte att jag skulle bidra med min åsikt. Har en RZ, och skaffade den lite grann för att jag fick intrycket av att man kunde få extrem bildkvalitet för väldigt små pengar. Är det sant då? Rent tekniskt så ja, de är skitbra. Gluggarna är av väldigt väldigt hög kvalitet, fullt jämförbara med Hasselblads enligt flera tester. Skannar gör jag med en Epson V500. Är det optimalt? Nej. Å andra sidan blir bilderna fullt brukliga, och skulle jag nånsin vilja göra en enorm förstoring så kan jag skicka in just det neget till crimson eller annat labb. Kameran är definitivt "klumpig" jämfört med t.ex. en Hasselbladare, men den har så många fördelar som jag gradvis kommit att uppskatta (roterande back, variabelt bildformat via olika backar, världens bästa sökare! och bälgfokus!!), och då tänker jag inte ens på priset.
Men nu till min huvudpoäng; Om jag köpte kameran för kvalitet så behöll jag den för hjärtat. Denna kamera får mig att ta det långsamt, tänka igenom bilderna både en, två och tre gånger innan jag trycker av. Jag är helt övertygad om att jag utvecklas mycket snabbare tack vare denna kamera och den kostnad som film innebär, jämfört med om jag hade fortsatt ta 3000 exponeringar i veckan med digitalkameran. Egentligen är det oväsentligt vilken filmkamera du köper, men 120-film är (som ovan nämnt) lättare att skanna med bra resultat i en billig flatbädd.
Tillägg; Slår min RZ en 5d mkII? Vet ej och skiter i vilket, det är kameror för två helt olika ändamål för mig.
Men nu till min huvudpoäng; Om jag köpte kameran för kvalitet så behöll jag den för hjärtat. Denna kamera får mig att ta det långsamt, tänka igenom bilderna både en, två och tre gånger innan jag trycker av. Jag är helt övertygad om att jag utvecklas mycket snabbare tack vare denna kamera och den kostnad som film innebär, jämfört med om jag hade fortsatt ta 3000 exponeringar i veckan med digitalkameran. Egentligen är det oväsentligt vilken filmkamera du köper, men 120-film är (som ovan nämnt) lättare att skanna med bra resultat i en billig flatbädd.
Tillägg; Slår min RZ en 5d mkII? Vet ej och skiter i vilket, det är kameror för två helt olika ändamål för mig.