Annons

Hur gör jag för att kalibrera min skärm???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Måste jag köpa till ett program för att fixa det?
Är det svårt att göra själv?
Kan man förklara det på ett någorlunda enkelt sätt........
Tack på förhand

Hos crimson kan du läsa lite om kalibrering och göra ett enkelt test för att få en fingervisning om kalibrering behövs eller ej.

Måste jag köpa till ett program för att fixa det?
Är det svårt att göra själv?
Kan man förklara det på ett någorlunda enkelt sätt........
Tack på förhand

Du behöver ett program och en kalibrator. Den absolut vanligaste är spyder finns i olika kvalisorter.

/Karl

Du behöver ett program och en kalibrator. Den absolut vanligaste är spyder finns i olika kvalisorter.

/Karl

Vad kan en sån kosta på ett ungefär, och hur gör man?
Får man en skiva som man stoppar in och så sköter det sig själv?
Provade kalibrera crimson som ovan rekommenderade. Det var något gratis som man själv med ögats hjälp ska få rätta inställningar. Men jag tyckte att det var hur svårt som helst att se skillnad. Så jag gick tillbaka till det jag hade. Rädd att det ska bli helt tokigt.

Provade kalibrera crimson som ovan rekommenderade. Det var något gratis som man själv med ögats hjälp ska få rätta inställningar. Men jag tyckte att det var hur svårt som helst att se skillnad. Så jag gick tillbaka till det jag hade. Rädd att det ska bli helt tokigt.

Spyder är en liten grej du hänger framför bildskärmen och sen ett program man kör. Kostar från 1000 kr och uppåt beroende på modell.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=586179

Jag har en sån här och den mäter även infallande ljus:

Pantone Huey

Om den är bra? Tja, den duger åt mig, dom grejer jag skickat iväg för print har kommit tillbaka och sett ut som jag förväntar mig :) En begränsning är dock att den bara klarar av en monitor så om du har flera anslutna till samma dator så kommer alla monitorer anpassas efter den du väljer så att säga.

Hmm, en grej, på de stationära jag testat har den funkat bra men på min bärbara blir resultatet efter kalibrering helt mysko. Vad det beror på har jag inte lyckats lista ut. Jag tror inte att det har att göra med den högblanka skärmen men jag vet inte för jag har ingen annan högblank att testa med.

Det kändes jättesvårt att med ögats hjälp ställa in tyckte jag, har du använt dig av det?
Jag blir så osäker på om det blir rätt..............

Det är ingen bra idé att försöka kalibrera en skärm manuellt.

För runt tusenlappen får du helt okej verktyg för att ge en bra bildåtergivning på din skärm. Spyder Express 3 har jag använt mig av och det har fungerat väldigt bra för mitt arbetsflöde.

Det finns några varianter:

1) Skärmar som är så usla att det i princip inte är någon idé att försöka. Möjligen kan man göra en ren profil som beskriver skärmen.

2) Skärmar som knappt har några inställningar, men där en profilering och att ladda in en justering i grafikkortets lut är vettigt.

3) Skärmar som är justerbara manuellt. Då justerar man först skärmen så bra det går mha programmet som hör till kalibratorn och sedan profilerar den skärmen och lägger så att profilen laddas i lut på grafikkortet.

4) Skärmar med full hårdvarukalibrering där man sätter kalibratorn på skärmen och säger åt programmet vad man vill ha. Programmet justerar skärmen och lut:en i skärmen samt producerar en tillhörande profil. Ingenting laddas här i grafikkortets lut.

(lut=look up table)

Som jag förstått det är väl som så att enklare monitorer, dvs allt utom proffsklassen, sällan eller aldrig är kalibrerbara (i hårdvara)?

Lite om mjukvarukalibrering.

Och lite om hårdvarukalibrering.

Oftast handlar det om att man är slarvig när man säger skärmkalibrering när det egentligen är mjukvaruprofilen i datorn som ställs in för att ge en bra bildåtergivning.

Jag tror inte att jag är den enda som någon gång, på grund av okunskap, skrivit/sagt "kalibrera skärm" när jag menat att via skärmprofilen få bättre bildåtergivning.

Samtidigt är det så att skärmkalibrering i vardagligt tal är att med hjälp av hårdvara ställa in sin skärmprofil. Att det rent tekniskt är fel terminologi är givetvis bra att påpeka, men samtidigt upplever jag att dessa påpekanden inte sällan har drag av "besserwissrande" snarare än hjälpsamhet.

En begränsning är dock att den bara klarar av en monitor så om du har flera anslutna till samma dator så kommer alla monitorer anpassas efter den du väljer så att säga.

Hmm, en grej, på de stationära jag testat har den funkat bra men på min bärbara blir resultatet efter kalibrering helt mysko. Vad det beror på har jag inte lyckats lista ut. Jag tror inte att det har att göra med den högblanka skärmen men jag vet inte för jag har ingen annan högblank att testa med.

Uppgraderar man till Huey Pro (Kostar ett par hundra) så försvinner flerskärmsbegränsningen. (Dock så stöder den ju fortfarande bara sRGB).

Dock så vill jag hävda att du har fle i det det du säger om "anpassas efter den du väljer". Övriga skärmar kommer ju bara att behålla den profil de redan har.

Vad gäller din laptop så skulle jag gissa på att den läcker för mycket ljus, vilket påverkar kalibratorn.

Manuell visuell kalibrering är skitsvårt på plattskärmar. På CRT (tjockskärmar) är det enklare att göra det med hjälp av ögat.

Uppgraderar man till Huey Pro (Kostar ett par hundra) så försvinner flerskärmsbegränsningen. (Dock så stöder den ju fortfarande bara sRGB).

Dock så vill jag hävda att du har fle i det det du säger om "anpassas efter den du väljer". Övriga skärmar kommer ju bara att behålla den profil de redan har.

Vad gäller din laptop så skulle jag gissa på att den läcker för mycket ljus, vilket påverkar kalibratorn.

Ja - du har alldeles rätt. Övriga skärmar behåller sin profil.

Endast sRGB? Det har jag missat isf? Var har du hittat info om det? Kollar man på info om den profilen som Hueyn skapar i Color Management så står det iaf RGB under "Color Space". Å andra sidan finns det bara CMYK, RGB och 3CLR på övriga så det kanske är sRGB som åsyftas?

Ja - du har alldeles rätt. Övriga skärmar behåller sin profil.

Endast sRGB? Det har jag missat isf? Var har du hittat info om det? Kollar man på info om den profilen som Hueyn skapar i Color Management så står det iaf RGB under "Color Space". Å andra sidan finns det bara CMYK, RGB och 3CLR på övriga så det kanske är sRGB som åsyftas?

Jag har lärt mig det den hårda vägen ;)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123412

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto