Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Digital bild > Canonchef om spegellöst och framtidens proffskameror

Canonchef om spegellöst och framtidens proffskameror

Canonchefen Michael Owen har mer insyn i utvecklingen av Canons proffskameror än någon annan europé. I en öppenhjärtlig intervju med svenska journalister berättade han en hel del om framtiden för fullformat och spegellösa kameror.

Under de senaste sju åren har Michael Owen varit djupt involverad i utvecklingsarbetet av varje pro-klassad modell från Canon. Han är Canons ögon och öron mot den europeiska marknaden. Jag frågade honom varför Canon Eos 1D Mark IV fick APS-H-sensor och inte småbildssensor (fullframe) som Nikon D3.

– Det var två anledningar. För det första fanns inte Nikon D3 då vi var igång med utvecklingen av kameran. Det fanns inga andra liknande kameror med fullframe då och kunderna frågade inte efter det. Även idag finns det många fotografer som aldrig använt småbildsformatet och som gillar den snävare bildvinkel som APS-H ger vid telefotografering. Vi var även tvugna att se till kostnaden.

Håller du med om att en större sensor är lösningen för att få optimal bildkvalitet när det gäller brus?

– Det handlar om mer än storleken på sensorn. Det finns uppenbart fysiska lagar som säger att en större sensor med större pixlar kan fånga mer ljus och ge bättre bildkvalitet. Varje pixel är en som en hink och en större hink fångar mer ljus. Canon jobbar för att varje sensor ska vara optimerad för kamerahuset och det valda prisläget. Det finns en uppenbar efterfrågan efter fullframe just nu som vi tittar närmare på.

Ursprungligen var APS-H-sensorerna de största som gick att konstruera utan att behöva sammanfoga flera sensorer. Sensorn i Nikon D3 består av två delar. Michael Owen uppger att Canon nu kan bygga fullframesensorer i småbildsformat i ett stycke, så kallad oneexposure-sensor.

Canon Eos 1Ds och 1Ds Mark II hade väldigt kostsamma multiexposure-sensorer som bestod av tre delar. För att kunna få ner priset på 5D utvecklade Canon en sensor som bestod av två delar. Sedan 1Ds Mark III består alla fullframe-sensorer av en del. Lösningen var att göra om steppermaskinerna som tillverkar sensorerna.

Canon tycks förbättra exponeringsmätningen en aning för varje modell. Men varför går bildfrekvensen på 7D ner om man riktar AF-punkten mot en mörk yta även om exponering och fokusering är manuell? Det tycks ha med det nya mätsystemet ifcl att göra?

– Det stämmer att vi förbättrar exponeringssystemen med små steg hela tiden. Det gäller både för befintligt ljus och för blixtljus. Balanseringen mellan blixt och befintligt ljus har också blivit bättre. Med 7D skedde en stor förbättring genom det nya ifcl-systemet. Tyvärr upptäckte vi också problemet som du nämner. Vi har skrivit om det i manualen och tittar närmare på problemet.

Michael ville inte svara på om lösningen skulle komma till den befintliga modellen eller till efterföljaren till 7D.

HD-filmning oväntat populärt
Filmning har blivit väldigt populärt och Canon förväntade sig inte det. Det är anledningen till att filmfunktionen utvecklats efter hand.

– När vi förberedde pressmaterialet inför lanseringen av 5D Mark II skulle vi lista ett tiotal viktiga nyheter. HD-filmningen kom först på 7-8 plats när vi värderade nyheterna. Tanken var att göra en funktion för pressfotografer som behövde göra webb-TV. Därför satte vi bildfrekvensen till 30 bilder per sekund för att passa. När Vincent Laforet senare visade man kunde göra med kameran blev vi tagna på sängen av resultatet och reaktionerna.

Många kvinnliga yrkesfotografer tycker att 1D-husen är alltför tunga och frågar efter en proffig, men mindre modell lik Nikon D700. Samtidigt finns det antagligen många hobbyfotografer som gärna vill ha ett lite lättare och billigare hus där bildkvaliteten är viktigast. Kan ni inte bredda modellprogrammet för fullframe?

– Det är i alla fall vad marknaden vill ha och vad vi rapporterar till Canon Inc. Sedan är det en frågan om vad som är möjligt att göra. I slutändan ska vi tjäna pengar på vad vi gör.

Finns det någon marknad för en dedikerad videokamera i Eos-systemet?

–Det finns en ansenlig marknad för videoprodukter med stora sensorer. Tittar vi på de senaste modellerna från Panasonic och Sony så finns det uppenbart en marknad. Vi behöver studera mer exakt vilka behov som finns på marknaden.

Fokusering vid filmning har blivit en fråga. Vissa fotografer använder bara manuell fokusering och vill ha stöd för det medan andra använder autofokusen som idag är ganska långsam. Michael Owen berättade att man jobbar en hel del på att snabba upp autofokusen.

– I och med att man använder kontrastavkännande autofokus på en kamera som har betydligt fler pixlar än på en vanlig videokamera blir det mycket mer data att analysera. I en del videokameror använder vi en extern autofokus sensor hjälper till att snabba upp fokuseringen. Vi tittar på lite olika lösningar.

Varför kan man inte välja mellan H.264 och motion-jpeg vid filmning. Motion-jpeg kan ju vara smidigare för familjefotografer och vid fotografering i svagt ljus?

– Problemet med motion-jpeg är att det skapar väldigt stora filer. Filmkomprimeringen kräver en hårdvaruanpassad processorn. Då måste vi bygga in komprimeringen i processorn vilket stjäler kraft eller så måste vi ha en processor till i kameran.

Jag saknar möjligheten att använda en motordriven zoom och kunna kontrollyssna på ljudet med hörlurar. Jag föreställer mig att nu kunde göra en EF-S 18-200 med inbyggd motorzoom och fjärrstyrning?

– Vi har tagit till oss synpunkterna om ljud. Det är en viktig del vid filmning och vi vet att Canon inc jobbar med det här. De är också medvetna om att motorzoom kan efterfrågas, men man måste tänka på formfaktorn. En spegelreflexkamera är byggd på ett annat sätt än en videokamera och balansen blir annorlunda. Ergonomiskt är en motorzoom inte idealiskt och vi måste titta på hur mycket folk verkligen vill att våra systemkameror ska vara fullfjädrade videokameror.

Den frågan Michael Owen fick av alla på senaste Photokina var när Canon skulle satsa på spegellösa kameror. Han kunde inte svara på den frågan i dag heller, men kan ändå ge vissa besked.

– Vi var inte först med film i en systemkamera, men vi var bäst. Canon är sällan först. Det var samma sak med autofokusen. Vi kom efter något år och slog alla. Samma sak med CMOS-sensorerna.

– Vi måste fråga oss varför folk vill köpa de här kamerorna. Är det för att de är små? För att de är snygga? Eller för att det är en ny teknik? Jag tror att ingenjörerna på Canon Inc gör det rätta. De studerar behoven och sen får vi se vad Canon kan förse marknaden med.

– Både marknaden för spegelreflexkameror och spegellösa systemkameror växer idag. Vi ser att folk ser kameror alltmer som elektronikprodukter i allmänhet än som särskilda verktyg för fotografering. Då spelar varumärket stor roll och elektronikjättar som Samsung och Panasonic har nytta av detta. Hur stor den här effekten är varierar mellan olika marknader. Sen finns det också en snobbfaktor.

Ni tycks ha en fördel att alla era objektiv skulle kunna användas på ett mindre kamerahus med ny bajonett med en adapter och full funktionalitet?

– Det stämmer.

På Micheal Owens egen agenda under mötet stod att prata om den nya antireflexbehandlingen SWC. Han beskrev hur beläggningen sitter på insidan av vissa graftigt böjda linselement och gör att ljuset inte ska studsa och orsaka ghost och flare.

– Jag får ofta höra från journalister att Nikon är bättre med sin Nano chrystal coating, men jag skulle säga att Nikons antireflexbehandling mer påminner om den SSC-antireflexbeläggning som vi har haft på våra objektiv under lång tid. SWC är något helt annat.

Utläggningen om antireflexbehandlingen var också en del i försvaret av de höga priserna på de nya superteleobjektiven som Canon presenterat.

–Det kostar en hel del att utveckla de här objektiven. Men tittar man på prissättningen och jämför vad de gamla kostade vid introduktionen så är det inte så stor skillnad.

Appar i kameran?
Fotosidanmedarbetaren Martin Agfors undrade varför man inte kan ansluta en extern hårddisk till en kamera och om det är möjligt att fristående tillverkare av GPS-enheter, studioblixtar med mera kan konstruera applikationer för en kamera?

– Det går redan att ansluta en hårddisk eller annat minne om man använder en kamera med sändare. Via sändaren går det också att plugga in en bluetooth-adapeter skicka bilder till en mobil enhet som en Ipad eller för att ansluta till en GPS och spela in GPS-information till exif-data. Det går också att styra kameran från en Iphone eller liknande. Via en kabel eller trådlöskoppling går det också att styra kameran helt från Canons programvara.

– Att lägga in applikationer i en kamera är teoretiskt möjligt. Men det skulle kräva ett internminne och våra militära kunder är inte helt förtjusta i det på grund av säkerhetsrisken med okända programvaror i kameran.

Slutligen undrade jag varför Canon ännu inte ger stöd för de snabbaste SD-kortet enligt den nya UHS-1-standarden som medger en ökning av skrivhastighet från 25MB per sekund till 104MB/s.

– Jag vet inte riktigt när standarden kom eller hur vi fått information från minneskortstillverkarna. Om det inte finns hårdvarubegränsningar som databus-hastighet kan det säkert justeras via firmware-uppgradering.

Samtalet begränsades till två timmar. Flera frågor blev därför obesvarade och vi hoppas få intervjua Michael Owen vid fler tillfällen.



Publicerad 2011-03-30.

30 Kommentarer

onj 2011-03-30 11:00  
Takk for interessant artikkel!
Ønsker mer om utviklingen av video... særlig i forhold til filformat og utnyttelse av brikken i kamera... kan det for eksempel tenkes et raw-format for film?

(Har du brukt PluralEyes for å synke opp videointervjuet?)
Svar från froderberg 2011-03-30 11:30
Varken Dual eyes eller Plural eyes. Det funkade inte perfekt sist jag provade eftersom jag lider av 99.99%-problemet. Så jag finjusterade manuellt.
SvenJonsson 2011-03-30 11:05  
Nice. Sätt dock på ett puff/vindskydd på Zoomen.
Svar från froderberg 2011-03-30 11:31
Blev överraskad av vindljudet. Men nu har jag fått min riktiga intervjumikrofon att funka så jag ska slippa använda zoomen.
Num Vistbacka 2011-03-30 14:13  
Kan någon vänlig här berätta för mig vad hypen med spegellöst är? Varför är det så bra?

Visst: Kamerahusen blir mindre, men när det gäller SLR, så tycker jag det är en viss nackdel. Varför? Objektiven blir ju inte mindre. Okej.. Kanske lite mindre, men dom är ändå stora jämfört med en kompakt. När man sett Panasonics och Sonys teleobjektiv för sina spegellösa, så känner jag bara obalansen i den kombinationen. Dessutom, när de är små, så kan jag även tänka mig att greppen på kamerona inte heller är det mest ergonomiska.

I kombination med ett 28mm pankaksobjektiv förstår jag vitsen med dom, men utöver det, så tycker jag att det bara är opraktiskt.


Bra reportage, Magnus! Mera sådant!

P.s. När släpps nästa nummer av Kamera&Bild med "Allt om Nikon"? D.s.

/Num
Olle 2011-03-30 16:19  
Några fördelar med spegellösa kameror som jag ser det.
Du slipper en spegel som låter och orsakar vibrationer.
Du slipper ett prisma som kostar och väger.
Vidvinkelobjektiven behöver inte ha retrofokus. Jämför t ex de 35/1,4-objektiv som finns till SLR-kameror med motsavarande för mätsökarkameror. Det är en enorm skillnad i storlek.

Det finns säkert ytterligare ett antal fördelar liksom det även finns nackdelar.
Num Vistbacka 2011-03-30 19:18
Förlåt för kanske självklar fråga, men vad menar du med retrofokous vs mätsökning???

Vibrationer av spegeln är knappt något att bry sig om, speciellt på snabba kameror där dom roterar runt en axel. Fast kanske super makro fotografering är känsligt... jag vet inte..

/Num
Olle 2011-03-30 19:57
Num, SLR-kamerornas spegel gör att avståndet mellan objektiv och sensor blir större än brännvidden för vidvinkelobjektiv. För att lösa det konstruerar man objektiv med s k retrofokus. Jag kan tyvärr inte förklara hur det fungerar optiskt.

Mätsökarkameror är t ex de kända Leica M-kamerorna. De har inte heller någon spegel och man slipper problemet ovan, liksom med de nya spegellösa digitalkamerorna.

Vibrationer från spegeln kan man få vid t ex långa brännvidder och relativt långa slutartider. Det är därför man på många kameror kan fälla upp spegeln i förväg. Det kunde man även på många analoga kameror där man inte behövde fälla upp spegeln för att kunna rengöra sensorn.
Conny Johansson 2011-03-30 18:23  
...men om man vill se det som objektivet ser, behöver man då inte en spegel och ett prisma då?
Olle 2011-03-30 20:01
Conny, om man använder s k live view eller elektronisk sökare, som på spegellösa kameror, kommer bilden från kamerans sensor, som också ser genom objektivet.
Conny Johansson 2011-03-30 20:42
Jo, jag förstår. Men om man inte vill använda displayen blir det ju svårt.
Michael f8 2011-03-30 22:50
Nej igen, då använder du den elektroniska sökaren, precis som Olle skriver till dig, så spegel och prisma är inte nödvändigt, men har sina fördelar kontra nackdelar.

Michael -Vill man inte, så vill man inte -
Anhill 2011-03-30 21:23  
Tack
Det var lite matnyttig läsning.
Nu återstår det bara att se om det är lika stor skillnad på de nya långgluggarna som det var på det nya 70-200:at? Om så är fallet så kan jag bara säga, go canon go!

/ Andreas Hillergren
ekfeldt 2011-03-31 00:14  
Maila och fråga.
Num Vistbacka 2011-03-31 01:21  
Nu när jag faktsikt lyssnat på interjuven, inte bara läst, så väcktes en viss fråga: Varför kräver konsumenter mer och mer megapixlar hela tiden? Exempelvis: Nu är 1D Mk4 16mpxl, 10 fps och APS-H. Folk kräver nu snabbare kamera, större sensor och fler megapixlar på en gång. Varför? 16 megapixlar är tillräckligt, likaså 10fps. Vore det inte effektivast för alla att dom nu satsade på en 15 - 18 mpxl FF sensor med 10 fps? Det skulle ge bättre resultat än 5d MkII, då "hinkarna" som fångar ljuset blir större. Visst: Inte lika hög upplösning, men bättre bild. Och även skapa DIGIC5

Det skulle jag iaf välja; 1D Mk5: 16mpxl FF 10 fps ISO 102 400 DIGIC5 (Förbättrat; ISO 204800 är onödigt... förbättra de redan angivna värdena istället.) Även få in petat 100% 1x täckning av sökaren likt 7D. Lite bakvänt att 7D har det, men inte dyraste modellen.
ArtbyRyman 2011-03-31 08:14
Kan inte det där vara en "konsumentrelaterad" ovetandes faktor ?

Vanligt folk har ju sällan koll på vad de behöver eller varför utan de tror och efterfrågar säkert den typ av prestandasiffror som de begriper...och det "lurar" tillverkarna att racea vidare? ( få där ute är ju iaf experter som risedal = ) )

Kan du plåta & tekniken, behöver du ju inte det värsta, typ..
Sten Ch 2011-03-31 10:19  
Var det ingen som frågade hur länge vi ska behöva vänta på en uppföljare till 1Ds M III? Det är väl snart två år sedan jag beställde nästa modell, börjar bli trött på att vänta.
Svar från froderberg 2011-03-31 11:18
Det är inte lönt att fråga om saker man inte får svar på. Men utifrån vad han säger kan jag fundera på om inte en Eos 1D Mark V kommer att ersätta både 1Ds Mark III och 1D Mark V.
MWPhoto 2011-03-31 12:09  
Jag vill kunna spela in ljudet separat. Värdelöst att det stängs av bara för att man slutar filma.
Christian Falk 2011-03-31 13:15  
Intressant intervju med Canon chefen, men dåligt filmad. 1. Felkomponerad - i 16:9 ska man ha mycket luft framför ansiktet, huvudet bör ligga i ena ändan av bilden, i detta fall till vänster. 2. Ljussättningen - skuggsidan bör vara mot kameran. 3. Ljudet - Kraftiga ljudstörningar pga att puffskydd saknas mikrofonen.
Christian Falk
Num Vistbacka 2011-03-31 13:45
Wow.... Jag tror du liksom missade den "intressanta intervjun" när du hann kritisera allt det där. Detta är inte direkt någon studio-intervju. Håller dock med dig på alla punkter, om man skall vara kritisk. Men inget av det där stör. Möjligen ljudet. Sedan gissar jag att Magnus känner till allt detta. Han är inte direkt någon nybörjare vad gäller komponering och ljussättning.
Kakrafoon 2011-03-31 14:26
Hjälp vilket brinnande behov av att få hävda sig.
Merlin 2011-04-03 09:34  
Intressant intevju! Vad är det för sändare som det pratas om på slutet?
Svar från froderberg 2011-04-03 22:13
Det är Canons wifi-sändare.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar