Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Som de säger i USA "bigger is better."
Jag hittade dock inget substantiellt om saken med några minuters googlande. Manfrottos ägare heter Vitec Group så det är kanske där man ska gräva vidare. (Inget napp för mig där heller med några minuters googling).
Att minneskort säljs med märket Manfrotto betyder nog lika mycket, eller lite, som att det säljs kameraväskor med samma märke. Vitec kan lägga ut tillverkningen där det är billigast och sälja väskorna som Manfrotto-väskor eller Lowepro-väskor beroende på vad de tror säljer bäst på en viss marknad.
Det handlar om legotillverkning, tänk på att 99,5 % av alla flashminnen tillverkas av bara sex företag. Se https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_flash_memory_controller_manufacturers
När jag kikade på de här för ett par år sedan var det faktiskt ännu mer koncentrerat, då stod de sex största för, har jag för mig, 99,8 % av tillverkningen :-) Noterar dessutom att näst största tillverkaren Toshiba tydligen släppt loss sin tillverkning under eget namn. Och för den som undrar varför Sandisk inte är med på listan så ingår de sedan några år i Western Digital.
Listan ovan syftar på tillverkning av själva kretsarna, sedan har vi företag som bygger ihop de kretsarna till produkter och ser vi på just minneskort brukar man säga att Kingston är överlägset störst på att bygga själva minneskorten (montera ihop minneskretsar med styrenheter och fysiska kontakter och placera det hela i ett hölje).
Men kort sagt: Manfrotto låter definitiv någon eller några andra företag legotillverka deras minneskort. Däremot kan de mycket väl ha varit drivande i att ta fram specifikationerna för dem, det som gör just de här korten speciella. Eller så har de bara hyrt ut sitt varumärke.
Här finns en historielektion om Vitec Group och dess företagsköp.
Uppköp och sammanslagningar har tydligen blivit vanligare med tiden, och när ett moderbolag är helägare (eller kanske bara majoritetsägare) av ett annat bolag så kan det senare reduceras till bara ett varumärke.
Exempelvis så kan Manfrottos stativ och Lowes väskor alltså tillverkas var som helst i världen där det finns kapacitet för tillfället.
½ :-)