Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon Z8 officiell – fakta och pris

Nikon Z8 officiell – fakta och pris

Nikon Z8 är i princip en Nikon Z9 med mindre kamerahus, mindre batteri, SD-kort och lägre pris.

Nikon Z8 använder samma stackade 45-megapixelsensor med snabb datautläsning och samma bildprocessor som i Nikon Z9. Det innebär att det inte behövs någon slutare och båda kamerorna har lika bra autofokus.

Målgruppen för Nikon Z8 är personer som inte behöver ett så stort kamerahus, men som inte vill göra avkall på förmågan att ta stillbilder och video. Det är exempelvis bröllopsfotografer, dokumentärfotografer och avancerade hobbyfotografer.

Nikon Z8 är en mycket kompetent videokamera.

I likhet med Z9 kan Z8 spela in video med 8K/60p eller 4K/120p, men Z9 kan inte lagra på dubbla CFExpress-kort utan bara ett. I stället finns en extra plats för SD-kort. Det går att ta 20 råfiler eller 120 bilder i jpeg per sekund.

En annan skillnad mellan Z8 och Z9 är att den förstnämnda inte har Ethernet-port utan dubbla USB-C-kontakter och levereras med en Ethernet-adapter.

En nyhet i Nikon Z8 är möjligheten att spara bilder i det nya formatet HEIF som har 10 bitars datadjup mot 8 bitar för Jpeg. Trots det är filstorleken samma tack vare effektivare komprimering. För video har HLG tillkommit.

För den som tillfälligt eller permanent behöver ett vertikalgrapp finns det extra batterigreppet MB-N12 att köpa till.

Nikon Z8 kan ses som en efterträdare till Nikon D850, men är 15 procent mindre. Skillnaden mot Z9 är 30 procent. Nikon Z8 väger 910 gram och det rekommenderade priset är 54 990 kronor inklusive moms.

Läs vårt test av Nikon Z9 här.

Jämförelse mellan Nikon Z8 och Z9

Nikon Z8 Nikon Z9
Sensor 45,7 mp 45,7 mp
Filformat RAW, JPEG, HEIF RAW, JPEG
Autofokus 493 punkter 493 punkter
Serietagning RAW: 20 bilder/s RAW: 20 bilder/s
JPEG: 120 bilder/s JPEG: 120 bilder/s
IBIS 5-steg 5-steg
Batteri 340 exp, EN-EL15c 700 exp, EN- EL18d
USB-laddning Ja Ja
Ethernet Via adapter Ja
Sökare 3 690 000 bildpunkter 3 690 000 bildpunkter
Skärm 3,2 tum 3,2 tum
2 100 000 bildpunkter 2 100 000 bildpunkter
Upplysta knappar Ja Ja
Voice memo Nej Ja
Wifi 2,4 och 5 GHz 2,4 och 5 GHz
Vädertätning Som D850 Som D6
Vikt 910 gram 1 340 gram



Publicerad 2023-05-10.

50 Kommentarer

pemrby 2023-05-10 14:11  
De flesta prestanda på Z9 har väl testats att vara ungefär som Canon R5. I det perspektivet känns Z8 dyr jämfört med faktiska priser på Canon idag (för de köpare som inte känner sig fast i Nikon).
ztenlund 2023-05-10 15:06
Du kan väl ta och testa sensorns utläsningshastighet och sökarens fördröjning och återkomma? Eller hur länge du kan filma med R5 i full kvalitet innan den får värmeslag... Nej, det är inte lika relevant för alla, men det är missvisande att påstå att det inte är någon skillnad. Med den logiken behöver ju Canon inte heller sin R3, eller en trolig R1 i framtiden.

Det här är nog ungefär den spegellösa Nikon jag ville se. Sedan kommer jag troligen inte att kasta mig över den omedelbart för det och det blir säkert den vanliga historien med mer eller mindre kö ändå, trots priset.
Svar från froderberg 2023-05-10 19:34
Canon Eos R5 kostade omkring 52 000 kr när den lanserades för tre år sedan. Sedan dess har vi haft en del inflation.

Eos R5 står sig väl idag, men det finns förbättringspotential, vilket Nikon Z8 visar.
pemrby 2023-05-10 23:20
Z8 är säkert en vassare kamera än R5 i många avseenden men i förra veckan kunde man t.ex köpa en R5 för 33k efter cashback. Visserligen en tillfällig kampanj men sådana brukat tendera att återkomma. Ur det perspektivet upplever jag priset på Z8 något högt.
A I Nikolis 2023-05-11 17:39
Peter, R5 har funnits ute i två år medan Z8 inte ens har börjat säljas. Har din kalender fastnat i tiden?
Frekeman 2023-05-10 14:19  
Bara 275 exponeringar på ett batteri? Så, efter drygt två sekunders jpeg-fotande så dör batteriet? ;-) Skämt åsido så är jag lite förvånad över hur liten kapacitet batteriet har med tanke på att detta är en kamera utan mekanisk slutare. Konkurrerande kameror från Sony och Canon har väl numera riktigt bra batterikapacitet (Sony i alla fall vet jag). Konstigt val av Nikon.
MedinFoto 2023-05-10 14:25
Ta det med en nypa salt. Z9 klarar enligt spec bara 700 exponeringar men folk har fått flera tusen foton på en laddning.
Frekeman 2023-05-10 14:33
Femton sekunders jpeg-fotande då? ;-) Jovisst, den rapporterade kapaciteten brukar ju vara i underkant och mycket beror väl på hur man tar sina bilder och om man chimpar etc. men nog låter det väl alla gånger som en låg exponeringssiffra?
MedinFoto 2023-05-10 14:38
Man kan tycka så men CIPA är ju ett lite udda sätt att mäta på om man vill ha verklighetstrogna siffror. Z9 batteriet som ligger på mitt skrivbord just nu är 36Wh; EN-EL15C som sitter i Z8 ligger på 16Wh. Så 45% av kapaciteten. Gissar att man kommer att få runt 1000+ foton på en laddning utan problem vid normalt fotande med Z8. CIPA mäts ju typ så här:
Turn on the camera and take one photo every 30 seconds

Alternate with and without flash between each shot.

Leave the camera's screen on continuously between shots.

If using a zoom lens zoom zoom it in or out all the way out before every shot.

After every 10 shots turn the camera off then repeat the cycle is repeated.


Har suttit och fotat rätt långa kvällar med Z9 och kommer hem med långt över halva batteriet kvar så är inte orolig. :-)
Frekeman 2023-05-10 14:48
Låter bra. Att slippa byta batterier stup i ett är ett ofog – jag vet för jag fotar ibland med Fujifilm (ej senaste fetbatterierna).
pdahlen 2023-05-10 15:07
Är inte så orolig för batterikapaciteten, min Z6ii anges till 340 och jag har alltid fått ut över 1000.

Det är ju vara priset, man hade ju hoppats runt 45k, köper man denna så kommer det väl en FW till Z6ii som förbättrar AF, får nog ligga lågt ett tag
ztenlund 2023-05-10 15:12
Magnus verkar ha publicerat en ryktessiffra som florerade för ett kort tag sedan i en jämförelse med Z9. Lite slött journalistiskt arbete, kan jag tycka.

Det Nikon faktiskt anger (ref: Nikon USA:s webb) är 340 eller 330 bilder med sökaren, respektive 370 eller 340 med skärmen. Den högre siffran med energispar påslaget. De anger också 2280 bilder i serietagning. Oklart för mig hur detta är mätt.
Svar från froderberg 2023-05-10 16:14
@Martin. Vi hade inte alla specar från Nikon i förväg, bara en presentation och ett pressmeddelande. Därav antagandet.
Brix 2023-05-10 22:22
CIPA-siffran ska man ju aldrig gå på annat än för att jämföra kameror. Man får ju vanligtvis ut mycket mer än vad den anger. När det gäller spegellösa kameror så stämmer den ju ännu sämre då de drar betydligt mer ström så fort de är påslagna jämfört med DSLR som ju knappt drar nåt.

Själv har jag t.ex en Z7 som ju har en CIPA-rating på 330, men jag får lätt 600-700 exponeringar på en laddning.
MedinFoto 2023-05-10 14:44  
Lite faktafel i jämförelsen. Z9 väger 1340 gram, inte 1015. Sen ser det ut som om CIPA är 340 exponeringar, inte 275.
esbtse 2023-05-10 14:53  
Vadå 45 Mpix det har ju Z7 som de tidigare påstod var en D850 ersättade. Jag har väntat på en 55-60 Mpix D850 ersättare. Inget för mig i nuvarande utförande. Jag satsar på en beg D850 istället och köper sedan en Fuji GFX100S som ger 60Mpix om man kroppar till FF Nikon har klantat sig igen.
A I Nikolis 2023-05-10 15:33
Är väl fullt rimligt att Z8 som även ska vara snabb har samma stackade snabba sensor som Z9. Se Z8 som en konkurrent till Sony A1. Ny sensor med högre upplösning skulle kompromissa på hastigheten, det är mer lämpat på en Z7iii. Du är ganska långt ute och cyklar med din analys om du kallar detta klantigt av Nikon.
MedinFoto 2023-05-10 16:12
Z9 45.7MP bilder: 8256 x 5504 px
A7R 4 61MP bilder: 9504 x 6336

Ser inte riktigt hur detta kan vara någon större dealbreaker.
MikaelSB 2023-05-10 16:15
Med tanke på att Z9:an har varit en toksuccé för Nikon och hungern efter ett något mindre paket, med samma hårdvarumuskler, varit påtagligt så finns det ingenting som talar för något klanteri från Nikons sida att leverera precis det.

Som vanligt så skulle du, Thomas, ändå aldrig köpa kameran. Vore det inte för den å så måttfulla sensorupplösningen så vore fokusspaken för liten, eller bristen på ethernet-port svepskäl nog för att istället titta på andra kameratillverkare vars produkter du inte heller kommer köpa.
Svar från froderberg 2023-05-10 17:28
Man ska inte lyssna för mycket på rykten. Frågan är dick om du kan se så stor skillnad på 45 eller 55 megapixel. En överslagsräkning ger 7 procents skillnad i linjär upplösningsförmåga.
Anders F. Eriksson 2023-05-10 21:56
LOL - Thomas, du har skrivit liknande under flera år och kommer inte köpa vare sig denna eller en GFX. Det var ju fullständigt väntat att det skulle bli en liten Z9.

Själv väljer jag nu mellan denna och Sony A7R5 (blir förmodligen Sony då den är bättre på stillbild).
esbtse 2023-05-13 13:56
Jag behöver kunna kroppa till Panoramaformat. ca 50%, för landskap och ändå har kvar tillräckligt många Mpix. Jag uppdaterar inom det närmaste året min D700 till D85o för djur, jag behöver också köpa en beg. 400mmF2,8 E FL inom de närmaste två åren som skall ersätta min AF 300mm F2.8 Screw drive. Jag använder idag D800E för landskap och den kan kanske kompletteras med en Z8x, men det beror på ekonomin. En begagnad Fuji GFX är också ett alternativ då jag kan återanvända mina MF optik med adaptrar. problemet med höga Mpix kameror är ju kända då man inte kan använda optikens hela bländartal område. 60 Mpix är användbart för FF åtminstone
Anders F. Eriksson 2023-05-13 19:01
Det blir aldrig sämre med fler pixlar, hur ofta du än påstår det.
timofej 2023-05-10 15:11  
Efterträdare till D850? För nästan dubbla priset... Huh...
ztenlund 2023-05-10 15:19
Introduktionspriset på D850 var ca 40 tkr, oräknat inflation plus svag krona.
A I Nikolis 2023-05-10 15:48
Konkurrent till Sony A1 för ett betydligt lägre pris, kan man också se det som.

Gode gud vilka trångsynta slutsatser folk kommer med här...
Syvertsen 2023-05-10 15:53
Hela "efterträdare till D850"-skiten är bara hypetrams/marknadsföring för att D850 var en minnesvärd succehistoria IMO. D850 var högupplöst och långsammare med bildkvalitet i fokus under en tid där flaggskeppen var lågupplösta till förmån för hastighet. Den platsen finns typ inte längre, om det inte blir en Z7III med 60mpx+ och mer sparsamma hastigheter också, och isf vore DEN snarare en funktionell efterträdare till vad D850 var.

Det här tror jag är antingen ett sätt att lämna plats för Z9II på sikt eller kanske en plan på att konkurrera hårdare i R5/A7RIV-segmentet istället för att R3/A1-hyllan förlorar syfte mer och mer när utläsning och bildserier blir så jävla snabba även i övre mellansegmenten att det knappt spelar någon roll längre. Det är jätteroligt att jämföra siffror osv. men efter 20 FPS spelar det seriöst fan knappt någon roll längre.
ztenlund 2023-05-10 16:28
Nej, det är inte "hypertrams". Det är helt enkelt den kamera som på riktigt fyller ungefär samma plats i Z-systemet. Z7 var mest prismässigt och (nästan) sensormässigt detsamma som D850, men inte sett till hela paketet.

Att en nyare kamera i samma segment har högre prestanda gör inte att den befinner sig i ett annat segment. D850 var i själva verket dessutom snabb för sin upplösning, även om man behövde batterigrepp för att få full fart. D5 tar 12 bilder/sek och D850 tar 9 bilder/sek med fullt grepp. Däremot håller väl D5:s AF ihop lite bättre om den stressas, med sina dubbla processorer och troligen bättre kontrollerad spegel, samt att bufferten inte tar slut på samma sätt.

Jag vill nog påstå att Nikon i princip skruvar upp prestandan i samma koncept som D850, dvs många pixlar (om än inte flest på marknaden) i en snabb kamera i mer hanterbart format än en ren proffskamera. Sedan hamnar man närmare den rena proffskameran, eftersom det helt enkelt är en nedkapad sådan, precis som D700 på flera sätt var jämfört med D3. Även där behövde man dock greppet för full fart, vilket man slipper nu.

Men jag håller, som antytt ovan, inte med om att D850 skulle ha varit en väsentligt billigare kamera egentligen. Det är bara det att folk i vanlig ordning inte jämför priser från samma del av produktcykeln och nu har vi dessutom haft hög inflation i kombination med svag krona sedan D850 lanserades.

För övrigt äger jag både en D700 och D850, så jag har nog rätt att säga vad jag tycker i frågan. ;) Däremellan hade jag en D810, men den bytte jag in när jag köpte D850, då det blev rätt förmånligt. Jag har aldrig haft grepp på dem, men man måste faktiskt inte vara ute efter serietagningen. Det jag vill åt är främst autofokusen, även om det inte är en nackdel om det går att ställa in snabbare serietagning om man vill/behöver. Att släpa runt på ett vertikalgrepp är för min del inte värt priset i vikt och klumpighet som inte passar i en del väskor osv. Batteritiden hos Z9 hade väl inte skadat i det här fallet dock, men spegellösa är som de är på den punkten.
ztenlund 2023-05-10 16:59
"Nej, det är inte "hypertrams""

Det citerade ordet blev visst lite förbättrat med ett extra "r", men det fångar väl ändå själva kärnan i påståendet. :)
Santoso 2023-05-10 15:16  
Motsvarigheten till HEIF för video är HEVC. HLG är HDR.
Fredrik AVT 2023-05-10 16:14  
Intressant nog verkar länkarna via prisjakt vara fel då dessa tycks indikera priset inkl kitobjektiv och inte bara huset vilket ligger på ca 55.000kr inkl moms.
David Elmfeldt 2023-05-10 20:12
Det var Z9 som var inlänkad. Nu finns Z8 också länkad men prisjakt har inte fått ut produkten ännu.
MikaelSB 2023-05-10 16:28  
Det enda man kan oja sig för lite är priset. Man kan inte hjälpa än att drömma sig tillbaka till tiden runt finanskrisen år 2008 när kronan stod sig särskilt starkt mot dollarn. Men, men. Säkra kort från Nikon. Att använda till synes precis samma hårdvara från Z9 är vettigt. Kanonsensor, elektroniska slutaren funkar hur bra som helst även under elektriskt ljus, bra autofokus och allt det där.

En ganska odramatisk lansering, kan man säga - genom att leverera en rationell produkt utan något lull, som täpper till ett hål i utbudet som Z9:an, i styrka av sin prestanda, orsakat.
ztenlund 2023-05-10 16:34
Bara inflationen gör att man hamnar på nästan 50 tkr om man stoppar in introduktionspriset för D850 i SCB:s prisomräknare, så det är nog bara att tugga i sig. Då är det här dessutom en ren importvara där kronkursen ofta verkar påverka rätt påtagligt hur priserna sätts. Z9 får däremot närmast betraktas som "billig" jämfört med mer sentida ensiffriga modeller med spegel.
horvendile 2023-05-10 16:34  
Bara 9000 kr billigare än en Z9. Visst, 9000 kr är mycket pengar (för mig) och skillnaderna mellan kamerorna är inte gigantiska. Tja, Nikon har väl helt enkelt lagt priset så att det inte ska vara självklart för alla att köpa Z8 i stället för Z9.
A I Nikolis 2023-05-10 16:48
Du kan också tänka att den är hela 20,000kr billigare än Sony A1 som egentligen är vad man ska jämföra Z8 med. Till det får du funktioner som inte A1 har, t.ex buffringsfunktionen som kan göra en enorm skillnad för bl.a fågelfotografer.
Calle S 2023-05-10 17:36
Jag vill ju ha mycket kräm. Med vertikalgreppet MB-N12, det större batteriet EN-EL18d och laddare MH-33 landar Z8 på 64 359 kronor. Det är 369 kronor mer än en Z9. Så prismässigt är det hugget som stucket för min del. Det lutar mer åt en Z9 då.
Båda verkar dock vara fantastiskt fina kameror.
Calle S 2023-05-10 18:02
Och nu hörde jag att stora batterier inte funkar i Z8. Lite synd, men det kanske inte stör så många.
horvendile 2023-05-10 18:14
Batterifrågan är en sak som för just mig pekar på Z8 eftersom jag redan har en hel näve kompatibla batterier och föredrar interoperabiliteten med mina Z6+Z7 framför att börja hantera en batterityp till, även om den ger mer. Men det är förstås helt personligt, jag kan absolut se hur andra landar i motsatt slutsats.
Calle S 2023-05-10 18:47
Förstår det. Att Z8 inte tar stora batteriet är i sig ingen dealbreaker, men för min del adderar det till förmån för Z9. Jag har alltid greppet monterat på mina D850, och jag upplever en kamera med inbyggt grepp lite stabilare. Extra-grepp är trots allt en kompromiss.

Sedan drar D850 som jag använder nu med säkerhet mindre än Z8/Z9, så batterifrågan blir ju mer aktuell då. Så då är det bra att du har ett gäng liggande!
ztenlund 2023-05-10 19:03
Om man ändå alltid har grepp monterat känns Z9 i mitt tycke som ett uppenbart val. En skillnad som för en del kan vara nog så viktig är dock frågan om minneskort. Där är det ju dubbla CFexpress i Z9, medan Z8 har samma kombination som D850, dvs CFexpress+SD. Där kan SD-kortet vara en fördel om man kör video och låter kameran rulla mycket i kvaliteter som fungerar på inte alltför dyra kort. Med CFexpress blir man oavsett vad tvungen att betala för olika grader av riktigt snabba kort. Ström går ju för det bruket ofta att köra in externt, eller köra metoden att byta det yttre batteriet om man har greppet monterat.
Calle S 2023-05-10 19:19
Större batteri, större hus och dubbla CFexpress-platser talar för Z9, för min del. För andra är det tvärtom:-)
ztenlund 2023-05-10 19:26
Jag kan ta allt det där, förutom när det ska bäras runt och fås ned i väskor o dyl. När kommer det magiska ihopfällbara greppet som inte väger något och inte tar någon plats, så fort man inte använder kameran? :)
Calle S 2023-05-10 20:15
Hehe, sant. Jag vill ha stor och tung kamera när jag har den för ögat, men annars är det ju mest jobbigt. Fast jag tar nästan bara planerade porträtt och har massa blixtar och grejer med mig, så det spelar ingen större roll med lite större kamera. För promenader och semester har jag lättare grejer. Och mobilen...
horvendile 2023-05-10 21:42
Håller med om greppet, om jag visste med mig att jag skulle köra med grepp i stort sett jämt skulle jag också ta Z9 - vilket väl också visar att Nikon prissatt Z8 så att den kan driva en del sälj till Z9.

Personligen hade jag grepp till D850 och använde det vanligen när jag var på uppdrag, och jag gillade den rejäla känslan och ergonomiförbättringen i porträttläge... MEN jag har kommit fram till att jag på totalen ännu mer gillar den mindre storleken och lägre vikten i mitt Z-system, så Z8 är nog ändå mer lockande - för just mig.
Gamle 2023-05-10 17:07  
Som jag misstänkte uteblev inte gnället.
Thomas Rask 2023-05-10 20:12  
Fantastikt goda nyheter för många Nikon entusiaster. Samma prestanda (på nästan alla punkter) som Z9 men i ett mindre format. Ha begäret är stort hos mig! :)
Benny Pettersson 2023-05-10 21:52  
Saknar måtten på kamerorna.
Är det stor skillnad?
Simon Karlsson 2023-05-10 23:22  
Den här känns väl väldigt balanserad tycker jag. Har själv övervägt switcha från D850 till A7RV men 60MP känns som över smärtgränsen i tunga filer. Då föredrar jag stackad sensor och hastighet. Nu har alla de stora tillverkarna riktigt bra AF. Nikon tycker jag har varit kloka i utvecklingen av objektiv. Deras 1.8 serie har många fina gluggar och även intressanta teleobjektiv. Här tycker jag Canon ligger lite på efterkälken. De som kör Sony har väl bytt system för längesedan och behöver inte bry sig om den här releasen.
lonian 2023-05-11 05:51  
Undrar hur många som köpt en Z9 om Z8 släpptes först. Skulle gärna pröva hur Z8 sitter i handen. En Z kamera i d750 storlek hade varit najs, z6/z7 är någon cm för kort.
MedinFoto 2023-05-11 08:46
Tyckte samma, så satte en Smallrig L-bracket på Z7an. Gör den någon cm längre vilket blir perfekt (för mig).
gwbiker 2023-05-13 14:49  
Undra hur många hobbyfotografer som betalar 50.000,- för bara ett hus!!!???
Anders F. Eriksson 2023-05-13 14:58
Ganska många skulle jag gissa (jag tänker i alla fall göra det, men inte nödvändigtvis just detta hus). Det finns många fritidssysselsättningar som kostar mycket mer pengar per år ...

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar