Annons
Artiklar > Nikon Z 58 mm f/0,95 S Noct, uppdaterad lanseringsplan och batterigrepp till Z6/Z7

Nikon Z 58 mm f/0,95 S Noct, uppdaterad lanseringsplan och batterigrepp till Z6/Z7

Nikon introducerar monsterobjektivet Z 58 mm f/0,95 S Noct, en kompromisslös pjäs på två kilo och en ännu tyngre prislapp. Men de visar även upp en uppdaterad lanseringsplan för Z-objektiv och ett batterigrepp till Z6/Z7.

Hittills har Nikon i huvudsak presenterat kompakta, prisvärda och förnuftiga objektiv till Z-systemet. Fasta objektiv med maxbländare f/1,8 och zoomar med f/4 är klokt men inte så spännande. Nu kommer objektivet som är tvärtom: Det är stort, brutalt tungt, smärtsamt dyrt och saknar till råga på allt autofokus: Z 58 mm f/0,95 S Noct. 

Den optiska konstruktionen består av 17 linselement i 10 grupper, fyra av dem är gjorda i ED-glas, tre är asfäriska med högrefraktivt glas. Man kombinerar Nano-coating med ARNEO-coating för att hålla reflektioner till ett absolut minimum. Objektivet är byggt i metall och det ihop med de stora glaselementen ger en vikt på hela två kilo. Objektivet saknar autofokus, men har elektroniskt styrd bländare med 11 bländarlameller.

Designmålet med det här objektivet har enligt Nikon varit att ge ett kort skärpedjup, med en speciell oskärperendering, ihop med hög upplösning i skärpeplanet oavsett fokusavstånd och dessutom minimalt med aberrationer, inklusive koma. 

Konkret är det här är ett extremt porträtt- och nattfotoobjektiv. Storleken är 153 x 102 mm, med en filtergänga på 82 mm. Närgränsen är 0,5 meter.

Med objektivet får du en stryktålig hårdskalsväska, CT-101.

Det här objektivet kommer säkert väcka mycket känslor, och det är nog en stor del av poängen med det. Visst kommer det reta upp många, men också väcka stort habegär hos andra. 

Nikkor Z 58 mm f/0,95 S Noct börjar säljas 31 oktober, det svenska priset är inte helt klarlagt, men det brittiska priset ligger på 8 300 pund vilket blir nära 100 000 svenska kronor. Med andra ord ett liknande pris som för en Leica M 50 mm f/0,95 Noctilux ASPH. 

Uppdatering: Det svenska priset är satt till 99 990 kronor, inklusive moms.

Batterigrepp till Z6/Z7

Nikon presenterade MB-N10, ett batteripack till Z6 och Z7. Det rymmer två stycken EL-El15b, men tar också upp batteriplatsen i kameran så det blir totalt två batterier. Intressant har greppet två batteriluckor, en från vardera hållet vilket innebär att du kan byta ett batteri i taget under drift utan att tappa strömförsörjning. En funktion som kanske i synnerhet videofotografer kan uppskatta.

Batterigreppet har laddningsingång (USB-C), men precis som med kamerorna kan du dessvärre inte ladda under drift, något vi hoppas Nikon fixar. Batterigreppet är vädertätat och ger ett större grepp, men det ger inte vertikalavtryck. Vi har inget svenskt pris ännu, men det brittiska priset är 180 pund vilket borde innebära ungefär 2 200 kronor. Säljstart under november.

Uppdaterad lanseringsplan

När Nikon hösten 2018 presenterade Z-systemet visade de ovanligt nog - för Nikon alltså - upp en lanseringsplan som visade vilka objektiv de siktade på att lansera. Nu har den här planen uppdaterats med fler objektiv. Däremot ger de ingen direkt information om när eller i vilken ordning de olika objektiven skall lanseras.

Objektiv markerade med blått är sådana som redan lanserats, de i gult kommer under de närmsta åren.

En slags sammanfattning:

- Det kommer två "kompakta" objektiv, ett 28 mm och ett 40 mm. Det här verkar vara pannkaksobjektiv för småbild (men som givetvis också passar på APS-C), vilket blir ett mycket trevligt tillskott.

- Serien med fyra f/1,8-objektiv får en femte medlem i form av Z 20 mm f/1,8 S, ett objektiv som enligt den ursprungliga planen skulle lanserats före Z 24 mm f/1,8 S. Men med 20, 24, 35, 50 och 85 mm känns det här som en trevlig serie.

- Z 50 mm f/1,2 S antas vara det första i vad många antar blir en påkostad serie fasta objektiv. Det här blir större, tyngre och dyrare alternativ till f/1,8-serien. Ungefär som man med F-fattningen haft en prisvärd f/1,8-serie och en dyrare men mer kompromisslös f/1,4-serie.

- Det kommer två makroobjektiv, 60 mm och 105 mm. Klassiska makrobrännvidder hos Nikon.

- Proffszoomen Z 24-70 mm f/2,8 S kompletteras med en 14-24 mm f/2,8 och en 70-200 mm f/2,8. En logisk högprestandaserie för yrkesfotografer och entusiaster.

- Man kan gissa att den kommande Z 24-105 mm blir ett f/4-objektiv, alltså en längre version av den nuvarande 24-70/4. Verkar troligt att också den blir hopfällbar.

- Det skall komma tre längre zoomar: en supernormalzoom på 24-200 mm och två telezoomar på 100-400 mm och 200-600 mm. Det känns som spegelfria varianter på Nikons nuvarande 28-300, 80-400 mm och 200-500 mm

- APS-C-sortimentet (DX på Nikon-språk) kompletteras med en 18-140 mm. Spegelfri version av Nikons omtyckta DX 18-140 för F-bajonett.



Publicerad 2019-10-10.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

23 Kommentarer

pdahlen 2019-10-10 06:56  
Ännu mer överraskningar idag, fortfarande inte 1 april? Batterigrepp, då måste det finnas någon hemlig lucka i botten av Z6/Z7. Man kan undra om Nikons tankar med Z58, 100000:- och utan AF, hade det inte varit bättre att få ut en 400/4 eller liknade, det är fortfarande helt tomt på fasta långa tele. Men Nikons 200-600 blir ju riktigt spännande och man hoppas på en fast /5,6. Makro 105 blir ju också intressant.
horvendile 2019-10-10 10:52
Batterigreppet kopplar in sig i ordinarie batterifack. Så bara extra batteri och mera grepp, inga nya knappar.
Svar från Grevture 2019-10-10 13:09
Peter; angående frånvarorn av fasta telen och (just nu i alla fall) långa telezoomar med Z-fattning så är de ganska logiskt - Nikon har redan sådana som du kan köra, med full funktionalitet, via FTZ.

Nikon har, inte ologiskt skulle jag säga, börjat bygga objektiv med Z-fattning där du får ut mest optisk fördel av den nya fattningen. Som exempel en mindre och lättare, men ännu bättre presterande 24-70/2,8. Eller en superkompakt 24-70/4 eller 14-30/4. Eller - i relation till deras prestanda - förvånansvärt lätta och små fasta vidvinklar och normaler upp till korta telen (24/1,8, 35/1,8, 50/1,8, 85/1,8 och snart 20/1,8).

Med långa telen och långa telezoomar får du inte samma optiska fördelar med den nya fattningen. Där blir F-bajonett via FTZ-adapter lika bra och bara marginellt klumpigare. Det är talande att Nikon samtidigt med att de introducerade Z6 och Z7 också lanserade 500/5,6 PF och nu snart släpper 120-300/2,8, bägge med F-bajonett. Notera att de är de enda f-bajonettobjektiv man släppt sedan Z-systemet introducerades. Och bägge är långa telen. De riktar sig alltså både till alla nya kunder med Z-kameror, men också till Nikons (fortfarande mycket stora) kundgrupp med F-bajonettkameror.
pdahlen 2019-10-10 13:45
Kan ligga en hel del i det du skriver, själv fotograferar jag mest med tele och har inte sett någon direkt fördel med den nya Z. Men även en bakåtsträvare skulle kunna bli frälst om tex en 400/4pf släpptes med Z, tänkte mest som draghjälp till ett nytt system. En 58mm manuell objektiv för 100000, nu blev det visste 10:- billigare :), men man är ju tveksam hur många nya Z användare det ger
Svar från Grevture 2019-10-10 14:13
Peter: Det finns produkter man gör, inte så mycket för att sälja själva produkten i sig självt, utan för att de hjälper till att sälja andra produkter.

Ett klassiskt exempel i vår värld är ju Sigmas 200-500/2,8 (https://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_200%E2%80%93500mm_f/2.8_EX_DG_lens) som nog ärligt talat mest bygges för att se imponerande stor och cool ut på fotomässor.

Men man kan nog också säga att till en viss del så fyller Canons och Nikons och numera också Sonys satsning på proffskameror och stora dyra telen delvis samma funktion. Visst, kameror som Eos 1D-serien, Nikons ensiffriga serie och Sony A9 bär nog sina egna kostnader och kanske, bra år, rent av ger en liten marginal. Men deras huvuduppgift är att höja värdet på hela systemet de ingår i och göra det koolare och mer lockande. Det dröjer nog länge innan A9 men framför allt FE 600/4 GM själva betalar igen investeringskostnader, men de är mycket viktiga för att göra hela Alpha-systemet mer lockande. De hjälper till att sälja betydligt lönsammare modeller som A7 III eller A6100 med tillhörande objektiv.

Det är i det här perspektivet man skall se objektiv som nya Noct. Dels är det förstås ett sätt för Nikon att visa möjligheter med nya Z-bajonetten som de inte riktigt haft med F-bajonetten, dels är det ett sätt att säga "titta vad vi är kapabla till när vi struntar att kompromissa", dels och kanske viktigast handlar det om att höja koolhetsfaktorn hos hela Z-systemet ett snäpp.
horvendile 2019-10-10 09:53  
Äsch, jag hade hoppats på en 135/1,8 som det ryktesglunkats lite om... men bra ändå att de alls har en publik roadmap och att de uppdaterar den. Och det finns ju alltid Sigmas 138/1,8 om det kniper.

Och som artikeln redan säger, trevligt med pannkakorna(?)! Jag har saknat pannkakor med AF till Nikon i flera år.
Svar från Grevture 2019-10-10 12:57
Håller med om att pannkakor låter väldigt trevligt, Nikon hade ju en, men den saknade ju tyvärr autofokus.
PMD 2019-10-10 15:27
45mm f/2,8 P är inte heller speciellt bra optiskt. Jag tror att det är samma optiska konstruktion som den gamla 45mm f/2.8 GN.
thommym 2019-10-10 09:54  
När får vi en adapter för Z-gluggar till f-mount???
horvendile 2019-10-10 10:32
Inte tekniskt möjligt.
thommym 2019-10-10 10:39
Hmmm, då får man väl köpa en Leica M till f-mount adapter och slänga på en 50mm f/0.95 Noctilux... ;)
horvendile 2019-10-10 10:49
Det lär inte heller vara möjligt. Problemet är (åtminstone) registeravståndet, alltså avståndet från objektivfästet till sensor. Det är längre hos Nikon F-mount än hos Leica M, så Leica-objektivet skulle hamna för långt från kamerasensorn. F-mount har längre registeravstånd än de flesta andra objektivfattningar, vilket är en förklaring till att det inte finns så mycket adaptrar för att köra andra objektivfattningar på en kamera med F-mount.
thommym 2019-10-10 11:45
Finns i alla fall de som har försökt. Fast det blir väl ett macroobjektiv av det ...

https://www.kentfaith.com/KF06.173_leica-m-to-nikon-mount-adapter
Svar från Grevture 2019-10-10 13:00
Thommy: Precis som du konstaterar så skulle det bli som att ha en runt 25 mm tjock mellanring, och då får du ett svindyrt makroobjektiv med extremt kort skärpedjup och mycket begränsat fokusområde.

Man kan uttrycka saken så här: Noct och Noctilux är tillräckligt absurda som de är, man behöver inte göra det värre :-)
Grevture 2019-10-10 13:15  
Uppdatering: det svenska priset för Z 58 mm f/0,95 S Noct blir 99 990 kronor inklusive moms.
x-country 2019-10-10 18:30  
Lätt att tjäna ihop den investeringen:

”Kom och bli porträttfotograferad med ett extremt objektiv som ger unika bilder. Endast 5000 kr och fullständiga rättigheter”.

20 kunder så är bjässen betald.
horvendile 2019-10-10 18:54
Först tänkte jag protestera. Men du har rätt! Jag ska genast fråga mina Facebook-kompisar om de är intresserade. Jag kan till och med tänka mig att lägga en beställning vid bara nitton bindande anmälningar, femtusen spänn av egna pengar kan ju objektivet vara värt. Eller förlåt, 4990 kr.
Svar från Grevture 2019-10-10 19:41
Dan: Jag har väl en vag misstanke att varken Jörgen eller du möjligen inte har avsikten att era kommentarer skall tolkas exakt bokstavligt :-)

Men, Jörgen sätter faktiskt fingret på något som är rätt intressant. Ta en bröllops- och porträttfotograf som omsätter några hundratusen om året på sådan fotografering. Om en sådan fotograf upplever att en produkt (ett objektiv, en kamera, ett blixtsystem eller vad det nu är) gör det lättare för dem att leverera det de tar betalt för, så finns det ju ett värde i den produkten. Säg att man bedömer det värdet till 10000 kronor per år. Då betalar sig ett sådant här objektiv på tio år och är därefter verkligt lönsamt.

Nu är det givetvis svårt att bedöma sådana värden - det kan ju innefatta sådana abstrakta faktorer som "kan jag attrahera helt nya kunder med bilder tagna med det?". Men poängen är mer att även till synes absurt dyra prylar kan vara kommersiellt rationella för vissa grupper av fotografer.

Kort sagt, det finns säkert några tusen fotografer runt om i världen som faktiskt på helt kommersiellt rationella grunder kan köpa ett sådant här objektiv. Lägg sedan till några tusen till som faller inom kategorin "gillar koola prylar och har gott om pengar" - tillsammans så bildar de nog en marknad även för det här objektivet :)
horvendile 2019-10-10 20:27
Jomenvisst, jag skojade bara delvis. Chansen att just jag skulle kunna locka 19 pers att betala 5000 kr för att fotas är nog låg, men för en del mer namnkunniga (och för all del kunniga) fotografer känns det inte uppenbart omöjligt.

En sådan fotograf har förstås alternativkostnader att ta hänsyn till, som vilka andra jobb de då inte hinner göra, men ändå. I princip.
pdahlen 2019-10-10 19:38  
Det är ju synd Nikon inte kunde satsa på ett riktigt DX objektiv och inte ett billigt 16-50/3,5-6,3. Ett 16-50/4 hade bättre visat på en vettig DX satsning på också objektivsidan
Svar från Grevture 2019-10-10 19:45
Det här är ett ämne som rätt ofta dyker upp både runt Canon, Nikon och Sony: varför gör de så få eller knappt några mer påkostade/roligare APS-C-objektiv?

Enkelt svar, för att historien rätt tydligt visar att de inte säljer. Både Canon och Nikon har provat vid flera tillfällen, och resultaten har inte varit uppmuntrande.

Thom Hogan (som skrivit en hel del om just det här ämnet) skrev en gång för en del år sedan rätt träffande att påkostade APS-C-objektiv verkar vara "favourites in forums, but not in stores"
eon 2019-10-10 21:33  
Noctilux är faktiskt hanterbart att fotografera med, men detta enorma objektiv som ska väga 2 kg, hur hanterar man det?
Porträttfotografering med stativ är lite begränsande jämfört med hur man skulle vilja använda ett så ljusstarkt objektiv.
Svar från Grevture 2019-10-10 21:54
Först lite av en parentes: Jag håller med om att 2 kilo är mycket, men med tanke på att Canons och Nikons 200/2 som väger 2,5 respektive 3 kilo rätt ofta används för handhållet porträtt- och eventfotande (jag har själv ofta använt Nikons) så skulle jag ändå se vikten som hyfsat hanterbar :-) Det bökiga blir väl att hantera manuell fokus handhållet med ett så tungt objektiv, de två 200/2-objektiven har ju bägge blixtsnabb AF.

Men sedan huvudfrågan: jag tror man skall undvika att allt för mycket tänka i normala rationella termer när man bedömer den här typen av objektiv. Det blir lite som att kritisera en Ferrari för bristande bagageutrymme, det är nog inte en produkt som i första hand köps utifrån rationella skäl.
MattiasL 2019-10-11 16:22  
Kul med 1,8-serien och pannkakorna. De skulle kunna locka mig över från F-systemet.
fotografmanuelek 2019-10-15 11:56  
Förlåt men missar inte Nikon flera stora saker i samband med Z6/7? Den enda minneskortplatsen gjorde att jag valde annat märke när jag nu gick från DSLR till spegellöst (trots att jag har bra Nikon-optik). Frånvaron av batterigrepp (när jag tog beslutet) var en annan. Att de nu släpper ett batterigrepp är ju positivt men hur i hela friden tänker de när greppet inte får vertikalavtryckare? I min mening försvinner ju hela poängen med ett grepp om du inte också kan trycka av och ha rullknapparna. Ett bulkigt grepp endast för att öka på batteritiden? Nej tack, då sparar jag hellre in på bulk och vikt och har ett extra batteri i fickan.

Skärpning Nikon!
Svar från Grevture 2019-10-15 14:03
Att man inte har kontakter i kamerahusen så det går att få vertikalavtryck på batterigreppet håller jag helt med om är en korkad designmiss från Nikons sida.

Sedan är det nog trots allt en del som ändå uppskattar det större greppet (även i normalläge) med batterigrepp och en del, kanske i synnerhet videofilmare, som både uppskattar extra batterikapacitet i sig men i synnerhet möjligheten att byta batterier under filmning utan att få avbrott. Men igen, ett vertikalavtryck hade ju tillfört rätt mycket.

När det gäller minneskort handlar det lite också om typ av kort - jag gillar absolut att ha dubbla kortplatser. Men jag gillar också att ha snabba robusta minneskort som är smidiga att hantera. Jag hade till exempel hellre sett en kamera som A7R IV med en enda CFExpress-kortplats än de nuvarande två SD-kortplatserna, det hade ju drastiskt förbättrat dess bufferttömning. Men smaken är ju som bekant olika.
fotografmanuelek 2019-10-15 15:04
Jag gick från Nikon till Sony och A7RIII som har dubbla SD (tyvärr bara 1 UHII-plats). För mig är det ett steg i rätt riktning från min D800 som körde 1 SD och 1 CF?!
Jag förstår din poäng att det för filmare finns ett värde i att kontinuerligt kunna filma längre klipp utan att behöva oroa sig för att ett batteri ska vara för lite. Men vad det föll på för mig som bröllopsfotograf är det ohållbara i att förlita sig på det enda kortet. Jag har under alla år bara haft problem med ett enda SD-kort i och för sig men dagen då det skulle hända under ett jobb och jag står utan backup hade varit en katastrof utan dess like.
PMD 2019-10-15 15:46
Reglage för vertikalanvändning hade komplicerat batteribyte under drift. Kanske t.o.m. så mycket att det senare hade fått stryka på foten. Ibland måste man välja mellan två goda ting. :-)
Svar från Grevture 2019-10-15 16:00
Manuel: Jag håller med om att blanda två korttyper i samma kamera mest blir rörigt. I min D810 (som ju har CF+SD) använder jag oftast enbart CF-platsen.

Och jag förstår att du som bröllopsfotograf prioriterar trygghet. Nu kommer väl det behovet framöver gradvis allt mer att täckas via nätbaserad säkerhetskopiering direkt från kameran. Men dubbla kort kommer alltid vara en enkel, stabil och trygg lösning.

Sedan kan det väl sägas att behovet av dubbel lagring är som störst just med SD-kort - medan CF- CFast- och XQD-/CFExpress-kort är tåligare, har värmeavledning och saknar nakna kontakter plus att de använder robustare kommunikationsprotokoll (IDE- SATA- och PCIe-protokollen är ju alla rätt beprövade).
fotografmanuelek 2019-10-15 17:08
Hej.
Hur menar du? Att dra ut en batterisläde ur ett grepp påverkar väl driften oavsett om där är avtryckare på greppet eller inte? Eller missförstår jag dig?
PMD 2019-10-15 17:57
Batterihållaren (jag vill inte kalla det för ett batterigrepp när det saknar reglage) är konstruerad med en lucka på varje sida så att man kan byta ett batteri och låta det andra sitta kvar. Luckan på höger sida (sett bakifrån kameran) skulle komma i konflikt med eventuella reglage, så det måste till en annan design.
fotografmanuelek 2019-10-15 22:21
Ja där ser man. En funktion som säkert någon finner givande.
PMD 2019-10-15 23:35
Ja, som det står i artikeln så kan det vara uppskattat av videografer som gör långa videos. Folk som gör långa time-lapse-videos kan nog också tycka att det är en bra finess.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar