Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
35 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Har kommentaren hamnat under fel artikel?
Enligt vem?
När någon så desperat försöker ge sig själv rätt, säger det väldigt mycket om hen som person.
Nu svamlar du mer än vanligt (hur det nu är möjligt).
Vilka argument ska bemötas?
Tyvärr ser jag bara en märklig blandning av felstavade ord, meningsbyggnader som skulle få underkänt i lågstadiet och ett innehåll som är helt obegripligt.
”lita goda”
”munkaran i Lassa”
”men vist”
”så lokar man”
”tja dröna”
”men inte tråd”
”Annars finna men enkla bilder”
”biliga”
”problemaserande”
Det verkar som att det är dags för alkolås på datorn för din del. :(
Speciellt efter den här videon på dig.
https://www.youtube.com/watch?v=03OPcn80Uzs
”helat medveten”
”utställnings politik”
”på alvar”
”villade”
Det finns inte i Saol, så jag antar att det är ett utländskt ord. Kan du vara vänlig och översätta det åt oss andra som inte kan alla andra språk.
Alf har en annan vision av fotografi och försöker ju förklara sig på "ert" språk
vilket kan vara frustrerande när man inte delar samma "foto - revir" om du förstår hur jag menar.
Här på FS finns dyslektiker och andra som kanske har bråttom och är stressade
och snavar över bokstäverna.
VET du varför Alf låter datorn stava fel ibland?
Jag lyssnar på innehållet i vad Alf säger, han kan mycket, han är faktiskt lärd
när det gäller fotokultur och har undersökt det han yttrar sig om,
är mitt intryck.
/rikard
Christer att göra sig lustig över människors tillkortakommande är inte god debatt teknik, eller som Wittgenstein uttryckte det https://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4. Jag bryr mig inte, men tag en funderare på mina argument och bemöt dem det kan hända att jag ändrar stons punkt eller står fast.
inte uttrycker sig perfekt von oben.
Alf tillför dynamik i foto - diskussioner helt klart, med sitt gedigna kunnande
samt genomtänkta åsikter.
Och han lär bli mycket trött på dumma mothugg och låter datorn snava -
Respektera innehållet istället.
Sluta sprid skit om allt och alla i dina flummiga kommentarer, så är problemet löst!
Sedan är ju porträtt av den här typen oerhört svåra att ta.
@ Christian: Bildkritik är bra. Personangrepp på din nivå är patetiskt. Lär dig se skillnaden.
Lite off topic, sorry.
Att meningsmotståndare får tillstånd att demonstrera första maj ”är en skandal”.
”Hade inget i mot att mot demonstranterna hade piskat skiten ur dessa typer”.
- Är det bildkritik när man önskar att meningsmotståndare misshandlas?
”Fotosidan har en redaktör som åker till storstäder och skriver om sin egna gatufotograf, men missar alla platser där man kan se fotografi i värdsklass.”
- På vilket sätt är det bildkritik?
”Nina Siemiatkowski startar en stiftelse som inte bara ska skydda lejon, utan att rädda vilda naturområden, dess ekosystem och de djur som lever där. Samtidigt fotograferar hon lejon.
Alfs kommentar:
”Skulle var intressantas i fall de verkligen investerar pengarna i projekt som gör skillnad istället för att låta sin fru åka på lång safir med kameran”
- Vilken del av det är bildkritik?
Även Fotosidans Magnus Fröderberg verkar ha tröttnat.
”Alf, Du har fått förklarat för dig vad som Fotosidan har för primärt bevakningsområde. Ändå klagar du på att vi inte skriver om saker utanför detta område.” /Magnus Fröderberg
Bildkritik är en sak - att kasta ur sig skit om allt och andra fotografer är en helt annan.
(Ursäkta alla stavfel, men det är citat.)
I det här fallet var det bildkritik i andra fall så var det andra saker som som befogar ett kritiskt förhållningssätt.
Angående mitt förhånade till nazister på första maj så vist, med tanke på att min morfar arbeta underjordiskt bland annat Erich Sander son till August,Sander. Erich dog 1944 som politisk fånge i Tyskt fångläger inte konstig att jagar svårt för det patrasket. https://art.nationalgalleries.org/sites/default/files/styles/postcard/public/externals/7531.jpg?itok=PI_J_Iem
Angående Nina Siemiatkowski och stiftelsen så tycker jag att det altid finns anledning till ett kritik förhållnings sätt till så kallad välgörenhet och på vilket sätt det bedrivs.
Vist fortsätt och gräv men kom med motargument då börjar det bli intressant.
Sen kan det vara en fördel i fall du läger in referenser till dina citat, så att läsaren kan bilda sig en uppfattning om hela tråden som du citerar, risken finns att läsare inte tar dem på alvar.
”så är det banne mig Fotosidans skyldighet att skriv och förhålla sig kritisk till dess mångfald”
Nej, även där har du helt fel.
Det är så enkelt att redaktionen väljer själv vad de vill skriva om. Fotosidan är ett företag och precis på samma sätt som ICA väljer vilka varor de vill sälja, väljer Fotosidans redaktion vad de vill skriva om.
Kunder kan alltid försöka påverka, men i slutändan är det företagen själva som väljer vad de vill sälja – oavsett om det är fotonyheter eller kött och mjölk.
Om du inte gillar läget är det bara att starta en egen motsvarighet, där du får bestämma allt och strunta i vad alla andra tycker. Det är just det som är friheten med att ha ett eget företag.
Med ditt resonemang är det helt rätt att gå in i en IT-butik och klaga på att de inte säljer mjölk, vilket är ungefär lika smart som ditt tidigare resonemang.
Jag ser verkligen fram emot att du startar en egen motsvarighet till Fotosidan, eftersom det är din enda möjlighet att komma ur det här med hedern i behåll.
Det kan man väl få göra utan att ifrågasätta Fotosidans primära bevakningsområden?
Debatt som debatt.
Jag hade ingen aning om allt det som Alf berättat om i foto -världen förut;
"Det alternativa fotografiet", så känns det för mig, spännande.
Samtidigt njuter jag av att läsa Magnus Fröderbergs texter därför att de är så fria från
subjekt, informativa, han skriver avancerat men lättläst, vilket är en konst.
Man hinner inte skriva om allt - Han gör ett ytterst bra arbete för det han påtagit sig.
Och han har aldrig hindrat oss från att vidga våra vyer och uppsöka "något annat".
För mig finns egentligen ingen motsättning mellan Alf och Magnus Fröderberg.
Nä fotografi är inte apparater det är livet känslor berättelser och en heldel annat, men framför allt bilder, med substans
PS heller text än bra
Nedanför mitt nya inlägg, en korrigerad text.
Men som du kanske inte känner till så är fotografiska kända för sin feghet. Ex i samband med Fukushima ställde de in en utställning om Tjernobyl utan någon bra motivering, utställning vart helt plötsligen obekväm och ämnet gick från att varit en kuriositet till att vara dagsaktuellt obekväm. Det är lite Fotografiska i ett nötskal, gärna biliga välgörenhet utställningar men inte något som oroar ägare och sponsorer.
Så kör man det klassiska, lita goda förebilder inte för att munkarna i Lhasa hade det bästa ryktet som feodalherrar, Dali Lama men vist. En pedagogiska handledning så lockar man skolklasser i massor. Ja tänk i fall det är så enkelt att skapa goda lojala medborgare, tja drömma kan man men inte tror jag att det är på långa vägar så enkelt. Annars fina men enkla bilder. inga, efter gått i genom projektets hemsida som får nackhåret att resa sig. Men det är klart ser fint ut och sponsrade välgörenhets utställningar är säkert biliga för Fotografiska. Men det kanske är på tiden att reta upp några av delägarna med en problemaserande utslätning som denna http://aperture.org/exhibition/petrochemical-america-project-room-photographs-richard-misrach-throughlines-kate-orffscape/ i stället för oförargliga väjörenhetsutstälningar. Eller varför inte den här http://aperture.org/exhibition/sochi-project-atlas-war-tourism-caucasus/
Sen är privat inget skäll att göra fega utställningar, det finns ett antal intressant aktörer här i Stockholm som visar intressant och tankeväckande utställningar. Några ex Magasin III som dessutom stötar Kuratorsprogramet på Stockholmuniversitet och har en mycket generös inställning till besökarna, Bonnierkonsthall som låter oss möta konsten utan entreavgift och inte minst Sven-Harry som lät oss möta en porträtt och modefotografins största Cecil Beaton.
Jag fick den i julklapp och har en känsla av att syftet med boken inte var att förnya porträttfotografin. Därför bryr jag mig inte så mycket om diskussionen huruvida detta nu är nyskapande spännande fotografi eller inte. Det duger bra för mig att i bild och text få lära känna människor som har gjort någonting som kostar.
Tyvärr så rider ett antal sidor av boken på kändisvågen, verkar det som. Jag tycker att artister, konstnärer och annat skapande folk är minst sagt en aning överrepresenterade. Jag snubblar direkt över en hel del mediekåta artistnamn där jag ärligt talat har svårt att se dem som "modiga" enligt förordets definition men letar ihjäl mig efter läkare utan gränser eller Röda korsens personal i u-länder. Jag får väl bläddra lite till, jag kanske kanske hittar. Men lite eftersmak ger det att man får hjältebonus så mycket lättare bara för att man är kändis. Klart att det också finns sådana som tar risker och därför förtjänar att vara med i en sådan bok. Men så pass många i förhållande till andra typer av människor? Jag får vibbar av att det i slutändan ändå handlar om att sälja en bok /fotoprojekt och då hjälper populära namn.
Nåväl, så länge jag upptäcker några nya namn som är värda att känna till får det väl vara så. Men glädjen över boken är inte riktigt odelad måste jag säga.