Prylnytt
Nikon introducerar monsterobjektivet Z 58 mm f/0,95 S Noct, en kompromisslös pjäs på två kilo och en ännu tyngre prislapp. Men de visar även upp en uppdaterad lanseringsplan för Z-objektiv och ett batterigrepp till Z6/Z7.
Hittills har Nikon i huvudsak presenterat kompakta, prisvärda och förnuftiga objektiv till Z-systemet. Fasta objektiv med maxbländare f/1,8 och zoomar med f/4 är klokt men inte så spännande. Nu kommer objektivet som är tvärtom: Det är stort, brutalt tungt, smärtsamt dyrt och saknar till råga på allt autofokus: Z 58 mm f/0,95 S Noct.
Den optiska konstruktionen består av 17 linselement i 10 grupper, fyra av dem är gjorda i ED-glas, tre är asfäriska med högrefraktivt glas. Man kombinerar Nano-coating med ARNEO-coating för att hålla reflektioner till ett absolut minimum. Objektivet är byggt i metall och det ihop med de stora glaselementen ger en vikt på hela två kilo. Objektivet saknar autofokus, men har elektroniskt styrd bländare med 11 bländarlameller.
Designmålet med det här objektivet har enligt Nikon varit att ge ett kort skärpedjup, med en speciell oskärperendering, ihop med hög upplösning i skärpeplanet oavsett fokusavstånd och dessutom minimalt med aberrationer, inklusive koma.
Konkret är det här är ett extremt porträtt- och nattfotoobjektiv. Storleken är 153 x 102 mm, med en filtergänga på 82 mm. Närgränsen är 0,5 meter.
Med objektivet får du en stryktålig hårdskalsväska, CT-101.
Det här objektivet kommer säkert väcka mycket känslor, och det är nog en stor del av poängen med det. Visst kommer det reta upp många, men också väcka stort habegär hos andra.
Nikkor Z 58 mm f/0,95 S Noct börjar säljas 31 oktober, det svenska priset är inte helt klarlagt, men det brittiska priset ligger på 8 300 pund vilket blir nära 100 000 svenska kronor. Med andra ord ett liknande pris som för en Leica M 50 mm f/0,95 Noctilux ASPH.
Uppdatering: Det svenska priset är satt till 99 990 kronor, inklusive moms.
Batterigrepp till Z6/Z7
Nikon presenterade MB-N10, ett batteripack till Z6 och Z7. Det rymmer två stycken EL-El15b, men tar också upp batteriplatsen i kameran så det blir totalt två batterier. Intressant har greppet två batteriluckor, en från vardera hållet vilket innebär att du kan byta ett batteri i taget under drift utan att tappa strömförsörjning. En funktion som kanske i synnerhet videofotografer kan uppskatta.
Batterigreppet har laddningsingång (USB-C), men precis som med kamerorna kan du dessvärre inte ladda under drift, något vi hoppas Nikon fixar. Batterigreppet är vädertätat och ger ett större grepp, men det ger inte vertikalavtryck. Vi har inget svenskt pris ännu, men det brittiska priset är 180 pund vilket borde innebära ungefär 2 200 kronor. Säljstart under november.
Uppdaterad lanseringsplan
När Nikon hösten 2018 presenterade Z-systemet visade de ovanligt nog - för Nikon alltså - upp en lanseringsplan som visade vilka objektiv de siktade på att lansera. Nu har den här planen uppdaterats med fler objektiv. Däremot ger de ingen direkt information om när eller i vilken ordning de olika objektiven skall lanseras.
Objektiv markerade med blått är sådana som redan lanserats, de i gult kommer under de närmsta åren.
En slags sammanfattning:
- Det kommer två "kompakta" objektiv, ett 28 mm och ett 40 mm. Det här verkar vara pannkaksobjektiv för småbild (men som givetvis också passar på APS-C), vilket blir ett mycket trevligt tillskott.
- Serien med fyra f/1,8-objektiv får en femte medlem i form av Z 20 mm f/1,8 S, ett objektiv som enligt den ursprungliga planen skulle lanserats före Z 24 mm f/1,8 S. Men med 20, 24, 35, 50 och 85 mm känns det här som en trevlig serie.
- Z 50 mm f/1,2 S antas vara det första i vad många antar blir en påkostad serie fasta objektiv. Det här blir större, tyngre och dyrare alternativ till f/1,8-serien. Ungefär som man med F-fattningen haft en prisvärd f/1,8-serie och en dyrare men mer kompromisslös f/1,4-serie.
- Det kommer två makroobjektiv, 60 mm och 105 mm. Klassiska makrobrännvidder hos Nikon.
- Proffszoomen Z 24-70 mm f/2,8 S kompletteras med en 14-24 mm f/2,8 och en 70-200 mm f/2,8. En logisk högprestandaserie för yrkesfotografer och entusiaster.
- Man kan gissa att den kommande Z 24-105 mm blir ett f/4-objektiv, alltså en längre version av den nuvarande 24-70/4. Verkar troligt att också den blir hopfällbar.
- Det skall komma tre längre zoomar: en supernormalzoom på 24-200 mm och två telezoomar på 100-400 mm och 200-600 mm. Det känns som spegelfria varianter på Nikons nuvarande 28-300, 80-400 mm och 200-500 mm
- APS-C-sortimentet (DX på Nikon-språk) kompletteras med en 18-140 mm. Spegelfri version av Nikons omtyckta DX 18-140 för F-bajonett.
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Nikon har, inte ologiskt skulle jag säga, börjat bygga objektiv med Z-fattning där du får ut mest optisk fördel av den nya fattningen. Som exempel en mindre och lättare, men ännu bättre presterande 24-70/2,8. Eller en superkompakt 24-70/4 eller 14-30/4. Eller - i relation till deras prestanda - förvånansvärt lätta och små fasta vidvinklar och normaler upp till korta telen (24/1,8, 35/1,8, 50/1,8, 85/1,8 och snart 20/1,8).
Med långa telen och långa telezoomar får du inte samma optiska fördelar med den nya fattningen. Där blir F-bajonett via FTZ-adapter lika bra och bara marginellt klumpigare. Det är talande att Nikon samtidigt med att de introducerade Z6 och Z7 också lanserade 500/5,6 PF och nu snart släpper 120-300/2,8, bägge med F-bajonett. Notera att de är de enda f-bajonettobjektiv man släppt sedan Z-systemet introducerades. Och bägge är långa telen. De riktar sig alltså både till alla nya kunder med Z-kameror, men också till Nikons (fortfarande mycket stora) kundgrupp med F-bajonettkameror.
Ett klassiskt exempel i vår värld är ju Sigmas 200-500/2,8 (https://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_200%E2%80%93500mm_f/2.8_EX_DG_lens) som nog ärligt talat mest bygges för att se imponerande stor och cool ut på fotomässor.
Men man kan nog också säga att till en viss del så fyller Canons och Nikons och numera också Sonys satsning på proffskameror och stora dyra telen delvis samma funktion. Visst, kameror som Eos 1D-serien, Nikons ensiffriga serie och Sony A9 bär nog sina egna kostnader och kanske, bra år, rent av ger en liten marginal. Men deras huvuduppgift är att höja värdet på hela systemet de ingår i och göra det koolare och mer lockande. Det dröjer nog länge innan A9 men framför allt FE 600/4 GM själva betalar igen investeringskostnader, men de är mycket viktiga för att göra hela Alpha-systemet mer lockande. De hjälper till att sälja betydligt lönsammare modeller som A7 III eller A6100 med tillhörande objektiv.
Det är i det här perspektivet man skall se objektiv som nya Noct. Dels är det förstås ett sätt för Nikon att visa möjligheter med nya Z-bajonetten som de inte riktigt haft med F-bajonetten, dels är det ett sätt att säga "titta vad vi är kapabla till när vi struntar att kompromissa", dels och kanske viktigast handlar det om att höja koolhetsfaktorn hos hela Z-systemet ett snäpp.
Och som artikeln redan säger, trevligt med pannkakorna(?)! Jag har saknat pannkakor med AF till Nikon i flera år.
https://www.kentfaith.com/KF06.173_leica-m-to-nikon-mount-adapter
Man kan uttrycka saken så här: Noct och Noctilux är tillräckligt absurda som de är, man behöver inte göra det värre :-)
”Kom och bli porträttfotograferad med ett extremt objektiv som ger unika bilder. Endast 5000 kr och fullständiga rättigheter”.
20 kunder så är bjässen betald.
Men, Jörgen sätter faktiskt fingret på något som är rätt intressant. Ta en bröllops- och porträttfotograf som omsätter några hundratusen om året på sådan fotografering. Om en sådan fotograf upplever att en produkt (ett objektiv, en kamera, ett blixtsystem eller vad det nu är) gör det lättare för dem att leverera det de tar betalt för, så finns det ju ett värde i den produkten. Säg att man bedömer det värdet till 10000 kronor per år. Då betalar sig ett sådant här objektiv på tio år och är därefter verkligt lönsamt.
Nu är det givetvis svårt att bedöma sådana värden - det kan ju innefatta sådana abstrakta faktorer som "kan jag attrahera helt nya kunder med bilder tagna med det?". Men poängen är mer att även till synes absurt dyra prylar kan vara kommersiellt rationella för vissa grupper av fotografer.
Kort sagt, det finns säkert några tusen fotografer runt om i världen som faktiskt på helt kommersiellt rationella grunder kan köpa ett sådant här objektiv. Lägg sedan till några tusen till som faller inom kategorin "gillar koola prylar och har gott om pengar" - tillsammans så bildar de nog en marknad även för det här objektivet :)
En sådan fotograf har förstås alternativkostnader att ta hänsyn till, som vilka andra jobb de då inte hinner göra, men ändå. I princip.
Enkelt svar, för att historien rätt tydligt visar att de inte säljer. Både Canon och Nikon har provat vid flera tillfällen, och resultaten har inte varit uppmuntrande.
Thom Hogan (som skrivit en hel del om just det här ämnet) skrev en gång för en del år sedan rätt träffande att påkostade APS-C-objektiv verkar vara "favourites in forums, but not in stores"
Porträttfotografering med stativ är lite begränsande jämfört med hur man skulle vilja använda ett så ljusstarkt objektiv.
Men sedan huvudfrågan: jag tror man skall undvika att allt för mycket tänka i normala rationella termer när man bedömer den här typen av objektiv. Det blir lite som att kritisera en Ferrari för bristande bagageutrymme, det är nog inte en produkt som i första hand köps utifrån rationella skäl.
Skärpning Nikon!
Sedan är det nog trots allt en del som ändå uppskattar det större greppet (även i normalläge) med batterigrepp och en del, kanske i synnerhet videofilmare, som både uppskattar extra batterikapacitet i sig men i synnerhet möjligheten att byta batterier under filmning utan att få avbrott. Men igen, ett vertikalavtryck hade ju tillfört rätt mycket.
När det gäller minneskort handlar det lite också om typ av kort - jag gillar absolut att ha dubbla kortplatser. Men jag gillar också att ha snabba robusta minneskort som är smidiga att hantera. Jag hade till exempel hellre sett en kamera som A7R IV med en enda CFExpress-kortplats än de nuvarande två SD-kortplatserna, det hade ju drastiskt förbättrat dess bufferttömning. Men smaken är ju som bekant olika.
Jag förstår din poäng att det för filmare finns ett värde i att kontinuerligt kunna filma längre klipp utan att behöva oroa sig för att ett batteri ska vara för lite. Men vad det föll på för mig som bröllopsfotograf är det ohållbara i att förlita sig på det enda kortet. Jag har under alla år bara haft problem med ett enda SD-kort i och för sig men dagen då det skulle hända under ett jobb och jag står utan backup hade varit en katastrof utan dess like.
Och jag förstår att du som bröllopsfotograf prioriterar trygghet. Nu kommer väl det behovet framöver gradvis allt mer att täckas via nätbaserad säkerhetskopiering direkt från kameran. Men dubbla kort kommer alltid vara en enkel, stabil och trygg lösning.
Sedan kan det väl sägas att behovet av dubbel lagring är som störst just med SD-kort - medan CF- CFast- och XQD-/CFExpress-kort är tåligare, har värmeavledning och saknar nakna kontakter plus att de använder robustare kommunikationsprotokoll (IDE- SATA- och PCIe-protokollen är ju alla rätt beprövade).
Hur menar du? Att dra ut en batterisläde ur ett grepp påverkar väl driften oavsett om där är avtryckare på greppet eller inte? Eller missförstår jag dig?