Annons

Proffsfoto

Artiklar > Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa.

De två nya objektiven ingår i samma serie som M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1,2 PRO som fick betyget "Toppklass" i Fotosidan Magasin nr 2/2018.

De tre Pro-objektiven med ljusstyrka f/1,2.

En nyhet i de två nya objektiven är en slipning av de yttre linskanterna som ger mer oskarp teckning av bakgrunden (bokeh) vid full bländaröppning. Vid nedbländning minskas effekten i och med att bländaren koncentrerar ljuset till centrum av de centrala linselementen, vilket är bra i fall då man vill ha största möjliga skärpedjup.

Båda är vädertätade och har en avancerad antireflexbehandling kallad Z Coating Nano för att minska olika slags interna reflektioner.

M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1,2 PRO ger 65 graders bildvinkel, samma som ett 34 mm-objektiv med fullformat. Konstruktionen består av 15 linselement i 11 grupper. En del linser är av en ny typ, kallad ED-DSA (Extra-low Dispersion Dual Super Aspherical, som både är högbrytande och asfäriskt formade. Olympus menar att de ED-DSA gör det möjligt med en mer kompakt konstruktion, vilket spar vikt. 

Objektivet väger 390 gram och har 62 mm filterdiameter. Närgränsen är 0,2 meter.

M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1,2 PRO börjar levereras i mars 2018. Cirkapriset är 13 490 kronor inklusive moms

M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1,2 PRO ger 27 graders bildvinkel, motsvarande 90 mm med fullformat. Konstruktionen består av 14 linselement i 10 grupper. 

Objektivet väger 410 gram och har 62 mm filterdiameter. Närgränsen är 0,5 meter.

M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1,2 PRO börjar levereras i december 2017. Cirkapriset är 12 490 kronor inklusive moms



Publicerad 2017-10-25.

16 Kommentarer

Franz Airiman 2017-10-26 07:04  
En trevlig nyhet :-)

Dock bidrar rubriken till begreppsförvirringen kring ord som 'bokeh':

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

... extra bokeh?

MVH
syntax 2017-10-26 08:54
Visst, extra oskärpa skall det nog heta - men det låter inget vidre... :-)
Svar från froderberg 2017-10-26 09:09
Rubriksvenska är ett kapitel för sig. Med extra bokeh åsyftas slipningen som ger extra utsuddad bakgrund, vilket står redan i ingressen.
Franz Airiman 2017-10-26 17:36
Jag förstår vad som avses med uttrycket 'extra bokeh'. Det jag reagerar på är att uttrycket används på ett inkorrekt sätt. Begreppet Bokeh har diskuterats på fotosidan.se i många långa år :-)
Då är det synd att ansvariga bidrar till att uttrycket används felaktigt och motverkar all god diskussion som förekommit där vi diskuterat hur uttrycket egentligen ska användas. MVH
lofling 2017-10-28 00:15
Jag håller helt med Franz här!
Johannes Bojesen 2017-10-26 07:25  
Börjar bli intressant....

En 45mm/1,2 gir väll ungefär samma vinkel och bokeh som en 85mm/2,8 på en FF-kamera eller en 50mm/1,8 på APC-format. Trevligt, eftersom att brist på bakgrundsoskarpa är 3/4-formatets största nackdel jämfört med vanliga SLR enligt min optik!

Mvh. Johannes
Svar från froderberg 2017-10-26 09:07
Det är bara att multiplicera med 2 för småbild. Så en 45/1,2 är ekvivalent med en 90/2,4 med småbild.
Makten 2017-10-28 14:44
Själv undrar jag varför det är intressant:-) Hela grejen med MFT är ju att kameror och objektiv är små och lätta. De här gluggarna är större, väger mer och är dyrare än ekvivalenter för fullformat. Så varför inte byta system till ett med större sensor om det nu är största möjliga bakgrundsoskärpa du vill ha?

Visst, har man redan massa objektiv till MFT så kan det förstås bli dyrare att byta. Men i övrigt förstår jag inte riktigt.
Johannes Bojesen 2017-10-30 09:56
"Objektivet väger 410 gram och har 62 mm filterdiameter"
Det är runt 20% lättare än både Canons 85mm/1,8 och 100mm/2, som ungefär motsvarar bilderna från 45mm/1,2 när det gäller bokeh. Det proffsiga korta skarpedjupet är något som efterfrågas av många fotografer.
lofling 2017-10-30 18:16
Bokeh är egenskaperna på oskärpan. Menar du alltså att Canon och Olympus objektiv har samma bokeh? Eller är det snarare att det blir samma mängd oskärpa?
Johannes Bojesen 2017-10-31 08:56
Jag menar samma mängd oskärpa förstås. Men ordet 'bokeh' är lite kortare även om det inte är helt korrekt använd. Men 45/1,2 gir ungefär samma bilder som ett FF-kamera med ett 85mm/1,8 eller 100mm/2, och fortfarande med en utrustning som är betydligt lättare och mindre. Der är väl intressant?
lofling 2017-10-31 15:55
Ja, ungefär lika är intressant. Hur bokeh blir är lika intressant för många, ointressant för många andra. Men mängd oskärpa och kvaliteten på oskärpa är två olika saker. Det blir svårt att diskutera detaljer om uttrycken används felaktigt, för då diskuterar man ju inte samma sak. Det är därför jag tycker det är viktigt att påpeka skillnaden.

Det är också olyckligt att redan rubriksättningen är felaktig, vilket redan påpekats.
Johannes Bojesen 2017-10-31 19:58
Ber om ursäkt Jonas - jag håller med dig! Samme bakgrundsoskärpa (som tx. FF med 85/1,8) och kanske bättre bokeh är nog det vi pratar om i det här fallet. Och det är nog intressant för en del porträtfotografer.
Makten 2017-11-05 17:06
Det stämmer ju dock inte. 85/1,8 är ljusstarkare än ekvivalenten, vilket såklart gör den större. Den är dock avsevärt billigare.

Frågan är fortfarande varför man köper en kamera med liten sensor om man vill ha kort skärpedjup. Ska man ha många objektiv blir det garanterat dyrare än att köpa FF.
Jan Olof Härnström 2017-10-26 09:14  
Kul att vidvinkeln ger snävare bildvinkel än telet, det brukar vara tvärtom.
Damm på sensorn 2017-10-26 12:21  
15 element, det var värst. Kan inte båda gott för micro-kontrasten. Tacka vet jag 6 elements gluggar.
taz_k 2017-10-26 12:46
Det låter som en myt i mina öron att få element skulle ge bättre mikro-kontrast. I stort sett alla moderna objektiv byggs med fler än 10 element. Inte sällan 12-15 st. Trots det har de god mikro-kontrast. Ex. Zeiss Otus (hela bunten), Zeiss Milvus (21/2.8, 135/2.0 m.fl). Finns ingen anledning till oro.

Jag kan inte komma på något modernt objektiv som byggs med 6 element (inte ens Leica).
MikaelSB 2017-11-05 21:13
"Damm på Sensorn" tycks ha förklarat krig mot förnuftet och använder varje tillfälle för att illustrera sin okunskap på dumhetens frontlinje. Varje kommentar han skriver känns som ryckt från Ken Wheeler; mer [ö]känd som "den Arge Fotografen". Fotovärldens mest urspårade och psykotiska Youtubeprofil.

För övrigt är "mikrokontrast" ett av de där New-Age-orden inom fotovärlden. Ett ord som beskriver allt möjligt från upplösning i en bild till brus i skuggor eller nyansskillnader i färgövergångar och ett ord som främst används av klåpare som har anledning att helt i onödan introducera brus i sin kommunikation.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar