Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Att göra andra människors lidande och misär till något kommersiellt, fototävling eller till en nöjestillställning, är för mig väldigt osmakligt. Alla de människor som avbildas, går alla intäkter som dessa föreläsningar och utställningar eller fotopris, till dem?
Men även jag har lite svårt att förstå din invändning här: Med den logiken skulle ju inte heller "arbetsgivare som förmedlar nyheter och reportage" ha rätt att arbeta kommersiellt?
Det är en svår balansgång att berätta om lidande och utsatthet, men det är ändå i slutändan något som behöver berättas. På olika sätt. Även på festivaler, mässor eller vad det nu är. När man berättar om bilder kommer man också ofta att berätta det som bilderna berättar. Och att berätta är ändå i slutändan poängen med dokumentärbilder. Vare sig man publicerar dem i en dagstidning eller visar upp dem på en fotofestival.
Det är när fotograferna använder sina bilder i föreläsningar, utställningar och i fototävlingar. Där fotografen antingen tjänar pengar eller vinner priser/utmärkelser. Dvs den egna vinningens skull. Det är inte till de drabbades fördel alls.
Det ligger nog ofta mer vinningsaspekter i att sälja till den ursprunliga uppdragsgivaren än i att sedan berätta kring sina bilder under t.ex. en föreläsning.
Och själva idén med att fånga utsatthet eller lidande på bild är ju i allmänhet att skapa uppmärksamhet kring det. Så hur det kan vara mindre till de drabbades fördel att bilderna får mer spridning förstår jag inte riktigt.
Du vet också att det fotografer tjänar mest pengar på, är föreläsning och kurser.
Nyhetsbyråer skickar ut folk till flammande konflikter. Inte för att beskriva missförhållanden i världen.
Många svenska fotografer kan vittna om att det sällan lönar sig att jobba med sånt här. De åker oavlönade och snackar sig in hos en hjälporganisation i utbyte mot att de får tillgång till bilderna. Exempelvis Robban Andersson. Det är få tidningar i Sverige som köper utlandsmaterial. Och när någon köper något så täcker det inte en bråkdel av kostnaderna. En kompis sålde en gång ett helt utlandsreportage till DN som gick på flera sidor. Han fick 4000 kronor.
Utställningar är en förlustaffär utom för några få. Det kostar mycket att ta fram en utställning och det är svårt att få några större summor från utställningsstället. På gallerier kostar det oftast att få ställa ut. Den här typen av bilder är det ingen som köper och har på väggen.
Jag skulle inte kalla Walter Astradas föreläsning för kommersiell även om det kostar pengar. Hans arvode går säkert till att fortsätta berätta om missförhållanden. Och den timpenningen är nog mindre än en normal arbetstagare skulle acceptera.
Och även om någon någongång skulle tjäna bra på att föreläsa om en god sak. Vad gör det för skada? Det är ju bara bra för dem som lider att de får uppmärksamhet och i förlängningen mer hjälp.
Det är alltid ett jäkla tjat om etiken i konfliktrapportering. Det är sällan modefotograferna ställs i giljotinen för att plåta produkter som producerats på diverse oetiska vägar för att de skall säljas dyrt och dessutom faktiskt tjäna riktigt bra pengar på plåtandet.
För mig personligen vore det optimala en Sune Jonsson-artad tillvaro, där man är anställd av en institution med samma lön månad efter månad, och ett uppdrag att berätta historier och att i bild dokumentera ett område och en tid.
Men som infrastrukturen (eller vad det kan kallas) ser ut nu, så ser jag inga moraliska problem i att fotografer hankar sig fram genom att föreläsa, tävla, etc.