Prylnytt
Sony Alpha 7S II har fått två viktiga uppgraderingar jämfört med föregångaren A7S: Inbyggd bildstabilisering och lagring av 4k-video på minneskort. Sony uppger också att det dynamiska omfånget utökats.
Bildstabiliseringen ska klara att kompensera för skakningsoskärpa med samma effekt som 4,5 stegs kortare slutartid gör, enligt Sony.
4k-inspelningen utnyttjar 3840×2160 pixlar på sensorn för att lagra en lika stor bild på minneskort eller extern hårddisk. Inga pixlar slås samman (pixel-binning) och kameran hoppar inte heller över några pixelrader. Men hela sensorns storlek utnyttjas inte – sensorn har 4240 x 2832 pixlar.
Videofilerna kan lagras med en rad olika professionellt anpassade bildstilar med olika kontrastkurvor. Med extern lagring uppges kameran ge 4:2:2 färg, men vi saknar uppgifter om bitrate och färger vid lagring på minneskort.
Nytt på videosidan är också full-HD-video med 120 bildrutor per sekund och 100 Mbps. Kameran har lägen för 4x eller 5x slow motion.
Sony nämner utökat dynamiskt omfång i sin presentation, men inte hur mycket och vid vilka iso-värden.
Autofokusen ska vara snabbare än för A7S, men A7S II har liksom föregångaren endast kontrastbaserad autofokus. Med följande autofokus sjunker seriebildtagningshastigheten från 5 bilder per sekund till 2,5.
Sony A7S II (ILCE-7SM2) börjar säljas i november 2015. Det europeiska riktpriset är 3 400 euro.
Läs vårt test av föregångaren A7S här.
Läs vårt test av Sony A7 II här.
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag förstår fortfarande inte varför Canon aldrig fixade några irriterande missar hos Canon F-1 new under de 10 år kameran var deras toppmodell. ;)
Försa vad som hindrar Sony-teknikerna att få lite fart på bps när man bara har 12 Mp att skyffla med, är det Filmdelen som skäl kapacitet månntro och valet av Contrast-fokus.
//Bengt.
Hade varit spännande om Sony ändå kunnat få till följande fokus med högre bps kanske 6b/sekund eller nått, 5DS/R har mycket få klagomål på sina 5b/s dom räcker tydligen till riktigt bra, men 2,5 b/s är allt lite skralt kan man tycka. Skulle vilja se mycket flera frågor till Sony hur dom tänker på just detta med att även actionfotografer måste få lust att snegla på en spegellös från Sony. 100 eller 400 AF sensorer som trummas ut som någon form av avancerad ingenjörskonst, måste också bevisas vara ordentligt användbart och inte bara teoretiska reklamslogans.
1) Sony a7S generation 1 kommer formodligen dyka i pris på samma sätt som a7R gen I på begagnatmarknaden.
2) Ytterligare en fantastisk liten a7-kamera med multiobjektiv-kompatibilitet via lämplig adapter till ett pris under a7RII.
Ni klagar på att Sony i så hög takt ställer nya tekniska möjligheter till fotografernas förfogande. Förstår inte varför detta skulle vara klandervärt. Hänger ni inte med så är det väl bara att byta till något system där man har skygglappar och inte hänger med, utan hoppas att de för all framtid ska kunna hålla sig främst bara genom att i sakta makt ägna sig enbart åt lite finslipning av sin BEFINTLIGA teknik, och lite putsning på sina etablerade och BEFINTLIGA prylar.
Är det bättre att kostat ut pengar på hela serier som D5000, D5100, D5200, D5300 eller 40D, 50D, 60D, 70D t.ex.? Med obetydliga förbättringar för varje steg? Det kostar rejält mycket att varje gång uppdatera när det kommer mängder av snarlika modelle. Är det så kul att betala en massa pengar för kameror med högst måttliga förändringar för varje modell?
En följd av kameror från ett företag med höginnovationstakt är självfallet att de flesta förbättringarna inte kan skickas med FW till de tidigare modellerna, eftersom här ligger ju mycke av förbättringarna i hårdvaran. Förbättringar som går att implementera även i tidigare modeller vill vi förstås gärna ha som FW uppdateringar.
Bengt har rätt i att utvecklingen för spegelfria kameror går fort, och att det därför kanske inte är så konstigt att det blir täta släpp, men jag tror inte det gynnar köparna att kameran man köpte för 30 TKr inte går att sälja för mer än hälva priset (eller ännu lägre) något år efter inköp - just p.g.a. av att det redan kommit en ny mycket bättre modell. Kameror är visserligen alltid en dålig investering ur den synvinkeln, men det är mycket tydligare på dessa än andra modeller.
Tycker man att det inte går med FW om förändringen är av större art till nästa modell så är det väl okej, annars är det givetvis inte bra om kameran också är dyr, så det kan så klart kännas snopet för en del.
Jag var som sagt ytterst tveksam om jag skulle slå till på första A77 2011, jag visste att EVF bara var av andra generationen, Sony hade trots allt laddat med en mycket hög upplösning på EVF:n men visste samtidigt att det var svårt att få den höga upplösningen att hänga med när det gick undan i svängarna, jag visste väl om att SLT systemet inte kändes som färdigt, och man var tveksam över om hur Sony skulle satsa på SLT. Jag hade redan som ung drömt om att få råd att köpa tex en Canon med ett sådant där fint 16-50 objektiv som alla talade om, och som erfarna fotografer ofta använde. jag var bara ett hårstrå från att byta märke, för det förbaskade Sony hade så jäkla svårt att släppa ett vettigt objektiv som inte kostade en förmögenhet, då kom möjligheten helt plötsligt med ett ganska så skapligt objektiv 16-50f/2,8 som såldes i paketpris med kameran, hade några Minolta objektiv hemmavid så då slog jag till. men det kunde likaväl ha blivit en 7D, för väntan var så lång efter A700 som jag aldrig var intresserad av.
Nej när kameror är så nya som A7-serien då råder jag nog att man väntar ett tag, A7II som kom med inbyggda stabben är väl inte så tokig, men vänta till priset går ner för guds skull, och att Sony verkligen tar sig i kragen och börjar hjälpa sina kunder med FW, men då skall man också vara riktigt överens med kamerahuset, det talas så mycket om Fuji XT och generösa tillströmningen av FW vilket är jätte bra, men anser alla att själva huset redan är perfekt, vill man verkligen ha avtryckar knappen så där högt på och är alla nöjda med det lite magra greppet.