Prylnytt
Under samlingsnamnet "G Master" lanserar Sony tre ljusstarka proffsobjektiv med E-fattning och två telekonvertrar.
Sony lovade i höstas att lansera åtta nya objektiv det kommande året. Nu kommer tre av dessa objektiv: FE 24-70/2,8 GM, FE 85/1,4 GM samt FE 70-200/2,8 GM OSS. Bokstäverna "GM" i beteckningen står för flaggskeppsserien "G Master".
- G Master-serien innehåller våra bästa och mest imponerande objektiv. Vi vill att att objektiven ska ge fotografer och videografer en wow-känsla, säger Yosuke Aoki, Vice President, Digital Imaging, Sony Europe.
De nya produkterna är alla tätade mot damm och väta.
Sony FE 24-70/2,8 GM (SEL2470GM) innehåller ett XA-linselement. XA står för Extreme aspherical. Exakt vad som skiljer mot ett vanligt asfäriskt slipat objektiv framgår inte av Sonys pressmeddelande. Objektivet innehåller även ett linselement i Super ED-glas som ska minska kromatisk aberration.
Objektivet har 9 bländarblad och en direktdriven SSM-motor för snabb fokusering.
Leverans i mars.
Sony FE 85/1,4 GM (SEL85F14GM) har också en XA-lins och bland annat tre linselement i ED-glas. Bländaren har 11 blad och mekanisk bländarring.
SSM-motorn är av ringtyp för att ge tillräckligt med vridmoment för snabbt flytta de tunga linselementen. Två sensorer kontrollerar hur de stora linselementen rör sig.
Leverans i mars.
Sony FE 70-200/2,8 GM OSS (SEL70200GM) uppges ge ovanligt hög upplösning, bland annat tack vare XA-glas och linselement av ED- och Super ED-glas.
Närgränsen är 0,96 meter och linskontruktionen är "flytande" för att ge bra prestanda på både nära och långt avstånd.
Som komplement kommer två telekonvertrar med 1,4 respektive 2 gångers förstoring. Modellkoderna är SEL14TC och SEL20TC.
Telezoomen och telekonvertrarna börjar levereras i maj.
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Somliga sk. proffs, tex. Ken Rockwell säger att Sony A7 är leksaker och inget för proffs, därtill att objektiv från Sony aldrig varit bra, indirekt menat att "vi proffs" ratar det mesta från Sony, möjligen kan en RX100 duga för semesterbilder (när han inte är "proffs") och då anser han att denna Sony är världens bästa kompaktkamera. Jojo.
Gary Fong, en av världens mest framgångsrika bröllopsfotografer, säger att Sony A6000 är en av hans vanligaste kameror i jobbet, dvs. när han "proffsar". Så, inte ens välkända sk. proffs är överens om definitionen på "proffsprodukter".
Är jag taxichaufför och kör Volvo så är min Volvo en "proffsvolvo" (finvolvo) och därmed "finare" än grannens "svenssonvolvo" (fulvolvo)?
Nån som har en definition av begreppet "proffs" som vi alla kan bli överens om?
Att ge en definition som alla kan vara överens om är annars faktiskt väldigt enkelt. Det är bara att använda de ursprungliga grunddefinitionerna:
Professionell:
Någon som arbetar kommersiellt, som lever på sin verksamhet.
Amatör:
Någon som jobbar ideellt, något som ägnar sig åt något vederbörande älskar att göra.
Den förra definitionen missbrukas av en hel del reklamavdelningar.
Den senare av märkesextremer som t.ex. den av dig nämnda Ken Rockwell.
Beteckningen "amatör" hade ursprunglingen inte alls någon nedvärderande konnotation, och har det fortfarande inte i många avseenden. Det är inte svårt att hitta amatörfotografer som har betydligt bättre bildsinne än många pro-fotografer.
Och för längesedan när jag höll på och byggde egna amatörradiomottagare, så var detta ett kvalitetsbegrepp. De bättre amatörradiomottagarna behövde vara vida bättre tekniskt än de kommerciella radiomottagarna. Sändaramatörerna har bara tillåttelse att använda sändare med relativt sett välidigt svaga uteffekter, medan de kommerciella förstås hade tillstånd att fläska på ordentligt för att få säkrare och mera bekväma kommunikationer. Därför var det amatörradiomottagnarna som använde spjutspetsteknologi,k samt att radioamatörerna hängivet la ner så mycket tid på lyssning att de med åren lärde sig att ta emot signaler under så svåra mottagningsförhållanden att kommerciella operatörer inte hade en chans till. De hade varken tillräckligt känslig teknik med tillräckligt smala filter (även om deras apparater kunde kosta det tiodubbla mot en motsvarande amatörmottagera (sedan var de vanligen betydlig mer robust byggda, för att tåla tuffa tag och ha lång livslängd, och operatörerna inte alls hade tränat den speciella "signal- och brusbehandlingsförmåga" som hjärnan behöver årför att läras upp till. En amatör kan operera över kanaler som är så dåliga att proffsen inte kan uppfatta annat än brus. Men amatörerna kan genomföra sökria kommunikationer över dessa. Förstås alltid kul att se proffsens miner när man visar detta. :-)
.
Yrkesfotografen kan också behöva andra funktioner än de flesta hobbyfotografer, exempelvis möjlighet att tala in ett meddelande till en bild som sedan bifogas bildfilen när den skickas iväg med en extra kraftfull sändare.
Att det sedan är fler hobbyfotografer som köper produkten spelar ingen roll, det är nivån på konstruktionen som avses.
Sen förekommer det naturligtvis att ordet proffs missbrukas på olika sätt och att vissa yrkesfotografer kan klara sig med produkter som inte är konstruerade för proffs. En museifotograf sliter inte på saker på samma sätt som en sportfotograf.