Fotosidan provar
Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister.
Det märks att Z-systemet är en stor lansering för Nikon, och det märks att det är en nyhet de är mycket stolta över. Idag har vi ägnat hela dagen åt en utflykt till monteringsfabriken i Sendai och sett hur Z7 tillverkas, de kör för full rulle där nu. Mer om det besöket i en senare artikel, här kommer istället intryck och lärdomar från den prova-på-stund vi hade igår kväll där vi också fick prata med utvecklingscheferna som arbetat med Z-systemet.
Kamerorna vi kände på hade firmware 1.0, så vi fick behålla bilderna vi tog. Givetvis kan vi inte öppna råfilerna ännu, utan det du ser är JPEG-bilder direkt från kameran. Det framgår av bildtexterna vilka av bilderna nedan som är tagna med Z7.
Tydligaste intrycket
Först ett intryck som det visade sig att många journalisterna här upplevde. När du håller i en Nikon Z7 känns den tydligt större än en Sony Alpha 7-kamera. Men när du sedan lägger dem sida vid sida är skillnaden i praktiken överraskande liten. Z7 ligger bra i handen och känns större än den faktiskt är, vilket är ett bra betyg åt formgivarna.
Nikon Z7 känns större än en Sony Alpha 7 III, men när man ser dem sida vid sida är skillnaden inte så stor som man kan tro.
Ett andra tydligt intryck är att kameran känns väldigt bekant för den som haft en Nikon tidigare. Det finns skillnader, men det mesta sitter där det brukar och det är lätt att hitta det man behöver ställa in. Det enda som är riktigt distinkt annorlunda mot Nikons DSLR-modeller är inställningarna för autofokus. Men det är också lite logiskt, det är trots allt en helt ny och annorlunda autofokus jämfört med tidigare.
Nikon Z7 har ett chassi i aluminium/magnesium-legering precis på samma sätt som Nikons DSLR-kameror. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 32,5 mm, f/5, 1/80, ISO 100.
Kameran känns gedigen, och den är ju byggd på ungefär samma sätt som Nikons proffsmodeller. Chassit är i aluminium/magnesium-legering och Z7 har samma klass av stötskydd och vädertätning som D850. Knappar, rattar och reglage känns mycket lika, med undantag för den bakre ratten vid tummen som i början känns lite udda på en Nikon.
En inblick i komponenter i Nikon Z7. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 32,5 mm, f/5, 1/100, ISO 100.
Nikon Z7 startar rappt, både kallstart och från viloläge. Sökaren är mycket behaglig och trots en överraskande låg uppdateringsfrekvens på 60 gånger/sekund hänger den utan problem med när du panorerar eller följer något som rör sig. Sökarupplevelsen är riktigt, riktigt bra. Z7 är över huvud taget en pigg kamera, när du tagit en bild har du inget störande avbrott i sökarbilden.
Dessutom fokuserar Z7 snabbt och träffsäkert. Autofokusen känns mycket bra och i synnerhet ansiktsigenkänningen är riktigt imponerande. Z7 har inte ögonfokus så som Sonys kameror, men enligt utvecklarna har man jobbat mycket med att få kameran att identifiera hela överkroppen, inte bara ansiktet. Det här gör att kameran ofta på ett imponerande sätt håller kvar fokus vid någons huvud även när de tittar bort eller till och med skyms för ett ögonblick.
En glad nyhet för videofilmare: Nikon har tidigare haft kameramarknadens sämsta autofokus under videfilmning. Här innebär Z7 en helt ny värld, videofokus är mycket imponerande. Snabb, men mjuk och träffsäker. Lätt att styra via pekskärmen. Dessutom kan du styra beteendet under fokusering. Z7 kan möjligen rent av vara i klass med de bästa systemen från Canon och Sony när det gäller video-AF. Här har Nikon lyft sig rejält i håret.
Kommande objektiv för Z-systemet, Z 24-70 mm f/2,8, den mycket omtalade Z 58 mm f/0,95 och vidvinkelzoomen Z 14-30 mm f/4. De här objektiven skall introduceras under 2019. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 46 mm, f/5, 1/50, ISO 100.
En stor nyhet med Z-systemet är ju stabilisering inbyggd i kamerahuset. Den verkar fungera bra, vi utsatte den inte för några svårare test, men den gav konsekvent skarpa bilder i intervallet 1/10 - 1/50 i alla fall. Imorgon när vi skall ägna hela dagen åt att fotografera med Z7 kommer vi hinna undersöka sådana saker mer i detalj.
Nikon hade en liten fotoutställning med bilder tagna av några fotografer som använt förserieexemplar. Den här bilden tog jag mest för att snabbt kolla kantskärpan hos 24-70-zoomen. Redan vid maxbländaren f/4 verkar objektivet riktigt skarpt från kant till kant. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 43 mm, f/4, 1/250, ISO 800.
Under timmen vi testfotograferade hade vi bara tillgång till normalzoomen Z 24-70 mm f/4. Det är ett kompakt objektiv som ju dessutom kan fällas ihop och bli en dryg centimeter kortare när det inte används. Dessutom verkar det prestera riktigt bra, skärpan ser imponerande ut från kant till kant redan vid maxbländaren.
Många har hoppat till när det sett CIPA-siffran för batteriprestanda. Men alla vi som provkörde kameran hade samma upplevelse, den har betydligt bättre batteriprestanda i praktiken än de 330 som CIPA-testet leder till. Exakt hur bra det är kommer vi nog se tydligare när vi får köra kamerorna i många timmar under morgondagen. Men du får definitivt långt mycket mer än 330 bilder på ett batteri.
Nya Z-bajonetten jämfört med F-bajonetten (här tagen från en D5). Storleksskillnaden är påtaglig, och valet av storlek var ett beslut som kom efter långa diskussioner internt hos Nikon. Notera också att Z-bajonetten har fyra infästningsflänsar som objektiven griper tag i, jämfört med tre i F-bajonetten. Dels gör det att objektiv sitter stadigare, men det innebär också att du bara behöver vrida objektivet 40 grader när du monterar/demonterar det på en Z-kamera, inte 60-grader som med en F-bajonett. Enklare objektivbyten alltså.
En central nyhet med Z7 och Z-kamerorna i allmänhet är den nya objektivbajonetten. Under frågestunden med utvecklarna framkom att valet av storlek inte varit enkelt. De berättade att man å ena sidan verkligen ville prioritera möjligheterna till optiska prestanda, något som blir enklare med en större fattning. Samtidigt som man å andra sidan ville hålla nere storleken på kameran. En orsak att många vill ha spegelfritt är just att få ned storleken. Så man fick kompromissa och vägde länge mellan de två motstridiga kraven. Hela frågestunden med utvecklingscheferna gjordes via tolk, men just här beskrev en av cheferna själv - med ett leende - processen: "We had lots of heated debate!".
Z7 med 24-70/4 och D850 med 24-70/2,8 i genomskärning. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 27 mm, f/5, 1/80, ISO 100.
Andra saker som kom upp under diskussionen med utvecklingscheferna:
De är väl medvetna om att Snapbridge har brister och jobbar på att utveckla det. Just Z7 har fått möjligheten att kunna köra ren wifi till mobil enhet eller PC, bland annat kan man köra FTP.
På frågan varför man valt XQD över SD menade man att det i första hand handlade om tillförlitlighet och hastighet plus att man ser en stor framtida potential med CF Express. Idag säljs ju XQD enbart av en leverantör, men flera leverantörer är på gång med CF Express-kort.
Den uppenbara frågan var ju varför man inte har dubbla kortplatser. De menade att dubbla kort självklart är en mycket stor fördel och trygghet. Men i Z-kamerorna valde man att prioritera storlek och vikt på kameran högre än dubbla kortplatser.
En modell av hur batterigreppet kan komma att se ut. Men utvecklarna påpekade att designen inte är slutgiltig ännu. Bland annat verkar det vara en intern diskussion kring om man skall erbjuda vertikalavtryck också, något som antagligen skulle göra greppet betydligt dyrare. Bilddata: Nikon Z7 med Z 24-70/4 vid 64 mm, f/5, 1/40, ISO 100.
Vi frågade om utläsningstiden för e-slutaren , alltså det helt tysta läget. Exakta tiden är konfidentiell, men man kan få rolling shutter med tyst slutare. Man har alltså inte så supersnabb utläsning som till exempel Sony A9.
Hur ser man på ögonfokus som en del konkurrenter har? Nikon ser poängen, det inte implementerat nu, men något de diskuterar internt.
Är följande fokus hos Z7 lika effektiv som D5/D850? Här blev inte oväntat svaret lite undvikande, men de menade att Z7 på vissa sätt faktiskt skall vara bättre, men att det totalt sätt nog är ganska jämnt.
Har du några frågor?
I morgon (i natt, svensk tid) skall vi ägna hela dagen åt att testfotografera med Z7, har du några frågor du vill få besvarade, kommentera artikeln så kan vi se om det är något vi kan lista ut.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
||
Ingen butik som bevakas av Prisjakt har produkten i lager. |
40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tyst focus tex
MKVH LOBA
Menar du tyst fokus under videofilmning?
/Stephan
Stephan: Som Magnus säger, pris har bara en rätt lös koppling till tillverkningskostnad. Det handlar om mycket om marknadssegmentering och som sagt, att många är beredda att betala mycket för fler pixlar.
Intressant nog kommer ju Z6 ha bättre videoprestanda än Z7.
Ni kommer förmodligen inte få något svar på den frågan, men det vore intressant med en siffra (som visserligen inte säger allt om man inte också vet brytningsindex). Sonys filterkaka är helt sjukt tjock och förstör strålgången för de flesta M-objektiv från 50 mm brännvidd och nedåt (med några undantag).
Det vore också intressant att veta hur pass öppen man är med bajonettfattningen. Kommer Zeiss att få tillgång till den och därmed överföra sin Loxia-serie till Nikon Z?
Jag skulle också vilja veta om man behöver gräva i menyerna för att ändra ljusstyrkan i sökaren. Det måste man på Sonys a7-serie, vilket är helt värdelöst (skärmen däremot kan man dedikera en knapp för). Försök gärna också kolla hur den förmodat automagiska övergången till sökare från skärm funkar när man för ögat mot okularet. På Sony är även denna funktion värdelös och jag har varit tvungen att sätta en tejpbit över IR-sensorn för att den var så känslig att det inte gick att plåta med skärmen om kameran var närmare kroppen än ~30 cm. Sensorn bör antingen vara justerbar eller inte reagera förrän något kommer närmare än kanske 5-10 cm.
Men den om fattningen kan jag besvara: Nej, fattingen är inte öppen, det har man sagt rakt ut. Men notera, att F-fattingen aldrig har varit öppen den heller, och det har inte hindrat tredjepartstillverkare nämnvärt.
Angående ljusstyrkan i sökaren, det är så vitt jag förstår inget du kan direktkoppla till en knapp eller ratt, men om jag inte missförstod helt kan du få med det på den nya i-menyn, som är enkel att få fram nedtill. Inte exakt vad du far efter, men ganska lätt tillgängligt.
Växlingen mellan skärm och ögonsökare verkar fungera supersmidigt, det verkar som om IR-sensorn dels har rätt snäv avkänningsvinkel (reagerar inte på saker som pågår på sidorna av sökarokularet) och dels inte reagerar för man är rätt nära.
Det med sökaren var tråkigt men inte oväntat. Det verkar som att tillverkarna glömt bort hur bra ögat anpassar sig till en optisk sökare, medan en EVF kan bli störande mörk eller ljus vid olika ljusförhållanden. Även om det finns automatik så funkar den i regel alldeles för dåligt (gäller skärmens ljusstyrka också). Men kommer man åt det på ett enkelt sätt så är det väl okej antar jag.
Dock bra om IR-sensorn funkar som den ska. Jag gissar att Sony gjorde avkänningsavståndet långt för att kameran helt enkelt skulle hinna växla innan ögat nått fram till sökaren, så med snabbare processorer och sånt så är det förmodligen inget problem (det kanske redan är löst på nya Sony, jag avser min a7II som är hemsk).
Jag undrar hur smidigt det är att byta mellan olika fokuslägen (t.ex. en eller flera punkter). Allra helst skulle jag vilja ha två olika knappar för att aktivera fokus, där jag kan ställa in olika fokuslägen på varje knapp. Hoppas det går att förstå vad jag menar.
Sedan undrar jag om det går att använda XQD-kort även på framtida kameror när standarden uppdaterats till CFast.
Mvh, Andreas
När jag var på Scandinavian Photo i dag tyckte jag trettifemman hade betydligt säkrare fokus än zoomen. MEN dels satt zoomen på Z6, dels var väl allt pre-production får man anta, och dels testade jag nog 24-70 under svårare fokusförhållanden än 35.
Så jag skulle vara nyfiken på hur autofokusen funkar, jämfört objektiven emellan.
Jag tvivlar på att zoomen satt på en Z6, några sådana finns inte tillgängliga än :-)
Det jag mest jämförde var skillnaden mellan Z 24-70/4, AF-S 24-70/2,8 VR+FTZ och AF-S 50/1,8+FTZ. Där fanns det små skillnader i fokusprestanda, men det ar svårt att avgöra vilket av de tre alternativen som fokuserade bäst. Vilket är ett annat sätt att säga att skillnaderna verkar små, och nog ofta mer handlar andra faktorer, som vilket ljus man fotar i.
Men som sagt, det var säkert en förseriekamera.
Frågan om att få prova förserieexemplar av Z6 kom upp här under dagarna i Tokyo, men varje gång jag hörde ett svar var det i stil med "nej, några sådana har vi inte ännu". Intressant om Nikon Nordic fått tag i ett exemplar :)
Nikon Z6 First Look på Trusted Reviews som helt klart luras, och alltså inte är så trusted. Man kan ana att det står Z7 på kameran på första bilden.
ePhotozine har en video där det tydligt syns att det står Z6 på kameran.
https://www.youtube.com/watch?v=QWGIm0RdswA
Hur upplevs bufferten? Fylls den snabbt/ hur snabbt töms den?
Den enda vaga oklarheten kring hastighet är vad som händer när man växlar mellan 12 och 14 bitar i råformat, men det verkar precis som vanligt bara handla om hur mycket buffert man får (14-bitars filer är ju rejält mycket större).
1) Du har ett singelbildläge, inga konstigheter där.
2) Du har ett Continious Low-läge, L, där du kan ställa hastigheten mellan 2-5 bilder/sek. Inga konstigheter där heller.
3) Du har ett H-läge där kameran verkar ge runt 5,5 bilder/sek (oklara uppgifter där), men inga konstigheter övrigt.
4) Du har ett H+-läge, och det är här det blir oklart. Det ger 9 bilder, per sekund, och du har följande fokus, de verkar alla ense om. Men, du har någon form av fördröjning av ljusmätningen som förklarades för mig på rätt bristfällig engelska. Dessutom menade en annan representant att det blir någon form av fördröjning av sökarbilden. Jag såg inte så mycket tecken på sådan fördörjning, det lilla jag körde med H+, men det är något vi definitivt kommer att gräva djupare i när vi väl får testexemplar.
Bufferten är inte jättestor, i synnerhet om du kör med 14-bitars råfiler, men den töms väldigt snabbt. Här har man en bonus med XQD-korten, de är verkligen toksnabba.
Och det är inte så att Sony kör 10 bilder/sek utan inskränkningar, de minskar upplösningen i sökaren rejält vilket spar en hel del processorkraft, mer om det strax.
Tillbaka till sensorerna, visst tillverkas de av Sony, men de behöver för den saken skull faktiskt inte vara rakt igenom identiska med Sonys sensorer. Se på den gamla 36-megapixelsvarianten där Nikon dels plockade ut 2/3 steg mer omfång ur samma grundkonstruktion (D810) och där både Pentax och i synnerhet Nikon plockade ut bättre högisoprestanda än Sony gjorde (K-1 och D810A) ur samma grunddesign jämfört med vad Sony förmådde. Jämförelsen mellan D810 och D810A är ju intressant, bägge har en gemensam grunddesign från Sony (på 36 MP), men det är två sinsemellan ganska olika sensorer: en lågisooptimerad och en högisooptimerad. De har ju till exempel helt olika bas-iso (64 resp 200 iso).
Sedan tror jag som sagt att en stor skillnad handlar om processorerna och hur man väljer att utnyttja dem. Sony och Nikon använder ju rätt olika hårdvara där vilket bara det i sig kan ge olika totalprestanda. Nikon (och många andra i kameravärlden) baserar till stor del sina processorer på hårdvara från Fujitsu och Panasonic (numera Socionext), medan Sony använder ett derivat av deras egen processorfamilj som också används i bland annat Playstation.
Dessutom kan det ju tilläggas att Sony har högre spänning i sina NP-FZ100-batterier än Nikon har i sina EN-EL15 - skillnaden är dock liten, 7,2 vs 7,0 volt, men ändå ... :)
I slutändan handlar det om att balansera hastighet mot övriga prestanda i kameran - som att Sony t.ex. minskar upplösningen i sin sökare under serietagning troligen just för att spara in dyrbara processorprestanda, något Nikon inte valt att göra i Z7,. De har ju valt andra sätt att spara på processorprestanda. Det här är för övrigt legio i kameravärlden, många kameror med bra topphastighet på serietagningen har diverse mer eller mindre märkbara inskränkningar i sidofunktioner under maximal serietagning - allt för att inte överbelasta processorer och annan infrastruktur.
Nu (01.00 svensk tid) drar jag iväg för att fota med Z7, och kommer inte ha med mig dator så jag kan läsa fler frågor. Tack för de jag har fått, skall försöka besvara så många av dem som möjligt så bra som möjligt sedan ikväll (dvs lördag eftermiddag i Sverige) :-)
Kul att du är där. Har några frågor:
Kommer ni att testa med några tredjepartsobjektiv? Nyfiken på resultatet av det i så fall.
Batteritiden, hur är den i förhållande till deras DSLR-kameror?
Multiexponering, kommer man kunna se ”bildöverlägget” direkt i sökaren, eller som i deras nuvarande kameror först när bilderna är ihopslagna?
Mvh
Ella
Batteritiden är inte som DSLR och inte lika bra som hos Sonys nyaste modeller. Men den är inte alls så dålig som CIPA-siffran indikerar. Under dagen idag satt jag och grävde runt i menysystemet, chimpade väldigt mycket, jämförde bildresultat med andra, zoomade in och ut i bilder, spelade upp videoklipp flera gånger per klipp osv, osv. Och när jag hade tagit ca 900 bilder (raw + JPEG Fine) hade jag mindre än 10 procent batteri kvar och bytte. Konsensus bland några som kört förseriekameror (en kille hade hunnit ta över 100 000 bilder) är att man vid normal användning verkar kunna ta 1200-1500 bilder per laddning. Tar man mycket serietagning och inte chimpar för mycket kommer man upp i över 2000 bilder.
Multiexponering hann jag aldrig titta på, tyvärr. Däremot har de infört ett simuleringsläge för stackningsfunktionen så man kan se vilket skärpedjup man uppnår med en stackningsserie. Det är ju ett sätt att simulera multiexponering, så tekniken verkar finnas där.
Detta är det jag stör mig mest på när det gäller min D500. Jag har inte hittat nått sätt att ändra dessa samtidigt, autofokusen finns ju inte med i ABCD bankerna. Det bästa vore ju om man kunde ställa in servon så att den växlar mellan kontinuerlig och singel vid en viss slutartid !!!
Detta kan ni påpeka om ni skulle träffa Nikons ingenjörer igen !!!
En annan fråga, ABCD bankerna finns väl inte kvar, dom är väl ersatta av U1-U3 bankarna !?
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad ditt förslag till automatisk växling mellan singelfokus och följande går ut på. Varför vill du växla vid en viss slutartid?
Allt detta borde man kunna göra bara genom att byta bank, så är det på Canon tror jag. Men man skulle också kunna lösa det genom att ha funktioner som e kopplade till slutartiden. Så att man kan ställa in så att tillexempel, när slutartiden är kortare än 1/100 sekund så kommer kameran att vara inställd på AF-C och någon form av gruppfokus, och när den är 1/100 sekund eller längre så går kameran över till AF-S och en fokuspunkt. Jag tror att detta är enklare att ändra för Nikon.
Varför skulle Nikon kommentera stöd för tredjepartsobjektiv? De är inte på något sätt inblandade i dem och har inget inflytande över dem :)
- EVF blackout, dvs betyder "inget störande avbrott i sökarbilden." att blackout är kort eller helt obefintlig?
- Pre-shooting cache - finns funktionen överhuvud taget på Z, och om inte: varför?
- FTZ-stöd för tredjepartspbjektiv (om ni får testa)?
(Har beställt en Z6)
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med Pre-shooting cache ...? Syftar du på funktioner typ den i Nikons 1-kameror, en del kompaktkameror eller några MFT-modeller där kameran ligger och buffrar bilder och du så att säga kan påbörja en serietagning strax innan du faktiskt tryckte på knappen? En sådan funktion skulle vara möjlig, men skulle bli enormt (buffert)minnesslukande och batterislukande på en högupplöst småbildskamera. Tänk på att effektförbrukningen för utläsning växer exponentiellt med sensorytan.
Stöd för tredjepartsobjektiv hann vi aldrig kika på.
Jo, det är exakt den funktionen jag är sugen på.
”Pre-shooting cache” är Nikons egna benämning - och en av de potentiellt mest intressanta möjligheterna med spegellöst kontra traditionella systemkameror. Som du säger tar det mycket kraft - vilket gör att detta med sämre kameror ofta begränsas till lågupplösta (1-2 Mp) bilder. Z6-7 har dock betydligt mer att åka med...
Skulle man ha ett continuos-läge där man kan få ut några 8-16 Mp-bilder från 1/3 sekund innan man tog kortet skulle det vara episkt för sportfoto där tajming av ett ögonblick är det man söker. Typ när en hockeyspelare gör något oväntat men coolt, en boxare får in sin oväntade knock eller när någon i kendo träffar bra med svärdet. Nu är det spray and pray - vilket ger tusentals dåliga bilder per tävling bara för att *kanske* lyckas fånga händelsen. Lite: ”Wow - click” och så har man bilder.
Den får gärna äta batteri :)
Vänta va? Ett batterigrepp utan vanlig hederlig avtryckare för vertikal hantering? Hur är det ens en diskussion?
Vad Nikon (och andra tillverkare) i slutändan väljer att göra för tillbehör hänger ju på en kombination av vilken feedback de får (vad kunder frågar efter) och vad som ser någorlunda affärsmässigt realistiskt ut (företag vill ju helst tjäna pengar på det de gör).
1. Diskuterades det något om kommande modeller i den spegellösa familjen (APS-C eller "sportkamera " typ D5)?
2. Fler intryck kring autofokusen, hur fungerar de olika lägena tycker du? I lägre ljus, hur funkar AF där (vad jag förstår jobbar AF:en genom bl 5.6 när man skjuter på 5.6 medan en spegelreflex jobbar på gluggens maximala ljusinsläpp)?
3. Hur upplever du slutarljudet jämfört med exvis D850 eller D810? Är det mycket tystare?
4. Inom vilka områden anser du att det finns förbättringspotential (var ligger man efter Sony, eller Nikons egna DSLR:er)?
En spegellös kan använda kontrastavkännande AF som funkar oavsett bländaröppning (med uppenbara nackdelar) eller fasdetekterande pixlar som funkar ungefär som AF-sensorerna i en spegelreflexkamera. Dessa fasdetekterande pixlar har troligen också en "effektiv vinkel" som motsvarar en maximal bländaröppning. Jag gissar att man har såna pixlar med lite olika vinklar för att få vettig prestanda med olika objektiv, så det bör funka ungefär som med en spegelreflexkamera.
1) Inga tillverkare svarar någonsin på frågor om kommande modeller :)
2) AF funkar bra i svagt ljus, och det är inte så enkelt att de jobbar vid f/5,6, inte heller arbetar de alltid nedbländat, de verkar köra en blandning av uppbländat och nedbländat lite beroende på situation. Jag såg att Dpreview höll på och forskade i det där.
3) Vanliga slutaren är inte supertyst, men i och med att spegelljudet försvunnit är den helt klart diskretare än DSLR-modellerna. E-slutaren är helt ljudlös.
4) Oj, det lär jag få återkomma till när vi testar kameran på riktigt senare i höst. Men generellt verkar man inte ligga nämnvärt efter Sony annat än när det gäller utläsningshastighet (från sensorn) och batteriprestanda. Stabilisering kan man nog möjligen rent av ha lyckats bättre med än Sony.
Jag gissar att Z6/Z7 fungerar på liknande sätt eftersom det finns ett menyval för att mata in brännvidden.