Det strömmar ofta in bilder till fototävlingarna, så det gäller att välja sina bidrag med omsorg. Foto: David Elmfeldt.
Reportage
Plus
Att tävla i foto kan vara otroligt frustrerande, men också utvecklande eller helt enkelt väldigt roligt. Det beror helt på vilken inställning man har till tävlingen, juryn och sina egna bilder.
Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara
20 kr
för en månad
Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.
Dessutom får du som Plus-medlem:
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Att tävla i foto är ju lika korkat som att tävla i musik. Du kan ha ett bidrag som är fantastiskt, men om inte mottagaren förstår detta, eller inte tycker det, så hjälper det ju inte hu bra alla andra, inklusive du själv, tycker att bilden är.
Jag har svårt att förstå varför det tävlas så mycket i foto. Är det ett arv från fotoklubbisterna, där det handlade mest om att göra rätt enligt regelboken? I så fall är det dags att släppa tävlandet nu och gå vidare. Om man vill höja anseendet på foto, eller bara höja nivån på foto, från amatörism till konst, så bör man skippa tävlingsmomentet och satsa på utställningar av olika slag. Varför inte vår- och höstsalonger med foto till exempel?
Boken handlar egentligen rätt lite om att vinna fototävlingar utan snarare om bildförståelse i sig...
Reglerna finns ju knappast till för sin egen skull, utan är bara en sammanfattning av gemensamma erfarenheter om, i detta fall fotografi och vad som i allmänhet fungerar och inte. Det tjänar dock inget till att slaviskt följa dessa riktlinjer om man känner sig begränsad av dem. Den som tror att ett verkligt regelverk för hur man ska fotografera, existerar, har missuppfattat saken. "Reglerna" är till för att vägleda nybörjaren att undvika generaltabbarna och att lättare komma fram till acceptabla resultat. När man har nått dithän att man behärskar uttrycksmedlen finns det ingen anledning att följa några regler, utan då är det enbart det som fungerar som gäller.
Man kan dra en parallell till musiken, där man får lära sig att stämföring med parallella kvinter är "dåligt" och bör undvikas. Och det är ju sant att det kan låta kärvt och grovt med sådana i en klassisk, kontrapunktisk sats, men i till exempel jazzmusik är ju parallellföring ett stilmedel och används hela tiden allt sedan Ellington. Endast tonsättaren själv avgör vad som passar hans/hennes syften, och samma sak gäller i foto. Ser det bra ut så är det bra.
Men det jag inte förstår är varför är det alltid- en skit kamera i första pris?
När alla bidrag som deltar är tagna-
med bättre utrustning.
Mvh jannemix
Frustrerande är nog ledordet när det gäller att försöka välja en bild som tilltalar olika jury's.
Jag hann läsa det innan artikeln låstes för icke betalande vilket jag är glad för.
Tror att Fotosidan skrev om det hela, men jag hittar inte artikeln heller.
Men det jag egentligen ville var att hjälpa Jan att länka till bilden han skriver om: http://www.multijournalist.se/2008/11/så-här-ser-en-riktig-vinnarbild-ut.html
Lite märkligt att många fototävlingar inte tycks ha någon regel om att bidragen inte ska ha vunnit i tidigare tävlingar. Fast det är det kanske bara jag som tycker.