Den fotografiska bilden är inte död, men den är svårt sjuk. I en tid då allting är möjligt, inte minst med datorns hjälp, så har den klassiska fotografin allt mer kommit att påverkas av den digitala illustrationen. Och detta så till den milda grad att det idag är omöjligt att veta hur en bild kommit till. För den kommersielle fotografen som levererar beställningsbilder för reklam mm så har det alltid varit så, fotografiet tar illustrationens plats. För många fotografer så är detta inte bara en självklarhet utan ett helt acceptabelt sakernas tillstånd. Men gränserna mot bildjournalistik och övrig dokumentär fotografi suddas ut med allt vad det innebär av förlorad trovärdighet och ifrågasättande av fotografens arbetsmetoder. Det tidiga 2000-talets bildskatt riskerar att förlora sig ett träsk av bildmanipulation och piktoralistiska stävanden.
Därför har vi startat sällskapet ”Dogma 07”, inspirerade av fotografins pionjärer söker vi fotografins rötter. Genom att avsäga oss all onödig teknisk barlast vill vi nå fram till motivet – bilden – fotografiet. Vi är inte teknikfientliga, vi accepterar den digitala kameran som den filmbaserades jämlike, vårt fokus är på bilden – inte tekniken. Men när vi minskar antalet tekniska valmöjligheter inför motivet genom att låsa oss vid en brännvidd och en film/kamerainställning vill vi frigöra kreativiteten och seendet till att upptäcka motivet.
Denna filosofi är inte motivbaserad utan kan appliceras på nästan alla typer av fotografi, men givetvis så ligger den klassiska gatufotografin och dokumentärfotografin närmast till hands. Filosofin innebär att man är nära sitt motiv så vi har satt en gräns vid 90mm för småbild/fullformat eller motsvarande brännvidd för de olika digitalformaten. Likaså har vi begränsat bildens proportioner till den klassiska småbildsfotografins 3:2 vilket är avgörande för bildens komposition. Då bilden ej får beskäras efter exponeringen så låter det även analoga som digitala fotografer delta under samma förutsättningar.
Medlemskapet i sällskapet är fritt för alla som vill vara med, enda kravet är att de bilder du laddar upp i den tillhörande polen är tagna i enlighet med nedan angivna ”kyskhetslöftet”. Det ställs inga övriga krav på ditt fotograferade eller din utrustning. Alla, nybörjare såväl som proffs, är välkomna i sällskapet. Och vi vill uppmuntra till debatt och ifrågasättande, ambitionen är att trots de praktiska begränsningarna ha bildmässigt ”högt i tak”
Och dessa regler gäller ju såklart endast i denna pool och i sällskapets övriga aktiviteter. Medlemmarna är givetvis fria att använda vilken utrustning de vill och alla tillgängliga tekniker i sitt övriga fotograferande. Det är upp till medlemmen att avgöra hur mycket av hans/hennes fotografi som är i enlighet med ”Dogma 07” även utanför poolen/sällskapet.
Konstnärligt kyskhetslöfte
Detta dokument är ett ”konstnärligt kyskhetslöfte” för att sätta den fotografiska bilden i fokus.
Löftet innebär att man väljer en kamera, ett objektiv och en film med framkallare,
alternativt en kamerainställning i digitalkameran och sedan följer nedan angivna punkter:
1. Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen.
Ingen manipulation eller arrangemang av motivet får ske.
2. Bara befintligt ljus är tillåtet.
3. Bilden får efter exponeringen inte beskäras.
4. Bara en typ av film, alternativt Färg eller Svart/Vitt för digitalkameror.
5. Bara en optik, alternativt en brännvidd, på zoomobjektivet.
6. Bilden får inte innehålla ytliga/konstlade motiv som våld, pornografi eller liknande.
7. Bilden får inte manipuleras.
8. Bilden skall återge verkligheten så nära som möjligt utan orealistiska färger och/eller överdriven kontrast.
9. Om kameran medger mer än ett bildformat skall ett format väljas.
10. Bilden, inte fotografen eller tekniken, skall uppmärksammas.
Diskussionen skall handla om bilden.
Vi tror att det sk ”Dogma-löftet” kan vara till en hjälp för att utveckla din fotografi.
Det är inte en ”tvångströja” eller ett självändamål, utan ett frivilligt sätt att under en tid fokusera på bilden och utveckla bildsinnet.
Nedan följer en förklaring till varje ”budord”:
1. Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen. Ingen manipulation eller arrangemang av motivet är tillåtet. Fotografen är naturligtvis på alla sätt närvarande vid fotograferingen, och interagerar då givetvis ändå på något plan med motivet.
2. Bara befintligt ljus är tillåtet. (Ingen blixt).
3. Bilden får efter exponeringen inte beskäras. ”Beskärningen” skall ske i sökaren i samband med exponeringen. Om bilden blir ”misslyckad” utan beskärning, så går det ju bra att beskära bilden och visa den i andra sammanhang, men då är det inte längre en Dogma-bild.
4. Bara en typ av film, alternativt Färg eller Svart/Vitt för digitalkameror. ISO-inställningen är fri, därför kan en analog fotograf använda olika filmer (men med likartad karaktär) för att klara olika ljusförhållanden.
5. Bara en optik, alternativt ett läge på ett zoomobjektiv får användas.
Dvs en brännvidd får användas. Brännvidden får inte överstiga 90mm för småbild eller motsvarande bildvinkel: 24,5 grader.
6. Bilden får inte innehålla ytliga/konstlade motiv som våld, pornografi eller liknande.
Dvs regisserade miljöer, kommersiella eller exploaterande sammanhang, men även traditionellt sk. konstfoto hör inte ihop med Dogma.
7. Bilden får inte manipuleras. Dvs den skall framkallas och skannas, alt konverteras från RAW-format. Skador i bilden som damm och döda pixlar får retuscheras. Men bildens innehåll får inte påverkas, tex om någon detalj i motivet ”stör” så får den inte tas bort.
8. Bilden skall återge verkligheten så nära som möjligt utan orealistiska färger och/eller överdriven kontrast. Bilden får efterbearbetas (analogt och/eller digitalt), dess parametrar justeras samt efterbelysning/skuggning utföras, men bara så att bilden så mycket som möjligt överensstämmer med fotografens minnesbild av motivet.
9. Om kameran medger mer än ett bildformat skall ett format väljas. Dvs när kameran har flera format så måste samtliga Dogma-bilder vara i ett format, tex 3:2.
10. Bilden och inte fotografen eller tekniken skall uppmärksammas.
Diskussionen skall handla om bilden.
Jag svär på att..
Genom att gå med i sällskapet så godkänner jag löftet och lovar att alla bilder jag laddar upp i poolen är 100% i enlighet med det. Dessutom så skriver jag ett meddelande i sällskapets gästbok där jag anger vilken utrustning som jag avger löftet för enligt följande:
1. en kamera
2. ett objektiv (alt. en brännvidd på ett zoomobjektiv)
3. en film och en framkallare eller om jag använder digitalkamera:
3a. Färg eller S/V
3b. ISO tal
3c. Inställda bildparametrar i kameran beroende på tillverkare, tex normal osv
Några exempel på hur utrustningen till löftet kan se ut:
1. Canon EOS 5D
2. Canon EF 28/1,8 USM
3a. Färg
3b. ISO 400
3c. SRGB, Skärpa 0, övriga parametrar: normal.
Eller
1. Leica M6
2 Summicron 35/2 ASPH
3. Kodak Tri-X och D-76
Eller
1. Canon G9
2. Objektivet i motsvarande 35mm läge
3a. S/V
3b. ISO 100
3c. Fabriksstandard dvs ”normal”
Utrustningen i löftet kan bara ändras om ett nytt löfte ges. Detta bör inte ske med mindre än sex månaders mellanrum så att fotografen hinner arbeta in sig på vald kombination. Men vid förlust eller nyanskaffning kan givetvis löftet ändras omedelbart. Tidsbegränsningen är en rekommendation, inte en del av löftet, men vi vill uppmana varje medlem att noga utvärdera sina bilder och sin personliga utveckling i samband med förändringar i löftet.
Vi vill återigen poängtera att dessa regler endast gäller foton som laddas upp i denna pool inte behöver påverkar medlemmens övriga bildskapande. Löftet kan när som helst sägas upp, enklast genom att utträda ur sällskapet (genom att välja ”gå ur gruppen” på startsidan).
Vi har låtit oss inspireras främst av manifestet ”Dogme 95” och dess påverkan på filmskapandet och grunddragen är hämtade därifrån. Men vi knyter även an till ”En kamera, ett objektiv, en film” filosofin samt många fotografers personliga filosofi kring fotograferandet, som tex Henri Cartier-Bresson:
”Reality offers us such wealth that we must cut some of it out on the spot, simplify. The question is, do we always cut out what we should? While we're working, we must be conscious of what we're doing. Sometimes we have the feeling that we've taken a great photo, and yet we continue to unfold. We must avoid however, snapping away, shooting quickly and without thought, overloading ourselves with unnecessary images that clutter our memory and diminish the clarity of the whole.”
50 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag plåtar ofta gatufoto med min digitala Pentax, en MF 28 mm och hyperfokal. Ingen slö AF och jag kan koncentrera mig på kompositionen. :o)
Punkt 1. är central, men resonemanget håller inte. Om man är närvarande och håller i en kamera påverkar man motivet och omgivningen höst påtagligt.
"Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen" och "fotografen skall inte interagera med motivet innan bilden är exponerad" är fullständigt omöjligt att genomföra.
Det räcker med:
1. En kamera, en brännvidd, en film/inställning.
2. Endast befintligt ljus.
3. Bildytan får inte beskäras.
4. Bildens färger/ljusförhållanden får inte ändras.
Jag tycker inte det är fel att lyfta fram ett foto i mörkrummet medels pjattning och efterbelysning, så länge som man strävar att få fram samma resultat som med ett perfekt negativ. Det jag gör i Photoshop med mina svartvita dogmabilder är att försöka efterlikna mina i mörkrum framkallade svartvita referensbilder och oftast behöver jag bara använda mig av Gradient Map i Photoshop, men ibland så behöver jag arbeta lite mer med bilderna mycket pga digitalbilden inte har samma dynamiska omfång som negativ, men jag gör inte mer än vad jag kan göra i ett mörkrum. Men trixande, fixande, suddande och tillägg i Photoshop det pysslar jag inte med, den långsiktiga trovärdigheten är viktigare än kortsiktiga ryggdunkar!
Visst hade det varit ultimat för mig att köra Dogma med en Contax 139, CZ 45/2.8 och Tri-X, men jag har så höga krav idag att endast en Imacon eller Hasselblad Flextight skulle duga som digitaliseringsmedium och de är idag långt, långt borta ur synhåll för min budget, men skulle jag ramla över en hyffsad begagnad kvalitetsscanner, då kanske jag ger filmen en chans till - för filmkorn det är snyggt!
det var mäkta synd.
det hade varit mitt val, men eftersom det inte går så struntar jag i att ansöka till gruppen, vilket jag finner tämligen tråkigt.
jag får trösta mig i manipuleringsgrupperna istället.
;)
Jag tror att vi måste omvärdera nian, dvs öppna upp för fler bildformat - återkommer inom kort!
God fortsättning!
Får man vitbalansera? / Mvh GG
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=231319&kat=99&x30=0&bokmerker=0
http://tsh.fotoguiden.no/-/?/=29
Och hur ser du på vårt sällskap?
/johan e
/johan e
1:1
4:3
2:3
ang bildformat, mera i min blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14174.htm
Tacksam för kommentarer.
/johan e
Isf föreslår jag hellre att alla bildformat godkänns, men att man endast använder ett av dem (och uppger det format som ska användas i kyskhetslöftet)! :)
Antagligen är jag otydlig ;-)
Såklart måste man välja ett format, spec idag då många digitalkameror har flera format så måste formatet specificeras i löftet, dvs det räcker inte med att bara välja en kamera länge. OK?
Och "grund" fågan är - skall vi acceptera fler format än 2:3 och i och med det fler kameror?
Jag tycker det, men då måste vi som sagt bli tydliga med vilket format som avses i samband med kameralöftet. För formatet är en del av bildtänkandet (inte tekniken) och tanken är ju att bli allt mer intuitiv i sitt fotograferande med hjälp av "Dogman" :-)
/johan e
Då står jag på din sida! (Förutom att jag isf tycker att vi bör släppa in alla format. Det finns ingen anledning att utestänga de som kör t ex 16:9, 6x7 eller hasselblads panorama!)
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14243.htm
I korthet:
"9. Bara en kamera får användas oavsett teknik eller format, men om den möjliggör flera bildformat så måste ett väljas."
Dvs för en analog kamera så är negativformatet alltid lika med formatet och kan såklart inte ändras. Och alla existerande format är såklart välkomna, oavsett proportioner.
För en digitalkamera med bara ett bildformat - samma sak.
Men när kameran erbjuder flera alternativa bildformat (ganska vanligt idag) så måste man ange valt format i löftet.
Vad sägs?
/johan e
B)
Men när jag läser Johan E:s text om Dogma 08 så hittar jag ingenting som säger att det är "sanningen" vi är ute efter. Han skriver om trovärdighet, och det är en annan sak!
Du skriver att när fotografen väljer ett motiv, en film, en exponering etc så har han/hon redan gjort en stor mängd val. Och det är helt rätt! Men det försvarar ju inte att han/hon ska behöva göra ytterligare fler val, så som att välja brännvidd, blixt eller inte, stativ, sv/v eller färg, etc innan han/hon tar bilden.
Ju färre val, desto bättre anser vi. Det är just därför vi har reglerna om en kamera, en bränvidd etc. Och vi har absolut inget emot digitalkameror. Även om Leica M4-2 är bäst (så du är välkommen)! :)
Grunnen til at jeg satt frem "Dogme 2006 - (re vera:in truth)" var og er fordi jeg har sett meg lei på utallige presse eksempler hvor journalistiske "knep" (foto) har gitt inntrykk av å forsterke hva man vil at leseren skal "se" og lese av artikkelen. Og de verste eksemplene har vi fra fotojournalister som kloner bort eller legger til elementer i bilder for å "endre på virkeligheten".
Slik "Dogma 07" fremsettes her på FS er man på feil kurs. I stedet for at man skal ha en "standard" å forholde seg til - vil man bruke Dogma 07 som et valgfritt kameraoppsett for kreativ, kunstnerisk og egenmotivert fremstilling av en situasjon. - Dette bør ikke være poenget.
Jeg siterer fra Dogme95 - VOW OF CHASTITY (kanskje den viktigste "regelen" innen denne formen for domatikk):
"I swear as a director to refrain from personal taste! I am no longer an artist. I swear to refrain from creating a "work", as I regard the instant as more important than the whole. My supreme goal is to force the truth out of my characters and settings. I swear to do so by all the means available and at the cost of any good taste and any aesthetic considerations."
mvh/Tor-S. Hansen
http://tsh.fotoguiden.no/--/?/=29&//=67&ID=&C=
Men Tor-Ståle, man kanske inte ska sätta alltför tydliga likhetstecken mellan Dogma 07 och Dogma 95, även om grunddragen är hämtade därifrån.
Dogma 95 sysslade som bekant med film, och arbetade därmed under helt andra premisser. En sak jag framförallt gillade med Dogma 95 var att man bestämde sig för att inte lägga ner någon större kraft på att skapa en känsla av illusion i filmen. Alla som ser en film vet ju ändå att det är en film, och därför behöver man inte lägga ner en massa tid, energi och pengar på häftiga dekorer och specialeffekter.
Detta går ju inte att föra över direkt till stillbild (såvidare man inte jobbar med t ex iscensatt reklamfotografi i studio), men jag tycker ändå att Dogma 07 är inne på samma spår, fast på ett eget sätt.
Du skriver att Dogma 07 på FS är på fel kurs. Men jag tycker inte att man kan säga att Dogma 07 är på fel kurs, bara för att den inte lever upp till de riktlinjer som sattes för Dogma 95 eller Dogma 2006. Samtidigt som man inte kan säga att den är på rätt spår heller. Det är väl bara till att fortsätta så får vi se vad som händer!
Enkelt och lätt, exponera rätt (ja jag vet, det var ett dåligt rim. Men hellre ett nödrim än inget alls..)
man kan numera kalla det "Dogma-fika-träffar"! :)
(På café Puck, Hormsgatan i Stockholm)
Är det inga andra Dogmaiter som bor hyffsat nära varandra, som gör så här?
Eller har planer att träffas för fika/snack och erfarenhetsutbyte?
/Bengan
/johan e
Nu planerar jag och Bengt vår första officiella "Dogma träff" med tillhörande fotoutställning och fika. Vi tänkte träffas nu på onsdag 26:e mars på Goetheinstitutet (Bryggargatan 12A) kl 16 för att se "24x36 - a Change in Perspective", sedan går vidare för att fika på Café Puck (Hornsgatan 32), där vi borde vara ca 17.15. Givetvis går det bra att ses på Puck för er som inte kan komma loss tidigare, vi praktiserar "drop in" ;-)
På listan över samtalsämnen står några tänkbara Dogma event och/eller utställning och lite om ev erbjudanden från utvalda leverantörer (det ni!)
(Och såklart - allt detta sker i Stockholm om någon nu undrar ;-)
Om alla har en kamera på magen så känner vi igen varandra - väl mött!
Johan & Bengt
http://www.goethe.de/ins/se/sto/svindex.htm
http://www.cafepuck.se/
"9. Bara 35mm film alt digitalkameror med motsvarande bildproportioner får användas."
Jag är ointresserad av att delta med någon av mina digitala kameror, och någon 35-mm analog äger jag inte. Dock äger jag en uppsjö analoga mellanformatare (allt från ett gäng Zeiss Ikon, Zeiss-kopior, till hasselblad och pentax 67), får jag eller får jag inte ansluta mig till gruppen med någon av dem?
Punkt nio är reviderad, men den nya löftestexten är ännu inte publicerad. Följande gäller:
Formatet är fritt men man måste ange ett format (en kamera) i löftet. Om kameran medger olika format så måste det valda formatet specificeras.
Så enkelt är det. Nu diskuterar vi även att släppa ISO-inställningen fri, dvs ett ISO måste inte anges i löftet. Vad sägs?
Mvh
Johan Ericson
* Sen när blev våld ytligt?
* Om det nu ska va så jävla dokumentärt så borde det inte vara tillåtet med annat än normalobjektiv typ 50 eller motsvarnade som förvränger perspektivet.
* Hur påverkar ISO en bilds dokumentära värde?
* Varför inte ifrågasätta den urgamla föreställningen om att svart/vitt är dokumenärt. Man utelämnar ju faktiskt färgen. Förr, när det inte fanns färgfilm så var det ju som det var, men nu så har vi ju minst lika goda möjligheter att ta färgbilder.
* Jag uppskattar tanken på bilder som är helt opåverkade av fotografen, men ofta kan man behöva bygga upp ett förtroende hos sina motiv för att få komma dem in på livet. Det kan nästan vara kontraproduktivt, i dokumentärt hänseende, att inte tala med sina motiv. De bygger upp en fasad eller låter en helt enkelt inte ta bilden.
* En sista reflektion är att detta känns som ett förhållandevis bra projekt för försvarandet av den dokumentära bilden. Inte som vanligt, ett gäng gubbar som sitter och drägglar över antika Laicor bara för att de inte fattar hur en dator fungerar.
mvh Rob
mvh Rob
Tack för intressanta funderingar!
Men..
"som sitter och drägglar över antika Laicor bara för att de inte fattar hur en dator fungerar".
Det heter Leica! ;)
Mvh Bengan
LOLZ!!!!11! Vem ska ta bilden då? Fotografier är alltid resultat av fotografers val.
Mvh Martin
Varför får man inte använda mellanformatskamera,
En gammal bälgkamera för 6*9 cm är väl verkligen
"back to the roots".Det får ni ändra på om jag ska gå med.
Mvh Kjell Nilsson
Jag ser till min glädje att ni diskuterat att tillåta gamla fasta format som t ex 6x6. Kamerabundet alltså. Härligt!
Nu är jag farligt nära en ansökan.
Några klargöranden i väntan på uppdateringen:
alla format är OK (men ingen beskärning)
stativ är OK
att ändra ISO är OK
Och självklart:
båda analoga och digitala är välkomna
man måste inte framkalla filmen själv
man får efterbearbeta bilden (inte manipulera)
Som vanligt:
en kamera
ett objektiv (en brännvidd)
färg eller S/V
inte arrangera bilden
Kan det bli enklare? ;-)
Mvh
johan e
Mvh
Johan E
Rolig grupp detta. Jag har spanat en del på lite Dogma bilder, b.l.a.så gjorde jag ett studiebesök bland Vincent Westberg's bilder. Allt känns så äkta på något sätt.. Det syns verkligen att motiven inte är tillrättalagda och hårt efterbehandlade.
Kan detta accepteras?
Mvh
Richard Nordgren
Helsingfors, Finland
Reglerna kanske kan anpassas något.
Jag håller med dig och jag är själv inte lika aktiv på Fotosidan, trots att jag fotograferar hela tiden.
En orsak till att jag är mindre aktiv kan vara just att man inte längre vet vad som är fejk och vad som är riktiga fotografier och så fokus på prylar.
Just gruppen Dogma sticker ut i motsatt riktning, där skall allt vara äkta och utrustningen av mindre intresse.
Det som kanske gjorde att intresset för gruppen avtog var kanske att den typen av bilder inte blir spektakulära på samma sätt som bilder vilka manipuleras.
Jag känner behov av äkthet, jag vill veta att bilder inte bara är fixade i en dator eller mobiltelefon.
Många lockas av magiska och exceptionella AI-manipulerade bilder som gör att riktiga bilder känns platta och mindre spännande.
Jag tror att det är dags att starta en motrörelse för "riktiga" bilder.
Hälsningar
Stefan