Annons
Artiklar > Tongivande gatufotografi visas i Stockholm

Tongivande gatufotografi visas i Stockholm

Visa bildspel
Foto: Matt Stuart 
Foto: Nick Turpin 
Foto: Jesse Marlow 
Foto: Nils Jørgensen 

Fotokollektivet In-Public bildades år 2000 och är idag en referens för gatufotografer runt om i världen. Nu ställer 22 fotografer från In-Public ut på Snickarbacken 7 i Stockholm tillsammans med fem stockholmsbaserade gatufotografer.

Gatufotografin växte under 1920- och 30-talet då det kom små kameror som kunde användas utan stativ. Plötsligt gick det att ta ögonblicksbilder i det offentliga rummet, gatans levande teater. Henri-Cartier Bresson blev och är den stora ikonen inom gatufotografin, men utvecklingen av konstformen har utvecklats sedan hans dagar.

De senaste åren har intresset för gatufoto ökat kraftigt trots att attityden mot fotografering på allmän plats hårdnat bland allmänhet och lagstiftare. Idag är det populärt med workshops och i samband med utställningen i Stockholm anordnas en workshop med några av medlemmarna i kollektivet In-Public.

Begreppet gatufoto är något missledande. Det finns ingen tvungen koppling till gator, utan det handlar om att fånga livet i det offentliga rummet – in public.

Utställningen visar hur modern gatufotgrafi ser ut idag och att alla gatufotografer inte arbetar på samma sätt. Det finns flera olika inriktningar inom gatufotografin. Varje fotograf utvecklar sin egen stil och teknik, och finner sina motivområden.

In-Public ställer ut 68 bilder på Snickarbacken 7 i Stockholm. Utställningen kallas ”In-Public – In Stockholm” och öppnar onsdagen den 22 maj klockan 17.00 och är öppen till och med den 26 juni.

Samtidigt ställer fem stockholmsbaserade fotografer ut ett tiotal bilder vardera i samma lokal. Några av dessa står bakom CUP (Contemporary Urban Photography) som anordnar utställningen och workshopen.

Läs mer om In-Public här.

Medlemmar i In-Public: Christophe Agou, Blake Andrews, Narelle Autio, Richard Bram, Maciej Dakowicz, Melanie Einzig, Adrian Fisk, David Gibson, Nils Jorgensen, George Kelly, Jiri Makovec, Jesse Marlow, Andy Morley-Hall, Trent Parke, Gus Powell, Mark Powell, Paul Russell, Otto Snoek, David Solomons, Matt Stuart, Nick Turpin, Amani Willett.


Foto: Mattias Leppäniemi

Stockholmsfotograferna: Ola Billmont, Magnus Fröderberg, Mattias Leppäniemi. Dimitris Makrygiannakis och Brian Sparks.


Foto: Dimitris Makrygiannakis



Publicerad 2013-05-21.

11 Kommentarer

JanKw 2013-05-21 12:45  
Så sent som 10 maj skrev The Online Photographer (alltid läsvärd) om Dimitris Makrygiannakis:

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2013/05/makrygiannakis.html

Random Excellence är en återkommande rubrik som lyfter fram bra, men mindre kända, fotografer.
Peter Eskilsson 2013-05-21 14:23  
Det är sällsynt, men det händer faktiskt att jag önskar att jag bodde i Stockholm..../PE
silfver 2013-05-21 15:34  
Får gatukonst vara regisserad?
nopl 2013-05-21 17:21
Dom som tycker att konstnärer ska följa regler hade gjort oss alla en tjänst om dom gjorde något annat, som att katalogisera parkeringhus byggda mellan 1965 och 1985, till exempel.
:)
silfver 2013-05-21 17:31
Hallå, ut ur mitt huvud. Det är ju precis vad jag gör! ;-)
nopl 2013-05-21 17:41
Hoppas verkligen att du använder en Zeiss Ikon med Tri-X, annars kommer regeltrollen och tar dig!
Svar från froderberg 2013-05-21 18:17
Känner inte till några regler för gatukonst, men i gatufoto-traditionen ligger att inte regissera. Det längsta man brukar komma är att ta porträtt av en främmande person som man tillfälligt möter på gatan.
luminousoctaves 2013-05-21 18:20
Både Doisneau och Bresson arrangerade en del av sina gatubilder. Trappan med cyklisten och "The kiss" lär vara "fejk".
MrKarisma 2013-05-22 17:57
Då får väl vi se till att hålla högre moral. Jag skulle aldrig för mitt liv regissera en bild och sen kalla det gatufoto (eller fotojournalistik för den delen) Det skulle kännas som en lögn och som att fuska i spel. Ett regisserat gatufoto blir för mig totalt utan värde.
luminousoctaves 2013-05-22 19:39
Jag är lite kluven till det där. Å ena sidan minns jag att jag blev besviken när jag hörde om bakgrunden till Bressons cykel-trappa-bild. Å andra sidan minns jag kicken när jag såg den för allra första gången. Man är väl ändå glad att den togs?
jouni 2013-05-22 21:41  
Det här verkat vara strickt inom gatubilder, finns många filosofier. Jag skulle aldrig arrangera, om man gör det, borde man berätta det, samma som som om man man manipulerar bilder efteråt. Vissa arrangerar allt, det har visat sig att inte vara så lätt. Frågan är, hur länge får man fota överhuvudtaget på gatan. Det smyger en paradox bakom hörnan, först skapar man kamera till varje människa, sen förbjuder man att ta bilder, hur låter detta ? Jouni
Marcus Johansson 2013-05-29 23:56  
Mycket bra initiativ!, hygglig blandning fotografer,schyst ställe och en och annan bra bild, Bra i sin helhet! Att kalla det för "Tongivande" Gatufotografi kan däremot inte bli mer patetiskt och spräcker därmed förtroendet.
//Marcus
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar