Utställning
Både Dunkers i Helsingborg och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm öppnar utställningar med bilder av den gåtfulle gatufotografen Vivian Maier under februari.
Först efter sin död blev Vivian Maier en världsberömd gatufotograf. Med en kamera runt halsen dokumenterade Vivian Maier (1926–2009) gatulivet i New York och Chicago. Under 30 år tog hon närmare 120 000 bilder som hon inte visade för nästan någon medan hon levde. Hon försörjde sig genom att arbeta som barnflicka.
Efter hennes död upptäcktes fotoskatten av John Maloof. Bilderna fick sedan enorm uppmärksamhet världen över.
Den 13 februari öppnar utställningen "Vivian Maier - Street photographer" på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Den 26 februari öppnar utställningen "Vivian Maier: In her own hands" i Galleri 5 på Kulturhuset i Stockholm.
Kulturhuset Stadsteaterns utställning Vivian Maier: In her own hands, som görs i samarbete med Dichroma photography, Madrid, utgör en omläsning av Vivian Maiers produktion. Med utgångspunkt i ett stort antal nyligen framkallade filmrullar presenteras ett urval som inte har visats tidigare.
© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York.
Vivian Maier fotografier är ett slags tidiga ”selfies” och en street photography, som ofta skildrar barn, kvinnor, äldre och fattiga och vittnar om en blick, en poesi och en humanism utöver det vanliga.
– För Vivian Maier förefaller fotografin ha varit mer än en passion. Den var en nödvändighet, ja rentav en verklig besatthet, säger utställningens curator Anne Morin.
Även utställningen på Dunkers i Helsingborg har sammanställts av Anne Morin. Där visas 120 fotografier. Dessutom visas delar av super8-filmerna som Vivian gjorde på 60- och 70-talet och den Oscars-nominerade dokumentären Finding Vivian Maier.
Båda utställningarna är öppna till den 22 maj.
© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York.
40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Och dessutom, det finns otaliga fotografer som visserligen gjorde skillnad när det begav sig, men som skulle kännas mossiga om de upptäcktes i dag. Emmet Gowin, för att ta ett exempel. Fin fotograf, men hur stor skillnad skulle hans bilder göra om de upptäcktes nu?
Fast okej, man kan ju bara spekulera, men jag tror att Vivian Maiers fotografi skulle kunna ha haft en enorm påverkan på framförallt den kvinnliga gatufotoscenen om hon hade upptäckts då det begav sig. Med fler kvinnliga förebilder hade säkerligen streetphoto inte var så mansdominerad som den är i dag.
Synd att Stockholm är lite avsides.
Men det är klart kan man inte se vad kamerans förmåga att skildra i sin närhet så måste man ut och jaga det exotiska. En fin sparsmakad utställning där man stäler Emmet Gowin verk i mot Kurt Larssons verk skulle var helt underbart.
Jag tycker det är enormt spännande att följa en så skicklig fotografs hela livsverk under så kort tid.
Fast, "nyskapande"... nä visst, inte särskilt. Men som jämförelse är väl inte en utställning med Harry Callahan eller Henri Cartier-Bresson speciellt nyskapande i dag heller. Fotografin går vidare.
Nåja, man kan tycka olika. Jag tycker att Vivian Maiers bilder är bra, men precis som med Winogrand tycker jag hennes inställning till själva fotograferandet som en metod att leva är ännu mer intressant.
Nämn gärna något senare/samtida med Gowin som är värt att kolla upp, för mig är han en fotograf som hade sin peak för länge sedan.
Maier tog de flesta av sina fotografier mellan 1950-talet och 1990-talet.
De bilder jag har sett och som känns typiskt Maierska är tagna under 1950 och 1960-talen. Alltså 55-65 år sedan.
Detta är absolut ingen prestigesak för mig, min poäng var att det är omöjligt att i efterhand gissa vilket inflytande Maiers fotografier skulle kunna ha haft på den samtida fotografin.
Om hon var mest verksam på 1950-, 60- eller 70-talet är av ringa betydelse.
Det ena är varför sveriges näst största stad aldrig har med några annonseringar här på fotosidan om fotorelaterade gallerier, presentationer osv. Beror det på att inget händer i Göteborg eller på att ingen meddelar fotosidan om vad som händer? Själv var jag på shootGOT med Hasselblad förra veckan. Där fanns mycket intressant. Bland annat presenterades vinnarna av Hasselblad Masters med stora printar av vinnarbilderna. HIgh Speed photo med mellanformat, högupplöst foto av Volvo XC90 interiörerna som togs med Hasselblad 200 MP. Presentation av Hasselblads nya VD om Hasselblads nya strategi. Så tydligen händer det ibland något.
När vädret ibland är trist och jag känner för att gå på ett galleri och kolla in fotografi så hittar jag inget om Göteborg.
Så jag vet inte om det är Göteborg som skall vakna och publicera i Sveriges största fotoforum att något händer elelr att Fotosidan bör skapa det nätverk som gör att de fångar upp vad som händer.
Vad gäller gatufoto och nyskapande har jag min egen föreställning klar för mig. Tycker det verkar som den här damen är lika nyskapande som många av hennes kollegor från samma tid.
Det som är tråkigt är att de flesta som gillar gatufoto har totalt fastnat i en mall. Det skall vara svartvitt, mörkt och kontrastrikt. Helst skall man förstås använda en Leica.
Har inget hänt på 60 år?
Jo faktiskt har det gjort det. På Fuji X-trans photographers han man hitta fotografer som tagit nya vägar.
Det finns säkert fler forum där det händer något.
De fotar ofta i färg. De använder olika typer av kameror. Bindningen till Leica är borta.
Det finns ett nyskapande inom gatufoto i världen idag. Fast dessa nya inslag syns sällan bland utövarna här på fotosidan. De håller sig till mallen.
Jag kan också de gamla mästarna. Fast varför idag efterapa bilder som togs med en helt annan utrustning för över 60 år sedan? Står kreativiteten still?
Jag fick inbjudan till Shotgot, men det verkade inte visas några direkta nyheter. Dessutom krockade med annat. Svårt att delta i allt när man jobbar deltid.
Jag som bor här ser inte heller mycket i lokala media.
Det verkar faktiskt ganska dött. Eller så kikar jag på fel ställen.
Lite märkligt med tanke på Victor Hassselblad och vårt arv.
Jag tycker när man ser dokumentären Finding Vivian Maier att hon inte alls verkar vara speciellt humanistisk. Snarare en egocentrisk person som hade väldigt svårt i förhållandet till andra människor. En betraktare som bara var sig själv närmast. Men hennes bilder tycker jag är väldigt bra. Det är intressant att en människa som skapar något bra samtidigt kan vara en "skitstövel". Titta på Steve Jobs. Jag skulle inte vilja haft honom som chef eller Vivian Maier som barnflicka.