Nikon slår på stort, men i litet paket. Deras nya D800 är trots namnet inte en direkt uppföljare till D700, snarare en uppgraderad korsning mellan D700 och D3x.
Artikeln har nu (16.00, 2012-02-07) uppdaterats med lite preciseringar och mer information sedan ursprungsversionen.
Mycket megapixel
Rent utseendemässigt är D800 lik D700, men faktiskt drygt 150 gram lättare. Ser vi till de stora nyheterna så har den till skillnad från både D700 och D3x videoinspelning, med videofunktioner som är mycket lika de hos Nikon D4. Den har även fått samma nya avancerade exponeringsmätning och uppgraderade autofokus som D4. Men huvudnumret med D800, och det som antagligen kommer att väcka mest reaktioner är dess upplösning: 36 megapixel eller annorlunda uttryckt, 7360 x 4912 bildpunkter.
Skall vi döma av diskussionerna kring förhandsryktena om D800 så väcker 36 megapixel en del starka reaktioner. Det har förekommit oroliga spekulationer om att man nu måste uppgradera objektiven på grund av upplösningen. Men även om 36 megapixel låter mycket så är det, sett till pixeltäthet och hur höga krav det ställer på objektiv, faktiskt inte en så hög upplösning. Vi har använt liknande och ännu högre upplösningar ett bra tag nu även i enklare kameror med bra resultat.
Ser vi till pixelstorlek och hur tätt packade pixlarna är så har till exempel kameror som Nikon D7000, Nex 5n och Pentax K-5 ungefär samma sensorupplösning som D800. Medan Sony A65, A77 och Nex-7 har en pixeltäthet som motsvarar över 50 megapixel i småbildsformat. Canon Eos 7D som redan funnits på marknaden i över två år nu har en pixeltäthet motsvarande över 45 megapixel i en småbildssensor. Och ser vi på sensorerna i Nikon J1 och V1 så motsvarar de över 70 megapixel hos en småbildssensor.
Kort sagt, 36 megapixel i en småbildssensor är faktiskt inte så dramatiskt som det kanske låter. Vi är bara ovana vid så här stora siffror. Men det är lika bra vi vänjer oss, vi kommer att få se fler småbildssensorer över 30 megapixel framöver.
Fakta om D800
D800 har ett känslighetsomfång på 100-6400 iso, som kan utökas till 50-25600. Den har fått samma avancerade exponeringsmätning som D4, där mätsensorn har 91000 pixlar och bland annat kan känna igen ansikten och prioritera dem.
Autofokusen är samma system som D4, Cam-3500 med 51 mätpunkter och som med ett reducerat antal fokuspunkter kan arbeta även med objektiv med maxbländare på 8. Enkelt uttryckt har du tillgång till 51 fokuspunkter så länge maxbländaren är 5,6 eller bättre, du har 15 fokuspunkter om maxbländaren är mellan 5,6 och 8. Har du maxbländare 8 har du 11 fokuspunkter. Autofokusen skall vara två steg mer ljuskänslig än hos D700. D800 saknar däremot förmåga att autorotera fokuspunktsvalet när du vrider kameran så som D4 kan.
D800 tar bilder i full upplösning med 4 bilder/sekund, i beskuret 5:4-läge klarar den 5 bilder/sekund på 25 megapixel och den klarar 6 bilder/sekund i DX-läge och med det nya batterigreppet MB-D12. DX-läget ger bilder på mycket användbara 15,3 megapixel. Buffertstorleken är inte lika imponerande som hos D4, men D800 skall klara 20 stycken 14-bitars råfiler (förlustfri komprimering), 37 stycken fullstora Jpeg i högsta kvalitet eller 15 råfiler+Jpegvid 4 bilder/sekund och med ett snabbt CF-kort. Avtrycksfördröjningen skall vara exakt densamma som hos D4, ca 42 millisekunder. Kameran startar upp på 0,12 sekunder.
D800 har precis som D3s och D4 ett dämpat läge (Q) då den arbetar tystare. Däremot har D800 tyvärr inte det helt tysta läget hos D4 där den kör elektronisk slutare och spar 2-megapixelsbilder.
Sökaren täcker nu 100 procent av bilden med 0,7 gångers förstoring. Slutare och spegel är testade för 200000 exponeringar. Slutare och spegel kan nu arbeta oberoende av varandra så man slipper hålla på och fälla upp och ned spegeln vid fotogarfering i live view. D800 har dubbla kortplatser, ett CF som klarar Udma-7 och ett SD som klarar Sdxc/Uhs-1. Den har precis som D700 en inbyggd blixt. Bildskärmen är nu på 3,2 tum och har 921000 bildpunkter och skall ha bättre betraktningsvinklar än hos D700.
Ergonomin har förbättrats, precis som hos D4 lutar nu avtrycket mer. Knapplayouten på baksidan har ändrats en smula, men intressant nog har D800 kvar den gamla typen av fokuspunktväljare, inte den mer joystickliknande som D4 fick. Däremot kan du precis som hos D4 och D7000 byta antal fokuspunkter via fokuslägesväljaren framtill.
Batteriet är nu EN-EL15, samma som hos D7000 och V1. Batterigreppet MB-D12 kan använda ett EN-EL15, AA-batterier eller EN-EL18-batteriet från D4.
D800 fick tyvärr inte ethernet-kontakten som hos D4, men i gengäld har den usb 3.0 vilket borde ge bra prestanda när du fotar direkt till en dator - klart intressant för en kamera med så hög upplösning och som nog ofta kommer att köras i studio.
När det gäller trådlöst nätverk är det tyvärr den gamla och lindrigt sagt klumpiga WT-4 som gäller, samma som D700. WT-4 är stor, har sladdar som fastnar överallt och är rätt omständlig att ställa. Till råga på allt in drivs WT-4 av det gamla EN-EL3e-batteriet som satt i D700 och D300. Ytterligare en laddare att släpa på alltså. Men, det finsn en tröst: tack vare SD-kortplatsen kan du också köra Eye-fi-kort, något som officiellt stöds.
Videofunktionerna
Videoläget verkar trevligt nog mycket likt det hos D4, med full-HD i 24, 25 och 30 bilder per sekund och 25, 30, 50 och 60 bilder/sekund med 720p. Video sparas med H.264/MPEG-4 och använder så kallar b-frame-komprimering. Precis som D4 har den Hdmi-matning med 8-bitars 4:2:2 där du kan välja om information skall visas eller bara en ren bild. I det här läget har du inte den normala begränsningen med 29 minuter och 59 sekunder för videoklipp.
Du kan justera slutartid, bländare och ljuskänslighet (iso) oberoende av varandra under inspelning. Bländaren kan stegas uppåt ch nedåt i åttondels steg genom att trycka på Fn- och nedbländningsknappen framtill på kameran.
Du kan spela in videoklipp i Full-HD med hela sensorn, eller i beskuret DX-läge. Däremot finns inte det beskurna CX-läget med 2,7x beskärning som D4 har. Den interna mikrofonen är mono, men du kan koppla in stereomikrofon och styra styrkan insignalen. Det finns hörlursuttag för medhörning och du kan koppla in linjära Pcm-inspelare.
Du kan lägga in indexmarkeringar vid viktiga tidpunkter i videoklippen för att göra det enklare att hitta i klippen under redigering. Du kan för övrigt göra viss redigering direkt i kameran.
Precis som D4 kan D800 spela in time lapse-filmer via den inbyggda timern och spara dessa på minneskortet.
Pris och tillgänglighet
Nikons officiella pris för D800 är 25790 kronor med säljstart 22 mars.
D800E
Nikon presenterar också en variant, D800E med ett annorlunda utformat lågpassfilter, eller antialiasfilter. Det är alltså inte så som vi först skrev, att den helt saknar filter. Samtidigt verkar det som om effekten av det nya filtret rent praktiskt blir densamam som om du tar bort filtret från en vanlig D800. Att man har ett filter som inte gör något låter givetvis märkligt, men kan helt enkelt bero på att det blir mer praktiskt att tillverka sensorn så jämfört med att ta bort filtret. D800E har för övrigt samma UV- och IR-filter som den vanliga D800.
Vad ett antialiasfilter gör
Antialiasfiltret har till uppgift att dämpa uppkomst av moiré och andra typer av oönskade mönster. Nackdelen med normalt utformade filter är att de stjäl lite detaljrikedom ur bilderna. En del har tidigare specialanpassat sina kameror genom att ta bort antialiasfiltret. Det Nikon gjort i D800E är att uppnå samma effekt som om filtret inte fanns där.
Kort sagt, en D800E skall, rätt använd, kunna ge ytterligare bättre detaljupplösning i bilderna. Men beroende på motiv och ljussättning kan detta också straffa sig. Risken finns att man får moiré och så kallade falska detaljer som det kan kosta mycket upplösning att bli av med i efterbearbetningen.
Bland studiofotografer och andra som är vana att arbeta med mellanformatskameror kan den D800E förmodligen ge en tydlig fördel. Eftersom mellanformatskameror normal aldrig har antialiasfilter är man van att ljussätta och generellt arbeta så att man undviker moiré och andra problem som ett anitaliasfilter normalt förhindrar.
D800E blir tillgänglig 12 april och Nikons officiella pris är 28690 kronor. Vid det laget skall Nikons egen programvara för råkonvertering, Capture NX, ha uppgraderats med funktioner för att minska moiré. Köper du D800E medföljer Capture NX utan extra kostnad.
132 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tillägg: Enligt Rob Galbraith (som tydligen klämt på en) så är D800 kompatibel med WT-4 ...
"När det gäller trådlöst nätverk är det tyvärr den gamla och lindrigt sagt klumpiga WT-4 som gäller, samma som D700. WT-4 är stor, har sladdar som fastnar överallt och är rätt omständlig att ställa. Till råga på allt in drivs WT-4 av det gamla EN-EL3e-batteriet som satt i D700 och D300. Ytterligare en laddare att släpa på alltså. Men, det finsn en tröst: tack vare SD-kortplatsen kan du också köra Eye-fi-kort, något som officiellt stöds."
"Nikon has for a long time offered a degree of control over its Auto ISO settings, allowing the user to specify a minimum shutter speed that the camera should aim to maintain by raising the ISO. However shooters using zoom lenses, or worried about camera shake rather than freezing the action, may prefer a minimum shutter speed that relates to the focal length in use, rather than specifying an absolute figure. This has been resolved on the D800 and the D4 with an Auto ISO system that detects the lens' focal length."
Det här är ju en kamera som liksom ber att få användas med sådana objektiv, så ...
hur det är med 24 och 45mm vet jag dock ej
Priset €2829 gör ju kameran riktigt intressant.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid800
AA-filter har heller inga bakstycken, vare sig moderna P65+ eller snart 15 år gamla Lightphase som med sina 6 mpix på 24x36 mm gav sanslöst bra bildfiler!
Jag tror rädslan för avsaknat filter vid så här höga upplösningar är bedydligt överdriven.
Hälsn.
/Janne Höglund
Äntligen kom den, det blir en ny kamera i år! Kul att man äntligen kan köra EyeFi kort i den, gillas som fan...!
Visst man får vänta på tester och resultat innan man hoppar för högt men det blir nog en ny kamera i år för min del. Att man äntligen kan köra SD EyeFi kort i den är så jäkla bra.
Får nog jobba över lite då eller Spara 700'an till "ickedetaljerna".
På det hela taget så vill jag ha det nu! Jättemycket! :)
D4:an tillverkas ju i Japan.
Fördelar:
Okomprimerad Video är något många kommer och ha så mycket nytta av..
36mpx är något man kommer och mycket nytta av.
Plus massor!
Nackdelar:
Att dem ska behöva byta hela batteri systemet till något sämre är inget man gillar direkt,
Vad Canon har i linen vet bara Canon, antar jag. Den som lever får se.
Hur som helst en jättefin kamera ser D800 ut att vara.
Vad säger Nikon själva om högisoegenskaperna jämfört med D700?
Hur stora blir bildfilerna i NEF och jpg?
4 FPS
och du får ett bättre bildresultat om du hanterar bilden rätt med skärpnimg osv
- 20 NEF (14-bit, förlustfri komprimering)
- 37 fullstora JPEG av högsta kavlitet eller
- 15 NEF+JPEG
Allihop vid 4 bilder/sek
5 bilder/sek i beskureet 5:4-läge (25 megapixel)
6 bilder/sek i DX-läge och med batterigreppet och det stora batteriet
Kommer sälja som smör kan jag tänka mig. Ska bli kul att se vad den kan leverera framöver. Håller dock fast vid ett D4 köp, jag behöver inte den här sortens upplösning.
1.D800
2.RAM-MINNE
3.STOOOR SSD
F6 ligger jätteskönt för min hand. Och så tycker jag en kamera ska passa.
Även min D300s sitter bättre än D700 gör.
Men även den är långt ifrån Nikon´s härliga F6.
För övrigt en intressant nyhet från Nikon.
Hursom är det en riktigt intressant kamera, oerhört prisvärd. Hade inte tackat nej till en i väskan =)
PENTAX 645 med 40 MP CCD sensor Får nog lite svettigare, särskilt om köpparen redan har Nikonsystem!
Men med tanke på att du får så många pixlar för det priset så lär det nog inte bli en rättvis jämförelse. när H4D-40 kostar runt 130000 och denna runt 25000:-
Jag tror att denna kamera kommer att röra om i hasselbladsgrytan ordentligt? Många lämnade Canon och Nikon för at de hade för lite pixlar nu kanske de tänker om de som lämnade :-)
det är 1.7 ggr större sensor än full format på småbild..precis som istort sett nästan alla andra 40MP digitala mellanformats kameror som också har 1.3ggr förlängning.
och dom som kör inkl mig själv DMF, kommer nog fortsätta så, då det inte stått stilla där heller, där det idag finns 80MP bakstycken.
sen så är det självklart intressant att se jämnförelse nu när det verkligen har kommit nån med den upplösningen och trodligtvis avsaknad(va lite kryptiskt skrivet/formulerat) av AA filter, nu mellan Digital mellanformat vs högupplöst småbild.
http://nikonrumors.com/2011/11/08/nikon-d700-d300s-and-other-products-no-longer-shipping-in-japan.aspx/
JB
Men den här kameran känns nog för D3x-ägare (i alla fall nytillkomna) ungefär så som Canon Eos 5D Mk2 kändes för de som då nyligen köpt en Eos 1Ds Mk3 ... Plötsligt får man "mer av samma" för snudd på en tredjedel av priset.
Sedan kan man diskutera ISO och det vet vi inte än hur den är, en nackdel är de antal pixlar som sensorn har, det brukar betyda att ISO kan bli ett problem men jag har än så länge inte sett några hög iso bilder så jag vill inte uttala mig men är den lika bra på höga ISO som d700 så är jag nöjd.
Jag tror folk misstar denna kamera lite, den är inte gjord för att ha höga FPS d800e är till för studiofoto och dealjfoto där man inte vill ha AA filtret och i dessa sammanhang behöver man inte en snabb kamera.
(vilket ju gör att D800 genast blir helt ointressant :-)
Dessutom saknar D800 Ethernet-kontakten som D4 fick.
Men, i gengäld har D800 stöd för Eye-fi-kort (via SD-facket) och - vilket är riktigt intressant för alla som vill fota tethered: D800 är en av mycket få kameror (kanske den enda hittills) som stödjer USB 3. Det borde ge snabb överföring av bilder direkt till datorn.
Med sådana här super-kameror i småbildsformat, kommer vi framtiden över huvudtaget att ha användning av mellanformat, eller kommer dessa att dö ut?
Nu skall man ju komma ihåg att mellanformat handlar om mer än bara hög upplösning. Saker som skärpedjupskontroll och helt enkelt ett annat sätt att arbeta har sina poänger. Men de riktar sig till en allt mindre publik, och småbildskameror som D800, och i synnerhet D800E, lär nog inte mötas med något jubel hos Hasselblad eller Phase One.
Jag tror det stora problemet är priset för DMF, så där har pentax gått helt rätt väg, men det är bara va jag tror..för DMF utvecklas ju självklart hela tiden också, idag finns 80MP bakstycken osv..
Jag var för några år sedan hos Sinar (dåd e samarbetade med Jenoptik) som talade om en "prosumer MF". Senare har jag hört från samma håll att de - lite smärtsamt - upptäckt att den marknaden mer eller minder hade upphört att existera, just pga högupplösta småbildskameror.
DMF drivs så att säga högre och högre upp i näringskedjan, där volymerna är mycket små, vilket driver upp priserna ytterligare, vilket ytterligare minskar kundunderlaget osv.
Sedan är ju ett huvudproblem för DMF-tillverkarna att de har så otroligt lite inflytande över hur deras sensorer utvecklas och prioriteras. De lever ju i praktiken på lite äldre industrisensorer som visserligen har fördelar som bra färgnoggrannhet, men i övrigt inte direkt är utformade för att passa just fotografer.
jag tycker det är precis det pentax gjort & jag tycker pentax 645D är en Light Pro DMF, men lite nya funktioner för att va mellanformat och sen bildkvalitén, sen kankse dom inte gjort allt perfekt(jag hade gjort lite annorlunda :) ..dom har mycket att jobba med nu.
men utan pentax 645D hade jag aldrig kunnat skaffa en DMF i 40MP nivån, inte en chans..så återigen mer/smartare utveckling (inte bara MP talet) & bättre priser på DMF, så tror jag dom kan stå sig mot småbild. så gick ju tankarna hos många (inkl mig själv) när den kom att den kostar inte mycket mer än canon / nikon "bästa" och under dess tiden nu den funnits, då småbild inte varit i närheten av upplösning.
vore kul och veta hur egentligen bra / dåligt det gått för just pentax 645D under de 2 åren den funnits..hur många dom sålt.
Jag tvivlar på att ens det nya D4-batteriet funkar i gamla MB-D10.
När det gäller moirémönster så uppstår väl dessa vid interferens mellan detaljer och pixlarna? För att mönstret ska synas så måste väl motivet ha detaljer som upprepar sig på större ytor, och då gissar jag att vi talar om tillverkade föremål främst? För naturfoto bör väl E-varianten vara ett plus?
LR4 och andra program ska ju kunna motverka den ev moiré som kan uppstå hos D800E.
Hur är det däremot med filmer från D800E? Om man får moiré i dem misstänker jag att det skulle vara mycket processorkrävande att åtgärda i en dator, och finns ens program för detta?
Är det någon som vet?
Om man använder den typ av geometriskt mönster för förläggning av fotodioderna som man gör i praktiskt taget alla dagens bildsensorer, så minskar man artefakter genom att öka upplösningen. Mera Mp!
När upplösningen blir oändlig blir antialiasing-filtret obehövligt (OK, i praktiken kanske något tidigare). :-)
.
Men det blir förstås lindrigare artefakt-problem med D800:ns 36 Mp än med Fujifilm X-Pro 1:s 16 Mp, trots den senares "pseudo-random" färgilter-array (som knappast gör skäl för en sådan beteckning).
.
Se under rubriken Moire. Att röea en markering och minska färgmättnaden kan i vissa fall fungera bra.
Även "enklare" objektiv ger bättre resultat med sensorer med högre upplösning, även om ett "bättre" objektiv naturligtvis ger markant mycket bättre bildkvalitet med "fler Mp". Skillnaderna mellan objektiv av olika kvalitet blir såklart tydligare - "finare" objektiv kommer mera till sin rätt. De blir mera värda sina hutlösa priser...
Men enklare objektiv presterar alltså inte alls sämre på en kamera med högre upplösning som så många förefaller att tro - de presterar bättre förstås.
.
Dax att dumpa den inbyggda blixten Nikon!
JB
Bara upp med den inbyggda blixten, SB900 i handen och köra!
För övrigt ger den inbyggda blixten imponerande resultat om man hanterar den rätt.
Jag har idag en Sony A900 och sökaren är fantastisk, men saknar inbyggd blixt för att kunna styra andra blixtar trådlöst. Det är ett stort plus med D800 enligt mig i alla fall.
Att ha den till huvudblixt däremot är inte så stor vits tycker jag.
även om det verkligen kommer nån äkta/riktig efterföljare till 1Ds Mark III..
hur som helst spännande !
Men ska man blåsa upp sina bilder enormt mycket är det ju najs.
Deadlines för tryck och produktlanseringar brukar tyvärr synka ungefär lika bra som byten mellan två SJ-tåg ...
Det är nog inte främst upplösningen som gör att det fortfarande finns de som plåtar med H4D till exempel.
Och mellan och storformat dog ju inte heller bara för att det dök upp finkorniga emulsioner.
I sak håller jag med dig, själva formatet har i sig en inverkan och sedan saker som de enormt ljusa fina sökarna hos (en del) mellanformatskameror. Plus att en del helt enkelt gillar ergonomin hos mellanformatare och det annorlunda arbetssätt de gärna driver fram.
Men, direkt osann är inte rubriken heller. Traditionellt har hög upplösning varit ett mycket vanligt skäl att köra mellanformat, där har nu småbildskamerorna utmanat rejält. Även sett till omfång och tonhantering har småbildskameror idag kommit mycket långt in på det som traditionellt varit mellanformatets hemmaplan.
Jag har genom åren pratat en del med människor hos bland annat Phase One, Sinar med flera och även om de sällan säger något offentligt så märks att de verkligen känner av konkurrensen från småbild.
Borde vara en intressant kamera för oss landskapsknarkare... Mindre jobb att fota panorama för stora tryck med denna!
På B&H kan den köpas för $3000
Hade du möjligen glömt att vi har 25% moms i Sverige? :-)
hmm du får nog ta och revidera dina referensramar!
Så är man i närheten av B&H så...
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample01.htm
Men faktum är att D3s + D800 kan bli en riktigt bra kombo för många.
Hur många av de som köper en D800 nöjer sig med att bara köpa en 50/1,8 också? Nej, det blir nog en normalzoom. Och ett rejält vidvinkel, ett bra sådant för att utnyttja kameran. Och ett bra makro. Plus mellanringar. Kanske en makrobälg. Fast då måste man ha ett bra stativ också. Och en ny ryggsäck att bära grejerna i. Och givetvis en bunt nya större minneskort, filter till objektiven. Plus en lös hårddisk för alla de stora bilderna ... Plus som sagt då ett batterigrepp. Och ett EN-EL18. Med laddare.
Kort sagt, hyfsat prisvärda pro- och entusiastkameror drar med sig en massa kringförsäljning som gynnar både kameratillverkarna själva och inte minst fotohandeln.
Jag vet att man inte kan bara byta insats, det borde dock gå att konstruera dom på sådant sätt, det finns väl dock inget intresse för då kan man inte casha in dubbla priset på nya om folk kan använda dom gamla.
Jag vet att man inte kan bara byta insats, det borde dock gå att konstruera dom på sådant sätt, det finns väl dock inget intresse för då kan man inte casha in dubbla priset på nya om folk kan använda dom gamla.
...under förutsättning att det bara är kontakterna som ändrats förstås...vilket jag inte tror.
I princip går det ut på att laddningsbara batteripackar inte längre får ha nakna anslutningar som kan nås med ett föremål större än x*y mm.
Detta för att minimera risken för brand vid kortslutning.
Men jag vet ingen kameratillverkare som drar in redan existerande batterier. Så gamla grejer måste vara tillåtna.
Dvs Nikon kunde mycket väl gjort D800 bakåtkompatibel med avseende på kontakter, fäste, signaler etc mot vertikalgreppet. Nya vertikalgreppet kunde hanterat nya batterierna, gamla greppet de gamla. Alla nöjda.
Nu tror jag som sagt att Nikon gjort förbättringar både här och där på fyra år som motiverat ändringar men att skylla inkompatibiliteten på nya regler är fel. Det var helt enkelt dags. Mitt grepp har hängt med sedan D300. Sitter på tredje kameran nu.
Nu!!!