Prylnytt
Nikon har lanserat två nya proffsobjektiv i sin nya Z-serie: en ljusstark normal och en extrem vidvinkelzoom.
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2,8 S väger 35 procent mindre än sin motsvarighet med F-fattning, AF-S 14-24/2,8G. Vikten är 650 gram.
Att använda filter brukar vara ett problem med så här extrema vidvinklar eftersom frontlinsen är kraftigt välvd. Nikon har löst det med en extra filterhållare för den ovanliga filterstorleken 112 mm. Närgränsen är 0,28 meter.
Dimensionerna är 89 x 125 mm. Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 11 grupper, varav 4 linselement är gjorda av högbrytande ED-glas. Linsytorna har dubbla antireflexbehandlingar, Arneo och Nano Crystal. Bländaren har 9 blad.
Proffstrion med ljusstyrka f/2,8.
Liksom övriga proffsobjektiv från Nikon i Z-serien har objektivet omfattande vädertätning och det finns en liten LCD-skärm som bland annat kan visa fokusavstånd.
Det rekommenderade priset är 29.900 kronor inklusive moms. Leveranserna startar senare i år.
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,2 S är en rejäl pjäs. Vikten är 1,090 gram, vilket är tre gånger mer än föregångaren Nikkor 50 mm f/1,2 AI-S som väger 360 gram. Det ljussvagare alternativet Z 50 mm f/1,8 väger 415 gram.
Det nya ljusstarka normalobjektivet har 17 linselement i 15 grupper, varav 2 linselement är gjorda av högbrytande ED-glas och 3 linselement är asfäriskt slipade. Linsytorna har dubbla antireflexbehandlingar, Arneo och Nano Crystal. Bländaren har 9 blad.
De många linselementen bildar tillsammans en symmetrisk optisk konstruktion som ska minimera uppkomsten av aberrationen, vilket i sin tur ger hög skärpa över hela bildytan vid alla bländaröppningar.
Dimensionerna är 150 x 90 mm. Närgränsen är 0,45 meter och filterdiametern är 82 mm.
Det rekommenderade priset är 26.900 kronor inklusive moms. Leveranserna startar senare i år.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
...i någon framtid när det är en rimlig ekonomisk prioritering för mig att skaffa det.
En LCD gör dessa dyra objektiv ÄNNU dyrare, de drar mer ström och blir dessutom känsligare.
O jag har ingen nytta av informationen så jag ser det bara som en korkad gimmick.
Men jag förstår förstås vad du menar.
Kostnaden för den lilla skärmen är garanterat helt försumbar. Och om du tappar objektivet så är det 100 saker som kommer gå sönder långt innan den lilla skärmen gör det.
Fast analogin blir mer tydlig om du jämför med bilens vindruta.
Tyvärr du får skrota bilen eller köra utan vindruta för vi har inte längre vindrutor som reservdel till den här bilen för den har varit ur produktion i 8 år.
Jämförelsen med vindrutor på bilar är ju fullständigt befängd ...
Om skärmen ramlar loss och det inte längre finns reservdelar att få tag i så blir jämförelsen med en vindruta betydligt bättre.
Det regnar in!
Effekten lär vara helt försumlig i sammanhanget. En sådan skärm kan drivas i åratal på litet batteri.
Det som drar effekt i objektiven är fokusmotorn (kan ha riktigt stor påverkan på kamerans batteri).
Inget jag tror att jag direkt saknat, men inte heller något jag bryr mig om finns där.
Brukar dessa små fönster falla av? Brukar du klaga på att dem finns för att det är en till sak som kan gå sönder? Förmodligen inte. Och det finns ingen konkret anledning att tro att den lilla displayen på de nya objektiven skulle falla av eller gå sönder lättare. Detta visar ju verkligen hur ogrundad ditt klagomål är.
Jag kan inte komma på att det finns varken på mitt 24-70 eler 70-200. Vet inte hur det är med 17-35an.
Däremot har nog mitt gamla 85/1,8 AF ngn genomskinlig plastbit.... kanske.
Varenda ett har avståndsfönster....
Har jag nog aldrig använt...
Sigma visade med sin Art-serie att objektiv som är väldigt bra även om de är stora och tunga. Det har branschen tagit efter och raden av normalobjektiv i enkilosklassen är lång, du har Canon, Nikon, Panasonic, Tokina, Pentax, Leica, Zeiss med flera. Sigma 50/1,4 Art ter sig numer som en mellanviktare.
Nikon har ett Z 50/1,8 S som är betydligt mindre och billigare, men samtligt ändå mycket skarpt. Det ger mycket bildkvalitet för pengarna.
Dem här klumparna och priserna kommer knappast locka nya osnutna finniga ungdomar till fototräsket, Z50 som gateway-kamera tvivlar jag på så fort man inser nästa steg upp i pris och att gluggarna fortfarande saknas eller aldrig kommer eller egentligen inte är anpassade till sensorstorleken. En trio f/2,8 pannkisar och ett svar på A7c skulle vara en killerkombo.
För mig passar m4/3 rätt bra map balansen mellan storlek o prestanda o pris. Ekonomiskt för tillverkaren, Pana/Oly, kanske prisbilden är ohållbar, jag har inte den informationen men det verkar vara så mtp försäljningen av kameradivisionen senare i höst/vinter.
Jag är väl ensam på jordklotet att ”ogilla” retrostilen på kameror så tyvärr går fuji bort redan från start, men nog har jag stått och glott på Fuji 35/2,0; 23/2,0; 18/2,0 alltid.
Valet föll på dock 14/2,5; 17/1,8; 25/1,7 och en GX80, förövrigt den ultrakompakta lumix 35-100/4-5,6 är ju en riktig otippad pärla. Sakerna ovan är ju nästan gratis i jämförelse med det som nämns ovan i artikeln särskilt som det finns gott om det i beggat och mer eller mindre nyskick.
Kameran med någon av linserna ovan går in i en jackficka eller i värsta fall stor jackficka, det är riktigt bra!
Hoppas att ni testar detta!
Sålde min z6a i veckan och går nog tillbaka till f mount ett bra tag. Visst är objektiven bättre men ska folk köpa mer än ett objektiv till sin kamera så får de tänka om. Man blir inte så nöjd med systemet om man sitter fast med en brännvidd utan någon vidare andrahandsmarknad.
Att Nikon satsar på en 50/1,2 är inte så konstigt. Det är ett objektiv som längtar länge efter att kunna göra då Canon har stor framgång med sin motsvarighet. Det kommer säkert ett S 85/1,2 också med tiden.