Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vackra bilder svårare att minnas

Vackra bilder svårare att minnas

Foto: Magnus Fröderberg

Amerikanska forskare har undersökt vilka foton som fastnar i minnet hos betraktaren. Och kriterierna stämmer inte riktigt med vad vi brukar räkna som ”bra bilder”.

Det var på konferensen
Computer Vision and Pattern Recognition tidigare i år som forskarna från MIT presenterade sina resultat. Bland annat då att de vackra bilderna av landskap eller skogsmiljöer tillhör den kategori bilder som är svårast att dra sig till minnes.

Mycket kring bilduppfattning rör sig om subjektiva värden, vilket kan vara svårt att mäta och använda sig av i forskning, men det här forskarlaget hittade en del som de ansåg vara gemensamt för de allra flesta. Resultaten fick de fram genom att visa hundratals foton för försökspersonerna, och i efterhand visade det att de bilder som fastnade i minnet var antingen underliga, roliga eller hade någon form av intressant innehåll. Skönhet – vilket till exempel skulle kunna vara en stark komposition eller ett fascinerande ljus – var ingen viktig faktor ur den här aspekten.

Det här stämmer väl överens m
ed Östen Axelssons doktorsavhandling, som vi skrivit om tidigare. Hans slutsats var att informationsinnehållet är avgörande för uppfattningen av bilden för gemene man. Men att det kan vara skillnad för den ”bildvana” betraktaren.

De amerikanska forskarna, som lär ha fokuserat på ”gemene man”, konstaterar att närvaron människor i en bild gör att den blir lättare att minnas. Även om den föreställer främlingar.

Även inslag av objekt av ”människo-storlek” tar lättare plats i minnet – stolar och bilar är alltså att föredra framför dalgångar och planeter. Det tolkar forskarna som att hjärnan är programmerad att lägga märke till rörelse, andra människor och objekt som vi kan interagera med. Det är sådant som är viktigt för oss i vardagen, och därför mer betydelsefullt att hålla koll på.

Slutsatsen är
att om du vill att betraktaren ska komma ihåg bilden på det vackra landskapet längre, så bör du se till att det finns med en liten människa någonstans på bilden.

Om man ska tro de amerikanska forskarna, vill säga.

Källa: Scientific American Mind



Publicerad 2011-11-03.

8 Kommentarer

Peter Eskilsson 2011-11-03 22:58  
Ungefär samma som dessa idiotlåtar som fastnar i huvudet.....
coolclick 2011-11-03 23:00  
Och vem minns gemene man...
Mats Alfredsson 2011-11-03 23:30  
Tänkvärt. En förklaring till varför man snabbt glömmer alla dessa tekniskt perfekta bilder på vitsippor, men kommer ihåg bilder som innehåller "störande" ej perfekta element där man får tänka till en extra gång för att ta till sig innehållet.
EGW 2011-11-03 23:37  
Det är ett välkänt faktum för reklammakare att bilder på människor har det största uppmärksamhetsvärdet.
Christer Törnkvist 2011-11-04 06:13  
Perfekt för mig som leter referenser till min B-uppsats till våren om konstfotografi.
Svar från peterpinhole 2011-11-04 08:49
Varsågod! :-)
JanKw 2011-11-04 07:08  
Jag tror vi är programmerade sedan hundratusentals år att upptäcka människor. Vän eller fiende?
Ögonen har också dubbelt så många mottagare för grönt ljus jämfört med rött och blått. Blått är himlen, ofarligt. Rött är blod, fara! Men i grönskan finns maten och fienden kan gömmar sig där. Måste ha stenkoll. Det har man även byggt in i våra digitalkameror, i bayermönstret.
Tveljus 2011-11-04 11:53  
"Mycket kring bilduppfattning rör sig om subjektiva värden, vilket kan vara svårt att mäta och använda sig av i forskning ..." - i naturvetenskaplig och kvantitativ forskning ja. En humanistiskt inriktad forskningsinsats hade antagligen varit intressantare, för vi diskuterar ju sällan konst efter vår biologiska konstitution. Personligen har jag svårt att se att man helt kan räkna bort kulturella aspekter ur vilka bilder man kommer ihåg, så det är nog vettigare att se den här forskningen som något som säger mer om hjärnan än om foto. (Annars kan vi bara lägga oss platta på marken och flyta med i den biologiska determinismens starka ström)

Dessutom tycker jag att det låter väldigt konstigt formulerat när det står "Det tolkar forskarna som..." - vadå tolkar? De måste väl ha belägg, typ ökad hjärnaktivitet i vissa områden för vissa motiv, för att kunna göra de här påståendena?
MAtts W 2011-11-04 21:57  
Observera att den här bildvisningen ägde rum i USA. Där har människorna andra referensramar, bildsinnen och attityder. Man lever på gott och ont i ett något historielöst perspektiv när det gäller bilder. I Europa ska vi därför inte ta alla amerikanska undersökningar så allvarligt. Men en liten människa på bilden piggar alltid upp.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar