Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vivian Maiers gatufoton visas i Helsingborg och Stockholm

Vivian Maiers gatufoton visas i Helsingborg och Stockholm

© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York.

 

Både Dunkers i Helsingborg och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm öppnar utställningar med bilder av den gåtfulle gatufotografen Vivian Maier under februari.

Först efter sin död blev Vivian Maier en världsberömd gatufotograf. Med en kamera runt halsen dokumenterade Vivian Maier (1926–2009) gatulivet i New York och Chicago. Under 30 år tog hon närmare 120 000 bilder som hon inte visade för nästan någon medan hon levde. Hon försörjde sig genom att arbeta som barnflicka.

Efter hennes död upptäcktes fotoskatten av John Maloof. Bilderna fick sedan enorm uppmärksamhet världen över.

Den 13 februari öppnar utställningen "Vivian Maier - Street photographer" på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Den 26 februari öppnar utställningen "Vivian Maier: In her own hands" i Galleri 5 på Kulturhuset i Stockholm.

Kulturhuset Stadsteaterns utställning Vivian Maier: In her own hands, som görs i samarbete med Dichroma photography, Madrid, utgör en omläsning av  Vivian Maiers produktion. Med utgångspunkt i ett stort antal nyligen framkallade filmrullar presenteras ett urval som inte har visats tidigare.

© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York.

Vivian Maier fotografier är ett slags tidiga ”selfies” och en street photography, som ofta skildrar barn, kvinnor, äldre och fattiga och vittnar om en blick, en poesi och en humanism utöver det vanliga.

– För Vivian Maier förefaller fotografin ha varit mer än en passion. Den var en nödvändighet, ja rentav en verklig besatthet, säger utställningens curator Anne Morin.

Även utställningen på Dunkers i Helsingborg har sammanställts av Anne Morin. Där visas 120 fotografier. Dessutom visas delar av super8-filmerna som Vivian gjorde på 60- och 70-talet och den Oscars-nominerade dokumentären Finding Vivian Maier.

Båda utställningarna är öppna till den 22 maj.

© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York.



Publicerad 2016-02-01.

40 Kommentarer

Alf-Magnus 2016-02-01 10:30  
Vist hon är bra, men hur bra och hur nyskapande och betydande för fotografin är hon. För mig har hon resulterat i en ström av meningslös gatufotografi från världens amatörfotografer. Nä känns som lite publikfrieri för att få upp besöks statistiken. Min lista är lång med fotografer som jag hellre skulle vilja bli presenterad för en större publik, som har betytt något för den fotografiska bildens utveckling.
luminousoctaves 2016-02-01 11:40
Svårt att uppfattas som nyskapande då ens verk blir offentliggjorda 60-70 år efter produktion.

Och dessutom, det finns otaliga fotografer som visserligen gjorde skillnad när det begav sig, men som skulle kännas mossiga om de upptäcktes i dag. Emmet Gowin, för att ta ett exempel. Fin fotograf, men hur stor skillnad skulle hans bilder göra om de upptäcktes nu?

Fast okej, man kan ju bara spekulera, men jag tror att Vivian Maiers fotografi skulle kunna ha haft en enorm påverkan på framförallt den kvinnliga gatufotoscenen om hon hade upptäckts då det begav sig. Med fler kvinnliga förebilder hade säkerligen streetphoto inte var så mansdominerad som den är i dag.
Hankki 2016-02-01 11:42
Tänk så olika vi kan vara. Jag såg en dokumentär om denne Maloof när bilderna hade hittats/kommit fram och tänkte att den utställningen vore intressant. Med tanke på att jag har ett väldigt smalt spann av andras bilder jag tycker är intressant, samma sak med böcker, så stack Vivians bilder ut på ett sätt som tilltalar mig.
Synd att Stockholm är lite avsides.
Alf-Magnus 2016-02-01 12:39
Tja Emmet Gowin håller fortfarande har inte ståt och stampat När det gäller hennes bilder så är det nog bara att jämföra med det samtida i genom den fotohistoriska period där hon verkade inget konstigt alls. Gatufotos scenen har nog inte blivit mindre man sedan hon dök upp. Där i mot skull ett uppmärksamgörande av Callahan och Gowin var en underbar vitamininjektion för den vardagsnära fotografin. Vad betyder dagens gatufotografi egentligen inget ting förutom för utövarna som reser ut i världen med redan tagna bilder i bakhuvet och kommer hem med ny tagna kopior av de redan tagna bilderna.

Men det är klart kan man inte se vad kamerans förmåga att skildra i sin närhet så måste man ut och jaga det exotiska. En fin sparsmakad utställning där man stäler Emmet Gowin verk i mot Kurt Larssons verk skulle var helt underbart.
luminousoctaves 2016-02-01 13:23
Vad jag menade är att Vivian Maiers livsöde är unikt, och att det är svårt att i efterhand upskatta hur nyskapande hennes fotografiska gärning skulle kunna ha varit.

Jag tycker det är enormt spännande att följa en så skicklig fotografs hela livsverk under så kort tid.

Fast, "nyskapande"... nä visst, inte särskilt. Men som jämförelse är väl inte en utställning med Harry Callahan eller Henri Cartier-Bresson speciellt nyskapande i dag heller. Fotografin går vidare.
Alf-Magnus 2016-02-01 13:45
Tja det är bara att jämföra henne med sin samtid. Men eter som vi känner ex Gowins förhållning till sinna bilder så har han fortfarande något att i allra högsta grad tillföra fotografin i dag.
luminousoctaves 2016-02-01 13:51
Jag tycker att Emmet Gowins gräva-där-du-står-mentalitet är intressant, men han var knappast först eller sist att använda sig av den. Då känns ju Eggleston betydligt mer intressant, outforskad och före/bredvid sin tid.

Nåja, man kan tycka olika. Jag tycker att Vivian Maiers bilder är bra, men precis som med Winogrand tycker jag hennes inställning till själva fotograferandet som en metod att leva är ännu mer intressant.
Alf-Magnus 2016-02-01 14:26
Tja kan man inte sin Gowin så vet man inte att han har gått vidare, Eggelston vist han skildrar platser men knappast livet var pionjär när det gäller färg men är lite tröttsam i längden, känns som denna sjukliga jakt på det perfekta fotografiet som lyser igenom hos många fotografer. Medan den lust att berätta som lyser igenom i Gowins bildvärld.
luminousoctaves 2016-02-01 14:33
Eggelstons sjukliga jakt på det icke perfekta fotografiet tycker jag klingar mer sant.

Nämn gärna något senare/samtida med Gowin som är värt att kolla upp, för mig är han en fotograf som hade sin peak för länge sedan.
Alf-Magnus 2016-02-01 15:08
Jo varför väljer man dytransfer. Jo han senaste flygfotografierna över landskap formade och påverkade av människan, "Changing the Earth" ISBN 0-300-09361-6. Några av bilderna finns med i hans Aperture utgåva från 2013 ISBN 978-1-59711-261-1, jo hans fotografi har altigt ett inslag av hur vi har påverkat miljön.
luminousoctaves 2016-02-01 15:33
"Changing the Earth" är jättefin, men inte direkt någon nyhet. Boken kom i början av 2000-talet och bilderna är betydligt äldre än så.
luminousoctaves 2016-02-01 15:36
(... och om Eggleston var intresserad av det förutsägbart perfekta hade han gått digital för länge sedan.)
Alf-Magnus 2016-02-01 15:40
Jo men den avgörande skillnaden är att Gowin gör något väldigt svårt, tar tag i vardagen det som är nära. Att fördas med begåvning för komposition och ställa sig på gatan är inget svårt men att fånga och se vardag och det stora i det lilla är svårt. Därför är han fortfarande en mycket större förebild än varenda gatufotograf tillsammans. Att inse och våga se att bilden finns närmare än man tror är stort väldigt stort. Som sagt var han gör skillnad en skillnad som du uppenbarligen inte ser i din jakt på den fulltränade gatubilden.
luminousoctaves 2016-02-01 16:02
Alf, du har inte koll på vad jag gillar för fotografi, så dra inga förhastade slutsatser.
Alf-Magnus 2016-02-01 16:02
Äsch han är för gammal och vill inte riskera ett vinnande koncept, dessutom så prinatar han om bilderna som pigmetprintas så vist han kör också digitalt. Vist är han estet för att på minna om Jurgen Tellers ord om platsen, "den mest tråkiga plats han varigt på" med andra ord krävs det en estet för att göra bilder av platsen.Ärligt talat är hans snaps så märkvärdiga, tänker på New York publikens reaktion efter moma vernissage. Jag tycker gatufotgrafi är fegt och on var en socialt inkompetent individ som inte förstådd sig på människor, vist märkligt öde men jag premierar inte det. Där i mot fotografer som går nära och har grundläggande ide varför han vill ta de bilderna, det är då det blir intressant. Tänker på Robert Franks bilder från norra Kanada inte en människa men han skildra innevånarnas livsbetingelser glasklart.
PMD 2016-02-05 13:20
Erik:

Maier tog de flesta av sina fotografier mellan 1950-talet och 1990-talet.
luminousoctaves 2016-02-05 17:43
Alright, jag höftade lite med tanke på Vivians ålder och hade inte i minnet vad som sades i filmen.
De bilder jag har sett och som känns typiskt Maierska är tagna under 1950 och 1960-talen. Alltså 55-65 år sedan.
luminousoctaves 2016-02-05 17:45
Vore för övrigt spännande att se hennes bilder från 1980 och 1990-talen, de har jag nog missat helt.
PMD 2016-02-05 18:41
Maiers tidigaste bilder är knappast mer än 60 år gamla, om jag har tolkat saken rätt. Så vitt jag förstår började hon fotografera i slutet av 1950-talet. 1960- och 1970-talen tycks vara den svart/vita Rolleiflextiden.
luminousoctaves 2016-02-05 19:14
Enligt den officiella hemsidan plåtade hon med en Kodak Brownie från 1949 fram till 1952, då hon köpte sin första Rolleiflex. Det är alltså nästan 64 år sedan.
luminousoctaves 2016-02-05 19:34
Efter att ha läst igenom biografin på den officiella hemsidan tolkar jag det som att hennes klassiska svartvita period främst var mellan åren 1952 och 1956, och att hon efter det i stor utsträckning gick över till färgfilm.

Detta är absolut ingen prestigesak för mig, min poäng var att det är omöjligt att i efterhand gissa vilket inflytande Maiers fotografier skulle kunna ha haft på den samtida fotografin.
Om hon var mest verksam på 1950-, 60- eller 70-talet är av ringa betydelse.
Flash Gordon 2016-02-01 12:47  
Två ting.
Det ena är varför sveriges näst största stad aldrig har med några annonseringar här på fotosidan om fotorelaterade gallerier, presentationer osv. Beror det på att inget händer i Göteborg eller på att ingen meddelar fotosidan om vad som händer? Själv var jag på shootGOT med Hasselblad förra veckan. Där fanns mycket intressant. Bland annat presenterades vinnarna av Hasselblad Masters med stora printar av vinnarbilderna. HIgh Speed photo med mellanformat, högupplöst foto av Volvo XC90 interiörerna som togs med Hasselblad 200 MP. Presentation av Hasselblads nya VD om Hasselblads nya strategi. Så tydligen händer det ibland något.
När vädret ibland är trist och jag känner för att gå på ett galleri och kolla in fotografi så hittar jag inget om Göteborg.
Så jag vet inte om det är Göteborg som skall vakna och publicera i Sveriges största fotoforum att något händer elelr att Fotosidan bör skapa det nätverk som gör att de fångar upp vad som händer.

Vad gäller gatufoto och nyskapande har jag min egen föreställning klar för mig. Tycker det verkar som den här damen är lika nyskapande som många av hennes kollegor från samma tid.
Det som är tråkigt är att de flesta som gillar gatufoto har totalt fastnat i en mall. Det skall vara svartvitt, mörkt och kontrastrikt. Helst skall man förstås använda en Leica.
Har inget hänt på 60 år?
Jo faktiskt har det gjort det. På Fuji X-trans photographers han man hitta fotografer som tagit nya vägar.
Det finns säkert fler forum där det händer något.
De fotar ofta i färg. De använder olika typer av kameror. Bindningen till Leica är borta.
Det finns ett nyskapande inom gatufoto i världen idag. Fast dessa nya inslag syns sällan bland utövarna här på fotosidan. De håller sig till mallen.
Jag kan också de gamla mästarna. Fast varför idag efterapa bilder som togs med en helt annan utrustning för över 60 år sedan? Står kreativiteten still?
Svar från froderberg 2016-02-01 17:35
Vi skriver om en del utställningar i Göteborg, som Planket och Hasselblads Center, men vi missar säkert en de också. Tips mottages gärna.

Jag fick inbjudan till Shotgot, men det verkade inte visas några direkta nyheter. Dessutom krockade med annat. Svårt att delta i allt när man jobbar deltid.
Flash Gordon 2016-02-01 19:33
Eller så är det så att det inte händer så mycket i Göteborg när det gäller det fotografiska.
Jag som bor här ser inte heller mycket i lokala media.
Det verkar faktiskt ganska dött. Eller så kikar jag på fel ställen.
Lite märkligt med tanke på Victor Hassselblad och vårt arv.
pic-tor 2016-02-01 13:11  
Vad roligt! Den utställningen ser jag och hennes tusentals efterföljare fram emot.
Gun-Inger Arvidsson 2016-02-01 13:18  
Att vi åter får något till Skåne känns bra.
Alf-Magnus 2016-02-01 13:41
Bara som ett tips http://www.vaslisouza.com
Ingemar Svensson 2016-02-01 13:53  
Verkligen synd att det är så långt bort.
Agneta Viklund 2016-02-01 17:42  
Själv tycker jag att bilderna i hennes bok Self Portrait är de som intresserar mig. Dels ser jag en historia i de bilderna som jag tycker speglar hennes lite av hennes tankar. Som jag tolkar naturligtvis.
wirja 2016-02-02 08:40  
Jag förstår inte kritiken mot Maier-utställningarna - varken språkligt eller innehållsmässigt. Själv ser jag med glädje fram emot att se utställningarna.
marregurra 2016-02-02 10:40
Glöm inte att detta gäller gatufoto. Då finns det ALLTID många tyckare. ;-)
Cica 2016-02-02 11:07  
"en humanism utöver det vanliga"
Jag tycker när man ser dokumentären Finding Vivian Maier att hon inte alls verkar vara speciellt humanistisk. Snarare en egocentrisk person som hade väldigt svårt i förhållandet till andra människor. En betraktare som bara var sig själv närmast. Men hennes bilder tycker jag är väldigt bra. Det är intressant att en människa som skapar något bra samtidigt kan vara en "skitstövel". Titta på Steve Jobs. Jag skulle inte vilja haft honom som chef eller Vivian Maier som barnflicka.
Johan Pihl 2016-02-02 12:36
Det kan jag nog hålla med dig om. Och då man ser filmen Finding Vivian Maier, så framgår det ju tydligt att hon led av nån form av psykisk störning. Jag tycker hennes bilder främst vittnar om en nyfikenhet på andra människor (byggd på både hat och kärlek), och tydligen såg hon sig själv som en slags "spion".
gidea 2016-02-02 17:36
"Skitstövel" kan jag verkligen inte hålla med om. Hon verkade aldrig ha några onda intentioner. Där man tycker sig se bevis på egoistiskt handlande kanske handlar om en oförmåga som ger sig tillkänna. Jag ser hennes fotograferande som ett sätt att få delta i samhället och i gemenskap på sina villkor. Kanske kunde hon utforska mänskliga interaktioner och beteenden och förstå sin omvärld lättare genom sin kameralins och kanske blev det ett sätt att skapa kontroll i en annars för henne kaotisk värld. Jag tycker att genom att hennes fantastiska livsverk delges får hon också upprättelse. Det var inte ett lätt liv för henne att leva och ändå gjorde hon storverk!
tormig 2016-02-04 07:45
Upprättelse? Enligt SAOL betyder det att "få ursäkt för en oförrätt". Vilken oförrätt hade hon drabbats av?
gidea 2016-02-05 09:35
Det var ett tag sedan jag såg filmen men min upplevelse är fortfarande att så som hon beskrivs i den genom andra människors berättelser, är min uppfattning att hon var missförstådd (och olycklig). För detta tycker jag att filmen ger henne upprättelse. Jag har läst reflektioner på filmen där den anses bryta mot etik då hon hade stor integritet i livet och att när man bryter denna, beskrivs hon dessutom på ett mindre smickrande sätt. Det känns som att jag som åskådare förstår henne genom omgivningens oförståelse för hennes person. Det väcker sympati.
robsch 2016-02-02 19:28  
En mycket fascinerande kvinna, det är bara att se filmen - Finding Vivian Maier - så får man ganska klar bild att denna kvinna var mycket speciell. Men vilka fotografier hon tog, fullt med allvar, vardagsrealism och ffa humor. Hon hade en enorm känsla för hur bilderna togs. En mycket underskattad fotograf. Skulle hon varit han så tror jag tonläget varit annorlunda i den nedlåtande kritik som framkommit mot Vivain Maier.
tormig 2016-02-02 20:29
Hur kan du påstå att hon är underskattad som fotograf ? Tvärtom har hon blivit mycket uppmärksammad och uppskattad sedan hennes bilder blivit kända. Att hon inte var uppmärksammad under sin livstid är inte konstigt eftersom ingen kände till henne. För hon visade inte sina bilder. Det har inget med kön att göra, hade en Victor Maier tagit bilder och lagt dem i byrålådan hade han inte heller blivit uppmärksammad under sin livstid.
Johan Pihl 2016-02-03 15:48
Haha, precis ;)
luminousoctaves 2016-02-04 08:01
Fast hade Vivian Maier varit en man och hetat Victor så hade könstillhörigheten inte diskuterats alls. Mannen är fortfarande norm, i synnerhet inom fotografin. Klart det har en betydelse.
Urr 2016-02-29 11:38  
Här kan ni läsa en artikel jag skrivit om utställningen i Helsingborg. http://www.frilagt.se/2016/02/29/stor-gatufotografi-och-gatfullt-livsode/
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar