Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Varför inte köra på Nikon/Canon direkt då?
Finns det några fördelar?
M V H Johan Skoglund
Själv tycker jag väldigt bra om kamerorna som Sony tagit fram under de senaste åren både vad gäller NEX och SLT-systemen. Jag har haft och har stor glädje av båda. Men den dag jag känner att de (Sony) slutar utvecklas och leverera det jag vill ha kan jag lätt tänka mig att kolla på exempelvis Fujifilm när det gäller spegellöst, och Canon när det gäller sport-DSLR. Konstigare än så är det inte.
Canon och Nikon har större utbud av framför allt objektiv, både vad gäller nytt och begagnat. De har säkert många fler fördelar. Jag har vid ett par tillfällen varit fast besluten att byta system från sony till något av ovanstående märken. Senast var när jag fick klart för mig att Sonys nya FF-kamera a99 skulle förses med EVF (Electrical ViewFinder) och gå ifrån den gammla beprövade optiska sökarprissman.... Men i slutänden beslöt jag mig för att innom den närmsta framtiden åtminstone, köra vidare på min gamla trotjänare a900...
Låt mig presentera ett par anledningar här nedan.
Zeiss 24 f/2 SSM ZA
Zeiss 50 f/1,4 SSM ZA
Zeiss 85 f/1,4 ZA
Zeiss 135 f/1,8 ZA
Samtliga av dessa "anledningar" kan dessutom monteras på ett kamerahus som har "SSS" (Super Steady Shot) alltså bildstabilisering.
Har Nikon och Canon Zeissgluggar med Af och bildstabilisering?
Näe det har de INTE 8)
Åh vad det är HÄRLIGT att vara "låst" till ett sådant system! Jag njuter varje gång jag monterar ett Zeiss-objektiv med Autofokus och bildstabilisering på min a900 och tar en bild 8)
Det var den materialistiska sidan av min åsikt.
Sen finns det fler anledningar som rent känslomässigt gör mig glad att vara Sony-fotograf.... att tex överbevisa Nikon eller Canonfotografer att jag med min utrustning kan ta väl så "bra" bilder som de, om inte bättre i vissa fall !!!
Kan inte du ge oss Sonyfotografer något att bita i, ngt att uppröra oss stackare med? Något vi går miste om? Något vi borde sakna i vårat "låsta" system?
Känner att jag var lite barnsligt stingslig nu, men det var såååå skönt att få ur sig!
Med all välmening och med glimten i ögat!
Om man sedan väljer Nikon eller Sony eller t.o.m. Pentax må väl vara hänt bara det är Sony-sensorer i dem. Då slipper man tänka på bandningsproblem och annat elände som faktiskt ärf något Canon-fotografer måste beakta. Om vi pratar bildstabiliserade kombon hus/objektiv så är det ju faktskt inte Canon som har flest av det och bildstabilisering är väl ändå mainstream idag?
Valfriheten är ju faktiskt större hos Sony när det gäller bildstabiliserade alternativ. Sedan erbjuder Sony även NEX och allt funkar ihop både A-mount och E-mount genom Sonys eminenta adapter. Vad har egentligen Canon att erbjuda spegellöst som kan matcha NEX? Det är väldigt tyst på det planet. Är det inte dags nu att komma med en uppgradering av 7D. Extremt lång produktcykel där.
Stabiliseringen i huset är ju fint som sjutton, och den kan ju behövas för att kompensera för den fasta spegeln som EVF ägarna måste dras med. Många Canon och Nikon ägare hade nog inte sagt nej till stabilisering inhouse och jag anser att detta är Sonys fördel.
Nikon kör ju på Sonys sensorer så man skall nog inte hacka på Nikon som Sony ägare. Nikon har dessutom mindre brus i deras implementation (raw)
Jag gillar Zeiss och har flera Zeiss Ikon-kameror och objektiv, men det är inget magiskt med Zeiss. Alpha-objektiven med Zeiss-logo är tillverkade av Sony, och konstruerade i samarbete med Zeiss. Jag betvivlar inte att de är bra, men det finns alldeles utmärkta objektiv från andra tillverkare också.
Zeiss har ett alldeles otroligt starkt varumärke som gör att det går att ta extra bra betalt för grunkor (främst objektiv) med deras logotyp på.
Och för att svara på frågan ovan så är svaret nej, men de har rätt många objektiv som är minst lika bra. Vad gäller bildstabilisering i kamerahuset så är det en mycket stor fördel för Sony Alpha. Jag önskar (men tror inte) att Canon och Nikon inför samma sak.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8mEj6CqZWMk
De fördelar med Sony som jag själv uppskattar mest är det dynamiska omfånget (jämfört med bla Canon) samt möjligheten att använda samtliga Minolta-objektiv from 1985 med full automatik inklusive bildstabilisering som ger tillgång till mycket trevlig optik för en billig peng. T.ex det mycket vanliga 70-210/4 "Beercan" som är optiskt identiskt med Leica Vario-Elmar 70-210/4.