Annons
Artiklar > Nikon 1 V2 – den snabbaste i Nikon 1 serien

Nikon 1 V2 – den snabbaste i Nikon 1 serien

Idag lanseras en ny modell i Nikon 1-serien, Nikon 1 V2. En stor skillnad från sin föregångare är den nya och mer ergonomiska formen på kameran. Tre nya objektiv är också på gång.

Nikon 1 V2 har blivit snabbare än tidigare modell. Ett nytt bildhanteringssystem med dubbla bildprocessorer tillåter upp till 15 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. Med fast fokuspunkt bearbetas bilder med 60 bilder per sekund.

Två andra nyheter som som har lagts till är livevisningskontroll och slowmotionvisning. Livevisningskontroll gör det möjligt att se precis hur bilden kommer att bli innan den tas. Slowmotionvisning visar en situation flera gånger, då har fotografen tid på sig att välja var bilden blir bäst.

Nikon 1 V2 kommer att finnas för försäljning från och med den 29 november. Priset för kameran inklusive ett 10-30mm objektiv är cirka 8200 kronor. Det kommer att finnas ett paketpris med kamerahuset och två objektiv, 10-30mm och 30-110mm, vilket ligger på cirka 9900 kronor.

Framöver kommer Nikon med ytterligare tre objektiv till 1-systemet:

6,7–13 mm f/3,5–5,6 ultravidvinkelzoom med bildstabilisering
32 mm f/1,2 medellångt ljusstarkt teleobjektiv
10-100 mm f4-5,6 superzoom zoomobjektiv

Försäljningsdatum, prissättning och ytterligare specifikationer meddelar Nikon vid ett senare tillfälle.



Publicerad 2012-10-24.

Foto: Jens Kassnert



Nikon 1 V1 bredvid Nikon 1 V2

Foto: Martin Agfors


Specifikation Nikon 1 V2:

Mått: Ca 107,8 × 81,6 × 45,9 mm
Vikt: 338 gram inklusive batteri och minneskort
Bildmatningshastighet: 5, 15, 30 eller 60 bilder per sekund
Effektiva pixlar: 14,2 miljoner
Display: 3 tum, 7.5cm
Blixt: Ja, inbyggd samt plats för extern
ISO-omfång: 160–6400


35 Kommentarer

gors 2012-10-24 12:28  
Sony lanserade nyligen sin RX1 enligt konceptet liten kamera, stor sensor. Nikon väljer motsatt väg.
Surgeon 2012-10-24 13:27
Nja vet inte om man kan jämföra dessa inriktningar med varandra V2 är ju inte ett nytt koncept utan mer en uppdatering av befintligt koncept


off topic.
Sen vette tusan om jag skulle betala 26000 för en RX1 för att få en liten kamera med stor sensor.
MrKarisma 2012-10-24 13:28
Nu är inte V2:an speciellt stor.. Men snacka om att Nikon måste tycka det är pinsamt sen Sony släppte RX1;an..
gors 2012-10-24 13:48
Visst är det en uppdatering av ett befintligt koncept, men vägvalen gjordes för länge sedan i båda fallen. Jag tycker att det är intressant att den nya versionen av nikonkameran är större än den förra, eller i varje fall otympligare.
Grevture 2012-10-24 14:16
Man kan säga att Sony siktar på en liten nischmarknad (med RX1), Nikon på en stor massmarknad (med sina 1-kameror).

En RX1 med ett fast monterat objektiv utan zoom och som tydligen kommer att kosta 27000 kronor konkurerar inte riktigt på samma marknad som en V1/V2.

Sedan hade jag personligen gärna haft en RX1 :-)
gors 2012-10-24 14:39
Allt jag ville var att framstå som lite witty. Och titta på mig nu, här står jag nu mitt inne i en diskussion om marknadsnischer.

Nå, om vi ska prata marknad så håller jag tummarna för att Sonys nisch så småningom växer till en stor, fin hylla. I flera våningar.
Grevture 2012-10-24 16:14
Sånt är livet. Vad man än säger så slutar det som en diskussion om marknadsnischer :-)

Men kan hålla med om hoppet att RX1-nischen expanderar och tar sig lite fler (olika) uttryck. Det är en i grunden härlig idé. "Mycket bild, lite kamera" ungefär.
gors 2012-10-24 16:59
Ja, en härlig nisch är det. Jag önskar att Sony kunde headhunta några gränssnittsdesigners från Ricoh, som fått så mycket rätt i sin GR-D-serie. Eller vafan, för mig skulle det vara okej om de plagierade vissa delar rakt av.
FlyerOne 2012-10-24 20:54
Göran, då får jag väl trösta dig med att jag såg det vitsiga i ditt första inlägg - och det fick mig att dra på mungiporna. :-)
.
J0£L 2012-10-24 12:30  
Starwars, here we go! Jag undrar verkligen hur designern av den här kameran tänkte.
Peter Thållen 2012-10-24 12:32  
Det va ingen vacker skapelse precis....
Lothar Marunga 2012-10-24 12:33  
Tycker den ser käck ut. Är det en Pentax?

lma
Grevture 2012-10-24 14:27  
Det som känns intressant är att V2 nu tydligare skiljer sig från J2 (annan sensor, mer knnappar och rattar) där V1 inte hade så mycket mer än sökaren och den mekaniska slutaren som skillnad mot J1.

Sedan visade Nikon som hastigast upp lite försäljningssiffror för spegelfria systemkameror i Europa under första halvåret 2012. Det som förvånade mig var att den ganska anonyma V1 sålt så bra som den gjort - mer än någon spegelfri modell från Olympus för att nu ta ett exempel.
backlundphotography 2012-10-24 15:31  
Köpte en J2 för den var minst, utan optik med adapter att ha som telezoomkamera. Att nyttja befintlig FX/DX optik på denna kamera är fantastiskt. Har nu plåtat ett par veckor med J2an och får grymma bilder. Och slow motion video med 1200 fps är ju riktigt kul. En fullträff tycker jag med den lilla sensorn, om den används rätt.
Arne Bivrin 2012-10-24 16:22
Precis så har mina tankar gått. Tyvärr har jag Canon som valde ett annat spår med sin spegelfria modell.
whynot 2012-10-24 20:31
Precis så andvänds min V1 också som ett komplement till D4:an och D700:an - men ännu fler mysko batterier och extra bröte - värdelöst utvecklat - på en i övrigt som det verkar en bra produkt - en standard för strömförsörjning vore på tiden.
Mesch 2012-10-24 16:27  
Fulare än Hasselblads Sony, något jag trodde var omöjligt
FlyerOne 2012-10-24 21:05
Får hålla med dig där.

I och för sig skulle jag förstås acceptera en "ful" kamera ifall den inom sitt användningsområde hade vad jag sökte efter. Men ingen kamera med en mindre sensor är av intresse för min del, ifall den inte går ner i fickan på mina jeans, och det gör den inte. Dessutom finns det ju kameror med APS-C sensor som går ner i fickan med fasta pannkaks-, alternativt infällbara zoomobjektiv, så då är V2 av dessa skäl ointressant (för min del).
.
Dennis_foto 2012-10-25 12:41
Pentax K-01 leder fortfarande denna liga, tycker jag.
Finns det någon tråd här om "Fulast kamera vinner"? En sådan tråd skulle vara kul att titta i.
Mesch 2012-10-25 12:59
Hmm ny kategori behövs
EISA 2012 Fulaste kamera
Dennis_foto 2012-10-25 20:42
Ja. Det är nog enda kategorin som de saknar. Sedan är uppsättningen komplett. Ska bli spännande att se vem som vinner. Engineers.... start your computers...
FlyerOne 2012-10-24 21:09  
Hmm, V1 och V2.

Förefaller som att Nikon-folket behöver läsa lite grundläggande europeisk historia...
.
Grevture 2012-10-24 22:49
Intressant nog har tydligen både J1 och V1 sålt bra i Storbritannien, så det verkar vara fler som inte funderar så mycket på historen ...
ekfeldt 2012-10-24 23:17
Det här är ju inte rocket science direkt. ;)
...eller?
FlyerOne 2012-10-24 23:18
Hehe, jo, minnet sägs ju vara kort. Fast det kommer kanske att bli besvärligare för Nikon att lansera sin V2? V2:an var ju som bekant mycket värre än V1an...

Edit: Christoper, ja det kanske är det som är frågan... :-)
.
Freddy Eliasson 2012-10-24 21:38  
80-tals design...
kaoriblast 2012-10-24 22:15  
Jag har svårt att se vilka de vill ska köpa den här kameran? D3200är inte mycket större och den är dyrare än vad D7000 är. Skulle mycket hellre köpa en J2 som "leksak" och komplement till en DSLR.

Men kanske om man har en fetisch för Stormtroopers.
Peter Thållen 2012-10-25 07:17
Jo D3200 är faktiskt rätt mycket större trotts att den är väldigt liten för att vara en DSLR...V2 är inte stor precis.

http://camerasize.com/compare/#317,392
Atropine 2012-10-25 09:33
Ligger i närheten av Sony i storlek (förutom sensorn såklart). Men jag vet inte om den där sökarpuckeln var ett smart drag.
http://camerasize.com/compare/#375,392
backlundphotography 2012-11-19 17:23
Detaljbilder/tele med denna är oslagbara. Den lilla sensorn motsvarar en pixeltäthet på 70 MP om sensorn vore FX, om jag nu räknat rätt.
JAndersB 2012-11-12 12:02  
Litet format, sökare och bildtagning 16:9 när man filmar gjorde att jag köpte 1 v1. Dock begränsas man av 1/100 sec som längsta slutartid och ganska få kontrollmöjligheter i detta videoläge (som krävs för 16:9).

Hoppades på V2 men nu har den dessutom tappat 16:9 i filmläget också. Hur kan man idag göra en kamera som överhuvudtaget inte kan plåta i 16:9?? I praktiken alla konsumentbilder idag betraktas ju på skärmar i 16:9 förhållandet. Vi som människor ser ju också ganska mycket mer widescreen än 3:2...
Staffan Peter Öström 2012-11-18 12:33  
Bra komplement för ett stort märke, inte alls illa att det finns ett litet komplementhus för samma gluggar när man så vill. Och som är snabbt.

Snygg är den inte, få slår Nikon F2. Handgreppet är iögonfallande men finns där för sin funktionalitet.

Vad jag saknar är vinklingsbar spegel.

Om gluggarna visar sig vara bra kan detta vara ett alternativ för friluftsmänniskan Staffan som vill ha en lätt utrustning för bra bilder från stora upplevelser.
kaoriblast 2012-11-21 13:00
Vad tänkte du ha en vinklingsbar spegel till, på en spegellös kamera?
Staffan Peter Öström 2012-11-21 19:33
.... display...
backlundphotography 2012-11-19 17:16  
exempel på J2 med FX-optik. I stort sett alla close ups här är med denna setup.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=190072321129676&set=a.134906879979554.25985.134287330041509&type=1&theater
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar